Rabu, 21 Ogos 2019

Astaghfirullahal azim....

Astaghfirullahal azim.... itulah lafaz yang biasa keluar dari mulut seorang ibu bila anaknya berkelakuan sedikit nakal.

Astaghfirullahal azim.... juga yang dilafazkan apabila melihat sesuatu yang tidak elok.

Astaghfirullahal azim.... lafaz istighfar memohon pengampunan dari Allah.

Astaghfirullahal azim.... adalah zikir yang dibaca oleh seorang manusia yang mulia yang suci dari dosa dan ia dibaca sebanyak 70 kali sehari.

Image result for istighfar
Bagaimana kita yang bermandi dengan dosa setiap hari? Dosa meninggalkan solat, dosa curi tulang semasa waktu bekerja, dosa melihat aurat wanita yang tidak bertutup , dosa membaca kisah-kisah yang belum tentu ada kebenarannya.

Astaghfirullahal azim....

Berapa banyak waktu kita sediakan untuk membaca zikir ini selain situasi anak nakal dan melihat perkara yang tidak baik?

Ya kita dianjurkan untuk membaca Astaghfirullahal azim....setiap hari paling sedikit 100x sehari tetapi janganlah mudah merasa berpuashati dengan hanya mengucapkannya 100 kali memandangkan banyak kesilapan kita sejak akil baligh lagi.

Tahukah kita besarnya fadilah lafaz Astaghfirullahal azim....?


Terjemahan Istighfar: “Aku mohon ampunan kepada Allah Yang Maha Agung”

Barang siapa memperbanyak istighfar, maka akan diberi kelapangan dalam setiap kesusahan dan jalan keluar dari kesempitan. Dan dianugerahi rezeki dari jalan yang tiada disangka-sangka.” 
(HR. Abu Dawud dan Nasa’i).

“Sungguh hatiku didera kerinduan yang sangat dalam, sehingga aku
beristighfar seratus kali setiap hari.” (HR. Muslim).


“Meski dosa-dosamu sebanyak buih lautan, sebanyak butir pasir di padang pasir, sebanyak daun di seluruh pepohonan, atau seluruh bialangan jagad semesta, Allah SWT tetap akan selalu mengampuni, bila engkau mengucapkan doa sebanyak tiga kali sebelum engkau tidur: 
Astaghfirullahal ‘Adzim al-Ladzii Laailaaha Illa Huwal Hayyul Qayyuumu wa Atuubu Ilaih. 
(Aku memohon ampunan kepada Allah Yang Maha Agung, tiada Tuhan selain Dia Yang Maha Hidup dan Memelihara (kehidupan), dan aku bertobat kepada-Nya).” (HR. at-Tirmidzi). 

Sesungguhnya, setiap kali kita mengucapkan astagfirullahal ‘adzim, bererti kita minta ampun kepada Allah, minta dimaafkan kesalahan kita, minta ditutupi aib-aib kita. 
Semakin sering kita beristighfar maka semakin bersih diri kita dari dosa, dari kesalahan, dari aib-aib. Karena itu Allah sangat menyukai hamba Allah yang terus beristighfar. Karena tidak satu pun di antara kita yang bersih dari dosa, maka istighfar adalah kewajiban dan keperluan kita, agar Allah mengampuni dosa kita, memaafkan kesalahan kita dan menutupi aib kita.

Dalam Al Quran, surah Nuh ayat 10-12 Allah berfirman ;

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُكَانَ غَفَّارًا 
 يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا
وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَوَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا  
مَا لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا

maka aku katakan kepada mereka: "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun,  niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai. 

Hebatnya zikir Astaghfirullahal azim....moga kita mampu beramal hingga beribu kali sehari.



 🌻 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda. Kami sangat menghargainya.