Rabu, 12 Disember 2018

Siapa sangka berkat belikan arwah atok vitamin ....

Alhamdulillah dah siap masak....namun sambil siap membersihkan dapur tadi, fikiran saya melayang mengingatkan arwah atok lelaki saya...Arwah Tok Tan. Bermulanya saya buat Shaklee ni bila saya nak belikan arwah atok set diabetis. Masa tu arwah atok banyak baring dan arwah mak mata atok kena kencing manis. Mungkin akibat kemurungan ditambah arwah Tok Ne baru meninggal dunia.

Kebetulan masa tu duit loan JPA baru aje keluar...saya ada lebihan dalam RM600 masa tu dan saya habiskan beli vitamin untuk arwah atok. Saya tawakal aje masa tu. Tapi bagusnya, arwah mak pun makan juga vitamin tu dah alang-alang ada kat rumah. Masa tu mak kerja kilang kalau tak silap saya.

Bila arwah atok kata badan dia bertenaga lepas amik vitamin tu...saya mula rasa seronok. Lepas tu masih saya ingat bila saya ada cuti atau balik hujung minggu, arwah atok akan ajak saya jalan rumah kawan-kawan untuk cerita tentang vitamin.

Bila jumpa dengan orang yang lebih tua kan....masa tu belajar banyak ragam dan karenah manusia.
Mereka ni nak sihat tapi berkira tentang duit. Sedikit sebanyak saya belajar cara berniaga.

Saya terus kembangkan bisnes Shaklee dengan kawan-kawan kolej....bagi yang student mereka akan cari B complex dan Lecitin. Bagi pekerja kolej, makcik-makcik kantin mereka akan cari vitamin untuk kekal sihat. Maklumkan kerja tukang masak amat memenatkan. Masak untuk 600 pelajar tu...bukan sikit.

Sampai la hari ini...saya bersyukur sebab boleh menjadikan ia satu kerjaya suami isteri.

Asbab belanja arwah atok vitamin....siapa sangka rezeki tu sampai merasa pergi umrah percuma, melancong luar negara percuma...Allahu Akhbar.

Rezeki ni rahsia alam....apa yang kita mampu...kita usahakan yang terbaik. Mudah-mudahan beroleh pengakhiran yang baik.

Semoga arwah atok sentiasa dalam rahmat Allah. Al fatihah.






 ♛ Salam sayang dari N2 @ Ibu Addinnasa