Jumaat, 30 Ogos 2019

Kenapa sakit macam nak patah pinggang?

Ia berlaku dalam awal  tahun lepas....

Sejarah pertama saya kena Cyst adalah tahun 2002 hujung tahun....boleh baca kisah di sini Makan Vitamin Tapi Tetap Sakit.

Selepas menjalani operation, Dr Rolland Mattu yang operate saya tu ada bagi tahu..Cyst ini adalah penyakit yang boleh tumbuh semula bila-bila masa. So kena jaga pemakanan dan kesihatan.

Saya memang sangat jaga pengambilan vitamin kerana saya tak mahu sejarah lama berulang. Bila dah tahu cyst adalah penyakit yang boleh recurrent. Antara vitamin yang saya sangat persisten makan ialah ACE atau nama panjangnya Carotomax, Vitamin C dan Vitamin E. Ini kerana saya tahu ACE adalah vitamin antioksidan dan ia membantu membantutkan semua abnormal sel yang tumbuh.

Memang ketara jika ada bisul atau jerawat...memang tak jadi tumbuh atau membesar. Saya sangat berpuashati. Maka sejak 2002 hinggalah 2018 saya takde masalah berkaitan dengan cyst.

Tapi nak jadikan cerita, pada awal 2018 saya kerap merasa sakit pinggang. Hmm waktu tu saya cuma ingat mungkin salah tidur atau kedudukan duduk saya membuatkan pinggang saya terseliuh.

Tapi makin lama makin melarat pula. Waktu tu terdetik la dalam hati....alamak....entah-entah cyst tak? Dah lama tak kena. Hmm nampaknya Allah nak bagi hadiah lagi la ni.

Dengan rasa takut-takut saya cuma beranikan diri jumpa doktor wanita yang berdekatan dengan rumah. Klinik doktor ni ada scan, so boleh la nak minta doktor ni scan. Nak tahu juga kenapa kebelakangan ni asyik sakit pinggang. Macam nak terpeleot dibuatnya.

Saat yang dinanti tiba, doktor tu pun scan la seperti yang diminta...

Seperti sangkaan saya...sakit saya mungkin berpunca dari cyst.

Ya doktor tu bagi tahu ada cyst yang tumbuh di sekitar ovari kanan saya...tempat yang sama pernah tumbuh dulu cuma ia tak berpintal dengan ovari. Ia bersebelahan. Kali ni cyst ni besar...sebesar 6 cm. Maka doktor ini menasihatkan saya berjumpa doktor pakar di hospital kerajaan.


Hmmm cuma kali ni saya nekad tak mahu operate lagi. Penat dah dok hospital.

Jadi saya cuba yakinkan diri melalui beberapa testimoni kawan yang pernah mendapat fibroid yang lebih besar dari kes saya.

Ini atas risiko sendiri. Saya cuma tukar diet saya...saya tukar gula putih kepada gula perang. Saya cuba kurangkan makan nasi. Kurangkan makanan berminyak.

Dan waktu ini saya amik Vivix berkali kali sehari. Saya minum kerana tahu fungsi lain Vivix ialah mengecutkan bengkak dan membantutkan sel kanser.

Alhamdulillah selepas sebulan lebih saya amalkan pemakanan sihat dan minum banyak kali Vivix...tiada lagi sakit pinggang atau sakit di sebelah kanan ovari saya. Alhamdulillah.

Hingga hari ini alhamdulillah tiada lagi sakit-sakit. Kita teruskan usaha mudahan2Allah permudahkan.


Ovarian Cyst


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan. Pengedar Shaklee Kuala Terengganu Berminat nak beli produk Shaklee ? Berminat nak JOIN AHLI Shaklee ? Nak makan vitamin Shaklee secara PERCUMA? Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com Gmail : addinnasa[@]gmail.com 📱 Call/Whatsapp : 012-853-5689 🌻 Salam sayang dari N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda. Kami sangat menghargainya.