Ahad, 19 Januari 2020

Mengapa dalam hidup ditemukan dengan teman yang menjengkelkan?


Assalamualaikum dan salam hujung minggu.

Pagi ini kami dikirim satu video dalam whatsapp group family dan video ini sangat terkesan di hati saya.

Ia membuka minda untuk berfikir....

Sebenarnya dalam dunia ini, Allah bukan sahaja menghantar orang yang baik untuk membantu kita terutama dalam kesulitan, tetapi Allah juga boleh menghantar orang yang mungkin bahasa lainnya, kurang baik atau menjengkelkan untuk menyelamatkan kita dari sesuatu perkara buruk yang hanya dalam pengetahuan Allah s.w.t. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang tidak dketahui oleh makhlukNya.


Melalui video ini jelas diterangkan bahawa bukanlah semua yang baik itu baik untuk kita dan bukanlah semua yang buruk itu adalah buruk untuk kita.

Adakala yang baik pada sangkaan kita adalah buruk pada pengetahuan Allah dan adakala yang buruk pada pandangan kita adalah baik dalam pengetahuan Allah yang Maha Mengetahui.

Maka sesungguhnya kehidupan ini adalah satu persinggahan dan ianya tidak kekal. Kepada Allah kita sandarkan semua urusan dunia. Kepada Allah juga kita panjatkan segala kesyukuran.

Segala aturan, ujian dan rezeki sebenarnya adalah ketetapan Allah buat kita yang terbaik di sisiNya.

Tidak perlu rasa marah, kecewa dan putus asa kerana Allah beri yang terbaik selari dengan ayatNya :

Bisnes Shaklee dari rumah



Sama juga dalam kehidupan seharian kita. Adakala ditemukan dengan teman yang khianat, teman yang ada hasad, teman yang bermuka-muka...tidak kurang juga dalam bisnes, kita ditinggalkan oleh mereka yang kita percaya. Namun percayalah kehadiran mereka dalam kehidupan kita tidak lain tidak bukan adalah untuk menyelamatkan kita dari perkara yang tidak kita ketahui kecuali dalam pengetahuan Allah semata-mata. Sesungguhnya Allah Maha Besar dan Allah Maha Mengetahui.

Maka bersangka baik dalam semua urusan. Dengan itu akan memudahkan pintu hikmah terbuka dan kita boleh memandangkan semua aturan Allah dengan pandangan hati yang lebih tawaduk pada ketetapan Allah. Wallahu alam.




 🌻 Salam sayang dari N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda. Kami sangat menghargainya.