Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2010

Anak sakit merupakan satu kifarah?

Imej
Alhamdulillah membesarkan dua putera ibu ini, Addin dan Nasa...tidak punya banyak karenah. Namun pernah sesuatu yang menimpa ibu dan abah dan ianya membuatkan ibu insaf dan sedar dari kesilapan sendiri.
Ingat lagi masa tu ibu di maktab...pulang dari maktab ibu akan teruskan tuition di rumah macam biasa. Namun sebagai manusia biasa yang tidak lepas dari kesilapan...... ibu mula mengajar anak-anak tuition tidak seperti sebelum ini yang sepenuh hati. Maklumlah penat di maktab belum hilang sambung lagi dengan kelas malam di rumah.

Sehinggalah Addin sakit dan masuk hospital...Hernia Addin datang semula walhal sudah operate masa umurnya 2 bulan dan setelah umur 2 tahun ia datang semula.

Di kala dalam hospital, ibu ber istighfar panjang. Terlintas sesuatu...

Ya Allah, adakah ini satu kifarah buatku yang mana anakku terpaksa menanggungnya? Mungkinkah kerana mengajar tanpa penuh keikhlasan dan akibat kurang bersedekah?

Banyak yang melintas fikiran ibu waktu itu....


Adakah ini yang dikatakan s…

Stress akan buat susu merundum....

Imej
Dalam seminggu dua ini ibu berkenalan dengan ramai ibu2 baru yang menimang cahaya mata....
Masih ramai yang mencari-cari apakah caranya nak banyakkan susu...


Ramai yang bersuara tertekan kerana susu tidak banyak, stress dengan kerja di pejabat dan masalah peribadi. Ini semua akan mengganggu penghasilan susu.

Kita perlu tenang dan gembira akan membuatkan susu mudah terhasil.

Walaubagaimanapun, hakikatnya menyusu ini bukan sekadar kita kejar kuantiti atau amount yang terhasil namun kualiti yang kita sepatutnya kita utamakan.

Masih ramai yang bertanya...

BETUL KE SUPPLEMENT NI BOLEH BANYAKKAN SUSU?

JAWAPAN IBU IALAH :

Shaklee adalah satu USAHA.
Vitamin-vitamin ini membantu badan ibu mendapat semua nutrisi yang diperlukan oleh tubuh seterusnya ia akan DISALURKAN KEPADA SUSUIBU YANG TERHASIL.


 Maka susu yang terhasil akan sangat kaya dengan nutrisi dan seimbang dengan keperluan si manja.



Pasti pernah dengar, kalau tak pecahkan ruyung, manakan nak dapat sagunya?

Kalau tak belajar membaca, …

Macam mana nak menang hadiah utama?

Imej
Alhamdulillah semenjak semalam...ramai yang membuat pembelian fullpack set B dan tidak kurang yang membeli vitamin untuk diberi kepada mak ayah...

Dalam pada tu, ada juga yang bertanya bagaimana nak menang hadiah utama ANAKKUWIRAKU 2010 CONTEST?


Antara yang boleh dilakukan ialah:

1. Membuat pembelian vitamin untuk diri dan suami...

2. Membelikan vitamin untuk mak ayah .... dan boleh berkongsi belian dengan adik beradik 

3. Berkongsi belian dengan opismate dan rakan sekerja  


Semua hadiah yang disediakan adalah berdasarkan cabutan bertuah dan mestilah dengan menjawab soalan yang diberi dengan betul dan butiran yang dihantar lengkap.

Lebih banyak belian yang dibelikan dengan menggunakan nama anda maka lebih tinggi peluang untuk mendapat hadiah utama.

Jika anda masih mencari2 atau sedang mengumpul duit untuk mendapatkan sebuah penapis air, apa kata gunakan peluang ini , mana tahu ada rezeki.

TUAH AYAM NAMPAK DI KAKI, TUAH MANUSIA TIADA SIAPA YANG TAHU! 


Btw, pembelian trial pack ke 100 bulan ni …

Carilah isteri....

Imej
“Wanita cantik memang relatif, tapi kalau jelek itu mutlak!” Demikianlah bunyi sebuah joke klise yang tidak tepat alias ngawur. Lho, kok ngawur? Ya, sebab pada dasarnya segala yang Allah ciptakan itu bagus dan indah. Allah berfirman:

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ

“Dialah yang membaguskan segala sesuatu yang Dia ciptakan.” (QS. As-Sajdah [32]: 7)

Nabi ` bersabda:

كُلُّ خَلْقِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ حَسَنٌ

“Segala ciptaan Allah ‘Azza wa Jalla itu indah.” [Riwayat Ahmad dan ath-Thabrāni, serta dinyatakan valid oleh Syaikh al-Albāni]

Hanya saja, keindahan fisik yang Allah berikan kepada masing-masing individu itu beraneka ragam dan bertingkat-tingkat. Keanekaragaman dan tingkatan itulah yang kemudian didefinisikan sebagai jelek, cantik atau tampan. Tipe dan model yang begini disebut sebagai cantik, dan model yang begitu disebut jelek. Pada dasarnya, yang demikian itu hanyalah diversifikasi dan pembedaan bentuk. Bayangkan sekiranya seluruh manusia itu memiliki wa…

Anakkuwiraku Blog 2010 Contest

Imej
Adakah anda seorang yang prihatin dengan kesihatan anda dan ahli keluarga anda? Mari sertai peraduan anjuran blog ANAKKUWIRAKU yang menawarkan hadiah berikut:





2 x HADIAH UTAMA
sebuah penapis air portable
Shaklee Best Water yang berharga RM2300.

4 x HADIAH  SAGUHATI : Vitamin C 500mg

10 x HADIAH BONUS untuk BLOGGER/ FACEBOOK  : Container Lock & Lock

Syaratnya mudah sahaja. Tidak perlu slogan, atau pun menulis secara kreatif...sekadar pembelian vitamin Shaklee fullpack yang melayakkan kalian mendapat penyertaan dalam bentuk cabutan bertuah dan jawab soalan ini dengan betul.

SOALAN : SET B mengandungi Vitalea, B complex, Vitamin C 500mg dan Alfalfa
Jawapan : Betul ATAU Salah



Syarat-syarat Peraduan
1. Peraduan ini dianjurkan oleh blog ANAKKUWIRAKU dan terbuka kepada semua rakyat Malaysia.

2. Peraduan ini akan berlangsung dari 26 SEPTEMBER 2010-30 NOVEMBER 2010. Penganjur berhak
memanjangkan tempoh peraduan bila-bila masa tanpa sebarang notis.
3. Semua email penyertaan yang lengkap haruslah …

Tazkirah Jumaat; Marilah banyakkan beristighfar

Imej
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Adakah kita punya masa setiap hari untuk muhasabah setiap apa yang kita lakukan? Adakah kita telah bersifat adil kepada diri sendiri dengan masa yang diperuntukkan untuk diri sendiri dan masa untuk pencipta?

Adkah kita sedar bahawa adakala setiap ujian dan dugaan yang datang adalah akibat kelalaian kita terhadap Allah?

Memang bukan senang untuk kita menerima hakikat bahawa segala musibah, bala atau kesakitan yang kita lalui adalah kifarah atas kesilapan yang kita lakukan. Namun jika kita fikirkan dengan rasional,segala bentuk musibah, bala, ujian dan kesakitan itu adalah "teguran" dari Allah.

Sebab itu kita disarankan membanyakkan membaca istighfar.

Astaghfirullah Hal Azim.

Astaghfirullah Hal Azim.

Astaghfirullah Hal Azim.

Perlukah ber istighfar?
Mungkin dalam urusan harian kita, kita tidak ada menyakiti orang lain, namun adakala perilaku kita tanpa kita sedari menghilangkan KEBERKATAN dalam kehidupan harian kita.

Te…

Makan-makan 18 September

Imej
Alhamdulillah semalam majlis makan-makan berjalan dengan lancar. Memang ramai yang hadir...seronoknya mendengar suara budak-budak riuh rendah berlari-lari dalam rumah. Suara Nasa yang paling kuat kedengaran, kerana seronok tidak terkata. Tetamu yang hadir melebihi seratus orang...

Kaum isteri , ibu dan kanak-kanak, rata-rata makan di bahagian dalam rumah. Geng-geng offshore abah pula dan para suami makan dan bersembang di branda rumah sambil menghirup suasana segar.

Maaf bebanyak buat yang menghantar mesej dan call yang tidak berjawab semalaman. Maklum tetamu ramai..... memang seronok sangat. Bayangkan kerana kalut , bila cikgu Addin dan Nasa, Jill (KUMON owner in Miri)datang dengan geng KUMON (2 kereta)ibu nak sambut mereka , sampai tersasul keluar perkataan... Thank you for welcome walhal ibu nak sebut Thank You for Coming...rasa kelakar pula. Mungkin terkurang lecithin.....hahahahhaha.

Syukur semuanya berjalan dengan lancar.... akibat keletihan jam 8.00malam ibu dah terlelap. Ibu …

Siapa kata senang nak senang?

Imej
Ibu menerima beberapa keluahan sahabat serta tidak kurang customer yang merintih menunggu hasil yang lumayan.

Sahabat yang sedang berusaha untuk memajukan diri....terutama mereka yang buat biz online. Ada yang merintih, macam mana nak dapat income besar....walhal biz baru sebulan dua.....
Siapa kata senang nak senang?

Begitu juga dengan ibu yang menyusu anak... baru makan vitamin seminggu mengharapkan perubahan besar berlaku. Memang tidak dinafikan ada yang makan vitamin 2 hari sudah nampak kesan yang sangat ketara, tidak kurang yang makan sama sebulan baru nampak hasil. Namun bukan semua badan sama....
Siapa kata senang nak senang?


Inilah sebabnya Allah suruh kita melihat dan memikirkan keunikkan alam dan ciptaanNYA.
Paling mudah contoh yang dapat ibu beri...

Jika kita tanam biji rambutan...bukan esoknya terus tumbuh daun, apatah lagi buahnya. Maka masa juga.
 Lain jika kita tanam pokok taugeh ... esonya dah menjalar pucuknya keluar. Masa ibu kecik dulu ibu tanam dua jenis pokok....

Beraya di perantauan

Imej
Tahun ni kami beraya di Miri memandangkan abah balik sehari sebelum raya. Ini bukanlah tahun pertama kami beraya di perantauan tetapi tahun ke lapan jika tak silap. Syukurlah ahli keluarga memahami. Bagi ibu yang penting seorang isteri perlu berada di samping suaminya di mana jua si suami berada. Beraya, di mana-mana boleh asalkan bersama si tersayang.

Seronok beraya di Miri? Jawapannya ya cuma tiada adik beradik dan mak di sisi namun mereka tetap di hati.
Kami pun tak beraya sangat maklumlah musim hujan di sini...hari pertama sahaja kami mula beraya jam 3pm sebab nak tunggu hujan reda. Hari pertama beraya di rumah kawan abah dan rumah aunty Sarimah di Riam. Malam kami tak keluar sebab masih hujan lebat. Nak main bunga api pun tak kesampaian pada hari pertama.

Raya kedua beraya di rumah bos abah dan ke rumah aunty Saptuyah, kawan sekerja ibu. Hari mendung seharian .... malam pun hujan renyai. Main bunga api pun di belakang rumah....

Raya ketiga, kami berjalan saja di shopping comple…

Tonik Anti Penuaan?

Imej
Petikan dari Utusan Malaysia pada 02/08/2010

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN

CUBA renungkan wajah ibu dan ayah yang semakin dimamah usia yang dilakari dengan garis-garis halus, terbayang pula bagaimana wajah kita pada usia mereka.

Usia yang melangkah tahun demi tahun bakal mengubah bentuk fizikal menyebabkan ramai yang sanggup berbelanja besar untuk 'mengekalkan keremajaan' masing-masing.

Ada yang menjalani pembedahan plastik yang dikatakan mampu mengembalikan penampilan fizikal seseorang.

Ada juga yang mengambil pelbagai makanan tambahan serta suntikan untuk mengekalkan keremajaan.

Apa yang perlu diketahui penuaan merupakan proses semulajadi sememangnya dijangka dan tidak siapa boleh menghalangnya daripada terus berlaku.

Meskipun penuaan satu proses semula jadi, mengapa manusia menjadi tua masih dilihat sebagai misteri kehidupan yang kompleks.

Ada beberapa teori mengapa manusia menjadi tua.

Pertama berkait dengan faktor genetik iaitu sesuatu yang sudah diprogramkan, misalnya berap…

Salam dari seberang

Imej
Sesungguhnya tiada manusia yang dilahirkan sempurna,
Setiap kekurangan mengajar erti kesabaran dan redha
Setiap kelebihan mendidik makna bersyukur dalam kehidupan.


Sempena kedatangan Syawal tidak lama lagi
Saya dengan rendah diri
Menyusun sepuluh jari memohon kemaafan
Andai ada tersalah bicara
Andai ada tersilap kata
Andai ada rajuk dihati
Saya memohon sebanyak-banyak kemaafan
Tiada niat dihati mengguris rasa
Tiada niat dihati mengganggu ketenangan
Sekadar peringatan bersama
Selagi hayat dikandung badan

Buat kenalan cyber yang menghantar kad raya
Jutaan terima kasih saya ucapkan
Semoga ingatan dan ukhwah ini terus berkekalan.

Buat semua ahli keluarga, saudara mara
sahabat handai serta rakan taulan...semoga kasih dan ukhwah yang terjalin dirahmati Allah sentiasa.

Semoga segala ilmu yang saya  kongsikan dan coretkan di dalam blog ini dapat dimanfaatkan bersama agar ia menjadi sebahagian amalan yang mendapat keberkatan dan redha di sisiNYA.






Salam sayang dari ibu


Mahu bermalam di Marriot secara percuma?

Imej
Berminat untuk bermalam bersama ibu and the "Trial Pack Geng" di Marriot Putrajaya tahun ini?


Ibu akan menyediakan satu bilik tambahan kepada pembaca yang bertuah.
Syarat? Hmm belum comfirm lagi. Ibu akan cuba sediakan syarat yang tidak memberatkan , insyaAllah. Namun tarikhnya memang ada...

Nantikan syaratnya! Tungguuuuu!


Salam sayang dari ibu


Shaklee HALAL.

Imej
Shaklee halal atau haram, status halal Shaklee sering menjadi persoalan terutama kepada mereka yang belum pernah mencuba Shaklee. Ini adalah rentetan beberapa email dan perbincangan di forum yang meragui status halal Shaklee. Tambah2 dengan kenyataan INFANCA bahawa mereka tidak pernah mengeluarkan sijil halal untuk Shaklee.

Beberapa fakta tentang status halal Shaklee:

* Shaklee mendapat pengiktirafan halal oleh Islamic Service of America (ISA).
* INFANCA (Salah sebuah badan pengeluar status halal di US) mengeluarkan kenyataan mereka tidak pernah luluskan status halal Shaklee & Shaklee tidak pernah memohon status halal dari INFANCA.Ini kerana Shaklee sudah diiktiraf oleh ISA.
* JAKIM juga tidak pernah mengeluarkan sijil halal kepada Shaklee, walau bagaimanapun, ISA adalah badan luar negara yang diiktiraf oleh JAKIM.

United States of America Islamic Services America

Dari website Jurnal Halal

# ISA yg mengeluarkan sijil halal Shaklee adalah sebuah badan pengeluar sijil halal ter…

Adakah anda kenang saudara yang susah?

Imej
"Jah, macam mana persiapan raya ko Jah?" tanya mak anon
"Ish semua siap...baju anak sudah, baju laki sudah, baju aku pun sudah...sedondon Mak Anon oiiii... langsir baru, sofa baru. Bak kata, semualah serba baru." Jawab cik Jah.

Ini dialog dan jawapan yang tipikal dan biasa kita dengar. Maklumlah raya setahun sekali. Bukan tak biasa dengar, raya sakan, tapi lepas raya sakit. Mana tak sakit bila poket kering. Biasanya orang kita akan belanja sakan masa nak raya. Maklumlah nak bergaya dengan baju baru,kasut baru,langsir baru, sofa baru dan tak kurang kereta baru! Hebat.

Namun sedarkah kita dalam keriangan kita membeli belah persiapan raya ...ada golongan yang kurang bernasib baik? Saat ini ibu terkenang sepupu ibu, Wok  yang berumur 5 tahun dan baru kehilangan ibunya pertengahan ramadhan lalu. Sayu bila beraya tanpa ibu di sisi. Biasanya seorang ibulah yang akan sibuk dengan persiapan raya anaknya. Pastinya raya tahun ini tidak memberi makna kepada si kecil ini. Muka…

Rahsia Tiga Belas

Imej
Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan per…

Tazkirah Jumaat

Imej
Tips ini ibu perolehi dari FB... bagus untuk tatapan dan panduan kita.

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur deng…

Benarkah berpuasa membuat susu merundum?

Imej
Bulan puasa itu biasanya disambut dengan penuh rasa seronok kerana kelebihan bulan Ramadhan itu sendiri. Namun tidak kurang yang berasa gundah gulana sepanjang bulan Ramadhan iaitu ibu2 yang mengandung dan menyusukan anak. Golongan ini khuatir sekiranya kesihatan ibu dan anak terganggu dan bagi yang menyusu pula, penghasilan menunjukkan tanda semakin terjejas.

Benarkah puasa itu akan menyebabkan penghasilan susu terjejas?
Hakikatnya TIDAk jika si ibu mengambil langkah yang berjaga-jaga pada peringkat awal lagi.

Ibu menerima banyak email dan mesej dari customer sehingga kenalan2 baru yang bertanyakan mengapa penghasilan dan pengeluaran susu mereka terganggu pada bulan puasa.

Antara mesej tersebut berbunyi :

"Saya pump konsisten setiap hari sama seperti sebelum bulan puasa namun mengapa susu saya masih down? Kini makin hari makin merosot, sedih la...."
Memang benar perkara ini boleh terjadi apabila si ibu tidak monitor pengambilan air sepanjang selepas iftar sehinggalah waktu …