Jumaat, 29 April 2011

Dulu bercinta nak dapat tapi kini bengkak.




*Peringatan: Shaklee tidak mempunyai stokis, hanya Shaklee branches di bawah ini dan pengedar sah individu (seperti saya) sahaja.

  • Shaklee HQ : JA-3A-02, Empire Tower, Empire Subang, Jalan SS16/1, 47500 Subang Jaya, Selangor. No Tel: 03-5622 3188
  • KL Branch 31 Jalan 2A/27A Section 1 Wangsa maju Setapak, KL. No tel 03-41426442
  • Penang Branch : A-2 Jalan Todak Pusat Bandaraya Seberang Jaya , Perai. No tel 04-3974325
  • Ipoh Branch : 32 Medan Istana 1 Bandar Ipoh Raya , Ipoh . No tel 05-2418260
  • Johor Bahru Branch : 14 Jalan Molek 1/10 Taman Molek , JB. No tel 07-3525188
  • >Kota Bharu Branch : 319 Section 25 Bandar Kora Bharu Jalan Sultan Yahya Petra, Kota Bharu. No tel 09-7478688
  • Kota Kinabalu Branch : Lot 7, Ground Floor Wisma Damai jalan Damai Luyang Kota Kinabalu. No tel 088-272087



 Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Khamis, 28 April 2011

Teknik memerah susu


Credit cara-cara memerah susu dari http://www.momschoice.com.my/

Bagi ibu-ibu yang bekerja, 2 minggu selepas melahirkan bayi adalah waktu terbaik untuk mengumpulkan stok susu sebagai persediaan apabila mula bekerja nanti. Jangan bersedih hati sekiranya hasil susu yang dipam sedikit sahaja, sebaliknya teruskan mengepam dengan mematuhi rutin mengepam setiap hari (3-4 kali dalam tempoh bekerja 8 pg – 5 ptg). Susu yang dipam pada waktu yang berbeza boleh dicampur tetapi perlu disejukkan terlebih dahulu. Sebagai contoh hasil susu yang dipam pada 24 haribulan dan 25 haribulan boleh dicampur selepas beberapa jam diletakkan dibahagian sejuk peti. Barulah susu yang dicampur tadi diletakkan di tempat sejuk beku.

Memerah dengan tangan
- memerah dengan tangan adalah pilihan terbaik jika perlu memerah susu pada hari-hari 1-3 selepas kelahiran
- basuh tangan dengan bersih sebelum memerah
- sediakan bekas yang bersih dan steril
- lakukan pemerahan di tempat yang bersih, tenang dan selesa
- boleh dilakukan dalam keadaan duduk atau berdiri dalam keadaan yang selesa
- buat sedikit urutan pada payudara dan rangsang/gentel puting payudara untuk memberi rangsangan (refleks oksitosin atau let-down reflex)
- melihat gambar bayi juga boleh membantu menghasilkan refleks
- tuam panas payudara beberapa ketika juga boleh membantu menghasilkan refleks penghasilan susu - buat pegangan “C” pada payudara, letakkan ibu jari di sebelah atas payudara berdekatan areola manakala jari telunjuk di bahagian bawah (utara dan selatan)
- tekan payudara ke belakang ke arah dada
- perah/picit dengan lembut menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, picit selama 2 saat dan lepaskan
- teruskan memicit sehingga susu keluar
- perah ke dalam bekas yang bersih dan steril
- buat berulang kali sehingga tiada lagi susu keluar
- tukar posisi jari ke bahagian lain mengikut pusingan semua bahagian payudara (timur-barat, tenggara-barat laut, barat daya-timur laut)
- ulang proses memerah sehingga tiada lagi titisan susu
- tukar ke payudara yang satu lagi
- urut kedua-dua payudara dan mulakan sekali lagi
- perah setiap payudara 5-10 minit secara bergilir
- setelah selesai memerah, sapukan beberapa titik susu ke atas puting dan keringkan puting payudara

Memerah dengan pam payudara
- baca panduan penggunaan pam dan panduan pembersihan peralatan mengepam sebelum menggunakannya
- basuh dengan bersih dan sterilkan peralatan mengepam
- basuh tangan dengan bersih
- duduk atau berdiri dalam keadaan yang selesa
- rangsang puting payudara untuk menghasilkan refleks oksitosin (let-down reflex)
- posisikan puting payudara ke dalam corong breast shield
- mula mengepam pada kelajuan hisapan paling rendah (jika menggunakan pam elektrik/bateri)
- boleh laraskan kelajuan hisapan mengikut keselesaan
- pam kedua-dua belah payudara secara bergilir-gilir
- masa mengepam antara 10-20 minit (berbeza mengikut individu)

Panduan-Panduan Lain
1. Memerah susu ibu perlu dilakukan dalam keadaan tenang, selesa dan tidak menyakitkan
2. Urutan dan rangsangan pada puting payudara perlu untuk mencetuskan refleks oksitosin (let-down reflex)
3. Memerah dengan kerap adalah lebih berkesan untuk meningkatkan penghasilan susu ibu berbanding memerah dalam tempoh masa yang lama dalam satu sesi pemerahan
4. Pilih pam yang sesuai sama ada pam manual, atau pam elektrik, atau pam elektik yang boleh menggunakan bateri, single pump atau double pump
5. Pam yang baik adalah pam yang mampu meniru gaya hisapan bayi (baby mimic suction)
6. Patuhi rutin mengepam setiap hari (3-4 kali dalam tempoh bekerja 8 pg – 5 ptg)
7. Memerah susu pada waktu malam juga dapat meningkatkan penghasilan susu ibu
8. Ibu juga digalakkan memerah susu pada sebelah payudara sambil bayi menghisap payudara yang satu lagi


Salam sayang dari
 Ibu Addinnasa

Rabu, 27 April 2011

Susuibu - kesinambungan makanan terbaik untuk si manja selepas dilahirkan



Banyak penulisan saya, saya tekankan Shaklee hanyalah untuk membantu si ibu kekal sihat, bertenaga dan mood yang stabil serta secara tidak langsung menjadi pemangkin dalam menjayakan penyusuan susuibu.

Ramai ibu yang mempunyai impian dan menetapkan matlamat untuk menjayakan penyusuan lengkap 2 tahun namun tanpa disedari, adakala kita terlupa kepentingan beberapa perkara yang perlu kita tekankan untuk kita sustained dalam menghasilkan susuibu iaitu kesihatan ibu dan pentingnya penjagaan makanan harian dalam terus menghasilkan nourish milk untuk si kecil.

Pengambilan supplement semasa mengandung sangat ditekankan kerana si kecil dalam kandungan sangat bergantung dengan apa yang si ibu salurkan melalui darah si ibu. Tanpa kita sedari sebenarnya menyusukan anak dengan sepenuhnya adalah sama seperti kita bekalkan zat ke dalam bayi yang dikandung. Sedarkah kita hanya kerana kita mempunyai pilihan sama ada susuibu atau susu formula, maka pengambilan supplement tidak diberi perhatian yang serius. Walhal masa si kecil dalam kandungan, pengambilan supplement diberi perhatian yang serius kerana dikhuatiri anak dalam kandungan terbantut pembesarannya dan perkembangannya terencat. Namun mengapa selepas dilahirkan dan disusukan , kesihatan ibu tidak diberi perhatian yang serius?

Tetapi bila anak makin membesar dan didapati beratnya tidak memberansangkan, waktu itu kita mula mencari supplement.....alangkah baik jika kita mulakan sejak awal kelahiran?

Namun bagi yang menyedari hakikat pengambilan makanan yang tidak seimbang, cara hidup yang terkejar-kejar dan ringkas serta faktor-faktor lain seperti cara penyimpanan dan masakan mempengaruhi zat yang dimakan dan tidak kurang kepada mereka yang alah dengan sesetengah sumber makanan maka pengambilan supplement merupakan pilihan terbaik demi memastikan si ibu dapat membekalkan makanan dalam bentuk susuibu yang penuh khasiat untuk si manja.

Bagaimana dengan mereka yang kurang berkemampuan untuk membeli vitamin? Kita mempunyai pilihan untuk mendapatkannya dari klinik atau hospital kerajaan bagi mengatasi masalah ini. Namun jika berkemampuan untuk membeli pam yang bagus, tidak salah kita belanjakan untuk membeli vitamin yang lebih baik. Ibarat periuk dengan beras....manakah lebih perlu dititikberatkan? Adakah periuk yang bagus atau beras yang baik? Bagi saya pastinya beras sebab ia akan bertukar menjadi nasi dan akan dimakan menjadi darah daging kita.


Kuncinya terletak pada ibu.
Bila ibu sihat, ibu dapat terus menyusukan anak.
Bila ibu sihat ibu dapat terus buat sesi perahan.
Bila ibu rajin, banyak stok yang dapat dibuat.
Ibu itu ibarat pokok. Jika pokok itu subur, insyaALLAH banyak la buahnya dan elok juga hasilnya.






 Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Perlukah pendapatan tambahan?

 Bila memilih barang ataupun makanan, ibu akan pilih kebaikan dia dulu. Harga tolak tepi. Kalau bagus, memang beli. Ibu memegang prinsip alah membeli menang memakai. Terutama bila ianya melibatkan keperluan dan bukan kehendak.
Namun makin hari, harga barang makin naik. Ingat lagi masa kecik dulu, harga tepung baru berapa sen aje. Namun sekarang RM1 sendiri tak banyak nilainya. Dulu pergi sekolah, bawa duit poket dalam RM1 memang hebat sudah. Siap ada baki boleh simpan dalam tabung. Sekarang? Nasi lemak pun dah RM1.20 ...kurang-kurang RM2 perlu diberi pada anak namun syukur ibu dapat anak yang suka makan bekal macam abahnya jua. So ada juga penjimatan di situ. Ibu tetap bekalkan Addin duit sekolah. Tapi perlu bagi seminggu sekali aje...iaitu hari Isnin. Hari berikutnya bila ditanya, ada duit? Ada, duit semalam. Jika tanya pada hari Rabu, Addin jawab "Duit hari Isnin ada lagi bu". Jimat sungguh :) By Friday duit tu masuk tabung. Bunyi macam kelakar tapi inilah kelebihan anak sulung ibu.
Cuma part ke shopping complex atau stesen minyak....kehendak tak dapat dikawal. Macam-macam nak beli macam tempat tu ibu yang punya :)
Semua ibu dan ayah pasti akan cuba beri yang terbaik untuk anak-anak mereka. Maka oleh kerana itu ramai yang akan cari kerja untuk mendapatkan pendapatan tambahan. Sebenarnya perlukah?
Ada pendapat mengatakan....biar gaji kecil dan cukup pakai minum asalkan ada keberkatan. Betul dan ia tak dinafikan.
Secara peribadi pada ibu, tak salah mempunyai pendapatan sampingan kerana kita hidup bukan untuk diri dan keluarga sahaja tetapi untuk masyarakat dan agama. Bila pendapatan yang sedia ada cukup-cukup untuk diri sendiri, macam mana nak bantu ummah? Bila zakat pun dikecualikan jadi apa sumbangan kita pada ummah?
Bagaimana nak maju jika kita di takuk yang lama? Bila harga barang makin naik, mereka yang punya pendapatan yang besar mungkin akan bising sedikit namun sudah pasti mereka tak merasa sangat impak dari kenaikan harga barang tadi. Tapi bagi kita yang masih di paras yang sama sudah pastinya mengeluh dan tidak kurang sumpah seranah bila harga barang makin mahal.
Bagi yang bijak, mereka akan ambil peluang yang ada....mencari kerja untuk mendapatkan pendapatan sampingan. Tidak salah mencari pendapatan sampingan asal tidak mengganggu masa kerja dari pendapatan utama. Pastinya kita tidak mahu menjadi yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran. Maka perlu bijak mengurus masa. Asal tidak hilang keberkatan rezeki.
Pendapatan sampingan ni ibarat life boat. Paling kurang jika ada kecemasan, kita ada sumber bantuan yang kedua. Nak harap mak ayah, mereka dah tua....dan tanggungjawab kita menjaga kebaikan mereka. Nak harap adik beradik, sekali sekala bolehlah sebab mereka pun pastinya mempunyai komitmen masing-masing. Nak harapkan saudara yang belum berkahwin, mereka juga punya impian dan cita-cita. So, sebenarnya kita sendiri yang perlu ada usaha untuk ubah nasib kita selain dari jadi orang yang hanya berharap bulan jatuh ke riba.
Apa yang ibu nak cerita....sebenarnya bagus ada pendapatan sampingan walaupun dibuat secara kecil-kecilan kerana sekurang-kurangnya kita berusaha untuk menaiktaraf kehidupan diri, keluarga, bangsa dan agama. Kerja apa, balik kepada diri individu...pilihlah yang halal dan yang kita minat bukan secara ikut-ikutan. Supaya tiada lahir perasaan keterpaksaan. Bertambah bagus jika buat solat istikharah minta petunjuk Allah dalam apa juga aspek kehidupan semoga Allah sentiasa memberi kita panduan dalam meneruskan kehidupan.

Akhir kata, bekerjalah seolah-olah kita akan mati keesokkan harinya dan beribadatlah seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi. Hanya kita yang mampu ubah nasib kita sendiri.

Jika anda berminat nak cari pendapatan sampingan, bolehlah contact ibu untuk tanya details :)




Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Isnin, 25 April 2011

Bayi akan mengempeng di awal kelahiran?

Untuk pengetahuan bakal - bakal ibu atau sesiapa yang baru menjadi ibu, sebenarnya bayi yang baru lahir atau berusia sebulan ke bawah memang normal la kalau kerap menyusu. Purata kekerapan bayi yang baru lahir menyusu ialah 8-12 kali sehari. Qaireen dulu kadang2 belum sampai 2jam dia dah nak susu.

Pada minggu-minggu pertama mungkin ibu-ibu akan merasakan bayi menyusu agak kerap dan keadaan ini akan meletihkan ibu. Ia adalah perkara normal sebelum bayi menunjukkan pola penyusuannya selepas usianya sebulan. Malah perkara ini harus diterima positif oleh ibu kerana ini menandakan keperluan bayi untuk menyusu tinggi maka ia akan menghantar isyarat ke otak bahawa penghasilan susu ibu harus ditingkatkan. Susukan bayi sebelum dia menangis. Pada hari-hari awal kelahiran, biasakan rutin menyusu setiap setengah jam. Ingat lagi entry mama sebelum ini. atasi susuibu kurang di awal kelahiran?

Sesetengah ibu yang baru melahirkan berpendapat bahawa susunya tidak mencukupi sebab itu bayi asyik melekap lebih-lebih lagi apabila orang di sekeliling pun sentiasa bertanya soalan seperti itu. Mama dulu pun dah pernah kena, mmg kadang - kadang tu tak tahan kita mendengar. "eh anak ko ni lamanya menyusu" 

Kita harus tahu tentang konsep demand and supply dalam proses menghasilkan susu. Jangan risau selagi bayi menyusu susu akan tetap terhasil, abaikan sahaja soalan-soalan sebegini dan tak perlu nak stress untuk berhujah panjang lebar untuk meyakinkan pendapat orang lain bahawa kononnya susu kita tidak cukup.

Mama faham sekiranya ibu - ibu akan mula terasa sakit badan disebabkan keletihan dan sebagainya. So pastikan ibu - ibu dapat rehat yang secukupnya, kalau boleh biarlah suami atau ahli keluarga yang buat kerja rumah. Bila anak tidur ibu pun tidurlah juga, ini kerana masa bayi tidurlah ibu dapat berehat! sekiranya ibu tidak dapat rehat dengan secukupnya, ia akan mengundang stress dan tekanan lantas mengganggu proses penghasilan susu.

Breast anatomy
Sekiranya sterss, hormon - hormon yang dikeluarkan semasa stress itu tadi akan menyebabkan hormoh oksitosin dihalang pengeluarannya. Hormon oksitosin ini merupakan hormon yang penting untuk pancutan susu keluar dan bertindak pada otot yang mengelilingi sel di alveoli lalu menolak susu dari alveoli ke duktus untuk dikeluarkan melalui puting.

Pastikan juga si ibu memperbanyakkan minum air masak dan makan makanan yang berkhasiat untuk menampung keperluan kalori yang hilang semasa proses penyusuan. Pengambilan vitamin,kalsium dan zat besi seperti waktu hamil juga digalakkan. Kalau orang tua bising kita minum banyak air masak. Better buat macam ni. Isi air masak dalam bekas, lepas tupperware lepas tu minum sikit - sikit. Janganlah minum sekali gus banyak - banyak.



Sekiranya ibu - ibu sudah berniat dan berazam dalam diri untuk menyusukan bayi sebaik sahaja lahir maka kita seharusnya bersedia dari segi mental dan fizikal. Redha dan ikhlaskan diri sekiranya terpaksa melalui keadaan yang meletihkan dan sebagainya. Memang pelbagai dugaan dan rintangan yang harus kita lalui, Sememangnya seorang ibu itu diciptakan untuk menjadi tabah maka rungutan takkan menyelesaikan masalah. Bersabarlah dan banyak berdoa disamping teruskan usaha dan jangan sesekali untuk merasa bersalah atau putus asa jika gagal menyusukan anak sepenuhnya. 

Sebenarnya bayi kita yang suka melekap dan kerap managis itu, sebab mereka baru nak sesuaikan diri dengan keadaan persekitaran. Ialah 9 bulan dia di dalam perut kita. Dulu dunianya sempit, gelap dan sunyi..kini lapang, cerah dan begitu bising! Dia memerluakan tempat untuk dia berasa tenang dan nyaman. Sebab tu dia mahukan dakapan dari kita, tambahan pula bila dapat mendengar degupan jantung ibu kita, tentu dia berasa selamat. 

credit





Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Ahad, 24 April 2011

"Over shoot" baby

Betapa bertuahnya mereka yang sentiasa menyediakan payung sebelum hujan. Betapa bertuahnya mereka yang sedar bila langit mula mendung, tangan menggenggam payung. Betapa bertuahnya bila hujan turun, mereka yang berpayung hanya merasa tempias hujan sahaja.

Seorang teman menghantar mesej petang tadi...

"Kak N! Thoriq dah 4.2kg at 3 weeks!". Bayi ini lahir 2.9kg.

Beliau adalah Ummu Aiman yang pernah ibu coretkan kisahnya dalam blog ibu.

Tidak kurang dengan MommyLyna.... "Alhamdulillah kak, Danny dah 4.4kg  cukup sebulan." . Bayi ini  lahir 2.8 kg.

Alhamdulillah kenaikan dan pembesaran yang sangat memberansangkan.


Bagaimana mereka dapat hasil sebegini? Alhamdulillah mereka menjaga pemakanan sejak dalam berpantang. Mereka pastikan pengambilan vitamin yang konsisten. Mereka mengambil vitamin ini agar mereka segar, sihat dan kekal bertenaga. Namun seperti yang kita sedia maklum, apa jua yang ibu makan memberi kesan kepada anak iaitu melalui susuibu itu sendiri. Kesan pengambilan vitamin ini turut dirasakan oleh bayi dan ini jelas dilihat dari segi pembesaran mereka yang sangat positif.


Addin dan Nasa melalui pembesaran "over shoot" di kala umur mereka 6 bulan pertama. Mereka dah cecah berat 10 kg sebelum 6 bulan. Mereka tak dikira obessiti memandangkan mereka minum susuibu sahaja. Selepas umur mereka lebih 6 bulan, graf mereka menjadi paras normal disebabkan mereka dah mula aktif. Alhamdulillah tak melalui masalah berat anak kurang atau rendah dari paras sepatutnya kerana mereka telah membesar dengan baik sejak peringkat 6 bulan terawal.
 Nasa during 3 months yr old. My michelin baby!



Addin during 1 year old.


Pada pendapat ibu secara peribadi, pengambilan vitamin sangat membantu ibu baik dari proses ceaserean untuk dua putera ibu ini...iaitu Addin dan Nasa. Namun kesannya sangat hebat apabila susuibu yang mengalir untuk mereka turut mengandungi vitamin yang ibu makan. Bagi yang pernah datang rumah tengok album mereka pastinya terkejut melihat perkembangan mereka seawal 6 bulan yang pertama. Memang satu kenangan paling manis menyusukan anak dengan susuibu. Alhamdulillah.

Maka, jika anda akan melahirkan bayi anda tidak lama lagi....apakata cuba makan vitamin Shaklee dan dapatkan konsultasi yang lengkap cara pengambilan vitamin demi pembesaran si comel anda.





Salam sayang dari
 Ibu Addinnasa

Jadilah pengguna yang bijak :)


Emma Zarin seorang eksekutif muda yang merancang untuk membeli sebuah kereta jenama xxx88. Emma ke kedai A dan mendaoati kedai tersebut memberi diskaun RM500 untuk pembelian model yang dia mahukan. Seterusnya Emma ke kedai B dan mendapati harga kereta impiannya adalah sama dengan harga dengan beberapa kedai yang dilihatnya.
Maka Emma membuat keputusan untuk membeli di kedai A kerana mendapati tawarannya sangat menarik.

Keesokkannya, rakan dipejabatnya sibuk bercerita tentang Asmina yang membeli kereta dan mendapat hadiah percuma Astro Decorder. Asmina turut membeli kereta yang sama modelnya namun dari kedai yang berbeza. Asmina membayar harga keretanya dengan harga yang sama dalam pasaran cuma kelebihannya Asmina mendapat Astro Decorder.

Perasankah kita apa yang Emma dan Asmina dapat merupakan NILAI TAMBAH dari pengedar? Namun pastinya ramai yang tertarik dengan NILAI TAMBAH yang melibatkan duit. Tidak kurang juga yang berminat untuk mendapatkan NILAI TAMBAH dalam bentuk barangan. Ianya dikatakan STRATEGI PEMASARAN.

Sama juga dengan buku....

Encik Pandara menulis tentang tips motivasi yang dipelajarinya dari pengajiannya di Univeristi XXX. Harga buku ini RM20.

Puan Maisara menulis tips motivasinya melalui pengalaman hidup dan kajian yang dlakukan atas usahanya. Harga buku beliau ialah RM50.


Maka untuk mendapatkan ilmu ini, kita sebagai pembaca boleh memilih untuk membeli buku penulisan Encik Pandara atau Puan Maisara mengikut kemampuan kita untuk mendapatkannya. ATAU juga membeli kedua2nya jika mampu supaya dapat melihat perbezaan hasil tulisan dua individu ini. Bagi yang punya kekangan kewangan, buku2 motivasi biasa pastinya menjadi pilihan.


Hanya jauhari mengenal maknikam.












Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee? Kami menyediakan trial pack untuk 30 hari consume dengan harga serendah RM80 dan free delivery. Boleh isikan BORANG PESANAN di sini atau sms kan kepada saya 012-8535689. Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Sabtu, 23 April 2011

Info menarik tentang air


KEUNIKAN AIR DALAM KEHIDUPAN.

Air dan ais jika dilihat daripada luar ia kelihatan kebiruan. Biru adalah
rahsia penawar yang terletak pada rahsia bunyi atau suara. Itulah rahsia air
jampi atau air yang dirakam dengan niat. Air juga dapat mengesan apa sahaja
bentuk tulisan yang ditulis pada cawan atau gelas minuman kita. Bahkan
sebarang bentuk gema yang didengarkan berhampiran air it, pasti gelombangnya
akan berubah.

Akan menjadi satu kemudaratan pada kesihatan meminum air dalam bekas yang
ditulis atau terlukis sesuatu yang bersifat negatif atau "extreme", kotor
dan sebagainya. Jika anda percaya tulislah sesuatu yang bermaksud baik
seperti...." Kuatkanlah daya ingatan anakku yang bernama Ahmad bin
Abdullah"... .maka air terpaksa akur atau taat akan arahan yang tertulis. Ini
dapat dibuktikan melalui corak atau struktur molekul air sebelum dan selepas
air dirakamkan dengan maksud tulisan tersebut.

INFO DAN RAHSIA YANG PERLU ANDA KETAHUI

1) Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur
dapat kembali tidur seperti biasa.

2) Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan
tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara
menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka masa panjang.

3) Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana
bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.

4) Liputan ais Antartika (daerah kutub selatan) dan Artik (daerah kutub
utara) adalah rahsia pengimbang dasar bumi yang amat panas.

Moga dengan sedikit info ini dapat memberikan anda sedikit maklumat yang
boleh dimanfaatkan. ...insyaAllah. .....*



Salam sayang dari Ibu Addinnasa

Selasa, 5 April 2011

Bermula 10 oz dan kini 30 oz! Alhamdulillah.

 Ibu pernah cuba kaedah ini dulu bila awal2 penyusuan abang Addin...mana tidak, ibu yang belajar dari buku...tiada guru dan panduan yang khusus. Abang Addin awal2 dulu menyusu setiap satu jam....jika dia menyusu jam 1.30pm next feeding jam 2.30pm....dan berterusan. Tapi memang susu banyak sebab kekerapan dia menyusu menyebabkan hormon oksitosin dirembeskan dengan berterusan. Hormon ini sangat perlu kerana ia menghantar isyarat kepada otak agar mengeluarkan arahan badan perlu menghasilkan lebih susu atas permintaan yang meningkat. Sebab tu lagi banyak sesi perahan atau direct feeding lagi banyak susu dihasilkan. Namun ada cara agar susu lebih cepat dihasilkan sebagai satu usaha sampingan bersama apabila kita tingkatkan perahan atau sesi penyusuan langsung melalui hisapan bayi. Ibu cuba kongsikan cara ini bersama beberapa ibu yang mahukan peningkatan dalam penghasilan susuibu untuk membuat stok bila keadaan perlu. Alhamdulillah, ibu terima mesej dari seorang customer yang lebih mesra dipanggil Ima....

"" Thanks kak N. selama ni pam cuma dapat 10-12 oz sehari tapi kini 30 oz sehari dengan tips cara makan vitamin yang betul dan amalkan apa yang akak ajar tu!!!!!!!!!! Seronok sangat!"

Pengambilan vitamin yang betul dan pada masa yang betul sangat membantu. Namun kunci utama ialah perlu amalkan 3 perkara ini secara konsisten dan berterusan. Bukan hari ni buat, esok tak buat, lusa buat...memang tak nampak kesan. Perlu buat setiap hari.

1. Pastikan bayi disusukan sekerap mungkin dan bagi yang bekerjaya, pastikan anda membuat sesi perahan yang konsisten setiap 2-3 jam. Jangan tunggu sehingga payudara bengkak baru nak pam...konsep yang salah. Teruskan pam dengan kala yang sama dan berterusan.

2. Pengambilan air yang mencukupi iaitu 3 L sehari. Pastikan menyediakan botol minuman dengan indicator supaya senang mengetahui adakah keperluan 3L air dipenuhi untuk tempoh seharian.

3. Amalkan zikir dan mengaji setiap hari dan doa tanpa putus padaNYA kerana sesungguhnya rezeki ini datang dari ALLAH jua. Jadikan amalan harian.


Konsep 3 amalan ini perlulah dibuat. Cuma TIPS  macam mana pengambilan yang betul seperti ALFALFA, ESP, Kalsium serta 3 vitamin asas untuk ibu iaitu vitalea, b com dan vitamin C diambil pada masa yang betul dan kadar yang betul SANGAT MEMBANTU!

Ibu baru sedar FORMULA ni sangat membantu ibu2 yang brsungguh nak hasilkan stok!

Jangan lupa dapatkan jadual makan dari distributor anda :)







Salam sayang dari Ibu Addinnasa