Jumaat, 27 Mei 2011

17 Tips pengurusan Masa

Semua orang ada 24jam sehari. Tidak kurang seminit, tidak juga lebih seminit. Namun begitu, ada orang yg sangat mampu untuk melakukan beberapa pekerjaan dalam hidupnya, bagaikan dia punya waktu yg sangat banyak atau lebih dari org lain. Kalau diikutkan, kita perlu membahagikan 24jam yg kita ada itu kepada 3 bahagian, iaitu 8jam utk waktu bekerja, 8jam utk beribadah dan 8jam lagi utk tidur. Bagi yg bekerja di pejabat, 8am-5pm  tu je dah 9jam. Ni maksudnya kena tolak waktu tidur. Waktu tidur yg sebaiknya utk tubuh yg sihat ialah lebih kurang 6jam. Jangan kurang sgt, jgn lebih sgt.
Ok, jom baca sedikit tips daripada teman saya, Mommy Lyna, tentang pengurusan masa beliau sebagai seorang ibu dengan tiga orang anak lelaki, bekerjaya, melakukan pelbagai perniagaan online dan offline, tetapi masih mampu trampil idola ramai ibu-ibu (khususnya geng bloggers)
  1. Buat jadual peribadi
  2. Jauhkan diri dari memberi dan mencari alasan.
  3. Cut masa untuk bersenang-senang terlampau lama
  4. Jadikan setiap masa adalah masa untuk berfikir.
  5. Sentiasa rasa ‘kalau tak buat sekarang nanti tak buat-buat dah’.
  6. Adakan masa untuk Tuhan, Tuhan akan ‘adakan’ masa untuk kita.
  7. Kurangkan masa untuk berbual-bual dan memikirkan perkara yang tidak berfaedah.
  8. Kurangkan masa untuk mengeluh, berharap kepada orang, membebel, merungut dan lain-lain perbuatan yang tidak mendatangkan apa-apa kecuali kecewa, letih dan penat.
  9. Sentiasa berusaha untuk challenge diri sendiri.
  10. Anggap setiap halangan yang datang adalah masa untuk berehat, misalnya waktu-waktu anak meragam, komputer rosak, telefon rosak dan sebagainya.
  11. Dapatkan rehat yang optimum, bukan rehat yang melampau.
  12. Bawa sekurang-kurangnya sebuah buku ke mana-mana agar masa yang terluang dapat diisi dengan membaca buku.
  13. Galakkan perbincangan yang berfaedah dengan orang terdekat, terutama pasangan.
  14. Tahu limitation yang kita ada. Kemudian, push to that limit.
  15. Jangan jadikan orang yang tak berjaya sebagai ‘demotivator’ untuk kita, sebaliknya lihat pada mereka yang sibuk dan berjaya mengurus masa mereka, then belajar dari mereka.
  16. Sentiasa berdoa agar diberi masa dan peluang untuk membuat kebaikan dan kebajikan.
  17. Katakan tiada masa pada perkara-perkara remeh-temeh.
Saya masih ingat pesanan arwah Tuan Hj Talip pada saya, jangan sesekali biarkan otak kita leka berangan tanpa usaha kerana ia hanya akan membunuh sebuah impian dalam senyap.





Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Rabu, 25 Mei 2011

Shaklee Water Pitcher

 Mencari penapis air yang portable dan harga yang berpatutan? Shaklee mempunyai jawapannya! Harga penyelenggaraan juga sangat berpatutan!



 Harganya dibawah RM400 dan mampu dimiliki oleh sesiapa jua! Saya dah ada dan saya belikan untuk mak saya juga! Ia mudah untuk dibawa ke mana-mana terutama bagi yang selalu on the move!
 Saya akan update kelebihan water pitcher ini dalam entry akan datang :)




 Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Selasa, 24 Mei 2011

Baby Michelin dari Brunei

 Masih ingat dengan cerita ini....40 hari dengan berat 5 kg?

Mahu tengok perkembangan baby ini....semalam ibunya hantar gambar terbaru!





Hampir sama dengan si comel ibu Nasa semasa usianya 3 bulan yang mencecah hampir 9kg!


Vitamin Shaklee bukan sahaja membantu si ibu sihat dan mampu meneruskan perjuangan penyusuan susuibu malah anak juga mendapat khasiat yang sama!


Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Sabtu, 14 Mei 2011

Laman sosial untuk semua customer Shaklee saya!

 Alhamdulillah kami kini sudah makin maju setapak dengan menyediakan laman sosial untuk kami kumpulan Shaklee GBS berinteraksi dengan semua customer kami . Sebarang kemusykilan boleh ditanyakan di laman sosial ini namun sebarang konsultasi lebih kepada customer dan pengedar sahaja. Walaubagaimanapun kami juga turut berkongsi segala petua dan cara hidup sihat selain topik penyusuan.

Sekiranya anda adalah customer saya dan saya belum menjemput anda ke laman sosial ini, sila tinggalkan nickname anda di FB supaya mudah bagi saya memasukkan nama anda dalam laman sosial ini. Ianya adalah tertutup dan saya perlu menjemput anda untuk menyertainya! Maka jangan lupa tinggalkan email kepada nnorita78@yahoo.com supaya saya sentiasa dapat menghargai anda sebagai customer saya!



 Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Mengadulah dengan Al Khaliq

 Orang yang berjaya selalu berpesan...untuk berjaya dalam apa jua bidang, minda perlu positif. Memang inilah antara nasihat yang selalu diberikan. Ianya mudah tetapi sangat kompleks untuk diterangkan. Minda perlu positif...apa sebenarnya yang perlu kita fahami dengan ayat ini?

Positif membawa maksud yang baik. Jika ia melibatkan perbuatan maka ia lebih kepada perilaku yang baik. Jika ia melibatkan pemikiran..ia bermaksud fikiran kena ke arah yang baik. Fikiran yang baik datang dari jiwa yang tenang. Jiwa sebenarnya banyak mempengaruhi apa yang kita lakukan sehingga hari ini.


Untuk dapatkan jiwa yang tenang, makanan rohani perlu diberikan ....sebab itu kita perlukan agama. Saya yakin bahawa setiap agama mengajar ke arah kebaikan. Maka pendekatan ini yang kita perlukan.Jiwa yang tenang memandu akal dengan lebih baik. Biasa dengar ikut nafsu lesu, ikut hati mati. Hakikatnya memang benar.

Untuk memulakan sesuatu bidang, persediaan mental sangat penting dan ia akan memandu kita ke arah yang sepatutnya. Berbeza dengan mereka yang kurang persediaan maka jiwa akan mudah tersentak dan akhirnya memberontak apabila yang diimpikan dan dihajatkan tidak kesampaian.

Saya beri contoh dalam penyusuan....persediaan asas perlu bermula dengan niat. Seterusnya diikuti dengan matlamat. Persediaan perlu seimbang dari segi fizikal dan rohani. Persediaan fizikal memang kerapkali ditekankan namun persediaan mental yang jarang sekali dibincangkan.
Kita dibesarkan dengan konsep sekularisme...maka sudah pasti lebih kepada sesuatu yang nampak. Persediaan fizikal boleh bermula semasa mengandung dengan menjaga kesihatan diri, bayi dalam kandungan dan penjagaan makanan yang seimbang.

Namun hanya segelintir ibu2 sahaja yang menyediakan dalaman diri mereka kuat dan tegar atas niat yang diletakkan dan matlamat yang ditetapkan.

Berapa ramai antara kita hari ini yang menyediakan masa benar-benar untuk bersama Al Khaliq? Adakah benar memadai 5 pertemuan wajib harian? Adakah selama 5 waktu itu hati kita benar-benar bersama Al Khaliq? Adakah hanya mencukupkan syarat yang diwajibkan memenuhi keperluan 5 waktu sudah memadai?
Adakah kita menjadikan amalan mengaji Al Quran itu wajib dilakukan setiap malam? Adakah bibir kita sentiasa dibasahi dengan zikrullah?



Sayangnya hari ini agama itu dijadikan sesuatu yang diwarisi dan bukan di dalami. Abah saya pernah berpesan...jangan sekadar pandai mengaji tetapi tidak mengkaji.

Tanpa kita sedari seperti telah menjadi trend forum-forum atau laman sosial yang disediakan hari ini menjadi tempat meluahkan perasaan, tempat melepaskan perasaan marah, kecewa dan kebencian. Bukankah lebih baik kita meluahkan perasaan ini pada Al Khaliq sepertimana ayat  Innalillah hi wa inna ilaihi rajii un                 " Sesungguhnya dari ALLAH ia datang kepada ALLAH ia kembali".

Setiap ujian itu bersebab...antaranya agar kita balik ke pangkal jalan. Namun masih ada segelintir yang tidak menyedari hakikat ini. Saya yakin, setiap ujian ALLAH itu adalah untuk memastikan kita dekat denganNYA. Sesungguhnya aturan ALLAH itu sangat unik bagi mereka yang berakal.

Sama juga bila mahu berniaga. Ramai orang bersedia dari segi fizikal terutama dalam menyediakan modal Namun hanya segelintir sahaja yang benar-benar bersedia melalui alam perniagaan kerana kesediaan mental yang mantap di mana segala urusan dimulakan dengan istikharah.

Namun saya sedari...untuk mendapatkan minda yang positif...kita perlu pastikan agar jangan sesekali kita membiarkan diri( akal ) dan jiwa kita kosong terumbang ambing. Bila kita sibukkan diri bersama Al Khaliq walau  dengan hanya berzikir pada ALLAH, insyaALLAH unsur-unsur negatif sukar menghinggap.

Masih belum terlambat untuk kita balik ke pangkal jalan. Mintalah kepada Al Khaliq dan bukan meminta kepada manusia. Manusia tidak mampu memenuhi keperluan kita sebaliknya manusia boleh buat kita kecewa apabila keperluan kita tidak dipenuhi. Yakinlah ALLAH tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Untuk mendapatkan keyakinan dari Al Khaliq yang sifatnya kaya dengan Ar Rahman dan Ar Rahim...mulakan dengan membasahi bibir kita dengan zikrullah dan kurangkan mengeluarkan ucapan dan kata yang sia-sia. Mari kita mengaji dan mengkaji kerana AL Quran itu lengkap untuk menjadikan kita manusia yang mempunyai pedoman dan pegangan hidup.


Sesungguhnya yang baik datang dari ALLAH dan yang kurang itu adalah kelemahan saya. Wallah hu alam.













 Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Selasa, 10 Mei 2011

Vivix bukan sekadar untuk awet muda!

 Saya, suami dan mak saya juga makan ini.


"Terdapat empat mekanisma yang membuktikan kebaikan Vivix iaitu ia mengandungi resveratrol yang kebaikannya sama dengan 3,000 gelas arak merah. Vivix juga terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, tidak mengandungi alkohol dan menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan. Vivix mendapat sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)," katanya. Menurut Carsten, Vivix berfungsi untuk melindungi dan memperbaiki sel DNA serta memberi kesan positif kepada genetik sekali gus mengurangkan sel penuaan. Katanya, Vivix kini menjadi perhatian pengguna di seluruh dunia disebabkan kebaikan kandungan selain melawan pelbagai jenis penyakit. Ia adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat dan tumbuh-tumbuhan lain. Dengan hanya minum sesudu sehari, pengguna akan merasai perbezaannya. Minuman yang sesuai untuk lelaki dan wanita berusia 18 tahun ke atas itu juga boleh dijadikan masker pada wajah iaitu caranya dengan menyapu dan biarkan beberapa minit untuk dilihat hasilnya.”
p/s: VIVIX tidak boleh diambil oleh kanak-kanak, wanita mengandung dan menyusukan anak.



Jika suami, ibu ataupun ayah anda kurang suka menelan vitamin, VIVIX adalah jawapan bagi anda untuk menggalakkan pengambilan suplemen kepada mereka! HANYA SATU SUDU TEH SEHARI DEMI MELESTARIKAN KESIHATAN MEREKA.



Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Ahad, 8 Mei 2011

Trip ke Brunei


 Semalam kami sekeluarga berjalan ke Brunei dan ia memang telah dirancang 2 minggu lepas kerana abah dan ibu teringin nak bawa Addin dan Nasa ke Jerudong Park. Bertolak jam 11.30 pagi selepas breakfast kami teruskan perjalanan ke Brunei.

Alhamdulillah perjalanan lancar dengan cuaca yang sederhana panasnya. Kami mencari tempat penginapan yang berdekatan dengan Jerudong Park....iaitu Holiday Lodge. Memandangkan sekarang ada promosi, maka bilik Deluxe hanya BD120 sahaja berbanding harga biasa iaitu BD180. Biliknya sangat selesa dan mempunyai 2 twin bed. So tak perlu tambah extra bed seperti biasa yang ibu lakukan bila bermalam di hotel.


Alhamdulillah Allah mengizinkan ibu bertemu dengan Nabilah....dan bersembang sekejap di lobby hotel. Baby Nabilah Furqan sangat comel dan sihat berkat minum susuibu. Mudah2an usaha Bilah nak beri susuibu pada Furqan akan lengkap sehingga 2 tahun.

Selepas pertemuan singkat itu kami terus ke Jerudong Park. Rupa-rupanya taman kanak2 ini buka jam 5 petang maka kami cuma membeli tiket dan berjalan-jalan menghabiskan masa sebelum jam 5 petang sambil menunggu tempat permainan buka.

Sungguh gembira bila Addin berpeluang bermain scooter selama lebih 3 kali manakala Nasa bermain mainan Caterpillar lebih dari 3 kali....Mereka sangat gembira selama berada dalam teman Jerudong Park. Ditambah pula pada waktu siang tak ramai keluarga yang membawa anak...berbanding waktu malam.













Selepas penat berjalan, kami terus ke restoran KTM untuk makan malam...dan atas saranan Ness, kami ke restoran KTM. Alhamdulillah kami terus duduk di meja yang masih kosong...walaupun kedai makan KTM ini besar namun siapa sangka ia penuh untuk makan malam. Ramai tetamu yang datang selepas kami tidak dapat masuk dan makan di sini memandangkan memang penuh dan padat dengan umat manusia yang menunggu hidangan makan malam. KTM ini berdekatan juga dengan Jerudong Park dan mudah untuk ke sini memandangkan lokasi yang strategik.
Makanannya sangat sedap dan harganya sangat berbaloi. Kami makan ketam bercili, ikan mangga, sup sirip ikan Yu, sayur campur dan beberapa jenis minuman buah-buahan. Jika kalian singgah ke Jerudong Park jangan lupa singgah di restoran ini.




Hari ini kami pulang ke Miri selepas makan sarapan pagi di restoran Amanah Harith yang juga berdekatan dengan hotel kami menginap. Memang ramai orang makan di sini. Buffet lunch juga disediakan dengan harga hanya BD7 untuk seorang dewasa manakala BD4.50 untuk kanak2 berumur 4 hingga 9 tahun. Sungguh murah kan? Namun kami hanya makan roti canai kerana melihatkan ramai yang makan di dalam restoran akan memesan roti canai membuatkan ibu ingin merasakan sendiri keenakan roti canainya. Mungkin nampak biasa pada sesetengah orang namun bagi ibu ia sangat sedap kerana roti canainya tidak berminyak dan lembut. Sebelum pulang, ibu memesan beberapa makanan untuk dibawa balik ke Miri memandangkan ibu cuti untuk masak tengahari :)

Bagi yang ingin berjalan ke Brunei...jangan risau tentang makanan....insyaALLAH banyak pilihan dan sangat berbaloi dengan harga yang dibayar. Ini adalah trip kedua ibu ke Brunei tahun ini. May be next trip ibu nak bawa Addin dan Nasa menunggang kuda di Jerudong Park dan ibu perlu kumpul duit untuk memastikan semua kami gembira bila ke sana.

Anyway thanks to Ness dan Bilah untuk semua nasihat dan panduan yang diberikan sepanjang perjalanan kami ke Brunei :)






 Salam sayang dari Ibu Addinnasa