Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2010

AKU, KAU BERBEZA...AKU, KAU ISTIMEWA...

Imej
LELAKI
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atasibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat takbaik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagisuami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya  dosa-dosa yang ditanggungnya sepertigunung dengan semut. Itu se…

3 perkara ini perlu berada dalam minda ibu yang menyusu

Imej
Alhamdulillah kini ramai ibu yang menyusu mempunyai kesedaran betapa pentingnya supplement dalam diet harian. Terutama bagi ibu yang bekerja dan pulang ke rumah untuk meneruskan tanggunggjawab sebagai isteri dan seorang ibu.
Supplement hakikatnya ialah untuk membantu si ibu atau pengamalnya mendapat semua keperluan zat yang diperlukan oleh tubuh badan serta mengisi kekosongan dalam tubuh badan. Apabila keperluan itu dipenuhi, insyaAllah si pengamal tadi akan dapat meneruskan kehidupan dengan lebih baik dengan kesihatan yang baik.

Namun bagi ibu yang menyusu, sayugia diingatkan bahawa kejayaan penyusuan yang disokong oleh pengambilan supplement perlulah memenuhi 3 perkara ini iaitu:

1. Sesi perahan yang konsisten, setiap 3 jam.
2. Pengambilan air yang secukupnya, iaitu 3 liter sehari.
3. DOA yang berterusan.
Jika ketiga-tiga perkara ini sentiasa dititikberatkan insyaAllah misi si ibu untuk menjayakan penyusuan selama 2 tahun akan tercapai.

Apakah sebenarnya supplement yang membantu?
a) Vi…

Khasiat yang ramai orang tidak tahu

Imej
Semua orang mahu kelihatan cantik, muda dan sihat. Ramai orang sanggup mengeluarkan belanja yang besar ke mana-mana pusat kecantikkan dan habis beribu ringgit untuk tujuan itu. Hatta si ibu yang menyusu sanggup berdiet untuk tujuan ini. Namun tahukah kita bahawa ada supplement yang memberi kesan yang besar dalam menjayakan penyusuan dan ia sering dipandang remeh.

Entry kali ini ibu akan menceritakan bagaimana vitamin ini membantu si ibu itu kelihatan cantik, muda, sihat dan membekalkan susu yang lebih berkhasiat.

Vitamin boleh didapati daripada sumber makanan berikut: minyak sayuran, sayuran berdaun hijau gelap, kacang, biji-bijian , dan semua bijirin seperti beras perang, makanan daripada jagung, telur, rumpai laut, hati yang dikeringkan, susu, oat, daging organ , kacang soya, ubi kentang, selada air, dan gandum.

Vitamin yang ibu maksudkan ialah Vitamin E. Shaklee mempunyai vitamin E yang mengandungi keperluan lengkap oleh tubuh iaitu 400iu dan beserta selenium.

Pada dasarnya v…

EBM, Saya dan Shaklee

Imej
Terima kasih buat Intan kerana sudi menghantar testimoni. Semoga penulisan beliau ini dapat membakar semangat ibu-ibu yang menyusukan anaknya diluar sana...

Saya mula mengenali Shaklee melalui pembacaan di laman sokongan susu ibu..bagaimanapun saya belum lagi tertarik hati untuk mencuba..tak lama kemudian saya mengikuti blogy mana2 yang berkenan dek hati dgn info2 yang menarik di samping lmn web..maklum la ini la kali pertama sy susu bdn sepenuhnya..jd sy perlu cr info utk misi sy ini..

Utk makluman sy adalah pengamal tegar vitamin terutama apabila sy mula mengandung lg..xkira haper kwn/jiran/nurse ckp pasal mkn multivitamin/obimin menyebabkn “bby besor ssh nk banak ko nti!”-lerr..ader plak! ;p..aahh sy mkn jek vitamin tu..smpi la skg stil consume vitamin..hmm tejumpa plak blog K.N..baca..n teliti..n pertimbangkan..sy mulakn ngan trial pek G..(sbb sy ni ada resdung) n reaksi bdn..mcm sy consume vitamin lain sblmnyer..urin kuning jagung..tp salu ngantuk..huhuhu..rupanya efek kurang mi…

Bersantai merehatkan minda

Imej
ramai ibu-ibu hari ini adalah yang bekerjaya...suami dan isteri bekerja. Ibu termasuklah dalam golongan itu dulu(sebelum Nasa lahir). Tidak dinafikan banyak yang perlu dikorbankan iaitu masa kualiti bersama anak dan pasangan tercinta. Bagi yang mempunyai hari cuti yang sama, maka tiada masalah untuk berjalan pada hujung minggu. Bagi yang bekerja secara shif, adakala sangat sukar untuk keluar berjalan bersama.

Namun perancangan yang teliti membolehkan pasangan mengambil cuti dan meluangkan masa bersama. Perlukah kita bersantai ? Hakikatnya ya kerana waktu bersantai kita dapat rehatkan minda, merapatkan hubungan kasih sayang suami isteri dan masa kualiti bersama anak juga.

Walau bagaimanapun, adakah kita menyimpan sedikit wang dari pendapatan bulanan untuk tujuan ini? Jika ya, benarlah anda seorang yang mempunyai perancangan dalam setiap aktiviti. Jika tidak, masih belum terlambat untuk menyediakan satu bahagian simpanan untuk bercuti dan bersantai bersama pasangan dan anak tersayang.


Membuang lemak dengan lechitin

Imej
Semenjak berhenti menyusu Nasa, ibu lebih concentrate makan Omega berbanding dengan lechitin. Pada ibu Omega lebih baik...untuk otak iaitu membantu meningkatkan DHA, bagus untuk jantung, membantu kawal paras triglycerides,Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah dan beberapa fungsi lain yang banyak.

Namun semalam selepas makan dan sebelum masuk tidur, tergerak hati ibu untuk makan 3 biji lechitin. Niat dihati nak lebih ramping....hehehehe. Pagi tadi bangkit untuk bersahur dengan sangat lancar proses pembuangan...Lecitin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil "bile" daripada kolesterol."Bile" amat penting untuk proses penghadaman dan memang boleh rasa dibahagian perut sedikit kempis. Lama dah tak amik lechitin tetapi hari ini memang nekad nak amik semula.

Bolehkah ibu menyusu mengambil lechitin? Jawapannya boleh. Ia tidak memudaratkan baby. Ia memberi manfaat dari aspek otak di mana Choli…

Puasa, dahaga dan penyusuan

Imej
Sejak bermulanya Ramadhan, ibu didatangi dengan pelbagai pertanyaan mengenai puasa dan penyusuan. Ramai ibu2 yang khuatir akan jika berpuasa itu menyebabkan gangguan kepada penghasilan susuibu.

Hakikatnya berpuasa tidak mengganggu penyusuan JIKA si ibu sudah mempunyai persediaan yang rapi dari segi fizikal dan minda.

Apakah yang dikatakan dengan persediaan fizikal?

Kita boleh hidup tanpa makan selama 10 hari dan kita boleh hidup dengan hanya minum air selama 50 hingga 60 hari sekalipun. Ini kerana keperluan badan adalah 70 peratus adalah air. Maka tanpa makanan, kita masih boleh menyusu sebenarnya. Namun kebanyakkan ibu2 khuatir apabila tidak makan dan minum akan mengakibatkan susu kekurangan nutrien dan semakin sedikit. Ini tidak akan berlaku apabila si ibu sudah bersedia dengan persiapan yang teliti.

Apakah yang dimaksudkan dengan persiapan yang teliti?
Jika kita sudah tahu yang keesokkannya kita akan berpuasa, maka pastikan malam itu kita mempunyai dinner yang seimbang dengan sega…

Apa yang dimaksudkan dengan DOA yang berterusan?

Imej
Ahmad dan Bob bekerja sebagai pemandu bas di sebuah syarikat yang bernama Garuda Bas Sekutu. Mereka mempunyai seorang bos yang bernama En Azim.

Ahmad seorang yang rajin. Datang awal ke tempat kerja. Membuat kerja pembersihan ke dalam bas yang akan dipandunya. Membawa bas dengan penuh khemah. Seorang yang berbudi bahasa dan menghormati orang lain. Beliau sentiasa memastikan penggunaan masa yang baik kerana mementingkan keberkatan. Beliau juga seorang yang menjaga waktu solatnya.

Manakala Bob seorang yang ceria dan sentiasa suka berlawak. Namun disiplinnya kurang memuaskan. Bob sering lambat ke tempat kerja tetapi akan sentiasa pulang awal dan adakala sebelum masa pulang. Bas yang dipandu Bob sering mendapat aduan dari pelanggan dengan kotornya dan Bob memandu dengan penuh aksi. Bob akan solat pada waktu dia teringat sahaja.

En. Azim
Beliau adalah seorang bos yang baik. Beliau sering mengingatkan pekerjanya agar menjalankan tugas dengan baik sekali. En Azim sering memuji pakcik Ahmad …

Membuat pesanan vitamin melalui pembayaran kredit kad

Imej
Bagi anda yang ingin membuat pesanan vitamin FULLPACK dan ingin membuat pembayaran melalui kad kredit;

Sila emailkan kepada ibu di nnorita78@yahoo.com dengan menyertakan butiran seperti berikut:

Nama :
Alamat:
No telefon:
Pesanan Vitamin:

Ibu akan forwardkan email tersebut kepada Shaklee dan ibu akan memaklumkan nombor telefon yang perlu dihubungi untuk membuat pemabayaran sebaik sahaja order anda telah diterima.


Sekiranya anda mempunyai kelapangan untuk membeli sendiri vitamin Shaklee, bolehlah menggunakan ID ibu iaitu 395863 atas nama Norita Mohd Idris di mana-mana cawangan berikut:

* Shah Alam HQ,
Jalan Juruhebah U1/50 Temasya Industrial Park,
Section U1 Shah Alam (Glenmarie)
No tel 1800-88-6577


* KL Branch
31 Jalan 2A/27A
Section 1 wangsa maju Setapak, KL.
No tel 03-41426442


* Penang Branch
A-2 Jalan Todak
Pusat Bandaraya
Seberang Jaya , Perai.
No tel 04-3974325


* Ipoh Branch
32 Medan Istana 1
Bandar Ipoh Raya , Ipoh .
No tel 05-2418260


* Johor Bahru Branch
14 Jalan Molek 1110
Taman…

Alhamdulillah , rasa bahagia apabila teman bahagia...

Imej
Ini email dari kenalan cyber ibu, Cikgu Nurhanani dari Kelang....

Salam
Kak N...
Lama dah pasang niat nak coret-coret pengalaman n hantar email kat akak.. akhirnya termakbul jua.. kesuntukan masa dgn kerja kdg2 kita tak sedar masa berlalu dgn pantas...


Alhamdullilah setelah consume ESP + performance drink + Vit E + Set B, mmg nampak kecergasan yg optimum terhadap diri Nani... Alhamdullilah balik dari sekolah pun masih cergas buat kerja rumah dan melayan anak sampai ke malam.. Mood pun ok je...Ada beberapa hari tu puasa sempena Rejab dan Syaaban, badan masih bertenaga untuk mengepam dan menyusukan baby.


Apa yang bestnye muka pun nampak kurang berminyak walaupun balik dari sekolah.. Kulit terasa lembap.. Bab kuantiti and kualiti susu mmg syukur sgt sebab skrg baby dah masuk 8 bulan stok susu masih banyak dan cukup utk bulan puasa ni dan kualiti susu pekat...


Yang paling mengembirakan, Nani dapat membelikan Ibu dan mak mertua vivix + Fiber + performance drink. Alhamdullilah nani nak berkongsi…

Mengapa perlunya testimoni pengguna?

Imej
Tersenyum bila ibu membaca satu komen dari blog MummyLyna

"~Saya pernah baca artikel tentang kepenggunaan. Kata artikel tu, salah satu strategi pemasaran yang paling lemah ialah menggunakan testimonial pengguna, instead of pandangan para pakar, untuk memuji sesu zeatu produk.So apa kata lepas ni Along guna pandangan para pakar pula? Doktor ke, nutritionist ke, dietician k" Mengapa ibu suka menulis tentang testimoni pengguna? Hakikatnya mereka ini adalah pengguna seperti kita. Kenyataan yang dibuat adalah bersandarkan pengalaman mereka sendiri. Mereka tidak dibayar sesen pun dari kami yang menulis di blog. Doktor juga adalah pengguna. Ibu sendiri mempunyai ramai customer yang terdiri daripada doktor dan mereka yang terlibat dalam perubatan.  Namun mengapa ibu tidak mengambil dan menggunakan DOKTOR sebagai testimoni utama? Dalam Malaysia sendiri tidak dibenarkan golongan Profesional terutama doktor membuat product endorsement. Walaupun adakala kita terpengaruh dengan endor…

Menyingkap selimut dan Solat Subuh

Imej
Inilah ujian yang sesungguhnya. Ujian yang sangat sulit, namun bukan satu hal yang mustahil. Nilai tertinggi dalam ujian ini bagi seorang laki-laki adalah solat Subuh secara rutin berjemaah di masjid. Sedangkan bagi wanita, solat Subuh tepat pada waktunya di rumah. Setiap orang dianggap gagal dalam ujian penting ini, manakala mereka solat tidak tepat waktu, sesuai yang telah ditetapkan Allah s.w.t.

Sikap manusia dalam menunaikan solat fardhu cukup beragam. Ada yang mengerjakan sebahagian solatnya di masjid, namun meninggalkan sebahagian yang lain. Ada pula yang melaksanakan solat sebelum habis waktunya, namun dikerjakan di rumah.

Dan, Ada pula sebahagian orang yang mengerjakan solat ketika hampir habis batas waktunya (dengan tergesa-gesa). Yang terbaik di antara mereka adalah yang mengerjakan solat fardhu secara berjemaah di mushala/surau/masjid pada awal waktu.

Rasulullah s.a.w. telah membuat klasifikasi yang dijadikan sebagai tolok ukur untuk membezakan antara orang mukmin dengan o…

Gathering ibu menyusu di Miri.

Imej
Pada Ahad 1 Ogos, kami membuat perjumpaan untuk ibu2 yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai supplement dan penyusuan.
Dari kiri Ibu, Hawa, Kunas dan Laila

Terima kasih buat Laila yang menganjurkan perjumpaan ini. Seronok Addin dan Nasa ada kawan -kawan....


Bagi yang berminat untuk menyertai dalam perbincangan perjumpaan yang akan datang, boleh emailkan kepada saya supaya saya dapat menjemput kalian dalam perjumpaan akan datang.



Salam sayang dari ibu




Salam Ramadhan

Imej
Selamat Menyambut Ramadhan " Marhabban Ya Ramadhan, Mohon Maaf Zahir dan Batin. "
Semoga Allah mengampuni semua dosa-dosa kita dan memberikan Barkahnya di Bulan penuh Hikmah ini.
Doa Hari - 1

Yaa Allah! Jadikanlah Puasa Ku Sebagai Puasa Orang-Orang Yang Benar-Benar Berpuasa. Dan Ibadah Malam Ku Sebagai Ibadah Orang-Orang
Yang Benar-Benar Melakukan Ibadah Malam. Dan Jagalah Aku Dari Tidurnya Orang-Orang Yang Lalai. Hapuskanlah Dosa Ku ... Wahai Tuhan Sekalian Alam!! Dan Ampunilah Aku, Wahai Pengampun Para Pembuat Dosa.

Doa Hari - 2

Yaa Allah! Dekatkanlah Aku Kepada Keridhoan-Mu Dan Jauhkanlah Aku Dan Kemurkaan Serta Balasan-Mu. Berilah Aku Kemampuan Untuk Membaca Ayat-Ayat-Mu Dengan Rahmat-Mu, Wahai Maha Pengasih Dari Semua Pengasih!!

Doa Hari - 3

Yaa Allah! Berikanlah Aku Rezki Akal Dan Kewaspadaan Dan Jauhkanlah Aku Dari Kebodohan Dan Ke sesatan. Sediakanlah Bahagian Untuk Ku Dari Segala Kebaikan Yang Kau Turunkan, Demi Kemurahan-Mu, Wahai Dzat Yang Maha Dermawan Dari Semu…

Ikhlas?

Imej
Sekadar perkongsian ilmu dan semoga ianya memberi manfaat kepada kita semua.

Bagaimana Mahu Ikhlas?

“Iblis menjawab: “Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis (Ikhlas) di antara mereka.”
(QS, Shaad 38 : 82-83)

“Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan ma’siat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis (ikhlas) di antara mereka.”
(QS Al-Hijr, 15 : 39-40)

Mengapa iblis tidak dapat menyesatkan orang-orang yang ikhlas? Kerana ketika kita ikhlas kerana Allah S.W.T, kita berserah apa sahaja kepada Allah S.W.T. Ketika itu kita tidak lagi berada di wilayah kekuatan kita tetapi di wilayah kekuatan dan kekuasaan Allah S.W.T. Kita mengikut dengan jiwa yang berserah kehendak Allah S.W.T. Mana mungkin iblis atau syaitan dapat menandingi kekuatan Allah S.W.T.

***

Orang yang ikhlas tidak m…

PAKEJ KESIHATAN DIBULAN RAMADHAN

Imej
Panduan ini disediakan oleh untuk mereka yang mahukan kesihatan yang optimum semasa bulan puasa.


Pemakanan ini dapat menbantu anda menghadapi bulan puasa dengan penuh bertenaga dan dapat beribadap dengan lebih baik dan sempurna.

Makanan serta minuman yang kita amalkan kini memang mengenyngkan TETAPI meletihkan kita dan membuat kita seperti ‘ular’. Lepas berbuka badan menjadi letih serta malas. Ini yang kita lalui setiap bulan ramadhan. Mari kita bersama-sama cuba jadikan ramadhan kali ini lebih berkualiti dari sabelumnya.

Perolehi faedah kesihatan sepenuhnya bagi menghadapi bulan yang mulia ini.


WAKTU PEMAKANAN KESIHATAN

Bersahur
1. Meal Shake//Protein – membekalkan Tenaga kepada tubuh. Disamping itu ia memberi kekenyangan
2. Performance Drink– mengekalkan air dalam badan dan membantu mencegah pendehidratan(prevent dehydration)
3. Vita-Lea – menentukan anda mendapat vitamin dan zat galian yang lengkap
4. Vitamin C – bertindak sebagai “pagar” penyakit
5. B-Complex – menukarkan …

Cara menyimpan susu perahan

Imej
Credit to kak Nadiah.
Ibu sangat suka dengan entry beliau ini. Semoga ianya dapat dimanfaatkan oleh mereka yang baru dalam bidang ini.

Soalan 1:
Berapa lama susu saya boleh bertahan:-
a) Suhu Bilik
b) Peti Ais (Satu Pintu)
c) Peti Ais Bawah ( 2 Pintu)
d) Peti Ais Atas ( 2 Pintu)
e) Deep Freezer

Jawapan :
Lama mana bertahannya susu ibu bergantung kepada suhu peti ais, cuaca di Malaysia dan juga kekerapan kita membuka tutup peti ais...banyak pendapat mengenai soal berapa lama susu boleh bertahan ini, jadi jawapan ummi ini telah ummi sesuaikan dengan suhu di Malaysia dan juga base pd kekerapan kita membuka tutup pintu ais dan juga pengalaman ummi sendiri (setelah dibuat experiment n error berkali2)...so inilah jawapan ummi yang ummi rasakan paling sesuai :-

a) suhu bilik - bertahan selama 4 jam atau paling lama 5 jam sahaja (ummi dah buat experimen pun sbb ummi expressing pumping...
b) Peti Ais (1 pintu) - bertahan paling lama adalah 2 minggu sahaja...kerana suhu bg peti ais satu pintu …