Isnin, 30 Mei 2016

7 hari permulaan yang baik.

Mei 30, 2016 0 Comments
Shaklee NC tahun saya jumpa rata-rata sahabat Shaklee saya slim dan cantik. Ya kami enjoy program Detox Shaklee. Satu persediaan yang baik untuk ramadhan.

Kita cuma kurangkan makan, banyak makan sayur dan buah, jaga pengambilan air dan supplement Shaklee sebagai pilihan untuk kekal sihat.

Hidup ini satu pilihan, apa kata kita pilih untuk lebih baik dari sebelum ini kan?

Dah cuba set Detox Shaklee? Kalau belum jom beli dan cuba. Boleh dapatkan dari kami dengan konsultasi.

Ops suami saya dalam program pilot study Shaklee. Memang nampak perubahan yang baik dengan program ini.

Even adik ipar saya turun 5kg dalam masa 7 hari dengan program Detox ini!



Jom sertai kami untuk kekal sihat 😍

Pengedar Shaklee Anda
Norita 0128535689.

Ahad, 29 Mei 2016

Apa ada pada setia?

Mei 29, 2016 0 Comments
Dalam melalui kehidupan seperti biasa, kami dah lebih 19 tahun dalam Shaklee.

Tak pernah ke terdetik nak join bisnes lain buat tambahan duit?

Jujurnya memang pernah saya terfikir nak buka syarikat kapal terbang. Ops kenapa syarikat kapal terbang ek?

Sebab bila dengar pendapatannya hebat.
Tapi saya ditegur oleh seseorang yang memang telah memiliki syarikat kapal terbangnya sendiri.

Sebelum kamu nak buka bisnes lain atas sebab nak tambah pendapatan, kamu perlulah jadi MASTER dalam bisnes kamu sekarang. Supaya bisnes sedia ada itu adalah tunjang kepada bisnes2 lain. Supaya kamu tak mudah ditipu.
Itulah nasihat hamba Allah ini.

Lor kenapa nak kena jadi Master dalam bisnes sekarang? Supaya kamu ada bisnes yang kukuh dan ilmu yang dalam sehingga tiada apa yang boleh gugat tanpa izin Allah.

Sejak dari tu saya lupakan aje nak buat bisnes kapal terbang dan saya fokus dengan bisnes Shaklee saya.

Apa  yang saya maksudkan dengan fokus?
Saya mendalami dan menghayati sendiri kebaikan semua produk Shaklee. Dari vitaminnya dan produk householdnya.


Dulu saya ingat sabun brand R***** sangat bagus terutama untuk menjaga warna pakaian yang putih rupanya sabun Shaklee lebih baik. Mana taknya dulu saya pakai sabun Shaklee sikit tapi baju banyak kesan dia tak la berapa nampak. Bila sekarang ada rezeki lebih saya pakai sabun Shaklee sukatan lebih sikit memang nampak ketara la kat baju dan pakaian anak-anak.

Saya kini dah nak masuk umur 40 so saya memang cerewet bab makan maka supplement saya ambil supaya saya terus bertenaga. Bukan bermaksud bila makan vitamin Shaklee tak payah makan nasi, itu silap. Jadi kerana konsisten saya nampak kesan ke atas tubuh saya.

Tak sangka sungguh kerana setia, saya belajar banyak perkara tentang kesihatan, pemakanan malah sikap manusia.

Segala yang kita kena lalu itu ada pembelajaran dan hikmah. Ya ia akan terbuka hijabnya bila kita fikir aturan Allah itu sangat hebat.

Tak rugi pun setia 😀

Kalau kita sihat makan vitamin itu semua izin Allah. Vitamin tu asbab aje.

Kalau kita ada kawan yang baik itulah asbab untuk kita juga jadi baik.

Kalau ada kawan yang rajin itulah asbab untuk kita juga jadi rajin.

Yang penting mohon Allah berikan hidayah supaya kita tergolong dalam golongan yang berjaya dunia dan akhirat serta mati dalam husnul khatimah.



Selasa, 24 Mei 2016

Isnin, 23 Mei 2016

Kolagen Shaklee bagus untuk sakit sendi?

Mei 23, 2016 0 Comments
"Kak, ada stok AJHT lagi? Mak saya perlukan."

Mungkin ramai tak tahu bahawa Kolagen Shaklee sangat bagus untuk sendi bukan hanya untuk cantik semata.

Bagi mereka yang mempunyai masalah sakit lutut atau sendi boleh cuba amal minum kolagen Shaklee dan rasakan perbezaannya.

Mengapa dan bagaimana Kolagen Shaklee untuk sendi?

Kolagen Shaklee mempunyai unsur Ekstrak kerangan laut yang mana ia mengandungi glucosamine yg bantu membuat bendalir sbg pelincir sendi

Ingin beli kolagen Shaklee? Boleh hubungi kami di 0128535689- Norita.

Isnin, 16 Mei 2016

Makanan ringan yang berkhasiat

Mei 16, 2016 0 Comments
Menu untuk mereka yang on diet 😍


Paling utama dalam peti sejuk ada 

Pelbagai jenis buah :

Buah epal merah
Buah epal hijau
Buah kiwi
Oren
Buah nenas
Buah strawberi
Buah Anggur
Buah pear
Buah Lai


Pelbagai jenis sayur :

Segala bagai jenis sayur salad
Timun
Lobak merah
Jagung
Kacang ( edamame paling sedap)
Baby tomato


Dan banyakkan minum air 😘



Buah epal merah, anggur hijau dan strawberi.









Jagung, salad dan baby tomato

Rabu, 11 Mei 2016

Selepas 6 bulan dapat strok

Mei 11, 2016 0 Comments
Masih saya ingat apabila Kak Su menelefon sewaktu saya berada di Kuching bahawa suaminya mendapat strok.

Allahu akhbar! Hanya Allah sahaja yang tahu perasaan kami yang memang mengenali sahabat kami ini.

Secara tiba-tiba Abang Awang Ehsan yang dulu ceria dan aktif kini dah terlantar sakit dan lebih sayu apabila kita menyapa beliau ( Abang Awang Ehsan) antara sedar dan tidak sahaja ketika itu.

Isterinya kak Su cuba pelbagai cara untuk kembalikan suaminya yang dulu.
Hantar berurut ke Tudan dengan bidan makcik Maznah alhamdulillah nampak sedikit perubahan.

Waktu yang sama beliau amalkan semua produk Shaklee yang kami sarankan.

Selepas itu perubatan diteruskan dengan latihan pisioterapi sehingga hari ini.

Masa awal beliau mendapat strok berat beliau ialah 120kg. Waktu itu juga baru dapat tahu beliau mempunyai kencing manis tanpa sedar dengan bacaan yang tinggi melebihi 12.

Berapa cepat masa berlalu kini dah 6 bulan dan beliau dah mula bekerja semula. Alhamdulillah banyak perubahan yang beliau dapat kini ...


Antaranya :

1. Anggota sebelah kiri yang tak dulu tak boleh bergerak kini dah mula bergerak semula.

2. Dulu berat beliau 120kg kini hanya 77kg sahaja.

3. Bacaan gula beliau dulu lebih 12 tetapi kini bawah 6.


Alhamdulillah dan semalam semasa sesi Health and Wellness Talk di Miri beliau ada membuat perkongsian tentang cara pemakanan vitamin dan diet harian beliau. 

Antara vitamin yang beliau  amalkan ialah Vivix, tripple gem, b complex, vitamin c, Omega, garlic dan beberapa vitamin lain.


Jika ada saudara atau kenalan yang mendapat strok boleh cuba yang dikongsi oleh abang Awang semoga kita mendapat manfaat darinya.

Ahad, 8 Mei 2016

Rahsia istiqamah dalam ibadah.

Mei 08, 2016 0 Comments
Pagi ini dalam kuliah subuh  pagi ini berbicara tentang Kontrak Tetap dengan Allah dan model yang dibincangkan ialah Rabiatul Adawiyah seorang wanita yang mendambakan diri dan hidupnya semata-mata pada Allah.


Ya ramai hari ini yang mencari Allah dalam keadaan susah dan semasa memerlukan namun apabila telah mencapainya maka solat hajat, solat sunat dan zikir diabaikan. Sedangkan amalan ini perlu berlangsungan sampai bila-bila dikala senang mahupun susah.

Dalam kuliah ini diberitakan bahawa mereka yang istiqamah dalam amalan akan beroleh 3 nikmat ini iaitu 

Redho Allah
Hidayah Allah
Barakah Allah

MasyaAllah alangkah beruntungnya jika kita beroleh ketiga-tiga ini dalam hidup kita. 

Bila beroleh redho Allah, hati kita sentiasa tennag dan dunia bukan matlamat utama yang kita kejar tetapi dunia itu hanya sandaran untuk menuju akhirat; alam yang kekal abadi.

Bila kita beroleh hidayah Allah, segala gerak geri kita mendapat petunjuk Allah. Ada sahaja yang menjadi penyebab dalam aturan Allah yang baik. Ini bermakna kita akan dapat lihat segala yang Allah aturkan untuk kita itu bukanlah satu yang sia-sia.

Barakah Allah sesuatu yang unik... Bayangkanlah benda yang sedikit boleh dinikmati oleh banyak perkara. Ada orang yang pendapatannya kecil tapi dia tenang malah mampu bersedekah. Barakah bukan bermakna bisnes kita makin hebat dan kita makin kaya tapi barakah bermakna lebih ramai yang menikmati hasil itu dan banyak kebaikan yang dapat dibuat daripadanya.

Ada orang salah tafsir dengan menggambarkan lebih banyak yang diperolehi adalah lebih barakah... Hakikatnya lebih banyak kita memberi itulah saham akhirat yang kita usahakan. Maka ini yang dikatan dunia itu hanya sandaran untuk alam akhirat yang kekal abadi.


Moga kita sentiasa mendapat bimbingan Allah dan kita usaha istiqamah dalam amalan. Semoga kita dimatikan dalam husnul khatimah.


Wassalam.

Jumaat, 6 Mei 2016

Jus buah yang fresh

Mei 06, 2016 0 Comments



Ya semenjak pindah Terengganu, ditambah cuaca yang panas saya buat keputusan mesti beli banyak buah. Saya nak berikan anak saya jus buah yang fresh supaya mereka tak dehidrate.

Sekali sekala saya buat jus buah untuk detox juga untuk saya dan suami.
Namun antara buah campuran yang paling best buat jus detox yang kami minum ialah 
Epal hijau
Buah kedondong 
Daun seleri

Orang kata nak detox gunakan buah warna hijau. So ketiga-tiga tadi berwarna hijau. Hasilnya...superb macam makan Herb Lax.

Untuk malam ni saya cuma potong buah Lai, Epal Hijau dan daun Seleri sahaja dan rasa air jus campuran 3 ni pun sedap.

Bila bagus minum jus buah? Jawapannya bila dahaga 😘 betul kan?



Isnin, 2 Mei 2016

Adakah gandaan sedekah itu sentiasa dalam nilai duit?

Mei 02, 2016 0 Comments
Tertarik dengan kisah ini :
Moga membuka mata hati kita untuk sentiasa bersyukur.

Maka nikmat  Tuhan  kamu yang manakah yang kamu dustakan?
Surah Ar Rahman ayat 13.

-------------

Bagaimana Tuhan Gandakan Rezeki setelah bersedekah RM5?

Pada suatu tengahari, sedang Jamal menjamu selera di satu restoran dengan seorang kawannya, datang sorang makcik minta sedekah.

Tanpa fikir panjang Jamal ambil RM5 dari dompet lalu menghulurkannya kepada makcik tersebut sambil dalam kepala terbayang kata-kata ustad,

“Orang bersedekah akan dibalas 10kali ganda dan dimurahkan rezeki.”
Lalu makcik itu berlalu.

Usai segala makanan dan minuman dihabiskan, Jamal bangun untuk ke kaunter, tiba-tiba kawannya menghalang.

“Xpe-xpe. Hari ni aku belanja.”
Jika dikira kos, makanan Jamal berharga rm5. Tanpa Jamal sedar, dia jimat RM5 dan modal sedekahnya tadi telah pun dikembalikan!

1/10 dah dapat. 9/10 lagi di mana?

Sedang Jamal berjalan menuju ke kereta. Tiba-tiba Jamal teringat, tadi lupa letak syiling dalam meter parking. Dia berjalan sedikit laju, gusar dikompaun majlis perbandaran. Setibanya di kereta, dia berasa lega kerana tiada sebarang kertas di wiper.

Tiba-tiba Jamal terpandang seorang penguatkuasa sedang menyelitkan resit pada wiper kereta sebelah. Fuh. Jamal penggosok dadanya tanda lega. Tanpa sedar, RM10 Jamal terselamat dari hangus dikompaun.

Jamal masuk ke dalam kereta. Dia mengundurkan keretanya tiba-tiba terlanggar kereta belakang yang terlindung disebalik blindspot. Jamal dan juga pemilik kereta belakang masing-masing keluar dari kereta untuk melihat kerosakan.

1 lampu kabus berharga RM35 pecah. Selepas bersalam dan meminta maaf, Jamal menyeluk poket untuk keluarkan duit. Tiba-tiba pemilik kereta itu menahan tangan Jamal sambil tersenyum,

“xpe bro. Sikit je ni”.
Lagi RM35 Jamal terselamat dari hangus.

Tanpa Jamal sedar, belum sampai setengah jam, modal sedekahnya tadi telah dikembalikan beserta untung penuh 10/10!

Tapi Allah itu maha baik. Biasanya Dia beri lebih. Dia beri sesuatu yang lebih dahsyat nilainya. Bukan sekadar berbentuk angka.

Jamal menyambung perjalanan untuk balik ke rumah. Jamal on radio, ada seorang doktor sedang bercakap mengenai petua-petua pemakanan untuk kesihatan buah pinggang. Penerangan yang dihuraikan sangat mudah dan praktikal membuatkan Jamal bersemangat dan berazam untuk mengamalkannya.

Tanpa dia sedar, dia dikurniakan ilmu yang boleh jimatkan puluhan ribu ringgit dari dibelanjakan untuk kos perubatan buah pinggang untuk 30 tahun akan datang.

Jamal berhenti di pam minyak untuk mengisi angin tayar. Dia merasa pelik, kalau tak silap sudah dua tahun tak tukar tayar tapi bunganya nampak cantik lagi. Boleh tahan 7-8 bulan lagi. Tanpa Jamal sedar, duit untuk tukar tayar tak perlu dikeluarkan lagi.

Jamal melepasi lampu isyarat demi lampu isyarat. Jumlahnya 8, hijau semuanya. Tanpa dia sedar tempoh perjalanan telah dijimatkan sebanyak 10 minit.

Lagi 2km sebelum sampai di rumah, tiba-tiba Jamal ternampak seorang makcik berdiri di tepi jalan, kebingungan memandang tayar belakang keretanya. Dia berhenti di belakang kereta makcik itu. Pancit katanya.

Jamal menawarkan diri untuk membantu menukar tayar dan meminta makcik itu masuk dalam kereta kerana cuaca sangat panas. Selepas selesai, Jamal pergi mendapatkan makcik tu untuk mintak izin untuk pergi.

Rupa-rupanya ada gegirl di tempat duduk penumpang. Cantik. Sopan. Clever. Lagi clever dari peserta Clever Girl.

Tiba-tiba ada vibrate di rusuk kiri Jamal. Eh. Jamal menghulurkan kad bisnesnya sambil menawar diri sekiranya makcik tu perlukan bantuan pada masa akan datang. Makcik itu berterima kasih sambil memuji-muji perwatakan Jamal yang baik itu.

Setibanya di halaman rumah, Jamal melihat pasu bunganya pecah lagi. Dia memandang sambil tersenyum ke arah budak-budak yang sedang bermain bola di kawasan rumah teresnya. Bukan seperti kebiasaan. Hari ini dia tenang, tidak ada rasa marah dalam hatinya.

Dia melangkah masuk ke dalam rumah lalu merebahkan badan di sofa. Dia merasa hairan. Lain macam rasanya hari ini. Tidak serabut, tidak tertekan, tidak gundah resah gelisah. Yang paling pelik, pertama kali dalam hidupnya sanggup memberhentikan kereta untuk membantu orang yang tidak dikenali.

Walaubagaimanapun, jauh di sudut hatinya. Rasa rungsing duit RM5 sedekahnya tadi masih belum dibalas.

“ustad tu kelentong ke apa? Ah, esok ada la tu rezeki datang”
Kadang-kadang rezeki itu datang tapi kita yang tidak nampak. Banyak sangat. Dalam pelbagai bentuk samada wang, masa, kesihatan, ketenangan, ilmu, persaudaraan dan macam-macam lagi. Tapi sayang, kita tak merasanya. Jadi macamana nak merasainya?

Teruskan buat baik. Sedekah. Solat dhuha. Tolong orang. Tolong binatang. Jaga silaturrahim. Mintak doa. Mintak orang doakan. Banyakkan ibadah-ibadat sunat disamping kekalkan ibadah wajib. Dalam masa yang sama tinggalkan sebanyak mungkin maksiat dan kejahatan semampu boleh.

Kemudian sandarkan semua yang berlaku kepada Allah, bersangka baik dengan Allah, bersyukur dan ucap alhamdulillah untuk sebarang kebaikan yang diterima. InsyaAllah. Perjalan hidup kita akan dilancarkan selancar mungkin.

Bagaimana pula jika ditimpa musibah? InsyaAllah posting seterusnya..

Tiba-tiba, Jamal vibrate lagi. Kini vibrate dalam poketnya pula. Jamal dapat panggilan dari nombor yang tak dikenali.

“Helo Jamal. Ni makcik yang kereta pancit tadi haa. Makcik nak jemput datang rumah kalau tak keberatan. Makcik ada hajat besar ni. Suami makcik nak bincang sikit dengan Jamal.”
Jamal menamatkan panggilan sambil tersenyum.

“Alhamdulillah.. Ni baru rezeki. Haha”
Emm. Teruk betul. Kalau bab ni laju je nampak rezeki. Harap-harap pakcik tu panggil sebab nak tukar tayar kereta lain pulak. Atau nak suruh potong rumput ke. Panjat kelapa ke. Bukan sebab lain. Haha. Kbai



Nukilan Apiz Sekeru.

Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia