Jumaat, 17 September 2010

# Breastfeeding # Diariku

Siapa kata senang nak senang?


Ibu menerima beberapa keluahan sahabat serta tidak kurang customer yang merintih menunggu hasil yang lumayan.

Sahabat yang sedang berusaha untuk memajukan diri....terutama mereka yang buat biz online. Ada yang merintih, macam mana nak dapat income besar....walhal biz baru sebulan dua.....
Siapa kata senang nak senang?

Begitu juga dengan ibu yang menyusu anak... baru makan vitamin seminggu mengharapkan perubahan besar berlaku. Memang tidak dinafikan ada yang makan vitamin 2 hari sudah nampak kesan yang sangat ketara, tidak kurang yang makan sama sebulan baru nampak hasil. Namun bukan semua badan sama....
Siapa kata senang nak senang?


Inilah sebabnya Allah suruh kita melihat dan memikirkan keunikkan alam dan ciptaanNYA.
Paling mudah contoh yang dapat ibu beri...

Jika kita tanam biji rambutan...bukan esoknya terus tumbuh daun, apatah lagi buahnya. Maka masa juga.
 Lain jika kita tanam pokok taugeh ... esonya dah menjalar pucuknya keluar. Masa ibu kecik dulu ibu tanam dua jenis pokok....

1. Pokok nangka... selepas 3-4 tahun baru ibu merasa hasilnya.

2. Pokok kacang hijau.... yang  ni memang seronok sebab hasilnya cepat. Pokoknya tumbuh pun cepat, berbuah pun cepat.

Namun dapatkah kita bezakan nikmat makan dua jenis makanan ini? Buah nangka perlu masa untuk masak di pokok. Manakala kacang hijau juga perlu masak untuk empuk dalam periuk.

Kedua-duanya perlukan kesabaran. Arwah abah kata kesabaran akan wujud dalam hati apabila dalam hati hadirnya keimanan.


Mengapa ramai ibu kini yang berjaya menyusukan anaknya sehingga 2 tahun? Kerana hadirnya iman dalam hati ibu2 ini....berkat kesabaran melalui pahit maung dalam menyahut cabaran penyusuan. Sesungguhnya cabaran ada di mana-mana. Apa jua impian atau cita-cita ada cabaran tersendiri.


picture credit to google image

Antara cabaran penyusuan ibu sendiri semasa menyusukan Addin dan Nasa:

1. Emak ibu pada mulanya sendiri tidak menyokong niat murni ibu namun selepas 2 tahun menjayakan penyusuan, emak ibu sendiri mengakui ibu adalah seorang ibu yang sabar. (Anugerah yang terhebat apabila mendapat pujian dari emak sendiri)

2. Flat nipple.... 

3. Nipple luka dan terkoyak.... memang ngeri bila di ingat, namun ia tidak buatkan ibu mengalah.

4. Bengkak susu...apabila si manja minum main-main. Memang akan demam bila kena bengkak susu.

5. Pengeluaran susu merundum bila ibu susah hati atau makan tidak teratur ....

6. Anak mengempeng (melekat dengan ibu)...bila tidak sihat. Walaupun tidak berlarutan namun ibu pernah melalui saat ini semasa menjayakan penyusuan.

7. Perlu kerap ke tandas kerana minum air sehingga 5 liter sehari.

8. Sakit gigi kerana kurang minum susu semasa menyusukan Addin. Pengajaran bermakna dalam hidup, seorang ibu yang mengandung atau menyusukan anaknya PERLU memastikan keperluan kalsium yang mencukupi.

9. Pengalaman menyusukan anak di tempat awam...bukan suatu yang mudah kerana perlu pastikan kita dapat menyusukan si manja tanpa memalukan diri sendiri sehingga menonjolkan sesuatu yang perlu ditutup rapi.

 10. Kata-kata pembunuh dari rakan yang tidak menyusukan anak.... inilah antara punca kegagalan si ibu yang tidak mempu meneruskan perjuangan penyusuan terutama apabila mendapat nasihat percuma yang membantutkan niat murni penyusuan si manja.



Sebenarnya banyak lagi.... namun balik pada diri sendiri sama ada hendak terus berjaya atau menyerah kalah di pertengahan perjalanan. Setiap cabaran itu pula JALAN penyelesaian jika kita punya KEMAHUAN untuk berjaya. Namun kekuatan itu perlulah seiring dengan keperluan rohani dan jasmani. Makanan jasmani mungkin boleh ditampung dengan keperluan supplement namun makanan rohani seperti mengaji dan berzikir tidak boleh diabaikan sama sekali.

DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU PASTI ADA JALAN!



Salam sayang dari ibu


Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia