Selasa, 2 April 2019

Berhenti makan vitamin selepas selesai penyusuan, apakah kesannya?

Saya tertarik dengan sharing seorang teman , katanya ramai wanita yang makan vitamin khas untuk menyusu anak. Kemudian selepas berhentinya penyusuan maka berhentilah makan vitamin. Ya maknanya ibu-ibu ini sangat mementingkan yang terbaik untuk anak mereka.

Ibu-ibu ini pastinya menguruskan budget kewangan setiap bulan untuk beli vitamin demi mahu menyusukan anak. Itulah hebatnya hati dan jiwa seorang yang bergelar ibu. Mereka ini sanggup berkorban demi anak mereka.

Saya masih ingat masa baru bergelar ibu...masa tu saya balik Muar bersama Addin yang masa tu dalam kiraan umurnya 3-4 bulan. Saya pernah cakap dengan arwah mak...antara doa yang saya minta pada Allah, berikanlah anakku kesihatan yang baik. Jika nak berikan sakit, berikanlah kepada aku bukan anakku.

Masa tu arwah mak tegur....ish, kenapa nak doa begitu? Lebih baik doa, berikanlah kesihatan yang baik pada aku dan seisi keluargaku.

Mak kata tunggak keluarga sebenarnya adalah ibu....bila ibu sakit semua urusan rumahtangga akan terganggu. Bila ibu tak sihat, rumah jadi sepi. Ibu ini macam rel keretapi....kalau rel senget bengkang bengkok...macam mana agaknya keretapi nak jalan dengan lancar?

Waktu itu saya tersedar...pentingnya ibu ini sihat. Pentingnya ibu mempunyai mood yang baik. Ia memberi kesan pada seluruh isi rumah.

Hari ini ramai ibu yang penat dan mudah tertekan terutama ditambah dengan melayan karenah anak yang tak pernah habis. Tanpa sedar tekanan [ stress] boleh menyebabkan sistem imunisasi tubuh akan menurun dan ini akan menyebabkan kita terdedah dengan penyakit merbahaya terutama kanser.

Ramai ibu-ibu diluar sana menyangka vitamin penting diambil semasa mengandung dan menyusukan tetapi selepas itu selesailah tugas ibu untuk memberikan makanan dan kesihatan yang baik untuk anak.

Ibu-ibu ini  tidak sedar bahawa tugas seorang isteri dan ibu itu berterusan dan juga memerlukan kesihatan yang baik. Bagi yang bekerjaya, lagi hebat....dipejabat tugasnya lain, dirumah menjadi isteri dan ibu. Maka pentingnya mempunyai tubuh yang sihat kan?

Ya supplement ni sebenarnya membantu badan kita mendapat semua keperluan vitamin dan galian yang kita tak dapat melalui menu makanan harian. Sebagaimana kita amalkan sepanjang penyusuan...dengan niat nak bekalkan vitamin dan zat untuk anak sebenarnya kita sedang menyediakan badan yang sihat demi si anak.

Jadi tak salah kita teruskan demi diri sendiri. Seorang ibu yang dah pernah melahirkan anak sebenarnya amat memerlukan kalsium demi menggantikan apa yang telah digunakan sepanjang mengandung dan menyusukan si anak. Seorang ibu yang dah pernah melahirkan anak sebenarnya memerlukan Omega 3 agar tidak mendapat penyakit lupa di hari tua. Malah pentingnya multivitamin untuk seorang ibu demi memastikan si ibu mendapat kesihatan yang optimum.

kerja ibu yang tak pernah selesai.

Sebenarnya ibu-ibu yang makan supplement semasa menyusu kemudian berhenti selepas penyusuan...pastinya akan merasakan perbezaan ke atas kualiti kesihatan.

Sama seperti jika kebiasaan kita tidur di atas tilam, kemudian ditukar di atas tikar...pastinya beza taraf keselesaan tidur tadi.

Image result for tikar
Jika biasa tidur di atas tilam, adakah kita mahu menukar pilihan tidur di atas tikar?

Maka bagi ibu-ibu yang sering keletihan, moody, senang sakit....pertimbangkanlah untuk mengamalkan supplement...ianya untuk diri sendiri. Kerana hakikatnya tugas seorang isteri dan ibu itu tidak pernah selesai selagi hayat dikandung badan.
Wallahu alam.






 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda. Kami sangat menghargainya.