Mengapa perlunya testimoni pengguna?


 Tersenyum bila ibu membaca satu komen dari blog MummyLyna

"~Saya pernah baca artikel tentang kepenggunaan. Kata artikel tu, salah satu strategi pemasaran yang paling lemah ialah menggunakan testimonial pengguna, instead of pandangan para pakar, untuk memuji sesu zeatu produk.
So apa kata lepas ni Along guna pandangan para pakar pula? Doktor ke, nutritionist ke, dietician k"
Mengapa ibu suka menulis tentang testimoni pengguna?
Hakikatnya mereka ini adalah pengguna seperti kita. Kenyataan yang dibuat adalah bersandarkan pengalaman mereka sendiri. Mereka tidak dibayar sesen pun dari kami yang menulis di blog. Doktor juga adalah pengguna. Ibu sendiri mempunyai ramai customer yang terdiri daripada doktor dan mereka yang terlibat dalam perubatan. 
Namun mengapa ibu tidak mengambil dan menggunakan DOKTOR sebagai testimoni utama? Dalam Malaysia sendiri tidak dibenarkan golongan Profesional terutama doktor membuat product endorsement. Walaupun adakala kita terpengaruh dengan endorsement dalam tektik pengiklanan hakikatnya mereka adalah pelakon semata-mata.
Jika perlukan pendapat dietician dan nutritionist....
Mereka memang tergolong dalam kumpulan yang mementingkan pencegahan. Mereka adalah golongan yang menyokong supplement.  
Secara peribadi ibu katakan bahawa menggunakan testimoni pelanggan adalah lebih baik kerana mereka ini melahirkan rasa jujur mereka dengan apa yang telah mereka lalui dan nikmati. Doktor mempunyai kredibiliti dan mereka ini dikatakan mempunyai "license to kill" dan ibu tidak mahu pembaca hanya bergantung dengan testimoni dari golongan ini semata-mata.
 ...dan kerana itulah juga ibu lebih suka membaca testimoni awam sebagai pengguna.

Shaklee adalah satu-satunya syarikat yang banyak membelanjakan kewangan untuk menyediakan klinikal test. Kebanyakan product dari pengeluar lain hanya bergantung kepada research semata-mata. Ditambah pula apabila research itu ditulis oleh doktor untuk mendapatkan kepercayaan pengguna. For sure bagi kita yang tidak berpengetahuan dalam bidang perubatan akan menerima bulat-bulat pendapat tersebut tanpa mengetahui keberkesanan sebenar produk.
Namun kerana ibu sudah 10 tahun dalam bidang supplement, ibu masih memerlukan pendapat doktor untuk dianogsis penyakit tetapi ibu lebih suka menggunakan supplement sebagai cara merawat berbanding menggunakan ubat@ drugs.
Namun sebagai pengguna, kita berhak memilih. Akhirkata, jadilah pengguna yang BIJAK!

Ibu sebagai seorang yang berkelulusan dalam pentadbiran perniagaan, secara peribadi...testimoni pengguna yang tidak berbayar adalah yang terbaik!

Salam sayang dari ibu

Catatan Popular