Rabu, 29 Julai 2015

Kita adalah pelari untuk IMPIAN kita! Setuju?



Setiap kita adalah pelari... Kita sedang berlari untuk mengejar sebuah impian. Ada yang berlari sepenuh tenaga, ada yang berlari-lari anak, ada yang berlari pecut, ada yang berlari sekejap laju sekejap perlahan.... Macam-macam larian. Dan penamatnya adalah apa yang kita impikan.


Sebagai seorang pelari, dan memang melatih diri untuk memahirkan larian... Mengapa tidak mencari track yang menyediakan "hadiah" yang besar di garisan penamatnya? 

Ramai pelari yang SERIUS menggunakan tenaga yang hampir sama untuk tamatkan larian, perbezaannya adalah habuan yang menanti.

So track mana yang kita pilih, menentukan hadiah yang menanti.

Kalau larian tak habis tapi asyik tukar track pun tak ke mana juga akhirnya.

So stay focus! Teruskan berlari walau apapun cabaran kerana hadiah itu pasti akan menjadi milik mereka yang berusaha!

Berminat nak sertai kami?
Hubungi 0128535689 untuk lebih lanjut!


Shaklee - Imperial Palace Miri malam ini !

Malam ini di Miri


Sedang mencari produk untuk sentiasa muda, kekal bertenaga sekaligus mencegah penyakit kritikal?
Atau
Sedang mencari pendapatan tambahan dikala kos sara hidup makin tinggi?
Apa kata sertai kami :
Tarikh : 29/7/2015
Masa : 8.15-9.45 mlm
Tempat : Imperial Palace Miri Sarawak
Menarik utk dikongsi :
👍 Jana peluang dengan YES Shaklee
👍 Vivix anti penuaan dan anti kanser
👍 Doorgift dan cabutan bertuah

Mereka yg datang berkumpulan ( lebih 4 orang dewasa) ada hadiah disediakan.





 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛

Shaklee Miri
Salam sayang dari

 N2 @ Ibu Addinnasa

Shaklee Miri : Stock Available

Looking for Shaklee vitamins? 

Ready stock available !


Call us to order @ 0128535689 !


Jumaat, 24 Julai 2015

Vivix Special Offer : Ruginya siapa tak ambil peluang ini!

Vivix Miri



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan.
COD Shaklee Miri Sarawak.

 Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui
Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com

 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛

 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Hadiah Raya - Menang Hadiah Percutian di Marriot Mulu!!!

Pada Selasa lepas adalah hari beraya kami...ada 5 buah rumah yang kami ziarah sambil beraya....

Namun masa beraya dirumah yang ke empat saya menerima panggilan telefon...dari Marriot Miri.

Seorang staff Marriot memaklumkan bahawa kami telah terpilih memenangi penginapan 2 hari 1 malam di Marriot Mulu melalui #mirimarriott98delights


Pengedar Shaklee Mulu

Ya ALLAH....syukur sangat!

Rezeki kedua tahun ni menang peraduan yang Marriot anjurkan!Alhamdulillah !


Hadiah raya tahun ni! InsyaALLAH jalan ke Marriot Mulu pula lepas ni!


Anyway Terima Kasih Marriot !!!!




 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Khamis, 23 Julai 2015

AKAUN BANK SAIDINA OTHMAN



Adakah kamu mengetahui bahawa Saidina Othman ibnu Affan ada mempunyai akaun bank di Saudi? 

Siapakah yang membina Hotel Othman Ibnu Affan di sebelah masjid Nabawi di Madinah? Adakah anak cucu nya yang membinanya dan meletakkan namanya sebagai nama hotel?


 Ikuti kisah ini :

Satu ketika di Madinah semasa Nabi SAW mula hijrah dari Mekah ada sebuah telaga yang sangat besar dan sangat dalam serta airnya tak pernah kering. Nama Telaga itu Bi'ru Rummah (Telaga Pemanah). Orang Islam ketika itu sangat berhajat kepada air dan sering ke telaga itu yg dimiliki oleh seorang Yahudi.

Maka Yahudi itu telah bertindak menjual air dengan harga yang sangat mahal. Akhirnya perkara itu sampai ke pengetahuan Saidina Othman b Affan RA. Lantas Saidina Othman b Affan RA bertemu Yahudi itu dan minta nak beli telaga tersebut. 


Yahudi tak mahu jual sebab dia tahu dia untung besar. Saidina Othman b Affan RA akhirnya minta beli separuh saja telaga tu. Yahudi pun setuju. Bermakna sehari milik Yahudi dan sehari làgi milik Saidina Othman b Affan RA. Yahudi sangka dia cerdik sebab Saidina Othman b Affan RA memang peniaga yang glamour dikenali oleh orang Arab, menyangka perniagaannya akan lebih berkembang dan harga air boleh dinaikkan.

Rupa-rupanya Allah takdirkan sebaliknya bila orang tak lagi beli air daripada Yahudi itu sebab pada hari milik Saidina Othman b Affan RA dia beri orang-orang Islam dan bukan Islam air percuma. Jadi, hari giliran milik yahudi itu siapa pun tak nak beli. Akhirnya Yahudi tu bankrap dan nak jual kepada Saidina Othman b Affan RA separuh bahagian lagi Telaga Rummah tu kepada Saidina Othman b Affan RA sebab dia dah rugi. Saidina Othman b Affan RA beli dengan 20,000 dinar. Kemudian dia waqafkan kepada orang Islam. 

Kemudian ada seorang sahabat lain yang juga hartawan minta nak beli telaga tu daripada Saidina Othman b Affan RA. 

Saidina Othman b Affan RA tanya berapa harga yang dia sanggup bayar? Hartawan menjawab bahawa dia sanggup membayar 3 kali ganda harga yang dibeli oleh Saidina Othman b Affan RA. 
Saidina Othman b Affan RA tidak setuju dan bertanya lagi, berapa sanggup bayar? Hartawan menjawab, 9 kali ganda harga yg dibeli Saidina Othman b Affan RA.

Saidina Othman b Affan RA masih tak setuju. Hartawan bertanya kehairanan. Siapa lagi kah yang sanggup membeli dengan harga yang lebih mahal daripadanya?

 Maka Saidina Othman b Affan RA menjawab, "ALLAH". Akhirnya orang Islam dapat minum air telaga itu secara percuma.

Dengan takdir Allah di tepi telaga itu akhirnya tumbuh beberapa pohon tamar dan akhirnya membiak sehingga berjumlah 1,550 pokok jumlahnya dan berbuah dengan sangat lebat.

Kerajaan Othmaniah Turki telah menjaga kurma itu dan hasil jualan tamar-tamar itu dan menyimpannya sehinggalah wujudnya kerajaan Saudi yang ambil alih dan tubuhkan akaun bank atas nama Saidina Othman b Affan RA di salah satu bank Saudi. Duit itu akhirnya terkumpul dengan banyak dan kerajaan Saudi telah membeli sekeping tanah di tepi Masjid Nabawi dengan tujuan membina hotel lima bintang. Hasilnya nanti dibahagi kepada dua. Separuh diinfaq untuk anak yatim dan miskin yang sebahagian lagi disimpan dalam akaun Saidina Othman b Affan RA. 

Yang anehnya, setelah 14 kurun, sedekah Saidina Othman b Affan RA bercambah dan membiak membuak-buak tanpa hentinya. Inilah kelebihan Sedekah. Oleh itu, marilah sama sama kita ringan tangan untuk bersedekah dan yang paling mudah adalah dengan menyebarkan kisah ini dalam group dan fb anda. In Shaa Allah, anda akan dapat pahala sedekah yang berganda-ganda.

MOGA-MOGA BERMANFAAT DUNIA AKHIRAT.
والله اعلم....

- DR JAMNUL AZHAR B MULKAN
Alor Setar
Bersedekahlah

Rabu, 22 Julai 2015

Persediaan kepada bakal ibu yang mahu menyusukan anak.

Indahnya dunia penyusuan....kerana ia mengajar dan membentuk saya menjadi ibu yang penyabar.


Siapa kata mudah nak menyusukan anak selama 2 tahun? Personally mereka yang benar-benar ingin menyusukan anak mereka perlu mempunyai tubuh badan yang sihat dan mental yang kuat.

Tiada satu jaminan pun ibu yang kurus tak dapat menyusukan anak mereka dengan baik malah tiada satu jaminan pun ibu yang badan sihat dan berisi mampu menyusukan anak dengan mudah.


Ia juga balik kepada rezeki namun sebagai manusia kita perlu tetap berusaha bukan hanya mengharap semata-mata.

Pada saya golongan ibu yang berniat nak menyusukan anak mereka perlulah mempunyai niat antaranya :

1.Mahu membekalkan anak dengan susuibu yang kaya dengan khasiat dan vitamin.

2. Mahu menjaga kesihatan diri sendiri demi untuk menyusukan anaknya.

3. Berusaha menguatkan mental melalui pengisian kerohanian.


Memang tidak dinafikan banyak cabaran yang dilalui sepanjang menyusu anak namun saat paling puas menyusukan mereka apabila susuibu itulah yang menjadi penawar kepada mereka dikala mereka demam dan kurang sihat.


Saya percaya bila kita bersusah dulu insyaALLAH kita akan bersenang kemudian.

Jika kita dari awal dah mudahkan diri dengan menyusu susu formula, saat paling kasihan adalah apabila kita terpaksa menyuakan ubat demam bila mereka [ anak kecl] demam. Itupun bukan serta mereta surut atau kebah demamnya.

Memang saya bersyukur kerana saat anak-anak demam dulu , mereka beroleh kesihatan yang optimum dan jika mereka jatuh sakit mereka tidak mengambil masa yang lama untuk recover. Ditambah saya akan makan vitamin yang membantu menguatkan antibodi dan imun sistem mereka.

Hakikatnya hasil sesuatu itu bukanlah kita perolehi dalam sehari dua dalam dunia penyusuan....ia mengambil masa yang lama dan perlukan kesabaran.

Bagi anda bakal ibu : boleh rujuk di sini- Set Penyusuan Paling Popular untuk mengetahui set menyusu mana yang sesuai untuk anda. Semoga kalian juga mampu berjaya menyusukan anak dengan susuibu sehingga mereka mencapai usia 2 tahun.



Berminat nak dapatkan set penyusuan Shaklee? Boleh hubungi kami di talian berikut :


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan. COD Shaklee Miri Sarawak. Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui
Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com
 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛



 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Isnin, 20 Julai 2015

Bekerja pada Hari Raya - pengorbanan dan ganjaran.

Pada tahun 2011 buat pertama kali dalam hidup saya beraya dengan anak-anak sahaja di Miri. Di kala itu suami saya menjalankan amanah syarikat untuk bekerja pada hari raya di pelantar minyak.

Sedih ? Memang sedih dan pada peringkat permulaan saya tak dapat nak terima hakikat itu. Walaupun suami ada memberi keizinan jika nak balik beraya ke kampung bersama anak-anak tapi saya tak punya kekuatan nak menguruskan sendirian tanpa suami.

Namun pada hari raya pertama itu alhamdulillah ada staff suami yang balik raya maka mereka datang bersama keluarga mereka menziarah kami 3 beranak di Miri. Terhibur juga rasa. Waktu itu dah mula redha yang suami terpaksa bekerja kerana menunaikan amanah yang dipertanggungjawab ke atasnya.

So sehingga hari ini saya masih merasa kagum pada mereka yang bertugas di hari raya. Memang hati mereka sedih dan sayu kerana tak dapat beraya tapi yang saya pasti jika golongan ini jika melakukan dengan hati yang ikhlas pasti pahala yang menanti juga hebat. Paling pasti mereka akan diberi ganjaran yang hebat oleh Allah.


Namun  memang ada yang segelintir yang merasa terbeban, kecewa dan hampa kerana terpilih untuk bekerja pada hari raya ....sehingga ia menyebabkan golongan ini bertugas dengan muka masam, menjawab telefon dengan serius dan kurang mesra dan dari gerak laku mereka kita boleh tahu mereka kecewa.

Ya sebagai pelanggan kami faham...tapi saya mendoakan ALLAH memberikan mereka ganjaran dan gantian rezeki yang lebih hebat atas pengorbanan yang mereka lakukan.

So untuk mereka yang di amanahkan bekerja pada hari raya... pahala yang menanti sangat hebat! Tahniah kerana kalian akan beroleh ganjaran yang hebat dari ALLAH.

Ganjaran dari ALLAH lebih hebat dari ganjaran manusia... yang memang hakikatnya tidak dapat dinilai dengan mata kasar namun akan dapat dinikmati bila kita lihat dengan mata hati :)


Akhir kata...Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin !





* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan.
COD Shaklee Miri Sarawak.

 Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui
Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com

 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛

 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Ahad, 12 Julai 2015

Dapatkan ready stok Vivix di Miri Sarawak


Mahu dapatkan stok Vivix sebelum pulang ke kampung? Atau ingin dapatkan Vivix untuk hadiah pada mak ayah yang berada di Miri?

 Boleh hubungi kami atau wakil sah kami di Miri untuk stok ini!


Apa bestnya beli Vivix 2 botol a.k.a Vivix twin pack promo?

1. Penjimatan 5% dari harga biasa!

2. Dapat menjadi ahli Shaklee secara percuma seumur hidup !

3. Layak menerima bonus TUNAI dari Shaklee! 

4. Layak mendapat coaching untuk menjadikan ia part time business!


Banyak kelebihan membeli promo ini! Apa kata dapatkannya hari ini !

Call to order 0128535689
Email : nnorita78@yahoo.com

Jumaat, 10 Julai 2015

Mengapa ibu ayah perlu pertimbangkan 4 supplement ini musim perayaan?

Tak lama lagi kita akan menyambut Syawal.... sudah pasti ramai akan mengambil peluang untuk bercuti panjang balik kampung dan melawat sanak saudara dan rakan taulan di kampung.

Namun dalam seronok kita beraya kami yakin dan pasti cabarannya adalah pada anak-anak kerana kesihatan mereka amat fragile terutama bila cuaca tak menentu dan masa rehat juga berkurang bila kita banyak berjalan.


Maka kami suggest untuk ibu bapa yang mementingkan kesihatan anak ; boleh mempertimbangkan 4 supplement ini untuk dibekalkan sepanjang musim perayaan :

Nutriferon
Shaklee cari duit tambahan


Ia adalah vitamin yang dikenali sebagai immune booster atau penggalak sistem imun. Bagi mereka yang mempunyai anak yang ada alahan seperti allergi seafood, asma [ lelah atau semput] , mudah demam....maka bekalkan vitamin ini untuk mereka. Sekurang-kurangnya kita bekalkan mereka dengan vitamin dan bukan pergantungan kepada ubat semata-mata. Banyak testimoni yang berpuashati dengan membekalkan vitamin ini untuk anak mereka terutama yang sakit berlarutan.


Omega Guard


Omega dikenali sebagai vitamin yang bagus untuk DHA terutama dikalangan anak2. Namun tahukah anda ia juga vitamin yang sangat bagus untuk sistem pertahanan badan? Ia juga membantu mengurangkan rasa letih di kalangan dewasa mahupun kanak-kanak. Ia juga bagus untuk vitamin anti radang. Selain itu jika anak anda adalah mereka yang mudah selsema atau sejuk bila tidur malam, pastikan bekalkan mereka Omega Guard sebelum mereka tidur supaya chest mereka tidak mudah sejuk. Kan sudah pasti lebih baik dari pergantungan kepada nebulizer?


GLA Complex
Cari duit tambahan


Ia adalah gabungan Omega 3 dan Omega 6...dikenali juga sebagai penstabil hormon. Paling bagus ia membantu menstabilkan prostagladin dalam tubuh kita. Maka ia sangat membantu mereka yang demam berlarutan atau sakit kepala yang lambat kebah...apa kata makan 1 biji GLA Complex untuk mendapatkan keredaan. Bila cuaca tak menentu ia boleh menyebabkan anak mudah jatuh sakit. Maka pemberi supplement pastinya lebih baik selain membantu meningkatkan sistem pertahanan tubuh badan.


Performance Drink
kerja dari rumah



Ya ia adalah minuman isotonik yang bagus diambil kerana tidak mengandungi karbonat seperti air isotonik lain yang dalam pasaran. Ia boleh diambil oleh mereka yang aktif bersukan, mereka yang kurang air atau demam serta mereka yang mengalami cirit birit . Sedarkah kita bila kita balik kampung terutama yang melalui perjalanan yang jauh, ditambah anak-anak kita akan gembira bermain bersama saudara mara yang jarang dapat berjumpa mereka akan leka bermain. Bila ia berlaku anak akan kurang minum air, akhirnya akan mudah mendedahkan mereka kepada suhu badan yang meningkat. Perjalanan jauh juga akan membuatkan anak-anak cepat letih...maka pengambilan Performance drink sebagai bekalan minuman sepanjang perayaan sangatlah sesuai.



Akhir sekali..... sebelum bertolak untuk sebuah perjalanan baik dekat atau jauh untuk merayakan Syawal ini, apa kata mulakan perjalanan dengan sedekah. Kini banyak aje no acc bank asnaf yang boleh diperolehi di internet termasuklah sekolah anak yatim, tahfiz, rumah pengasih....kerana hakikatnya sedekah dapat menjauhkan dari penyakit dan bala.


So untuk ibu dan ayah diluar sana....cuba pertimbangkan 4 vitamin di atas untuk seisi keluarga terutama musim perayaan ini.


Jika berminat nak dapatkan produk2 di atas boleh hubungi kami di talian : 0128535689.




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan.



 Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui
Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com

 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛

 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Kuliah 30 minit untuk santapan minda.

Tidak dinafikan kami selalu travel dan ini tidak menjadikan ia satu halangan untuk kami menyediakan kuliah ilmu bersama anak2 Shaklee serta ahli dalam organisasi kami.

Memandangkan kami juga menyediakan training dalam bentuk seminar dan workshop maka  kami tak bergantung sepenuhnya pada kelas secara online kecuali dalam bentuk kuliah 30 minit.

Mengapa saya panggil kuliah? Kerana ia bukan hanya fokus pada topik bisnes tetapi ia juga diserapkan dengan ilmu agama dan  amalan yang perlu dibekalkan untuk hari akhirat nanti.

Sesungguhnya dunia ini adalah bersifat sementara maka kita perlu seimbangkan amalan duniawi dan ukhrawi.



Pengedar Shaklee Miri

Bagaimana mereka mendengar kuliah 30 minit ini? Ia boleh diterima melalui hp atau komputer. Sangat mudah bukan.

Paling utama ilmu yang disampaikan itu dimanfaatkan sebaiknya.


Berminat nak sertai kami? Sedang mencari peluang nak kesihatan yang baik serta peluang mendapat duit tambahan?

Boleh call 012-8535689 atau email nnorita78@yahoo.com untuk lebih lanjut.

Rabu, 8 Julai 2015

Shaklee Euphoria : Executive's Workshop

Hari Ahad kami masih ada satu lagi event besar yang dihadiri lebih 90 orang alhamdulillah.

Tidak dinafikan mereka ini adalah insan terpilih kerana sanggup meredah perjalanan yang jauh terutama mereka yang datang diluar Kuala Lumpur.

Semangat yang ditunjukkan serta komitmen yang diberikan sepanjang kelas membuktikan kesungguhan mereka untuk lebih berjaya dalam Shaklee.

InsyaALLAH kami akan mengadakan lagi workshop ini pada September nanti untuk mereka yang tidak berpeluang menyertai sesi ini pada minggu lalu.







Barisan leaders yang datang untuk menemani anak buah mereka.....








Berminat nak sertai organisasi kami?


Hubungi kami di 0128535689 atau email nnorita78@yahoo.com

Selasa, 7 Julai 2015

Shaklee Euphoria : CEO's Workshop

Jumaat dah sampai KL dengan sangat bersemangat kerana 2 hari akan bertemu dengan CEOs, Managers dan Executive di Hotel IOI Palm Garden Putrajaya.

MasyaALLAH kagum saya dengan kesungguhan mereka yang hadir ini untuk terus berjaya...ada yang datang dari Kedah, Penang, Terengganu untuk mengejar impian mereka.

Sangat mengujakan apabila mereka benar-benar fokus semasa workshop dijalankan dan komitmen yang diberikan sangat tinggi terutama bila ia melibatkan aktiviti kumpulan.

Walau datang dari tempat berbeza , latar belakang berbeza namun MATLAMAT kami semua sama ;- membantu lebih ramai orang berjaya dalam Shaklee.










Barisan CEOs dan Managers dari banyak organisasi Shaklee kami....

Kami doakan kalian terus berkembang dan berjaya beroleh kejayaan yang besar dalam membangunkan diri ummah dan agama.


Berminat nak sertai kami? Mencari pendapatan sampingan? Apakata sertai Yes program bersama kami. Kami akan usaha  membantu anda selagi anda ada kemahuan untuk berjaya!



 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan. 

COD Shaklee Miri Sarawak.

Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui
Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com

♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛

Salam sayang dari
N2 @ Ibu Addinnasa


Rabu, 1 Julai 2015

Ippho Right Sentosa- Hanya 2 Menit


Alhamdulillah saya berkesempatan memiliki koleksi buku hasil penulisan Ippho Right Sentosa.
Beliau yang terkenal dengan bukunya 7 Keajaiban Rezeki.
 
Buku penulisan Ippho sangat menarik dan membuka minda.

Arwah abah selalu pesan masa hayatnya.....

Masa hayatnya abah selalu pesan, hidup ini perlu bersandarkan ALLAH, nescaya banyak urusan ALLAH selesaikan dengan mudah.


Saya percaya keajaiban ini bila saya mula belajar mengenali tahajud sejak dari tingkatan 2. Walaupun saya sekolah harian iaitu Sek Men Convent tapi abah terapkan agama dari rumah.

Saya adalah apa yang abah saya bentuk.....walaupun masa saya sekolah saya selalu bertanya mengapa abah pilih saya untuk bangun tahajud...mengapa abah sangat tegas dengan saya....dan kini bila dah matang saya bersyukur kerana berpeluang melihat dan merasai keajaiban ALLAH!

Cerita ini saya ambil di fb kerana ia dekat dihati saya maka saya nak semadikan ia dalam blog ini untuk tatapan sahabat yang saya sayangi iaitu kalian yang sedang membaca blog saya.

gambar ehsan google


Masa mula-mula saya masuk UITM dulu,
Saya tak pernah tahu pun pasal tarbiyah.
Tudung saya atas dada.
Ikhtilat tak berapa nak jaga.
Perasaan cinta pada Allah dan Islam tu kurang ada.
Bila masuk UITM, saya terduduk sebelah perempuan yang tinggi.
Tudungnya labuh sekali.
Dia biasa-2 saja tapi saya senang melihat dia.
Masa orientasi, saya perhatikan cara dia sahaja.
Memang dia bertudung labuh macam orang lain yang saya nampak. Tapi saya dapat rasa dia sangat lain.
Jujurnya apa yang saya nampak, selama ni orang yang bertudung labuh akan berdakwah dengan percakapan, berdakwah dengan nasihat, dan .... Macam biasa, saya dah kalis dengan semua tu.
Tapi bila lihat dia ni, tanpa sebut apa apa pun saya dah tertarik dengan dia.
Masa taklimat, kalau ada lelaki yang berceramah, dia tak akan tengok lelaki tu. Dia akan pandang dinding, pandang bawah, pandang tepi. Tapi dia dengar.
Lepas tu, kalau dalam orientasi , masa bersenam, dia bersenam sekali. Bila tiba part tonggek-2, dia akan berdiri tegak tak ikut sekali.
Dia tak pilih kasih. Dia kawan je dengan semua orang. Orang freehair pun senang dengan dia.
Dah seminggu saya perhatikan dia, tibalah waktu kelas. Ditakdirkan saya dapat duduk belakang dia. Saya tanya dia, 'Nama siapa?'
'Syaza'
Saya tanya lagi sebab muka dia nampak matang dan memang tinggi. 'Umur?'
'20 tahun'. Masa tu saya 18 tahun. Sebelum ni dia belajar kat Sunway College. Tapi tak boleh bawa.
Dia berhenti dan masuk UITM. Sebab tu dia tua sikit. Sejak dari tu saya panggil dia Kak Syaza.
Dia sangat humble masa dah start P&P. Takde pun nampak pandai ke apa. Tapi Ya Allah, setiap kali lepas habis belajar, mesti dia akan jumpa lecturer dan tanya soalan yang tak terlintas di fikiran saya.
Dari cara dia memang dah dapat agak, cara dia fikir tak sama macam cara kebanyakan orang fikir.
Lepas tu, buatlah quiz , test, and everything. Dia selalu score 100%. Paling rendah markah yang dia pernah dapat 96%. Tak pernah lagi rendah dari yang itu.
Sampai saya jeles lah dengan dia.
Saya tanya housemate dia, apa yang dia buat sampai boleh jadi begitu pandai?
Housemate dia cakap, dia biasa je. Cuma solat tak pernah tinggal. Lepas subuh dia tak akan tidur.
Dan paling menarik masa dia tak boleh solat, dia akan bentang kain batik ikut arah kiblat dan berzikir seolah-olah dia boleh solat.
Saya tanya, ' Hah! Kenapa pelik sangat?'
Housemate dia cakap dia memang macam tu.
Hati tu saya ada tanya dia sendiri kenapa buat camtu. Dia cakap, supaya nanti dah kahwin dan ada anak, anak dia akan tengok yang hubungan dengan Allah takkan putus walaupun Tak Boleh Solat.
Tegak bulu roma saya bila dengar.
Sumpah, tak pernah saya lihat orang luar biasa macam ni. Biasa tapi luar biasa.
Sampai lah satu hari saya terbuka hati nak bertanya lagi. 'Akak, kenapa akak pakai tudung labuh?'
Dia pandang saya dan tersenyum. Dia tanya saya balik, 'Awak rasa kenapa?' Dari cara dia tanya, saya tahu. Dia bukan menyindir.
Biasanya kalau saya tanya orang bertudung labuh yang lain, mesti diorang bagi dalil panjang berjela kalah lori treler. Tapi dia tak. 'Err. Sebab akak alim?'
'Bagi awak, alim tu macamana?' Dia sedikit ketawa. Lucu tengok saya.
Bila dia soal saya balik, huhu . Mana lah saya tau! Tergaru garu kepala nak cari jawapan ntah kat mana.
'Err. Alim tu macam akak lah. Pakai tudung labuh. Kuat ingat Allah.'
Lepas tu, dia ketawa sambil geleng.
'Akak tak alim. Akak masih jahil. Akak pakai macam ni sebab akak orang Islam macam awak.' Automatik saya rasa malu dan pegang tudung sendiri.
Dia sambung lagi, 'Kita sembah Tuhan Yang Sama kan?' Saya angguk.
'Awak tanya lah hati.'
Saya terfikir apa yang dia kata. Malangnya saya Tak boleh fikir. Argghhh !
Senang cerita, dia memang role model lah.
Bijak, suka cari peluang, mudah didekati sesiapa saja. Cara dia yang serba boleh itulah buat saya sentiasa berbual dengan dia dan berdamping dengan dia. Alhamdulillah, masuk sem 2, saya serumah dengan dia. Cara hidup dia saya nampak depan mata.
Hahahahahaha. Memang ! Dia biasa jaaa.
Paling lawak, dia suka mengigau.
Tapi apa yang dia mengigau tu lucu dan mengkagumkan.
'Jazakillah ukhti.. Ok-2. Esok Syaza datang.'
'Ya Allah, aku futur!'
'Asbahna Muqminan haqqan!'
Ni lah ayat power masa dia mengigau.
Fuh. Ini lah yang buat saya kagum. Masa tidur pun terus 'Islamik'.
Yelah, katil double decker. Katil saya bawah dia. Dengar jelas sangat apa yang dia igaukan. Selalu saya tengok dia solat tepat pada waktu, selalu baca quran, zikir atas kain batik masa tak boleh solat dan... Tak ada sesuatu yang luar biasa dari itu melainkan Allah takdirkan saya terbaca diari dia.
Diari tu..penuh keluh kesah yang dia tak pernah cerita.
Saya menangis baca. Insan gagah macam dia rupannya lagi banyak problem dari saya. Tak ada satu catatat pun yang dia TAK akhiri dengan 'Sungguh Allah itu maha memudahkan kesulitan'. Aku berserah.'
Di tengah diari tu saya terbaca jugak '1000 impian sebelum ajalku tiba'
Tercatatlah kat situ segala amalan yang dia nak buat. Termasuk tak tinggal zikir waktu tak boleh solat. Yang simple pun dia tulis.
Contoh macam Tak mungkir janji.
Satu Hari 100 Alhamdulillah.
Husnuzhon meskipun pada seorang Cikaro.
Macam-2! Rupa rupanya kekuatan dia,
ALLAH &
INGAT MATI.
Saya dengan rela hati cakap, nak masuk dunia tarbiyah. Dia terus belikan saya tudung bidang 48 dan sepasang Handsock. Saya pakai dan saya suka. Alhamdulillah. Usrah dia memang best. Ada game sirah, ada part Tajwid, tazkirah yang sangat ohsem. Hati saya terpaut dengan usrah dan tak mau tinggal dah !
Alhamdulillah, pointer saya makin tinggi biarpun sibuk dengan usrah.
Akhirnya.. Masa nak final exam hari tu. Saya nampak mata dia bengkak. Dia tak tidur malam sampai lah hari nak exam. Bila ditanya, dia tak jawab.
Dia masuk dewan macam biasa tup tup keluar awal.
Paper seterusnya pun macam tu.
Dah habis semua exam, saya tanya dia sebab nampak dia tergesa-gesa. 'Akak nak pergi mana? Kenapa mata bengkak sangat ni?'
'Ayah akak meninggal dua hari lepas. Akak kena balik. Doakan akak tau.'
Dia peluk saya lama.
Itulah kali terakhir saya bercakap dengan dia. Saya sebak sangat sebab masa ayah dia meninggal tu, exam kami berderet. Memang padat. Tapi tetap gagah. Dia tak balik. Dia stay kat kolej.
Dah habis exam, semua pun kemas barang balik kampung masing-2. Itulah kali terakhir jumpa. Lost contact. No dia dah tukar. FB tak guna dah. Saya benar benar lost contact dengan dia!
Sedih. Saya ingat lagi pesanan dia bila saya tanya dia, 'Akak, macamana nak lekat dengan ilmu? Saya baca banyak kali nota saya. Tiap kali lepas kelas kot. Tapi tetap tak masuk. Saya tengok akak relax je tapi markah tetap high high sehigh awan nano!'
Dia cakap,'Ilmu tu cahaya. Cahaya tak akan pergi pada benda yang kotor. Gelap. Cuba awak fikir balik, ada tak apa yang awak dah buat sampai ilmu tak mahu lekat dengan awak?'
Saya fikir. Banyak banyak banyak kali.
Ya.. Memang ada.
Saya suka berjimba dengan kawan.
Saya masih ada crush.
Saya suka mengumpat, gosip.
Saya menyampah dengan doktor bila bila dia masuk kelas lambat.
Terus sejak tu saya muhasabah. Saya jaga hati dari buat maksiat. Jaga diri dari buat dosa. Walaupun yang kecil kecil. Alhamdulillah, sampai sekarang takyah struggle sangat dalam study, mudah je ilmu tu masuk dan lekat. Mudah sangat nak faham pelajaran.
Last but not least, ayat Kak Syaza yang sangat saya tak boleh lupa,
' Apa-2 yang disandarkan pada Allah, urusan lainnya juga pasti akan Allah mudahkan sama tanpa perlu awak work hard. Ingat tau. Allah.
Perkongsian Dari perkongsian





 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa