Jumaat, 30 Julai 2010

Kebahagiaan rumahtangga

Julai 30, 2010 1 Comments

Ramai ibu2 yang mempunyai masalah kedinginan bersama suami terutama semasa menyusukan anak. Ini berlaku kerana hormon prolaktin yang sangat tinggi dan penurunan hormon estrogen yang ketara. Ibu pernah melaluinya namun alhamdulillah dengan izinNya, ibu dapat mengatasinya dengan pengambilan vitamin dan supplement yang betul iaitu pengambilan vitamin E dan alfalfa.

Namun kebahagian rumahtangga bukan terletak pada keperluan seks semata-mata. Kebahagian rumahtangga terletak pada banyak aspek... saling menghormati, bertolak ansur, saling menghargai, menyayangi,memberi sokongan, kepercayaan kepada pasangan dan bantu membantu dan banyak lagi.

Walaubagaimanapun, hasil kajian seorang kaunselor yang pernah ibu kenali, keperluan rumahtangga sebenarnya terletak pada keperluan seks. Kata beliau, jika keperluan seks sebuah pasangan itu dipenuhi dengan baik, maka kehidupan lainnya akan lebih lancar.Kata beliau lagi, yang menjadi punca kepada perselisihan, pertengkaran dan perbalahan ialah kerana keperluan seks tidak dipenuhi dengan baik.Beliau berpendapat apabila keperluan seks suami isteri itu dipenuhi maka perasaan curiga, syak wasangka akan lenyap. Sejauh mana kebenaran ini, tidak dapat ibu sahkan.

Setiap pasangan mengimpikan kesempurnaan dari pasangan masing-masing. Namun hakikatnya kita perlu saling muhasabah diri dalam perlakuan kita setiap hari. Perbincangan yang rasional sangat penting dalam memastikan keseimbangan ke atas setiap keputusan yang bakal dibuat. Baik buruk keputusan yang bakal dibuat perlulah mendapat kesedian dari dua-dua pihak.

Ramai juga yang menghantar email meluahkan masalah rumahtangga...hakikatnya ibu bukanlah seorang pakar mahupun kaunselor, selayaknya hanya sebagai teman pembimbing semata-mata. Namun ingin ibu kongsikan satu amalan yang mana ianya adalah supplement kepada kerohanian dalam membantu mengecapi kebahagian rumahtangga.

Luangkanlah masa untuk membaca al Quran setiap hari iaitu surah Al Waqiah.

Antara fadilat surah ini, seperti yang kita sedia maklum bahawa surah ini adalah surah rezeki. Kita perlu melihat dalam konteks yang lebih luas dan bukan dari segi wang ringgit semata-mata. Fadilat surah ini antaranya ialah kita beroleh ketenangan, suami akan memandang si isteri dengan penuh kecintaan dan si isteri akan memandang suami dengan penuh kasih sayang, bagi ibu yang menyusu insyaAllah mendapat manfaat dari fadilat surah ini.

Apa yang berlaku hari ini ialah ramai kaum suami mahupun isteri sibuk mengejar urusan dunia. Supplement seperti vitamin dicari demi memastikan mereka ini sihat dan terus dapat bekerja.
Mereka ini lupa bahawa roh juga perlukan supplement. Solat 5 waktu pada dasarnya ialah makanan harian yang wajib namun supplement untuk roh seperti solat sunat, berzikir dan mengaji surah2 Al Quran sangat penting.

Dalam hidup ini kita perlu seimbang... duniawi dan ukhrawi, keseimbangan roh dan jasad.

Ada orang berumur 38 tahun tetapi pemikiran dan perilakunya tidak sematang usianya, ini disebabkan rohnya tidak seiring dengan perkembangan usia sebenarnya.Begitu juga , mengapa ada budak yang berumur 12 tahun tetapi pemikirannya sangat matang terutama apabila budak ini telah dididik dengan pelbagai aspek kerohanian seperti menghafaz al Quran, mengaji dan sebagainya...ini disebabkan rohnya seiring dengan usianya.

Bagaimana nak pastikan kita seimbang? Pastikan keperluan keduanya dicukupi. Hanya kita yang mampu muhasabah dan mengenali diri kita sendiri. Apabila seimbang, kita akan lebih bertanggungjawab pada diri, pencipta , masyarakat dan alam semesta.

Hati yang dipenuhi dengan rasa risau dan runsing adalah hasil dari roh yang tidak seimbang atau erti kata lain adalah roh yang sakit. Banyakkan istighfar dan dekatkan diri dengan pencipta. InsyaAllah keseimbangan diperolehi.

Mengapa adanya ibu2 yang sentiasa risau dengan penghasilan susu? Sebenarnya hakikatnya adalah kerana roh ini runsing dan rindu untuk mendengar puji-pujian kepada pencipta, alunan mengaji yang mendekatkan roh kepada pencipta.

Ini hanyalah sekadar perkongsian dari hati ibu buat tatapan pembaca. Ianya juga mengingatkan ibu agar sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diberi, alhamdulillah. Semoga kita sama-sama beroleh kebahagian di dunia dan akhirat. InsyaAllah.
Salam sayang dari ibu





Ahad, 25 Julai 2010

Sekadar perkongsian ilmu di hujung minggu

Julai 25, 2010 0 Comments

ه

KUFUR

‎Definisi kufur: Kufur secara bahasa berarti menutupi. Sedangkan menurut syara’; kufur adalah tidak beriman kepada Allah dan Rasul-Nya baik dengan mendustakannya atau tidak mendustakan- nya.

Kufur secara garis besar dibagi menjadi dua jenis: Kufur besar dan Kufur kecil.

1. Kufur Besar: Kufur besar bisa mengeluarkan seseorang dari agama Islam. Kufur besar ini sendiri ada lima kategori:
a. Kufur karena mendustakan, dalilnya adalah firman Allah: “Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kedustaan terhadap Allah atau mendustakan yang hak tatkala yang hak itu datang kepadanya? Bukankah dalam neraka Jahannam itu ada tempat bagi orang-orang yang kafir? (QS. 29:68).
b. Kufur karena enggan dan sombong,padahal membenarkannya. . Dalilnya adalah firman Allah dalam surat al-Baqarah ayat 34.
c. Kufur karena ragu, dalilnya adalah firman Allah dalam surat al-Kahfi ayat 35-38.
d. Kufur karena berpaling, dalilnya adalah firman Allah dalam surat al- Ahqaaf ayat 3, yang artinya : “Dan orang-orang kafir itu berpaling dari peringatan yang disampaikan kepada mereka”.
e. Kufur karena nifaq, dalilnya adalah firman Allah Ta’âla dalam surat al-Munâ fiqûn ayat 3, yaitu (artinya): “Yang demikian itu adalah karena mereka ber- iman (secara lahirnya), lalu kafir (secara batinnya), kemudian hati mereka dikunci mati, karena itu mereka tidak dapat mengerti”.

2. Kufur Kecil: Kufur kecil yaitu kufur yang tidak menjadikan pelakunya keluar dari agama Islam, dan ia adalah kufur ‘amaliy . Kufur ‘amaliy ialah dosa-dosa yang disebutkan di dalam al-Qur’an dan as- Sunnah sebagai dosa-dosa kufur, tetapi tidak mencapai derajat kufur besar. Seperti kufur nikmat, sebagaimana yang disebutkan dalam firman-Nya surat an-Nahl ayat 83, yaitu (artinya): “Mereka mengetahui nikmat Allah, kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang kafir”.
Termasuk juga membunuh orang Muslim, sebagaimana disebutkan dalam sabda NabiShallallâhu 'Alaihi Wasallam: “Mencaci seorang muslim adalah suatu kefasikan dan membunuhnya adalah suatu kekufuran”. Dalam sabdanya yang lain: “Janganlah kalian sepeninggalku kembali lagi menjadi orang-orang kafir, sebagian kalian memenggal leher sebagian yang lain”. (HR. al-Bukhari dan Muslim)
Termasuk juga bersumpah dengan nama selain Allah. Nabi Shallallâhu 'Alaihi Wasallam bersabda: “Barangsiapa bersumpah dengan nama selain Allah berarti ia telah kafir atau musyrik”. Yang demikian itu karena Allah tetap menjadikan para pelaku dosa besar sebagai orang-orang mukmin, Allah berfirman: “Hai orang-orang yang ber- iman, diwajibkan atas kamu qishash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh”. (al-Baqarah: 178)
Allah tidak mengeluarkan orang yang membunuh dari golongan orang-orang ber- iman, bahkan menjadikannya sebagai saudara bagi wali yang (berhak melaku- kan) qishash sebagaimana dalam surat al-Baqarah ayat 178. Yang dimaksud dengan saudara dalam ayat tersebut adalah saudara se-agama (Q.S. al-Hujurat : 9-10).

Kesimpulan

Perbedaan antara Kufur Besar dengan Kufur Kecil:

1. Kufur besar mengeluarkan pelakunya dari agama Islam dan menghapuskan (pahala) amalnya, sedangkan kufur kecil tidak menjadikan pelakunya keluar dari agama Islam, juga tidak menghapuskan (pahala) amalnya, tetapi bisa mengurangi (pahala)nya sesuai dengan kadar kekufura nnya, dan pelakunya tetap dihadapkan dengan ancaman.

2. kufur besar menjadikan pelakunyakekal di dalam neraka, sedangkan kufur kecil, jika pelakunya masuk neraka maka ia tidak kekal di dalamnya, dan bisa saja Allah memberi ampunan kepada pelaku nya sehingga ia tidak masuk neraka sama sekali.

3. kufur besar menjadikan halal darah dan harta pelakunya, sedangkan kufur kecil tidak demikian.

4. kufur besar mengharuskan adanya permusuhan yang sesungguhnya, antarapelakunya dengan orang-orang mukmin. Orang-orang mukmin tidak boleh mencintai dan setia kepadanya, betapapun ia adalah keluarga terdekat. Adapun kufur kecil maka ia tidak melarang secara mutlak adanya kesetiaan, tetapi pelakunya dicintai dan diberi kesetiaan sesuai dengan kadar keimanannya, dan dibenci serta dimusuhi sesuai dengan kadar kemaksiatannya. Hal yang sama juga dikatakan dalam perbedaan antara pelaku syirik besar dengan syirik kecil.


Salam sayang dari ibu


Sabtu, 24 Julai 2010

Pentingnya memahami doa dalam solat

Julai 24, 2010 4 Comments

Sekadar renungan dan peringatan bersama...semoga kita lebih khusyuk.

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN- semasa duduk antara dua sujud

Dalam tidak sedar.

Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak,

buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selsai, diamlah sejenaklalu sampaikan rasa syukur kita

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..

Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu

tetapi hati antara tidak dan mahu pantaslah Allah perlakukan kita begitu.


Salam sayang dari ibu




Jumaat, 23 Julai 2010

Besarnya DOA seorang ibu

Julai 23, 2010 5 Comments

Ibu kongsikan email yang ibu terima.... menarik dan ada ilmu yang tersirat.


Assalamualaikum Semua,
Last weekend nasha and Kak Has ada attend ceramah Dasyatnya Doa Seorang Ibu oleh Ustaz Abdullah Mahmud. Dia ustaz untuk angkatan tentera malaysia last time. So kat sini nak share laa info yang menarik kot2 kawan2, kakak2, makcik2,adik2 boleh guna. Agak panjang kalau malas nak baca, baca laa yang nasha tanda ****


Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu
q Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi takdak masa nak buat yang baik


q Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah


q *** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak


q Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya


q Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka
Ø Melihat kaabah sehingga menitis air mata
Ø Membaca quran sehingga menitis air mata
Ø Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata


q 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor!
Ø Anak
Ø Ibu
Ø Suami
Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisih faham dgn suami sampai nak bercerai, tgk laa muka bila dia tidor kalau masih terbit perasan kasih, saying, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah J


q Orang yang selalu menatap and memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… kira tak menangis teruk laa..Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu


q Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu


q Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan takut


q Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai


q *** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik


q Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal”
Ø “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”
Ø *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita
Ø Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan J


q Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah


q Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,, then cakap dengan Allah
Ø “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini”
Ø “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukkan.


q *** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!


q Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita telah tiada!


q *** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup
Ø Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia engok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana .


q Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam next time


q Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan


q Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..


q Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!


q *** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana .


q Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah


q *** Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.


q Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita






Selalu Bergaduh Dengan Ibu
q Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka
Ø Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar
Ø Saka dipindahkan melalui Kasih saying/ Harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan
Ø Symptom dah terkena saka
v Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena
v Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar
v Susah nak dapat anak, senang gugur
v Ada rasa kelibat orang lalu
v Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam
Ø Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan


q Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.


q 3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids and leukemia. Kalau dapat ni pi laa perawatan cara islam jugak.


q Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan


q Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari






Anak Lari Dari Rumah
q Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari


q Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya




Anak Degil
q *** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK
Ø Ni seram sket masa nak buat hehehe..mula2 je lepas tu ok..e.g. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia
Nasha dah try buat kat anak and Kak Has pun dah try ngan anak dia, setakat ni alhamdullilah menjadi J
You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.


So info dah disampaikan, marilah kita sama2 praktikan mana yang bolehkan.
Kak Has, kalau ada yg kurang atau tersilap sila betulkan untuk tatapan pembaca email kita ni ye. Nasha ni type apa yang ingat je ni.
Salam sayang dari ibu



Khamis, 22 Julai 2010

Kisah benar bagaimana seorang ibu mendapatkan semula hasil perahan dengan banyak.

Julai 22, 2010 3 Comments




 Ini antara kenalan cyber yang ibu dah anggap macam adik sendiri... terima kasih Has kerana sudi untuk berkongsi suka duka perjalanan penyusuan Has dengan akak dan ibu2 diluar sana.

Salam,
Pekaba Kak N? saya harap Kak N sentiasa sihat dan ceria2 selalu...
Kak N, tujuan email ni saya layangkan buat tatapan Kak N bukanlah utk mengganggu tetapi untuk berkongsi kegembiaraan...walaupun kadang2 saya hampr putus asa tetapi kata2 semangat dari kak N membuatkan saya bangkit kembali...
selepas seminggu saya kene bengkak breast dan terpaksa makan antibiotik susu saya drop...saya stress sgt mase tu tp kepala ni sentiasa set yg stress akan menyebabkan susu saya makin kurang..tetapi saya teruskan juga makan b complex dan vitamin2 lain seperti biasa...air masak 3liter sehari...doa dan zikir yang tidak putus2 saya amalkan...pesanan kak N sentiasa saya ingat dan pesanan itulah yg membuatkan saya bangkit kembali...walaupun masa yang diambil utk susu pulih kembali sediakala agak lama juga...tapi saya tabahkan hati dan kuatkan semangat..jadual mengepam saya 1 hari sampai 5kali...kalau sebelum ni 3kali sehari...kadang2 sedih juga bila pam hanya dapat susu sedikit shj...tapi saya percaya dan yakin yang susu saya sentiasa cukup untuk Haikal..

Saya up kan alfalfa dari 2biji sehari sehingga 6biji sehari...pagi lepas sarapan 2biji,tengahari 2biji dan malam 2biji sehari...dan hasilnya bukan ambil masa sehari susu terus up tetapi ambil masa seminggu juga untuk susu saya kembali banyak dan boleh buat stok EBM untuk bulan puasa...apa yang nak saya kongsikan dengan kak N satu hari tu jadual pam saya seperti ni..

5.30am = 7oz
10.15am = 7oz
1.00pm = 5oz
4.00pm = 5oz
6.00pm = 4oz
total 28oz

Syukur sgt masa hari tu saya dpt susu yang agak meriah...selalunya 1hari hanya 20oz sahaja...saya percaya Usaha dan Istiqamah itu penting...doa dan solat 5 waktu mesti jaga..itu yang saya pegang sehingga hari ini..bulan Julai ni Haikal dah 1tahun bermakna saya dah beri dia susu ibu selama 1tahun dan perjuangan saya masih berbaki 1tahun lagi..Doakan saya ye kak N..terima kasih banyak2 atas nasihat dan semangat dari kak N..dan saya bersyukur sgt jumpa dengan kak N dan kenalkan saya dengan Shaklee..mungkin selama ini saya cuma dengar kejayaan ibu2 yang menyusukan anak sehingga 2tahun tapi untuk capai kejayaan itu bukan mudah...duagaan demi dugaan kita hadapi..sesungguhnya Allah itu maha pengasih dan penyayang...

salam sayang,
Hasmah

http://ibuhakimhaikal.blogspot.com/

Salam sayang dari ibu



Rabu, 21 Julai 2010

Kelebihan dan Kelemahan Supplement dalam Penyusuan

Julai 21, 2010 0 Comments


Dalam dunia semuanya perlu seimbang...setiap kelebihan pasti punyai kelemahan. Mungkin ramai yang bermminat nak tahu kelebihan dan kelemahan pengambilan supplement dalam penyusuan...maka ibu akan tuliskan dalam bentuk yang ringkas, padat dan mudah difahami.

Sebelum ibu menulis dengan lebih panjang lebar, sayugia ibu ingatkan bahawa Shaklee adalah satu jenama yang telah lebih 50 tahun dalam pasaran. Produk Shaklee adalah vitamin yang khusus dan saranan pengambilan adalah berdasarkan keperluan seharian tubuh kita. Ianya khusus dan mudah difahami...sebagai contoh Vitamin C 500mg, B complex hanya vitamin B tidak seperti sesetengah produk di dalamnya ada vitamin B dan ditambah dengan vitamin lain menjadi campuran. Vitamin E Shaklee lengkap dengan Selenium tanpa perlu membeli supplement vitamin E dan Selenium yang berasingan.

Balik kepada topik arini....

Kelebihan Pengambilan Supplement dalam Penyusuan.

1. Ia membantu bandan si ibu lebih bertenaga dan ceria.

2. Ia membantu badan si ibu menghasilkan susu yang kaya dan penuh nutrisi dan ini kerana hanya ibu sahaja yang tahu pengambilan makananan sehariannya.

3. Ibu akan lebih yakin bahawa susuibu adalah pembekal antibodi terbaik untuk si manja dikala si kecil demam, selsema mahupun batuk.
4. Si ibu akan kelihatan cantik, muda dan berseri kerana badan si ibu menyerap kelebihan supplement yang diambil.

5. Susu sangat pekat, anak hanya minum sedikit sahaja dan mudah kenyang. Si ibu tidak mempunyai tekanan untuk menyediakan stok susu beku.

6. Pembesaran anak lebih diyakini terutama dengan pengambilan multivitamin yang mempunyai formula zat besi.

7. Si ibu tidak punyai masalah kedinginan terutama dengan pengambilan alfalfa serta vitamin E.

8. Ibu tidak perlu risau tentang masalah kecairan nutrien.



Kelemahan Pengambilan Supplement dalam penyusuan.

1. Si ibu perlu minum banyak air dari biasa. Jika ibu biasa yang tidak mengamalkan supplement badannya memerlukan air minima ialah 2 liter kerana dikhuatiri kecairan nutrien. Bagi pengamal supplement air diperlukan melebihi 3 liter sehari.

2. Si ibu perlu kerap ke tandas kerana perlu banyak minum air.

3. Si ibu perlu konsisten dengan pengambilan supplement. Perlu istiqamah.

4. Si ibu perlu keluar duit untuk membeli supplement.


Bagi yang terang hatinya pasti dapat menilai dengan lebih baik.

Salam sayang dari ibu




Isnin, 19 Julai 2010

Energizing Soy Protien, ESP

Julai 19, 2010 0 Comments

Kita adalah protein, asas kepada sel ialah protein.



TAHUKAH ANDA ?

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.

PENTINGKAH PROTEIN?

Our body need protein to grow BIG & Strong! It’s a basic material of all living cells and organ-building block of the body. Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protien diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.

25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.

Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – ‘the first’ dan badan kita terdiri daripada :-
1. 66% Water
2. 25% Protein
3. 8% Fats
4. 1% Combination of Minerals & Vitamins
100%



SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

PROTEIN SOYA SHAKLEE IALAH NON-GMO SOY!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

RISIKO KEKURANGAN PROTEIN (SECARA UMUM):

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)


Salam sayang dari ibu




Ahad, 18 Julai 2010

Sabtu, 17 Julai 2010

Testimoni dari Wafi

Julai 17, 2010 0 Comments

Terima kasih kepada semua yang menghantar testimoni...setiap testimoni yang dihantar akan menerima hadiah saguhati dari saya.
Ini ialah email dari Wafi :

Testimoni Satu

Pada bulan June 2010, dengan izin Nya, saya telah menerima gerakan hati untuk menghubungi N bagi mendapatkan produk Shaklee (Trial pack ajelah). Hasilnya sangat mengagumkan, dengan izin Nya juga sebelum ini saya selalu tertekan untuk membuat stok frozen ebm dan dalam masa yang sama nak membekalkan kepada babysitter.



Sebelum menggunakan Shaklee (set b):

1. Stok frozen ebm : zero.

2. Kuantiti susu untuk dihantar kepada babysitter : 5oz x 5 botol



Selepas menggunakan Shaklee (set b):

1. Stok frozen ebm : tidak terkira bilangannya rasa-rasanye melebehi 30 plastik ebm storage (dalam tempoh 2minggu penggunaan set b)

2. Kuantiti susu untuk dihantar kepada babysitter : 2oz x 2 plastik ebm storage. (kadang-kadang tu tak hantar pun pada babysitter kerana, anak kite lebih suka makan nasi dari minum susu. Tapi, apabila pulang kerumah, direct feeding adalah satu perkara wajib, kerana dia sendiri akan adjust nak posisi kiri ke kanan.)



Kesimpulannya, journey penyusuan saya sekarang adalah dalam keadaan tenang sekali dan tidak terlalu risau tentang stok frozen ebm serta berapa susu banyak yg perlu dibekalkan kepada babysitter. Terima kasih ya Allah, kerana telah menyerukan aku utk temukan aku dengan N (walaupun tak dapat jumpa 4 mata). Terima kasih N kerana, tidak jemu-jemu memberi tips, motivasi rohani (kerana sekarang saya telah mula sujud kembali kepada Nya) dan menjawap sms dan panggilan perihal apa saja soalan yang saya kemukakan.



TESTIMONIA 2



Bulan ramadhan akan menjelma, puasaku banyak lagi yang belum diganti. So, saya pun membuat keputusan untuk bertanya kepada N. Al maklumlah takut terkejut bila puasa sebenar menjelma dan saya juga amat risaukan susu tidak keluar semasa kite berpuasa nanti. N menasihatkan saya agar mengambil Performance Drink dikala berbuka dan bersahur. Ia betul-betul membantu saya yang sedang berpuasa ganti. Saya telah mengambil Performance Drink dan set B, sepanjang saya puasa ganti. Tips-tips telah diberi oleh N, saya cuma mengikutnya. Alhamdulillah, Production susu saya tidak terganggu di kala sessi mengepam dan saya jadi lupa yang saya ni sedang berpuasa.



Kesimpulannya, walaupun saya berpuasa; Saya yakin serta Tawakkal kepada Nya, tiada yang mustahil dalam kehidupan ini. Susu saya sentiasa ada dan badan tidak berasa letih langsung. So, saya amat berkeyakinan, sedangkan puasa ganti saya boleh hadapi dan tempohi tidak mustahil pada puasa Ramadhan nanti. Insya- Allah



Sekali lagi terima kasih ya Allah, terima kasih N dan terima kasih Shaklee.


Sekian,

wafi


Salam sayang dari ibu



Jumaat, 16 Julai 2010

Please redeem you gift !

Julai 16, 2010 0 Comments

Taraaaa....


Hadiah untuk offer bulan Julai bagi pembelian melebihi RM318 untuk mana2 fullpack Vitamin seperti yang ibu nyatakan dalam ENTRY ini. Model sukarelawan yang tersenyum riang menerima bag manik dari pembekal .....


Ibu baru dapat tadi...itu pun masih ada yang belum sampai. Namun ibu akan mula poskan pada minggu depan kepada semua customer ibu yang layak.
Bagi yang membeli vitamin Shaklee secara walk in di mana2 branch Shaklee dengan menggunakan ID ibu 395863 dan pembelian melebihi RM318 pada bulan Julai, boleh sms kepada ibu invoice number serta nama dan alamat. Ibu akan poskan juga hadiah ini kepada kalian jika mencukupi syarat.

Jangan tunggu lagi......

Salam sayang dari ibu




Sekadar panduan bagi yang baru mengenali...

Julai 16, 2010 0 Comments

Sabda RasuluLlah (SallaLlahu alaihi wa sallam) bermaksud "Perut itu rumah penyakit, diet (pemakanan) itu ubat yang utama" -Sahih Muslim.

Sabda RasuluLlah (SallaLlahu alaihi wa sallam) bermaksud "Rebut lima perkara sebelum lima perkara: sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sibuk dan hidup sebelum mati"

"Kesihatan itu bak mahkota di kepala orang-orang yang sihat, tidak dapat dilihat kecuali oleh orang yang sakit sahaja"

Kesihatan menjadi idaman semua insan, semua insan mengakui sihat apabila diajukan soalan kepadanya, tapi hakikatnya kesihatan bukan dilihat secara zahir tetapi ia merupakan perkara rahsia kerana kita tidak dapat menjangkakan apa yang sedang berlaku kepada tubuh badan kita sehari-harian di zaman moden ini.

Kenapa Pemakanan Tambahan

Makanan harian sepatutnya mengandungi zat-zat dan vitamin perlu untuk menjamin kesihatan tetapi malangnya kini ia terdedah kepada :
- pencemaran makanan dengan tambahan bahan kimia,
- pencemaran alam, makanan diproses oleh manusia,
- gaya hidup yang moden dan cepat / tidak sihat, seimbang
- pemakanan yang tidak seimbang.
- Selain bersenam dan amalan kesihatan lain ia tidak memadai jika tidak disertakan dengan program pemakanan tambahan.

Makanan tambahan bererti makanan seharian kita yang masih diperlukan untuk membentuk kesihatan yang benar-benar sempurna dan lengkap, untuk mengelakkan dan mencegah daripada menghidap penyakit. Ia merupakan langkah pencegahan dan berjaga-jaga bagi mereka yang mementingkan kesihatan, dan ingin hidup lebih lama, panjang umur !

Nampaknya punca berlakunya penyakit ialah kesan tidak sempurna dan lengkapnya pemakanan, jadi ia perlukan makanan tambahan.

Mengapa Vitamin (Pemakanan Tambahan) Adalah Penting

Kerana Pemakanan Tambahan Adalah Keperluan Asas, Tiada Pilihan Lagi
- Tubuh kita perlukan dos yg lebih tinggi bagi sesetengah vitamin,
- Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin ditanam di atas tanah yg kurang subur,
- Mungkin berlaku kehilangan zat makanan semasa memasaknya,
- Gaya hidup kita mungkin mengganggu penyerapan zat makanan,
- Kepelbagaian makanan mungkin terhad dalam hidangan kita,
- Kita mungkin kerap makan di luar,
- Gaya hidup yang tidak aktif,
- Banyak stress di tempat kerja, di jalanan dll,
- Kerap demam atau jangkitan selesema dll
- Makanan kini digabungkan dengan bahan kimia, bahan awet, pewarna, perisa MSG dll.
- Peningkatan penyakit berkaitan diet (serangan jantung, kanser, kencing manis, tekanan darah tinggi, osteoporosis dll)

Siapa Yang Sangat Perlukan Vitamin ?

- Pengidap penyakit yg tenat,
- Org yg memelihara diet makanan,
- Org yg terlalu alahan 'alergi' dgn makanan,
- Kanak-kanak yg membesar,
- Remaja, pelajar sekolah yang meningkat usia,
- Wanita hamil dan ibu yg menyusukan,
- Warga tua,
- Ahli sukan,
- Pekerjaan yg stress tinggi,
- Selepas pembedahan,
- Pekerja shift,
- Mrk yg mencari kesihatan melalui pemakanan tambahan.

Pemakanan Tambahan Mana
Anda disyorkan dengan program yang disediakan oleh Shaklee Corporation.

Kenapa Shaklee
Shaklee Corporation adalah pengeluar makanan tambahan yang terulung dan yang terbesar sehingga kini di mana ia ditubuhkan pada tahun 1956 (bahkan penyelidikan dan pengeluaran bermula seawal 1915 lagi) oleh Dr Forrest C Shaklee pakar bidang pemakanan berkhasiat (pengasas Vitalized Mineral (VITAMIN) dan MLM) yang kini menjalin usaha sama dengan kumpulan syarikat farmaseutikal terkemuka dunia, Yamanouchi sejak 1989.

Mengapa Shaklee - kerana latar belakang syarikat yang baik; makanan tambahan yang nature / fitrah; berasaskan penyelidikan, ujian klinikal dan piawaian kawalan kualiti yang tinggi.

Halal
Rujuk akhbar utama tanah air iaitu The New Straits Times dan Berita Harian pada hari Rabu, 17hb April 2002, Utusan Malaysia hari Khamis 18hb April 2002 dan Borneo Post pada hari Jumaat, 19hb April 2002.

Kenapa Produk Luar Negara
Sabda RasuluLlah (SallaLlahu Alaihi Wasallam) bermaksud "Hikmah itu barangan tercicir orang mukmin, di mana sahaja dia menemuinya dialah yang berhak dengannya"


Sumber: Shaklee Dinamik Family Kedah.

Salam sayang dari ibu


Khamis, 15 Julai 2010

Istiqamah dalam setiap urusan

Julai 15, 2010 1 Comments

Tergelak bila ibu terima sms yang berbunyi:

"Dah seminggu makan ubat kak N , saya belum nampak peningkatan susu cuma susu saya memang pekat"

Rasanya dah berkali ibu nyatakan makanan tambahan yang ibu kenalkan ini ialah dalam golongan VITAMIN dan bukan UBAT.

VITAMIN bertindak dengan lembut dengan sistem badan dan tidak memberi kesan yang negatif...berbanding ubat.

Memang ubat seperti Motilium atau mexolon memberi kesan yang cepat untuk peningkatan hasil susu namun perlu kita tahu ianya adalah kesan sampingan dari ubat tersebut dimana sebenarnya ubat tersebut adalah untuk menahan muntah dan yang berkaitan dengan masalah perut dan usus jika ibu tidak silap. Memang penghasilan susu akan meningkat dengan kadar segera TETAPI kesan jangka panjang yang perlu kita ketahui ialah dimana ubat2 ini akan mengganggu sistem pertahanan badan. Memang ada yang tidak banyak membaca, akan menganggap...alah bukan selalu amik sekali sekala jek, namun ubat ini memberi kesan negatif dalam jangka panjang terutama yang memberi kesan segera. Antara kesannya ialah tekanan mental, sakit jiwa, gangguan hormon seperti menstrual , gangguan usus dan kidney dan banyak lagi.
Sebab itu sejak ibu tahu kesan pengambilan segala jenis ubat, ibu telah lama tidak mengambil ubat bila sakit, tetapi ibu menjadikan vitamin harian ibu sebagai ubat...bila demam makan alfalfa lebih, bila selsema makan vit C lebih, bila batuk minum ESP lebih dan semuanya ibu akan cuba amik mengikut kepentingan vitamin tersebut.

Berbalik kepada cerita penyusuan:


Kejayaan bagi penghasilan susu yang meningkat sebenarnya disebabkan oleh beberapa faktor...
1. Menjaga pemakanan  dengan memastikan kesemua keperluan zat oleh tubuh dipenuhi.
2. Mengepam dengan konsisten. Jadual yang tetap lebih baik.
3. Minum air melebihi 3 liter...tetapi bagi yang tidak mengamalkan apa2 supplement, 2 liter sudah memadai dikhuatiri kecairan nutrien dalam susuibu.
4. Sentiasa berdoa dan bersangka baik dengan Allah. Ini yang seringkali kita abaikan.


Panduan jadual pemakanan tambahan @vitamin yang mudah dan selari dengan istilah istiqamah:

Pagi selepas makan pagi:
2 biji alfalfa dan sebiji multivitamin @vitalea dan secawan minuman dengan tambahan ESP.

Tengahari selepas lunch:
2 biji alfalfa dan sebiji B com dan secawan minuman dengan tambahan ESP. . Namun  B com boleh diambil 2 biji jika mengalami ketegangan atau stress.

Malam selepas makan malam :
2 biji alfalfa dan sebiji vitamin C dan secawan minuman dengan tambahan ESP.  . Namun Vitamin C boleh diambil 2 biji jika mengalami masalah kesihatan seperti batuk atau selsema.



Secara ringkasnya:
Jika stress...maka makan lah b complex 2-4 bj sehari.
Jika tidak pump dengan konsisten...maka atur semula jadual perahan setiap 3 jam.
Jika air kurang...maka sediakan air di dalam botol yang mempunyai sukatan agar kita tahu berapa banyak air yang kita minum sehari. Contohnya menyediakan 3 botol air yang bersukatan 1.5 liter setiap botol.

Untuk rohani...banyakkan berdoa dan bersangka baik dengan Allah. Cuba dekatkan diri dengan solat2 sunat dan zikrullah agar ketenangan yang abadi diperolehi.

SUPPLEMENT AKAN MEMBERI IMPAK YANG HEBAT APABILA SEMUANYA DILAKUKAN DENGAN ISTIQAMAH...IAITU BERTERUSAN.

Salam sayang dari ibu

Perbezaan Ubat dan Bahan Berkhasiat@ Supplement

Julai 15, 2010 0 Comments


Buat makluman , ibu bukanlah doktor namun ibu membaca...jadi apa yang bakal ibu tuliskan ialah dari bahan bacaan dan pengalaman semata2...

Bagi yang bergantung dengan ubat atau ibu2 yang mengambil motilium atau sewaktu dengannya...makanlah dengan ilmu dan jangan menyesal di kemudian hari :)

Jadikanlah makanan kamu sebagai ubat dan Jangan jadikan ubat sebagai makanan.

Perbezaan Pertama

UBAT IALAH : sama sekali ganjil dengan tubuh badan. Mereka tidak menjadi sebahagian dari tisu2 kita. Tidak juga menyumbang bahan2 berkhasiat.


SUPPLEMENT : Bahan berkhasiat semuanya semulajadi dan penting kepada tubuh badan. Jika kita kurang mengambilnya, kita akan sengsara akibat kelemahan ogran berfungsi dengan baik.



Perbezaan Kedua

UBAT: ianya adalah ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fiungsi2 secara mengganggu tindakan bahan biokimia dan proses2 enzim.

SUPPLEMENT: Membantu tindakan biokimia dan pemprosesan enzim.


Perbezaan Ketiga

UBAT: boleh menyebabkan kesan sampingan , kebanyakan boleh kekal dalam badan. Malahan aspirin boleh kekal menyebabkan gangguan dalam perut, pendarahan dalam perut, loya, gannguan penglihatan, gangguan mental, bintik2 merah, telinga berdengung, gangguan penghadaman dan akhirnya kematian.


SUPPLEMENT: Tidak menimbulkan kesan sampingan. Menggunakannya berlebihan hanya terganggu sementara. Oleh kerana badan membina sistem2 enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ianya bersedia menghadapi kelebihan.


Perbezaan Keempat

UBAT: bertindak baik hanya secara berasingan. Ianya boleh terganggu satu sama lain dan berkebolehan menghasilkan kesan2 sampingan.

SUPPLEMENT : bertindak lebih baik secara bersatu antara satu sama lain , ianya ibarat rantai. Kesemuanya bergabung menghasilkan kesan yang lebih baik.


Akan bersambung lagi nanti.....Tunggguuuuuuu!!!!




Salam sayang dari ibu



Selasa, 13 Julai 2010

Hanya kita yang tahu jawapannya?

Julai 13, 2010 0 Comments


Biasakah mendengar komen-komen/penyataan berikut:

1st Saya pernah mengambil vitamin, TAPI saya kini saya sangat sibuk

2nd Saya berkerja kuat hingga lewat waktu, pasti kadang-kadang saya terlupa nak makan

97% rakyat Malaysia tidak mengambil makan seimbang. Masalah ini bermula seawal waktu minuman pagi. Atau yang lebih tepat saya tak sempat ambil sarapan pagi pun.

Mengapa terdedah pada risiko?

Cuba ambil ujian berikut :

1. Adakah anda minum 3 gelas susu rendah lemak setiap hari? Ya/ Tidak

2. Adakah anda makan High fiber(serat) setiap hari? Ya/Tidak

3. Adakah anda makan ikan sekurang-kurang 2 kali dalam seminggu? Ya/ Tidak

4. Adakah anda makan 4 hidangan sayuran hujau /kuning /merah setiap hari?  Ya/ Tidak

5. Adakah anda makan 2 hidangan buah-buahan setiap hari? Ya /Tidak

6. Adakah anda mengawal makanan manis dan berlemak? Ya/ Tidak

7. Adakah anda mengekalkan berat badan yang sesuai tanpa berdiet? Ya/ Tidak


Jika jawapan “ Tidak” kepada mana-mana soalan berkenaan, anda dikhuatiri mempunyai salah satu kekurangan berikut:

Vitamin A, Vitamin C, B-komplex, Vitamin E, Beta Carotene, selenium, Zat besi, Zat zink, Calcium, Magnesium, Omerga-3(EPA), Fiber.

Maka jika anda adalah seorang yang merasakan supplement tidak penting, apa kata fikirkan sekali lagi?

Salam sayang dari ibu




Isnin, 12 Julai 2010

Bagaimana nak buat minuman ESP yang SEDAP?

Julai 12, 2010 1 Comments


Kami sekeluarga sebenarnya sangat biasa minum ESP dibancuh dengan meal shake untuk dapat rasa kenyang. Tetapi baru2 ini abah dengan kreatifnya membancuh Tropicana Twister dengan ESP...abah buat pula dengan air sejuk, fuhhhh memang sedap sampai Addin dan Nasa memanggil air aiskrim. So sekarang kalau Nasa tak nak makan , dia akan buka peti sejuk minta ibu buatkan air aiskrim untuknya....wah sekarang sudah kena consume 2 canister satu bulan. Tapi demi anak dan kesihatan, tak mengapa sayang. Bagi ibu duit boleh cari tapi kesihatan perlu mendapat keutamaan.
Bagi yang tidak gemar dengan rasa protien...cubalah menu ini. Sudah pasti kalian akan meminatinya. percayalah!



ESP Shaklee...

Kenapa Tropicana twister menjadi pilihan? Sebab ianya mempunyai serat dan sedap apabila diminum!

Cara bancuhan:

1. Tuangkan setengah cawan air dengan Tripocana Twister .
2. Tambahkan air kosong @ air masak biasa di dalamnya cawan tadi.
3. Masukkan 1 sudu besar ESP ke dalam cawan tadi. Nikmatilah air oren yang sangat sedap dengan  kehadiran ESP Shaklee!


* Iklan ini tidak ditaja oleh Tropicana Twister....kekekeke. Ianya resepi kami sekeluarga!
Salam sayang dari ibu



Ahad, 11 Julai 2010

Renungan.

Julai 11, 2010 0 Comments

Sekadar renungan bersama.

Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya ....
1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.



Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ..

1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar .
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan
'Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah', supaya kamu dapat jawapan kepadanya.



Ada 4 di pandang sebagai ibu ', iaitu :

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN .
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.

Salam sayang dari ibu




Rabu, 7 Julai 2010

Mengapa perlu ada fikiran yang positif dalam kehidupan seharian?

Julai 07, 2010 1 Comments

Ibu kenal insan ni lama dah...ibu tahu beliau seorang yang bagus dalam amalan agamanya. Jadi ibu berkongsilah mana yang baik...dan sms yang ibu terima dari beliau membuatkan ibu tersenyum:

"Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan sangkaan hamba2Nya"

Bermaksud...kita perlu bersangka baik dengan Allah setiap masa. Bila kita ragu2 bermaksud kita tidak yakin dengan Allah.

Benarlah kata mak ibu selama ini, fikir yang baik akan datang yang baik jua.

Samalah dengan menyusu anak. Kena fikir yang baik dan positif. Baru berhasil. Jika ragu2 dan tidak yakinlah yang selalu menjadikan ibu itu berjaya separuh jalan.

Bagaimana untuk melahirkan keyakinan? Solat pada waktunya, membanyakkan solat sunat seperti dhuha dan tahajud serta zikir2 nama Allah yang indah2 belaka.

Inilah sebenarnya makanan hati...usaha mendekatkan diri dengan pencipta. Namun malangnya hari ini orang kita sibuk berkejar2 atas urusan dunia. Sebab itu seseorang pernah memberitahu ibu bahawa dugaan atau ujian itu adalah "sapaan" Allah buat hambaNya yang leka dan alpa.

Semoga kita sentiasa menjadi makhluk yang bersyukur dan beringat kepadaNya. Amin

Salam sayang dari ibu



Selasa, 6 Julai 2010

Bila dah terbiasa dalam zon selesa

Julai 06, 2010 0 Comments


Bila abah turun laut...ibu mulalah rasa sayu...mengada-ngada terutama bila pergi jalan, ibu kena drive. Tapi apa pilihan yang ada...takkan nak suruh abah duduk rumah sepanjang masa, rumah kereta agaknya siapa nak tanggung? Hahahaha.

Anak bujang dua orang ni, adakala memang pandai amik hati. Bila mereka dah mula sepahkan satu bakul mainan, nanti mereka kutip balik. Jangan kena angin monsun...puas panggil, barulah datang nak mengemas tapi muka mak ai....

Terkejar2 urusan ibu bila abah tiada di sisi. Namun ia buat ibu berani dan berdikari. Mujurlah sekarang Nasa dah besar....tapi sebab buat masa ni Nasa merupakan anak bongsu jadi sure la manjanya lerlebih2. Ibu masih perlu dokong Nasa bila berjalan dalam shopping complex. Nasib baik berat sekadar 15KG sahaja....

Bagi yang menghantar email sebagai tanda sokongan kepada blog ini, jutaan terima kasih diucapkan. Bagi yang membuat pesanan, ibu akan uruskan secepat mungkin insyAllah manakala bagi yang menghantar email pertanyaan, ibu akan cuba jawab sebaik mungkin. Harap bersabar ya. Maklumlah masih gear satu..enjin belum panas.kekekekeke.

Nantikan entry- menu bagaimana menikmati ESP dengan rasa seronok?

Salam sayang dari ibu




Sabtu, 3 Julai 2010

Mengaji dan Mengkaji

Julai 03, 2010 0 Comments
Al-Insyiqaq (Terbelah)
25 ayat - Makkiyah

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

ORANG-ORANG MUKMIN MENERIMA CATATAN AMALNYA DI SEBELAH KANAN DAN AKAN MENERIMA PEMERIKSAAN YANG MUDAH
Ayat 1-9


1 Apabila langit terbelah, 2 dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya langit itu patuh, 3 dan apabila bumi diratakan, 4 dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong, 5 dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya bumi itu patuh, (pada waktu itu manusia akan mengetahui akibat perbuatannya). 6 Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemui-Nya. 7 Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, 8 maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, 9 dan dia akan kembali kepada kaumnya (yang sama-sama beriman) dengan gembira.


ORANG-ORANG DURHAKA MENERIMA CATATAN AMALNYA DARI BELAKANG DAN AKAN DIMASUKKAN KE DALAM NERAKA
Ayat 10-15


10 Adapun orang yang diberikan kitabnya dari belakang, 11 maka dia akan berteriak, "Celakalah aku." 12 Dan dia akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka). 13 Sesungguhnya dia dahulu (di dunia) bergembira di kalangan kaumnya (yang sama-sama kafir). 14 Sesungguhnya dia yakin bahwa dia sekali-kali tidak akan kembali (kepada Tuhannya). 15 (Bukan demikian), yang benar, sesungguhnya Tuhannya selalu melihatnya.


MANUSIA MENGALAMI PROSES KEHIDUPAN TINGKAT DEMI TINGKAT
Ayat 16-25


16 Maka sesungguhnya Aku bersumpah dengan cahaya merah di waktu senja, 17 dan dengan malam dan apa yang diselubunginya, 18 dan dengan bulan apabila jadi purnama, 19 sesungguhnya kamu melalui tingkat demi tingkat (dalam kehidupan). 20 Mengapa mereka tidak mau beriman?, 21 Dan apabila al-Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka tidak bersujud, 22 bahkan orang-orang kafir itu mendustakan(nya). 23 Padahal Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan (dalam hati mereka). 24 Maka beri kabar gembiralah mereka dengan azab yang pedih, 25 Tetapi orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka pahala yang tidak putus-putusnya.


Salam sayang dari ibu






Jumaat, 2 Julai 2010

Bezanya susuibu apabila consume supplement?

Julai 02, 2010 3 Comments

Entry ini ibu ambil dari web auntie Arnie yang Addin dan Nasa jumpa di KK dulu...hehehe.
 Bagi mereka yang ingin melihat perbezaan susuibu sebelum dan selepas mengambil supplement...can see the different?

Kali pertama mencuba Vitamin dari Shaklee, ialah ketika saya sedang menyusukan baby Hannah secara ekslusif 6 bulan pertamanya. Maka, semestinya saya telah memilih set supplements untuk ibu menyusu yakni vitamin asas (B-complex dan Vitamin C), beserta ESP.
Sebenarnya, kak N telah menawarkan tambahan Omega (Fish Oil) kepada set tersebut, agar dapat tambah kandungan DHA dalam susu ibu, beserta membantu kurangkan kolesterol dalam badan ibu. Namun, di sebabkan kekangan bajet, saya hanya ambil 3 supplements sahaja.
* Supplements asas untuk ibu menyusu *

Testimonial peribadi Genki Momma :

(1) Susu badan & susu perahan.
Setelah 3 hari mencubanya, saya dapati warna susu bertambah pekat. Tidak keterlaluan jika saya katakan warnanya kekuningan seakan-akan warna kolostrum. Kepekatan itu adalah disebabkan oleh Protein, dan warna kekuningan itu disebabkan oleh B-complex.
Boleh lihat perbandingan warna susu perahan (EBM) di bawah…
* Warna EBM dengan pengambilan supplements *
* Warna EBM tanpa pengambilan supplements (lepas stok ESP habis) *
Berbeza bukan?
Hasil perahan susu turut meningkat sedikit berbanding biasa. Maka, lebihan EBM bolehlah dibuat stok (meriah stok ketika itu, syukur!).
Oleh itu, walaupon anda tidak memerah susu, dan hanya 100% menyusu terus dari badan, yakinlah bahawa dengan pengambilan supplements, bukan sahaja kuantiti, malah kualiti susu juga turut akan bertambah. Insya Allah.
(2) Penerimaan baby.
Baby Hannah juga tiada masalah/ menunjukkan kesan sampingan apabila breastfeed, malah berat badannya bertambah dengan cantik. Sehinggakan ader teman yang berseloroh, “Terlebih protein Hannah nie”, apabila melihat ‘muscle’ Hannah. Owh, teman itu tidak tahu saya minum ESP ya.
(3) Kesan Fizikal.
Selain itu, rakan sekerja juga turut memuji kulit saya, kerana kelihatan makin berseri-seri. Mereka ingat saya tukat founcation/ compact powder baru. Walhal, saya baru aja balek dari pumping, dengan muka yang sedikit berpeluh dan agak comot! Hehehe.
(4) Demam & Vitamin C.
Alhamdulillah, berkat menyusu sepenuhnya, baby Hannah jarang sekali demam atau selesema, mahupun selepas menerima suntikan imunisasi. Sekiranya suhu badannya panas sedikit, saya akan tambah pengambilan Vitamin C sebanyak 2 biji sehari (500 mg x 2 = 1000 mg Vitamin C). Dan, biasanya, panasnya itu akan segera kebah. Pernah sekali hanya berlangsung selama 3 jam sahaja. Alhamdulillah.
Bagi ibu-ibu yang menyusu, saya amat mengesyorkan anda untuk mendapatkan ketiga-tiga supplements ini, dan jika berkemampuan, tambah laa dengan Omega sekali. Insya Allah, manfaatnya akan didapati oleh kedua-dua ibu & anak.


Salam sayang dari ibu



Perlukah bayar zakat jika dah bayar cukai pendapatan?

Julai 02, 2010 1 Comments

"Jah, kalau kita dah bayar income tax, zakat nak kena bayar ke?" ...tanya Che Mah kepada Che Jah.

"Entahlah ek, aku rasa tak perlu sebab dah bayar income tax kan...." jawab Che Jah dengan yakin.

"hmm kalau ko dah kata gitu, aku ikut jek la..." jawab Che Mah lagi. Dalam hatinya terdetik, selamat duit aku.

Tapi hidup Che Jah dan Che Mah banyak persamaan. Banyak jek gaji dalam statement tetapi hakikatnya mereka dua ni selalu mengalami masalah yang hampir sama. Duit habis sebab anak selalu sakit walhal si ank tu menyusu badan, susu perahan mudah basi tak tahu kenapa,masalah rumahtangga siang malam dan bak kata masalah selalu bertimpa.

Apakah agaknya yang membuatkan mereka ini mengalami masalah sedemikian?

Jawapannya ialah kita TETAP perlu membayar zakat walaupun kita sudah membayar cukai pendapatan.
Secara umumnya, membayar cukai pendapatan adalah menunaikan hak kita kepada negara. Bagaimanapun sebagai seorang muslim, membayar zakat adalah wajib dan sebagai menunaikan hak kita kepada agama Islam.

Apabila seseorang itu membayar zakat, maka Allah akan mengurniakan ketenangan dalam hatinya serta kebahagian dan disertakan keberkatan dalam hidupnya.

Apa yang saya belajar dengan pengurus besar pejabat zakat di Miri, ada 8 golongan yang berhak menerima zakat.

Orang-orang yang berhak menerima zakat itu ada lapan golongan iaitu :-
Pertama : Fakir.
Kedua : Miskin.
Ketiga : Amil.
Keempat : Muallaf.
Kelima : Hamba Mukattab.
Keenam : Orang yang menanggung hutang.
Ketujuh : Fi Sabilillah, sukarelawan yang berperang pada jalan Allah.
Kelapan : Ibnus Sabil, orang musafir yang keputusan perbelanjaan dalam perjalanan.

Boleh ke kita bagi jek duit pada sesiapa yang kita rasa fakir miskin atas niat kita membayar zakat? Pengurus besar Miri kata adalah sangat digalakkan kita membayar kepada amil iaitu orang yang dipertanggungjawabkan menguruskan harta zakat. Ini kerana jika kita memberi atas dasar simpati kita akan melihat dengan mata kasar sahaja walhal banyak perkara yang perlu dititikberatkan. Jika dia benar fakir miskin, pastikan tiada penggunaan handphone, serba kekurangan dan memang dikenalpasti tiada mempunyai kudrat untuk bekerja dan menanggung seisi keluarga.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :

"Dari Abdullah bin Amru dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, Baginda bersabda : Tidak halal zakat diberikan kepada orang kaya dan orang yang memiliki anggota badan yang lengkap dan sihat". (Riwayat Al-Imam Abu Daud)



Walaupun seseorang itu ditakdirkan Allah Subhanahu Wata'ala dalam keadaan miskin atau fakir tetapi agama Islam melarang umatnya untuk berserah kepada takdir semata-mata, bahkan memerintahkan umatnya supaya berusaha mencari rezeki. Ini bererti Islam melarang umatnya untuk meminta-minta. Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang diriwayatkan oleh Al-Imam Ibnu Maajah maksudnya :

"Dari Imran bin Husain, katanya, telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam sesungguhnya Allah menyayangi hamba-Nya yang beriman, yang miskin, yang tidak suka meminta-minta walaupun dia mempunyai anak yang ramai".


Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam surah Saba' ayat 39 tafsirnya :

"Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya Tuhan-Ku meluaskan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Ia juga yang menyempitkan baginya dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dia-lah juga sebaik-baik pemberi rezeki".

Ibu bukanlah seorang yang arif dalam agama namun sedikit ilmu yang ibu titipkan di sini untuk ingatan bersama agar kita sama2 menunaikan hak kita kepada agama dan manusia sesama agama.
Untuk pertanyaan detail mengenai zakat, kalian bolehlah bertanya dengan pihak yang lebih arif.
Semoga kita beroleh keberkatan di atas rezeki yang kita terima.



Nantikan entry seterusnya petang ini melihat perbezaan susuibu DENGAN supplement dan TANPA supplement. Tungguuuu....

Salam sayang dari ibu




Khamis, 1 Julai 2010

Tripple Gem bagus semasa berpuasa?

Julai 01, 2010 0 Comments

Ramai yang bertanya tentang tripple gem. Bagi yang baru membaca blog ini, biar ibu maklumkan bahawa tripple gem terdiri daripada Energizing Soy Protien ( singkatannya ESP), Meal Shake (singkatannya MS)dan Performance Drink (singkatannya PD).

Apakah kebaikan Tripple Gem?

Ianya didatangkan dalam bentuk serbuk. Performance drink digalakkan disimpan di dalam fridge supaya ia tidak mudah keras.
Tripple gem boleh diambil dan sangat disarankan kepada mereka yang tidak suka pengambilan vitamin dalam bentuk pil atau kapsul.Tiada masalah jika seorang pengguna tegar supplement hendak menukar cara pengambilan supplement  kepada bentuk serbuk@ cecair yang lebih mudah untuk ditelan.

Kelebihan tripple gem ialah mudah telan dan lebih mudah diserap oleh badan kerana sifatnya yang bersifat cecair selepas dibancuh dengan air. Ia dapat membantu menambahkan keperluan air yang diperlukan oleh tubuh manusia.

Bagaimana sukatan pengambilan Tripple Gem dan berapa lama ia boleh bertahan?
Ibu mengesyorkan pengambilan satu sudu besar setiap ESP dan satu sudu besar Performance drink serta 1/4 cawan Meal Shake dibancuh sekali bersama 250-300ml air masak biasa atau jus oren untuk pagi dan sekali malam jika menyusu anak.
Jika suami nak join minum pun boleh, memadailah sekali sehari kerana keperluan ibu mengandung terhadap vitamin lebih tinggi dari tubuh manusia yang tidak menyusu.
Jika ketiga2 supplement ini dikongsi untuk seisi keluarga mungkin ia bertahan untuk sebulan hingga sebulan setengah sahaja...maklumlah dalam bentuk serbuk kepada cecair, adakala sukatannya akan berubah mengikut citarasa kita. Namun jika ianya hanya di consume oleh seorang sahaja, ia boleh bertahan sehingga 2 bulan.


Salam sayang dari ibu



Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia