Rabu, 29 Jun 2011

Ilmu perlu ada sebelum makan.

Shaklee merupakan salah satu jenis vitamin yang ada di dalam pasaran. Saya telah consume vitamin ini lebih 11 tahun dan sangat berpuashati dengan harga dan manfaat yang saya perolehi hasil dari vitamin ini.
Namun ada sesetengah orang mungkin lain pendapatnya. Secara peribadi apa yang boleh saya katakan, keberkesanan pengambilan vitamin memerlukan kita minum air dengan secukupnya agar penyerapan vitamin berlaku dengan lebih baik. Pengambilan vitamin juga tidak boleh melebihi dari apa yang disarankan. Di dalam Islam sendiri menegaskan, jangan berlebihan.
Saya mendapati diri saya lebih baik dari sebelum ini, alhamdulillah. Lebih bersyukur, kerana kini ramai yang mengenali Shaklee. Ianya vitamin yang asli, tiada silika gel, tiada pewarna, tiada perasa malah dengan harga yang sangat berpatutan memberi keselesaan kepada saya dan rakan-rakan saya.
Bagi perjalanan penyusuan saya, Shaklee membantu kesihatan saya berada di tahap optimum. Manakan tidak, semasa perjalanan penyusuan anak pertama, Addin, saya menyusu setiap sejam dan ia berlarutan sehingga umurnya 6 bulan....syukur kerana saya masih mampu menguruskan keluarga, rumah dan kerja sambilan saya pada waktu itu sebagai guru tuisyen di rumah.

Adakah ia sesuai diambil untuk semua golongan?

Shaklee hanyalah sekadar vitamin. Vitamin diambil sekiranya kita mendapati diet dan amalan pemakanan kita tidak seimbang. Vitamin sekadar memenuhi kekosongan zat di dalam tubuh kita. Vitamin adalah berbeza dengan ubat. Namun pengambilan vitamin memerlukan pengetahuan. Untuk sesetengah kes, vitamin tidak boleh diambil dengan sebarangan. Sebagai contoh, pesakit SLE tidak boleh mengambil Alfalfa sebagai supplement dan ada beberapa lagi situasi, dimana vitamin tertentu digalakkan diambil. Oleh kerana itu, sila pastikan kita mendapat cukup ilmu pengetahuan sebelum kita konsume sesuatu produk.
Selama 11 tahun bersama Shaklee, saya menjadikan membaca buku kesihatan sebagai satu minat kerana saya nak pastikan sebelum saya berkongsi dengan kawan-kawan, saya cadangkan vitamin yang betul dengan kondisi yang betul.
Sekiranya anda berminat untuk dapatkan makanan tambahan, dapatkan konsultasi terlebih dahulu kerana setiap orang mempunyai kondisi kesihatan yang berbeza. Jangan kerana ikut kawan, kita beli tanpa mengetahui keberkesanan produk tersebut. Dikemudian hari kita mula menyalahkan produk tersebut dengan mengeluarkan kenyataan kononnya produk itu tak bagus dan tidak sesuai.Walhal ianya berpunca dari diri kita yang tidak bertanya dengan lebih lanjut sebelum consume produk tersebut. Bak kata orang, satu jari dituding pada orang, 4 lagi balik pada kita.








Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Isnin, 27 Jun 2011

Makanan penambah susu badan

 Menjadi lumrah bagi ibu-ibu yang menyusukan anaknya untuk mendapatkan susu perahan yang banyak, terutama bagi yang bekerja. Lebih-lebih lagi sekarang ni kita makin menghampiri Ramadhan. Jadi makin giatlah aktiviti pengumpulan susu ini di kalangan ibu-ibu.

9 jenis makanan penambah susu yang boleh didapati secara semulajadi ialah:

(1) Daun Alfalfa

alfalfa
Meskipun dalam set penyusuan tu ada pil alfalfa, tapi tak salah kalo nak makan daun alfalfa. Tapi kat Malaysia ni saya biasa jumpa orang jual daun alfalfa untuk haiwan ternakan (alfalfa sangat bagus untuk binatang ternakan!). Kalau kat supermarket yang ada ‘alfalfa sprout’ atau yang jenis cambah tu.
(2) Halba @ Fenugreek
fenugreek
Halba atau juga dikenali sebagai fenugreek merupakan milk booster yang agak terkenal di kalangan ibu2 di negara kita. Halba biasanya digunakan dalam masakan. Ada juga halba dihasilkan dalam bentuk pil.
(3) Jintan
jintan
Jintan ni sama dengan halba di atas, biasanya digunakan dalam masakan. Jadi tak hairanlah kalau lepas makan kari, kilang susu rasa penuh saja :)
(4) Kurma
kurma
Kurma membekalkan kalori segera, amat sesuai untuk ibu menyusu kerana ibu menyusu memerluka extra kalori.
(5) Susu
susu
Khasiat susu tidak dapat dinafikan lagi. Ibu perlu minum susu untuk menghasilkan susu. Mungkin ideal kerana bukan sahaja memberi kebaikan kepada susu ibu, malah juga menjaga tubuh ibu dengan membekalkan protin, kalsium dan berbagai jenis vitamin dan galian perlu.
(6) Keju
mozzarella cheese
Keju yang tinggi kandungan zat, sama seperti susu membekalkan protein, kalsium dan vitamin serta mineral perlu. Keju seperti juga susu dan produk tenusu lain, ia mudah diserap oleh tubuh. Jadi tak hairan kalau lepas makan keju, terasa ‘berat’ saja kilang susunya ;)
(7) Tempe
tempe
Tempe yang dibuat dari kacang soya adalah tinggi kandungan protein. Ia bukan saja membantu membanyakkan, malah memekatkan susu.
(8) Sayuran Hijau
sayur
Sayuran hijau seperti kucai, sawi, dan sebagainya membekalkan vitamin B perlu terutama asid folik yang penting dalam penyusuan susu ibu.
(9) Lobak Putih
lobak putih
Lobak putih mengandungi vitamin C melebihi buah-buahan, serta serat yang tinggi. Kedua-duanya membantu dalam penghasilan susu ibu, dan juga memperbaiki sistem imuniti tubuh ibu.
Dan banyak lagi makanan yang boleh membantu dalam menambah susu ibu. Walau bagaimana pun, semua usaha harus disertai dengan ilmu pengetahun dalam bidang penyusuan.
AMALAN WAJIB - KOSONGKAN PAYUDARA!
KERAP MENGEPAM – setiap hari sekiurang-kurangnya 2-3 jam sekali, terutama ketika bayi tiada bersama.
DOA
Doa menbanyakkan susu ibu:
Kredit kepada : http://doaayatdanzikir.wordpress.com
Zikir-zikir untuk membanyakkan susu ibu seperti YA MATIIN, Selawat dan sebagainya. Dan ibu-ibu hendaklah selalu bertaubat, bersedekah, membersihkan hati dan berbaik sangka dengan si pemberi rezeki.
*Kredit kepada Vitamin Semulajadi.

Jika anda merasakan sukar untuk mendapatkan kesembilan-sembilan makanan semulajadi di atas, bolehlah mencuba makanan tambahan semulajadi daripda Shaklee.

* Lengkap dengan Protein soya, 12 kumpulan vitamin B, Kalsium-Magnesium dengan Vitamin D, Multivitamin dengan Zat Besi, 500mg Vitamin C serta Alfalfa (milk booster semula jadi yang digunakan sejak dahulu kala lagi) *

Jumlah harga jualan untuk set ini:
(1) RM509.75 (termasuk kos penghantaran ke Semenanjung).
(2) RM543.75 (termasuk kos penghantaran ke Sabah & Sarawak).
* Untuk dapatkan harga istimewa, sila sms atau email kepada saya di addinnasa[@]gmail.com


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 



Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Muda dan sihat .

RAMAI wanita bimbang dengan proses penuaan yang berlaku pada wajah. Namun penuaan adalah proses semula jadi yang tidak dapat dielakkan. Penuaan membabitkan kemerosotan fungsi organ dan sel dalam sistem tubuh yang berlaku secara berperingkat ketika usia meningkat. Proses itu menyebabkan berlaku perubahan fizikal dan fisiologi yang tentunya menakutkan wanita. Namun proses berkenaan berbeza antara individu, bergantung kepada genetik, diet, gaya hidup dan persekitaran.

Perubahan fizikal disebabkan proses penuaan ini termasuk rambut menipis dan mula beruban, kulit menipis dan kurang anjal serta muncul garis halus. Tenaga semakin berkurangan malah lemak mula terkumpul sehingga menyukarkan seseorang mendapatkan berat badan yang ideal. Malah proses penuaan juga akan menyebabkan muncul pelbagai penyakit termasuk kemerosotan sistem daya tahan melawan penyakit, kerapuhan tulang serta kurang daya penglihatan.

Anggur muskat yang juga dikenali sebagai anggur nombor satu di Amerika menimbulkan kekecohan di kalangan masyarakat kerana kebaikannya yang boleh membuatkan kulit bertambah muda serta memberi kesihatan berpanjangan.

Anggur muskat dan bijinya adalah satu daripada sumber terbaik antioksidan dan mempunyai ciri antiradang. Ini kerana sebatian phenolik tertumpu pada bahagian biji. Jika dibandingkan anggur lain, ia mempunyai 40 kali ganda lebih polifenol yang terdapat dalam arak merah yang terbukti berfaedah bagi kesihatan kardiovaskular, menurunkan tahap gula dalam darah selain melambatkan proses penuaan.

Selain anggur muskat, tumbuh-tumbuhan lain yang baik untuk kesihatan serta agen penuaan ialah elderberi. Ia adalah tumbuhan lasak tanah lembap di sepanjang tepi jalan dan sungai hanya di Eropah dan Amerika Utara.

Elderberi sudah digunakan sekian lama dalam perubatan tradisional bagi mengubati asma, sembelit, artritis dan selesema. Tumbuhan ini adalah antioksidan yang kuat dan melindungi sel daripada kerosakan disebabkan toksin alam sekitar, diet tidak seimbang serta tekanan.

Polygonum cuspidatum sejenis pokok saka terbesar di Asia adalah sumber semula jadi resveratrol sama seperti yang terdapat pada kulit anggur merah dan biji anggur merah. Tumbuhan ini mempunyai banyak faedah kesihatan dan sering terdapat dalam produk antipenuaan. Ini kerana kandungan resveratrol membantu memperlahankan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah dan mengurangkan lebihan lemak yang tidak diperlukan tubuh.

Akhir sekali lobak ungu adalah sumber vitamin A terbaik, mengandungi fitokimia yang mengandungi antioksidan, antibakteria, antiradang penyakit serta mengurangkan risiko penyakit jantung.

Jenama produk kesihatan terkenal Shaklee memperkenalkan minuman kesihatan Vivix Botanical Beverage Mix yang menghimpunkan semua kebaikan tumbuhan berkenaan.

Malah ia adalah produk terlaris dengan jualan sejuta botol sejak tahun pertama diperkenalkan di Amerika Syarikat (AS) dan Kanada.

Menurut Ketua Pegawai Saintis Shaklee Corporation Amerika Syarikat, Dr Carsten R Smidt, Vivix adalah kuasa baru menghalang proses penuaan wajah.

Kandungan anggur muskat, elderberi, lobak ungu dan polygonum cuspidatum terbukti membantu untuk melawan penyakit serta melambatkan proses penuaan. "Kajian yang dijalankan membuktikan kandungan dalam tumbuh-tumbuhan terutama anggur muskat memberi tindak balas melawan agen penuaan.

"Terdapat empat mekanisma yang membuktikan kebaikan Vivix iaitu ia mengandungi resveratrol yang kebaikannya sama dengan 3,000 gelas arak merah. Vivix juga terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, tidak mengandungi alkohol dan menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan. Vivix mendapat sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)," katanya. Menurut Carsten, Vivix berfungsi untuk melindungi dan memperbaiki sel DNA serta memberi kesan positif kepada genetik sekali gus mengurangkan sel penuaan.

Katanya, Vivix kini menjadi perhatian pengguna di seluruh dunia disebabkan kebaikan kandungan selain melawan pelbagai jenis penyakit. Ia adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat dan tumbuh-tumbuhan lain. Dengan hanya minum sesudu sehari, pengguna akan merasai perbezaannya. Minuman yang sesuai untuk lelaki dan wanita berusia 18 tahun ke atas itu juga boleh dijadikan masker pada wajah iaitu caranya dengan menyapu dan biarkan beberapa minit untuk dilihat hasilnya.

*Credit To Shaklee & Harian Metro.


Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Ahad, 26 Jun 2011

Perancangan awal elakkan susu ibu kurang semasa berpuasa.

Bulan puasa antara saat-saat paling getir bagi seorang ibu yang menyusukan anaknya. Kebanyakan ibu yang menyusukan anaknya buat pertama kali di bulan puasa sangat yakin (atau cuba meyakinkan diinya sendiri) bahawa pengeluaran susu badannya takkan terjejas walaupun masih berpuasa. Bak kata pakar motivasi, berfikiran positif!
Namun, masalah biasanya timbul bila nak masuk minggu ke2/3. Sedikit-demi sedikit pengeluaran susu badannya berkurang sehingga memaksa mereka membuat pilihan yang sukar; sama ada tidak berpuasa untuk menyusukan anak atau terus berpuasa dan memberikan anak mereka campuran susu formula. Ya betul, ibu menyusu diberikan rukhsah untuk tidak berpuas, tapi kan lebih baik jika mampu berpuasa sambil menyusukan anak?
Let’s say,
  1. anda kini dah ade stok sebanyak 20 Oz dalam Freezer
  2. jumlah pengeluaran susu yang di pam ialah 17 Oz sebelum bulan puasa (kecuali hari minggu sebab boleh direct feeding sepanjang hari)
  3. bayi kesayangan anda cuma minum 15 Oz saja sehari (bekalan ke Taska waktu anda bekerja)
  4. jumlah pengeluaran susu yang di pam di bulan puasa nanti jatuh kepada 9 Oz sehari
Jika situasi anda sama seperti di atas, carta berikut menunjukkan bekalan susu yang boleh anda jangka,

Yup, by 2nd weeks of Ramadhan, bekalan susu habis. Time ni kalau tak cukup susu, bayi boleh melalak kelaparan; terutamanya kalau anak lelaki.
So, apa nak kena buat?
Mula banyakkan susu dari sekarang, jangan tunggu last minute atau yakin tak tentu hala. Dengan hanya meningkatkan pengeluaran susu yang di pam (untuk bekalan anak ke Nursery atau Taska) daripada 17 Oz kepada 20 Oz sehari (Ya, Cuma 3 Oz saja), bekalan susu anda dah cukup nak cover sampai akhir ramadhan. Tak caya tengok carta di bawah,

Kedua-dua kes di atas ni tak ambil kira kalau bayi atau nak kecil anda minum makin banyak & anda pun tak outstation ke mana-mana sehingga terpaksa menyediakan stock 2-3x ganda daripada biasa. Jika anda jangkakan kedua-dua perkara di atas bakal berlaku, saya nasihatkan cuba ikhtiarkan sesuatu sehingga boleh menambahkan pengeluaran susu sebanyak 25 Oz sehari sebelum masuk bulan puasa.

Jika anda Berjaya menghasilkan 25 Oz susu sehari mulai sekarang sebelum masuk bulan puasa, anda bakal menyimpan stok susu sebanyak 100 Oz menjelang Syawal! Dengan jumlah sebegini, anda tak perlu lagi risau kalau tiba-tiba bos suruh outstation kerana urusan pejabat.
Macam mana nak banyakkan susu cara yang paling selamat?
Cubalah menggunakan produk semulajadi seperti Shaklee. So far, Set B (vitamin untuk ibu menyusu) yang paling berkesan. Selain boleh meningkatkan susu badan (jika anda mengikut nasihat & pesanan yang diberikan nanti), banyak juga yang gemar menggunakannya sebab badan tidak lagi lesu seperti dulu walaupun seharian bekerja.

Harga runcit untuk Full Pack ialah RM296 (hubungi (Call/SMS 012-853-5689) sekarang untuk dapatkan harga special) .



credit : mommy lyna

Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Sabtu, 25 Jun 2011

Berniaga : Etika dan keberkatan

Saya dibesarkan dalam keluarga yang sederhana. Nak kata susah tak juga, nak kata senang pun tak juga. Ayah saya berniaga, dari menjual kereta, buka kedai makan , buka bengkel sehinggalah menjual ayam daging. Jadi darah berniaga telah wujud dalam diri saya apabila saya dan adik beradik kami didedahkan cara berniaga sejak dari kecil.
Arwah abah mendidik kami dengan penuh disiplin dan beliau sangat tegas. Masing ingat lagi, perniagaan terakhir arwah sebelum beliau meninggalkan kami buat selama-lamanya...beliau berniaga ayam daging. Arwah dan adik lelaki saya akan menyembelih ayam apabila ada permintaan, manakala emak dan adik-adik saya yang lain menjadi tukang potong serta membersihkan ayam sebelum diserahkan kepada pelanggan/pembeli. Saya pula abah lantik sebagai cashier. Namun apabila pelanggan terlalu ramai, saya akan turut serta dengan mak dan adik-adik memotong ayam. Kami dilatih menjadi seorang yang pantas agar pelanggan tidak bosan akibat menunggu.

Arwah abah selalu mengajar kami dan tekankan bahawa perniagaan adalah salah satu yang disukai ALLAH. Namun perlulah dilakukan dengan penuh berhemah dan beretika kerana ia mempengaruhi keberkatan duit yang kita terima. Duit inilah yang menjadi darah daging pada ahli keluarga kita. Abah pernah juga cakap, hasilnya kita tak nampak sekarang tetapi di masa akan datang.

Saya selalu melihat dunia perniagaan ini ibarat menangkap ikan di lautan. Rezeki setiap orang takkan sama. Cara menarik ikan pula bergantung pada umpan yang kita gunakan. Besar umpan besarlah ikan yang akan kita dapat. Namun balik juga pada rezeki ALLAH dan kurniaan ALLAH jua.
Kalau dulu kita tak pernah memancing, sebab melihat ramai yang pergi memancing, kita pun teruja nak turut serta. Seperti yang kita tahu dalam mendapatkan hasil laut, ada orang guna joran moden, ada orang guna  joran biasa tidak lupa yang guna jala ikan yang besar....jangan pula kita yang baru nak cuba nak turut serta menangkap ikan maka kita terus menuba ikan semata-mata kerana nak dapat ikan dengan lebih banyak dan cepat.
Tuba adalah sejenis racun yang digunakan untuk membunuh atau memabukkan ikan. Menuba ikan ialah dengan menyebarkan tuba di dalam air untuk menangkap ikan. Ikan yang terkena tuba akan mati dan terapung.

Ini akan menjejaskan hasil tangkapan orang lain juga. Tidakkah ini mengganggu periuk nasi orang lain? Apabila ini berlaku kita mungkin akan lihat kita berjaya kerana berjaya menangkap banyak ikan dengan cepat, namun hanyalah sebagai seorang yang tiada etika dan hilang keberkatan kerana memasukkan pasir dalam periuk nasi orang lain.

Dalam dunia yang serba moden ini, ramai antara kita yang ingin mencuba nasib dalam perniagaan secara online. Ianya lebih memudahkan kerana dengan online, dunia wujud tanpa batasan. Ramai yang menggunakan facebook, web dan blog untuk berniaga. Alhamdulillah kerana ramai yang sedar tentang kebaikan melalui berniaga. Namun malangnya terdapat segelintir manusia yang mengambil kesempatan dengan menipu disebalik barangan yang dipamerkan. Setelah duit diperolehi mereka hilang begitu sahaja. Tidak kurang dengan mereka yang menjual barangan yang sama tetapi dengan harga yang lebih murah agar dengan mudah mendapat pelanggan. Tidak salah untuk berniaga, namun NIAT tidak menghalalkan cara. Tidakkah dengan berbuat demikian sama seperti menabur tuba untuk menangkap ikan? Jika nak berniaga barangan yang sama, berniagalah dengan adil tanpa memasukkan pasir dalam periuk nasi orang lain. Hasil berniaga inilah yang akan membentuk hati dan darah daging kita dan ahli keluarga kita.

Saya teringat dengan kisah seorang kawan baik saya yang mesra dipanggil Kak Mar, beliau telah bertahun membuat kek. Oleh kerana jiran barunya berminat untuk belajar resepi kek tersebut, Kak Mar dengan senang hati mengajarnya. Dalam diam, jirannya juga menjual kek tersebut. Bertambah hebat lagi si jiran menjual dengan harga yang lebih murah dari harga kak Mar. Kak Mar tak marah. Beliau yakin rezeki ni datangnya dari ALLAH jua. Si jiran tadi sangat bangga kerana ramai pelanggan kak Mar kini membeli dari dia berbanding kak Mar. Selepas 6 bulan, anak si jiran tadi mendapat demam panas dan menyebabkan anaknya menjadi terencat akal sehinggalah sekarang. Nauzubillah. Sejak dari itu, si jiran tadi tidak mampu untuk membuat dan menjual kek kerana terpaksa menjaga anaknya yang terencat itu.

"Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala ni'mat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut dengan bala bencana yang membinasakan, maka mereka pun berputus asa dari mendapat sebarang pertolongan". ( al-An’aam ayat 44).
Saya benar-benar mengambil tauladan dari cerita kak Mar. Adakala dalam apa yang kita lakukan kita terlupa tentang ETIKA dan KEBERKATAN. Namun jika kita berpegang pada AL Quran dan Sunnah, insyaALLAH dalam apa yang kita usahakan kita fikirkan tentang kesan dan akibat.

Bagi yang berniaga, berniagalah dengan adil dan berhemah serta yakinlah dengan rezeki ALLAH. Moga ALLAH memberi sebaik-baik balasan kepada mereka yang berbuat kebaikan dan menjauhi kemungkaran.

" Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama suka di antara kamu dan janganlah kamu membunuh dirimu; Sesungguhnya ALLAH adalah Maha Penyayang kepadamu. " ( An- Nissa 4: 29)


Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Khamis, 23 Jun 2011

Boleh melihat semula, alhamdulillah

Mak saya mengidap kencing manis dan bila makanan tidak terkawal, bacaan kandungan gula dalam darahnya mula naik mendadak. Apabila perkara ini berlarutan, penglihatan mak menjadi kabur dan makin kabur. Mak  kata, apa yang beliau rasa adalah...matanya menjadi makin kembang dan berair. Apabila hal ini berlaku, maka mak tak boleh melihat dengan baik bertambah buruk lagi mak tidak dapat memandu.
Mak saya tak boleh makan sebarang supplement kerana ia akan menambah burukkan keadaan yang dia lalui. Mungkin disebabkan fungsi buah pinggangnya yang sedikit terjejas akibat kencing manis.
Oleh kerana itu saya hanya berikan mak saya vivix sahaja. Pada mulanya mak makan setengah sudu teh sehari tetapi kerana mak saya selesa dengan vivix, beliau mengambil 2 sudu besar sehari. Kini saya bekalkan mak saya 2 botol vivix untuk sebulan consume.Dalam masa tak sampai sebulan, penglihatan mak menjadi lebih baik. Mak rasa kedudukan matanya semakin elok dan tidak seperti sebelumnya yang mana ianya mengembang dan berair.
Alhamdulillah, mak saya boleh melihat semula ....tak perlu duduk dekat dengan tv untuk menonton seperti sebelum ini disebabkan matanya yang kabur. Penglihatan mak dah kembali sedia kala. Syukur pada ALLAH atas izinNYA jua. Pengambilan vivix banyak memberi kesan positif pada paras gula dalam darah mak saya serta penglihatannya yang kabur dulu telah pulih sedia kala.
Tiada apa yang lebih menggembirakan saya selain kesihatan mak yang baik. Duit boleh dicari...selagi ada daya usaha.
Mudah2an mak dapat menunaikan umrah dengan lebih baik, insyaALLAH.

Bagi yang ingin mencuba Vivix, boleh sms di 012-853-5689 atau emailkan saya di nnorita78[@]yahoo.com untuk mendapat harga yang istimewa.




Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma.


Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Isnin, 20 Jun 2011

Perbezaan vitamin Shaklee dengan milk booster yang lain.

 Credit 

Bercakap tentang milk booster, makanan tambah susu dan sebagainya, memang ada banyak pendapat dan cara masing-masing. Ini kerana memang ada banyak jenis milk booster yang sudah menjadi amalan turun-temurun, dalam pelbagai masyarakat.
Walau bagaimana pun, ada ibu yang mengadu dah cuba macam-macam tapi tak berhasil (termasuk usaha mengepam). Oleh itu kita tengok email di bawah ni:
Ubat-ubat yang dibekalkan doktor seperti Motilium, Maxolon dan sebagainya adalah uhat tahan muntah, dan side effectnya, ibu akan menghasilkan susu badan. Namun yang tak bestnya, banyak pula side effectnya, termasuklah stress, depress dan sebagainya.
Lalu ibu di atas telah mencuba Shaklee, dan akhrnya beliau telah menghantar email seperti di bawah:
Nampak perbezaannya, setelah mengambil set breastfeeding Shaklee dengan milk booster lain sebelumnya? Yang seronoknya set Shaklee telah menyelesaikan masalah-masalah beliau yang lain. Masa ambil ubat dulu, masalah lain yang datang, kan?
Memang tak salah langsung kita ambil milk booster selain Shaklee, tapi dalam set Shaklee ni mengandungi keperluan diri ibu sendiri. Berbeza dengan milk booster lain yang memang “booster” semata-mata. Susu banyak tapi ibu lesu, pucat, penat…. tapi dengan Shaklee ibu sihat, ceria, happy malah bertambah cun melecun ;)
Saya sendiri pun sebenarnya mengamalkan juga l0ngan kering, habbastussauda dan sebagainya, tapi set breastfeeding Shaklee tetap menjadi amalan saya setiap hari. Ia adalah keperluan tubuh badan saya untuk sentiasa sihat dan ceria demi suami dan anak-anak.
Macamana? Nak susu banyak tapi penat dan stress atau susu banyak juga tapi happy & ceria?


Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Jumaat, 17 Jun 2011

Sunnah itu pasti bersebab. Mengapa tak digalakkan minum berdiri.

Dalam hadist disebutkan “janganlah kamu minum sambil berdiri”. Dari segi kesehatan. Air yang masuk dengan cara duduk akan disaring oleh sfinger. Sfinger adalah suatu struktur muskuler (berotot) yang bisa membuka (sehingga air kemih bisa lewat) dan menutup.

http://1.bp.blogspot.com/-lMshIv7z-z0/TVYSh41ZfEI/AAAAAAAAEqo/H317z6HaHzA/s1600/minum%2Bberdiri.jpg
Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada ‘pos-pos’ penyaringan yang berada di ginjal. Jika kita minum sambil berdiri. Air yang kita minum otomatis masuk tanpa disaring lagi. Langsung menuju kandung kemih. Ketika menuju kandung kemih itu terjadi pengendapan di saluran speanjang perjalanan (ureter). Karena banyak limbah-limbah yang menyisa di ureter inilah awal mula munculnya bencana.

Betul, penyakit kristal ginjal. Salah satu penyakit ginjal yang sungguh berbahaya. diduga diakibatkan karena Susah kencing, jelas hal ini berhubungan dengan saluran yang sedikit demi sedikit tersumbat tadi.

Dari Anas r.a. dari Nabi saw.: "Bahwa ia melarang seseorang untuk minum sambil berdiri". Qatadah berkata, "Kemudian kami bertanya kepada Anas tentang makan. Ia menjawab bahwa hal itu lebih buruk."

Pada saat duduk, apa yang diminum atau dimakan oleh seseorang akan berjalan pada dinding usus dengan perlahan dan lambat. Adapun minum sambil berdiri, maka ia akan menyebabkan jatuhnya cairan dengan keras ke dasar usus, menabraknya dengan keras, jika hal ini terjadi berulang-ulang dalam waktu lama maka akan menyebabkan melar dan jatuhnya usus, yang kemudian menyebabkan disfungsi pencernaan.

Adapun rasulullah saw pernah sekali minum sambil berdiri, maka itu dikarenakan ada sesuatu yang menghalangi beliau untuk duduk, seperti penuh sesaknya manusia pada tempat-tempat suci, bukan merupakan kebiasaan. Ingat azas darurat!

Manusia pada saat berdiri, ia dalam keadaan tegang, organ keseimbangan dalam pusat saraf sedang bekerja keras, supaya mampu mempertahankan semua otot pada tubuhnya, sehingga bisa berdiri stabil dan dengan sempurna. Ini merupakan kerja yang sangat teliti yang melibatkan semua susunan syaraf dan otot secara bersamaan, yang menjadikan manusia tidak bisa mencapai ketenangan yang merupakan syarat terpenting pada saat makan dan minum.

Ketenangan ini hanya bisa dihasilkan pada saat duduk, di mana syaraf berada dalam keadaan tenang dan tidak tegang, sehingga sistem pencernaan dalam keadaan siap untuk menerima makanan dan minum dengan cara cepat.

Makanan dan minuman yang disantap pada saat berdiri, bisa berdampak pada refleksi saraf yang dilakukan oleh reaksi saraf kelana (saraf otak kesepuluh) yang banyak tersebar pada lapisan endotel yang mengelilingi usus. Refleksi ini apabila terjadi secara keras dan tiba-tiba, bisa menyebabkan tidak berfungsinya saraf (vagal inhibition) yang parah, untuk menghantarkan detak mematikan bagi jantung, sehingga menyebabkan pingsan atau mati mendadak.

Begitu pula makan dan minum berdiri secara terus-menerus terbilang membahayakan dinding usus dan memungkinkan terjadinya luka pada lambung. Para dokter melihat bahwa luka pada lambung 95% terjadi pada tempat-tempat yang biasa berbenturan dengan makanan atau minuman yang masuk.

Sebagaimana kondisi keseimbangan pada saat berdiri disertai pengerutan otot pada tenggorokkan yang menghalangi jalannya makanan ke usus secara mudah, dan terkadang menyebabkan rasa sakit yang sangat yang mengganggu fungsi pencernaan, dan seseorang bisa kehilangan rasa nyaman saat makan dan minum.

Diriwayatkan ketika Rasulullah s.a.w. dirumah Aisyah r.a. sedang makan daging yang dikeringkan diatas talam sambil duduk bertekuk lutut, tiba-tiba masuk seorang perempuan yang keji mulut melihat Rasulullah s.a.w. duduk sedemikian itu lalu berkata: "Lihatlah orang itu duduk seperti budak." Maka dijawab oleh Rasulullah s.a.w.: "Saya seorang hamba, maka duduk seperti duduk budak dan makan seperti makan budak." Lalu Rasulullah s.a.w. mempersilakan wanita itu untuk makan. Adapun duduk bertelekan (bersandar kepada sesuatu) telah dilarang oleh Rasulullah sebagaimana sabdanya, "Sesungguhnya Aku tidak makan secara bertelekan" (HR Bukhar).

http://situslakalaka.blogspot.com/2011/02/inilah-alasan-rosulullah-melarang.html



Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Khamis, 16 Jun 2011

Sekadar rujukan bagi memudahkan belanjawan.

Senarai harga  :

Produk Saiz Semenanjung Sabah & Sarawak

Harga Runcit (RM)
Harga Runcit (RM)
Vita-Lea Iron Formula 120 tabs
88.75
93.75
Vita-Lea for Children (chewable) 65 tabs
48.75
51.25
NutriFeron (Stick) 30 x 1.2 g
181.25
191.25
Garlic Complex 60 tabs
47.50
50
Chewable Vita-C 100 mg
(for children)
90 tabs
37.50
40
Sustained Release Vita-C
500 mg
180 tabs
92.50
97.50
Vita-E Complex 120 tabs
149
154
Peppermint-Ginger Plus 90 tabs
45
48
Herb-Lax Tablet 120 tabs
52.5
55
Alfalfa Complex (S) 330 tabs
53.75
56.25
Alfalfa Complex (L) 700 tabs
97.5
102.5
Lecithin 180 tabs
52.5
55
B-Complex 120 tabs
53.75
56.25
Zinc 120 tabs
33.75
35
GLA Complex 60 tabs
91.25
95
Energizing Soy Protein (Canister) 850 g
150
155
Meal Shake – French Vanilla 544 g
113.75
121.25
Performance – Orange 539 g
82.5
87.5






Fiber Plan Unflavored 300 g
168.75
176.25
CorEnergy 90
148
155
OsteMatrix 120
61
65
OmegaGuard 90
136
140
DTX Complex 90
155
160
Carotomax 30
70
75


Harga di atas adalah tidak termasuk kadar pos rata sebanyak RM10 ke seluruh semenanjung Malaysia dan RM20 untuk Sabah dan Sarawak. Untuk mendapat harga istimewa, sila sms saya di talian 012-853-5689 atau emailkan kepada nnorita78[@] yahoo.com




Sekiranya anda berada berdekatan dengan cawangan Shaklee di Wangsa Maju, Shah Alam, Johor Bahru, Kota Bharu, Seberang Jaya atau Kota Kinabalu dan hendak mendapatkan produk pada harga ahli, bolehlah menggunakan ID: 395863





Boleh email kepada saya di nnorita78[@]yahoo.com atau sms kan kepada saya 012-8535689 untuk konsultasi percuma.



Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Selasa, 14 Jun 2011

Performance Drink minuman isotonik tanpa karbonat.

Seronoknya berpuasa dengan Performance drink. Seorang majistreet mengakui kebenaran kata-kata ibu ini. Beliau sendiri dapat merasakan yang tekak tidak rasa kering dan dahaga sepanjang seharian berpuasa. Seronok tau...sesiapa yang belum mencuba , bolehlah mencuba dengan harga hanya RM76 untuk semenanjung manakala RM90 untuk sabah Sarawak.


Ada antara ibu2 yang mengandung dan menyusukan anak mudah rasa sakit kepala, pening2 semasa berpuasa. Antara sebab biasa yang berkaitan adalah, badan kurang air, kekurangan gula dalam darah, tidak cukup rehat atau tido, stress dan banyak lagi. Dalam kes ini, ibu akan suggest mereka ini mencuba mengambil performance drink during sahur dan berbuka, demi memastikan kandungan gula dalam darah seimbang dan cecair dalam badan sentiasa mencukupi.


Ia berperasa oren ...ala2 oren tang. Sedap. Boleh dibancuh dengan ESP untuk dapatkan rasa lebih sedap. Cara bancuhannya tambahkan 1-2 sudu besar ke dalam 250ml air. Namun PD perlu disimpan ke dalam peti air demi memastikan ianya berada pada suhu sejuk.


Ibu memang sentiasa memastikan ianya berada dalam peti ais dalam rumah. Ibu akan menyimpan stoknya sekali. Bukan apa, ia sangat bagus diminum pada hari panas terik dan tika demam agar badan tidak kekeringan akibat demam panas.




Fakta menarik mengenai Performance Drink (PD):
credit to MommyLina


1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.


2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.


3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.


3. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.


4. Fungsinya tak sama dengan milk booster atau makanan penambah susu lain kerana ia bukan untuk menambah susu sebaliknya menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.


5. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong cegah dehydration tu.
Anda boleh menghubungi saya untuk konsultansi percuma!


 Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Isnin, 13 Jun 2011

EPO atau GLA?

Suplemen Evening Primrose Oil, atau dengan nama singkatan nya EPO, amat masyhur di kalangan wanita. Ada yang menggunakan sejak dari muda, ada yang mengamalkan bila dah berusia, terutama apabila hampir-hampir menopause, dan tidak kurang juga yang menggunakan setelah berumah tangga, untuk menstabilkan hormon kewanitaan. Pendek kata, ada sesetengahnya yang berkata, "Kalau tak ambil suplemen lain pun takpalah, asalkan jangan skip makan EPO". Begitu sekali impak EPO kepada kaum wanita!

Di Shaklee, kami tidak mempunyai vitamin yang di panggil EPO, namun, Shaklee ada vitamin yang lebih baik daripada EPO, yang dikenali sebagai GLA Complex. Owh ya, dalam GLA Complex ini, turut ada kandungan Vitamin E dan Minyak biji matahari.

Kenapa kami konfiden yang GLA Complex Shaklee lebih baik daripada suplemen EPO di pasaran? Ini kerana, ramai yang tidak tahu, bahawa sebenarnya, kandungan bahan utama di dalam EPO ialah GLA - gamma-linolenic acid. Sedikit petikan daripada NCCAM.

* Evening primrose oil is extracted from the seeds of the evening primrose. *
Evening primrose is a plant native to North America, but it grows in Europe and parts of the Southern hemisphere as well. It has yellow flowers that bloom in the evening. Evening primrose oil contains gamma-linolenic acid (GLA), an essential fatty acid. Essential fatty acids are required by the body for growth and development, and must be obtained from the diet.
Jadi, apakah kelebihan dan khasiat Shaklee GLA Complex nie?

  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid

  • Membantu meningkatkan kesuburan - for those trying to conceive baby!

  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid) - abdominal pain, breast pain

  • Membantu dalam menangani menopus

  • Menguatkan kuku dan rambut

  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri

  • Membantu menangai ekzema

  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid

  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri

  • Menguatkan imuniti tubuh

  • Memperlahankan proses penuaan

  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung

  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi

  • Mengawal kolesterol

  • Untuk fungsi saraf


  • *Source : Shaklee Malaysia

    Sebotol Shaklee GLA Complex hanyalah RM83 termasuk kos penghantaran! Pastikan anda mendapakan konsultasi secukupnya sebelum memulakan pengambilan, terutama bagi yang mengambil GLA Complex untuk kecantikan dan kesuburan!
    Kalau anda adalah return customer saya, ada special offer untuk anda.



    cerdit

     Salam sayang dari Ibu Addinnasa

    Doa Elak Sifat Malas.

     Saya tertarik dengan kebaikan doa ini dan ingin saya kongsikan dengan kawan-kawan saya diluar sana.

    Berikut adalah doa elak daripada perasaan malas, rasa keluh kesah, dukaciti, sifat kedekut dan penakut dan elak alami daripada tekanan hutang.

    doa-elak-malas

    Maksudnya : “Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemahuan dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.




    Salam sayang dari Ibu Addinnasa

    Ahad, 12 Jun 2011

    Badan tak letih lagi, dari 2oz kepada 10 oz?

    Bila menyebut tentan testimonial ni, kadang-kadang mengundang keraguan juga di hati kita sebagai pengguna. Maklumlah… kadang2 benda ni boleh direka-reka.
    Tapi apa yang nak saya tunjuk di sini adalah SMS dari salah seorang pengguna set breastfeeding Shaklee. Saya sendiri pun tak expect kesannya secepat itu dan se-best itu!

    Dapat kita rasa sama kan keterujaan beliau? Kerana itu saya benar2 menyarankan ibu menyusu mengambil set breastfeeding, bukan alfalfa semata-mata (walaupun alfalfa terkenal sebagai milk booster), kerana kebaikan yang ada di dalamnya. Kiranya akan dapat semua dalam satu, seperti Puan S di atas.
    • Perahan sebanyak 2 ox meningkat ke 10 oz
    • Badan tak letih, makin bertenaga
    • Bayi tidur lebih nyenyak
    • Alergik pada bayi hilang
    Seronok kan? Tidaklah hanya semata-mata susu banyak tapi ibu penat, moody, dan sebagainya. Kita akan dapat lebih banyak dengan set penyusuan ni.
    Ada yang tak serasi? Sebenarnya selagi kita bukan alergik terhadap vitamin, kita serasi dengan semua vitamin, kerana tubuh kita ni dibina oleh vitamin. Tapi mungkin kerana faktor tertentu yang menyebabkan tubuh kita kurang menyerap vitamin yang diambil.
    Anda boleh menghubungi saya untuk konsultansi percuma!


    Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee?
    Hubungi kami di 012-8535689


    Salam sayang dari Ibu Addinnasa

    Selasa, 7 Jun 2011

    Kejayaan beliau bersandarkan teknik yang betul, kesungguhan dan keazaman.

     Email ini ibu terima semalam dari seorang ibu .....

    Assalamualakaikum wbt.... Saya, Nor Shaiza Binti Mir Ahmad Talaat berusia 31 tahun terpanggil untuk berkongsi sedikit pengalaman selama saya menjadi ibu kepada Amir Danial 2 tahun 9 bulan dan Anas Zaquan 9 bulan.Semoga catatan pengalaman saya ini dapat membakar semangat ibu-ibu diluar sana untuk menjaya sesi penyusuan secara eksklusif.

    Sehingga hari ini, saya masih diberi keizinan oleh Maha Pencipta untuk menyusukan dengan susu ibu yang tak ternilai harganya.Terlalu banyak ranjau yang saya tempuhi sepanjang menyusukan mereka secara ekslusif. Dengan sokongan Ibu, suami dan adik-adik saya dapat menjayakan sesi penyusuan ini.
    Bagi anak sulung mungkin tak banyak masalah timbul, tapi bila masuk anak kedua bermulalah masalah yang membuatkan saya sentiasa mencari info bagi menbantu masalah saya.

    Kata orang, kalau dah mengandung tak baik meneruskan penyusuan.Bayangkan sewaktu mengandungkan Anas Zaquan, Amir Danial masih lagi direct breastfeeding. Diberi susu formula, tak mahunya. Maka dengan itu, saya tetap menyusukan Amir Danial dengan harapan rezeki ini datang Ilahi.Dia yang memberi dan Dia juga selayaknya mengambil.

    Saya teruskan sehinggalah Anas Zaquan lahir.Bayangkan, sebaik sahaja saya keluar dari Dewan Bedah terus sahaja Amir Danial tidur sekatil dengan saya kerana dia ingin menyusu. Begitu taksubnya Amir Danial pada susu badan.Sebaik sahaja sampai di rumah, keadaan lebih rumit.Anas Zaquan mengalami jaundice. Ini menyebabkan saya sebagai ibu, sedikit tertekan.Mungkin akibat tekanan kecil ini, saya dapati susu badan saya tak semeriah waktu berpantangkan Amir Danial. Pada satu saat, saya mengepam sehingga berdarah puting. PAda waktu itu, terdetik dalam hati kecil saya, walau apa pun terjadi, saya tetap mahu berikan susu ibu. Saya tak sanggup melihat anak yang saya kandung membesar dengan susu formula.

    Dua minggu usia Anas Zaquan, susu badan tak menggalakkan. Selain mendapatkan pam yang mudah dikendalikan, saya terjumpa lama web anakkuwiraku. Setelah membaca testimonial, saya terfikir untuk mencuba set Breastfeeding.  Alhamdullilah. Saya anggap ini rezeki anak-anak.Set ini mampu menyelesaikan masalah saya dengan izinNya. Dengan teknik yang betul disertai dengan kesungguhan dan keazaman yang kuat untuk memberikan anak-anak saya susu badan sebaik sahaja habis pantang, penuh freezer dengan stok susu badan untuk bekalan Anas Zaquan.Selain mengepam, saya juga memberikan direct breastfeeding kepada Amir Danial dan Anas Zaquan.

    Biar pun saya bukannya melahirkan bayi kembar, tetapi kebiasaannya si abang dan si adik akan menyusukan dalam masa yang sama.Kalau tidak, kedua-duanya akan menangis minta disusukan. Apa yang harus saya buat, terpaksalah saya menyusukan mereka serentak.Ini bukan kerja mudah, tetapi saya perlu lakukan secara serentak. Saya gelarkan 2 in 1. Tak kisah apa gayanya, apa lokasinya( diriba, dibaring mengiring, dibaring di atas badan si ibu) yang penting  2 mulut  dapat menghisap susu ibunya.

    Amat penting badi saya mempastikan susu sentiasa penuh di breast. Syukur yang tidak terhingga kerana Allah mengizinkan saya bertemu dengan pemilik web ini.Saya berbangga menjadi ibu yang mampu memberikan anak-anak saya susu badan. Bagi saya susu badan adalah satu anugerah yang tidak terperi hebatnya. Sekian, terima kasih.





    Salam sayang dari Ibu Addinnasa