Hidup ini bukan untuk bersedih


Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih hanya akan membuat hati jadi kecut, wajah menjadi muram, semangat akan padam, dan harapan akan menghilang.

Jangan bersedih! Sebab kesedihan hanya membuat musuh gembira, membuat kawan bersedih, membuat orang yang mendengki senang, dan membuat hakikat yang ada berubah-ubah.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih sama dengan menentang qadha, dan menyesali sesuatu yang pasti, jauh dari sikap lembut, dan benci kepada nikmat.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih tidak akan mengembalikan sesuatu yang hilang dan semua yang telah pergi, tidak akan membangkitkan orang yang telah mati, menolak takdir dan tidak bermanfaat.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih itu datangnya daripada syaitan, dan kesedihan itu rasa putus asa yang menakutkan, kefakiran yang menimpa, putus asa yang berlanjutan, depresi yang harus dihadapi, dan kegagalan yang menyakitkan.

Firman Allah SWT, mafhumnya:

Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu. Dan Kami telah menghilangkan darimu beban. Yang memberatkan punggungmu. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan) kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap.

(Al-Insyirah: 1-8)



Credits: Aidh Abdullah Al-Qarni. 2005. La Tahzan

Salam sayang dari ibu



Catatan Popular