Puasa, dahaga dan penyusuan


Sejak bermulanya Ramadhan, ibu didatangi dengan pelbagai pertanyaan mengenai puasa dan penyusuan. Ramai ibu2 yang khuatir akan jika berpuasa itu menyebabkan gangguan kepada penghasilan susuibu.

Hakikatnya berpuasa tidak mengganggu penyusuan JIKA si ibu sudah mempunyai persediaan yang rapi dari segi fizikal dan minda.

Apakah yang dikatakan dengan persediaan fizikal?

Kita boleh hidup tanpa makan selama 10 hari dan kita boleh hidup dengan hanya minum air selama 50 hingga 60 hari sekalipun. Ini kerana keperluan badan adalah 70 peratus adalah air. Maka tanpa makanan, kita masih boleh menyusu sebenarnya. Namun kebanyakkan ibu2 khuatir apabila tidak makan dan minum akan mengakibatkan susu kekurangan nutrien dan semakin sedikit. Ini tidak akan berlaku apabila si ibu sudah bersedia dengan persiapan yang teliti.

Apakah yang dimaksudkan dengan persiapan yang teliti?
Jika kita sudah tahu yang keesokkannya kita akan berpuasa, maka pastikan malam itu kita mempunyai dinner yang seimbang dengan segala keperluan. Pastikan menu mengandungi sayur dan buah-buahan demi memastikan kita tidak sembelit during berpuasa. Serat sangat penting agar pembuangan menjadi lawas dan mengelakkan penyakit buasir
Pengambilan air perlulah disukat dengan sukatan yang khusus. Sebagai contoh 3 liter adalah bersamaan dengan 2 botol air 1.5liter.  Nampak seperti banyak 3 liter itu namun sebenarnya dari jam 6 petang waktu makan malam sehingga jam 5 pagi esoknya kita mempunyai almost 11 hours. So keperluan kita untuk melengkapkan minum 3 liter air adalah sangat panjang. Ini sangat membantu kita berpuasa dengan jayanya.

Jika berkemampuan, tidak salah mengeluarkan sedikit belanja membeli minuman berglukos seperti PD iaitu Performance Drink. Ianya minuman yang mengandungi formula opticarb iaitu membantu badan kita cergas sepanjang hari walau berpuasa, memastikan kandungan gula dalam darah  dan bendalir dalam badan adalah seimbang. Ia membantu si ibu tidak dahaga sepanjang seharian berpuasa disamping melaksanakan perahan buat si manja tersayang.


Bagaimana dengan persediaan Minda?

Minda adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat mahupun disentuh. Minda yang tenang dapat mengawal tubuh dengan lebih baik. Ianya akan lebih seimbang dan yakin akan hadir apabila kita dekat denganNya. Minda yang tenang dan yakin hadir hasil dari amalan kita sendiri. Amalan seperti bersedekah, berzikir, solat sunat membantu mendekatkan diri kita dengan pencipta dan secara tidak langsung akan meyakinkan kita bahawa janji pencipta iaitu Allah itu benar...barangsiapa yang menurut perintahNya akan menikmati banyak nikmat.


Sekadar perkongsian ringkas persiapan tubuh dan minda untuk berpuasa bagi ibu yang menyusu :)

(152) Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).
(153) Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar

Selamat menunaikan ibadah puasa dengan jayanya. Ameen ameen.

Salam sayang dari ibu

Catatan Popular