Selasa, 2 November 2010

# Breastfeeding # Diariku

Baru bergelar ibu!


 Buat tatapan wanita yang baru bergelar ibu serta mereka yang bakal menjadi ibu.....

Penghasilan Susuibu

Payudara adalah kelenjar yang terdiri dari jaringan ikatan dan lemak yang menyokong dan melindungi kawasan-kawasan pengeluaran susu dari payudara. Susu ini dihasilkan dalam kumpulan kecil sel yang disebut alveolus. Susu bergerak ke bawah saluran ke puting.

Kejayaan pemberian ASI tidak ada hubungannya dengan saiz payudara atau puting. saiz payudara adalah sifat yang diturunkan dan ditentukan oleh jumlah sel-sel lemak yang anda miliki. Payudara akan membesar dengan kehamilan dan menyusui. Penyusuan adalah proses tawaran dan permintaan. Oleh kerana itu, semakin banyak/kerap anda menyusu@ mengepam, lebih banyak susu yang dihasilkan!





Kolostrum


Kolostrum, susu awal yang dibuat oleh payudara si ibu, biasanya ini hadir selepas bulan kelima atau keenam dari kehamilan. Setelah bayi anda lahir, kolostrum hadir dalam jumlah kecil bagi tiga hari pertama sesuai dengan saiz kecil perut bayi anda. Kebanyakan bayi tidak perlu nutrisi tambahan selama waktu ini. Mulailah menyusui secepat mungkin setelah melahirkan. Menyusui sekurang-kurangnya 8 hingga 12 kali pada 24 jam sehingga bayi anda menerima ini susu berharga. Kolostrum dan susu matang direka untuk memenuhi keperluan khusus bayi yang baru lahir. Kolostrum mempunyai warna kuning, kental dalam konsistensi, dan tinggi protein dan rendah lemak dan gula. Kandungan protein adalah tiga kali lebih tinggi dari susu matang, kerana kaya dengan antibodi yang  disalurkan dari si ibu. Antibodi ini melindungi bayi  dan ia bertindak sebagai laxative, membantu bayi membuang najis pertama yang dikenali sebagai mekonium.
 

Lagi info tentang susuibu

Susuibu akan mengalami perubahan dan peningkatan jumlah sekitar 48 sampai 72 jam selepas melahirkan anak. Perlu masa yang lebih lama bergantung pada masa anda mula menyusui dan seberapa kerap bayi disusukan. Perubahan dalam kuantiti susu berlaku sedikit lebih awal jika terdapat sesi perahan sebelumnya.

    
* Foremilk
      
Ketika pertama kali mulai menyusui, susu pertama bayi menerima disebut foremilk. Susu ini nipis dan cair dengan seakan-akan biru muda. Foremilk mengandungi sebahagian besar air yang diperlukan untuk menghilangkan rasa dahaga bayi.


    
* Hind-Milk
      
Hind-milk dilepaskan selepas beberapa minit menyusui. Susu ini serupa dalam tekstur krim dan mempunyai konsentrasi tertinggi lemak. Hind milk ini mempunyai kesan relaksasi pada bayi anda. Hind-milk membantu bayi anda merasa puas dan menaikkan berat badan bayi. Susukan bayi anda sehingga anda melihat pada wajahnya, seakan-akan mengantuk dan kekenyangan.





Salam sayang dari ibu

Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia