Rabu, 13 Januari 2016

Surah Al Waqiah bagus untuk kehidupan seharian.

Ya baru-baru ini terbaca dalam buku bahawa antara kelebihan membaca surah Al Waqiah adalah Allah akan memenuhi hajatnya dan jika ada yang menfitnah maka fitnah itu akan kembali kepada orang itu semula.

Sangat menarik kerana surah ini bukan hanya berkisar surah kekayaan sebenarnya...yang mana ramai orang lihat kaya itu hanyalah kaya duit semata-mata.

Kadang-kadang kita lupa, nikmat kekayaan ada dalam banyak bentuk....iman, kesihatan, kasih sayang, keselamatan dan banyak lagi rahmat yang tak dapat dilihat dengan mata kasar hanya dapat dinikmati tanpa ada kata-kata yang tepat mengungkap betapa hebatnya nikmat ALLAH bagi itu.

Untuk mereka yang bekerja atau berniaga...surah ini sangat bagus untuk diamalkan... ya rezeki akan datang melalui jalan yang tidak di sangka-sangka.

Hari ini kita tertipu dengan sistem sekular yang menekankan duniawi dan usaha semata-mata. Maka apabila ia berlaku kita akan mudah menyalahkan manusia....sebagai contoh


Macam mana barang saya nak laris, ada orang merosakkan harga dengan jual lagi murah dari harga pasaran.



Namun kita lupa satu perkara....sapa yang beri rezeki? Siapa yang gerakkan hati manusia untuk membeli barang kita?

Bila ditanya ramai aje yang jawab ALLAH...namun sayangnya lupa nak minta dengan cara berhemah dengan ALLAH.

Adakala solat dipandang remeh, mengaji jauh sekali, mulut pula sibuk bercerita hal manusia dari berzikir...

Bagaimana si pemberi rezeki nak pandang kita?


Banyak orang sibuk jual macam-macam barang kononnya nak tambahkan banyak sumber pendapatan...tapi satu orang tak perasan...bila dah sibuk jual macam-macam , berapa banyak masa yang kita ada untuk solat hajat? Solat dhuha? Solat sunat yang lain? Malah masa mengaji? Berapa surah sehari mengaji? Berzikir?

Orang yang berjaya rata-rata bukan sebab mereka setia pada satu produk tapi sebab mereka fokus satu dan banyakkan masa untuk mengaji, solat sunat dan perkara kebaikan. Itu bezanya!

Fokus satu...perlahan-lahan kumpul modal. Ada lebihan duit usahakan beli rumah ikut kemampuan....jadikan duit bayaran rumah macam saving.. bila cukup masa boleh jual rumah tadi kalau perlu duit.

Saya belajar dari kawan Chinese .... kumpul duit dan beli rumah. Nanti anak dah besar nak pakai duit , rumah tadi boleh jual. Secara tak langsung tak guna banyak masa pun...

Tak tahu boleh tanya ....sebab biasa orang sesat kerana tak bertanya.


Apapun jangan lupa, balik ke pangkal jalan....basic kejayaan adalah meningkatkan hubungan kita dengan ALLAH dan percayalah Allah sangat pemurah. Letakkan keyakinan dan kepercayaan seiringan...insyaALLAH jalan menuju kejayaan lebih luas dan lebih terang.








Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com
 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛


 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia