Rabu, 30 Jun 2010

Persediaan sebelum puasa?

Jun 30, 2010 0 Comments

Salam ukhwah buat semua yang sudi singgah ke blog ibu hari ini dan semoga kalian semua sentiasa ceria dan bahagia selalu bersama keluarga tercinta.

Apa yang bakal ibu coretkan adalah bagaimana supplement membantu ibu2 yang sedang menyusukan anak sambil menyediakan stok untuk penyusuan sepanjang menghadapi bulan puasa nanti. Tidak salah mencuba demi kebaikan bersama...

Persediaan fizikal.

Untuk berpuasa dan menyusukan anak, si ibu perlulah mempunyai kesihatan yang optimum. Bagaimana nak menghasilkan susu dengan baik dalam keadaan sakit? Maka penjagaan makanan sangat penting. Sebelum berpuasa pastikan si emak jangan sesekali skip makan. Ambil meal seimbang dan jika mampu dapatkan supplement bagi membantu badan si emak mendapat semua keperluan vitamin yang tidak dapat dipenuhi melalui makanan yang diambil tadi. Pengambilan air juga sangat penting demi memastikan si ibu tidak dehydrate.

* Pengambilan supplement yang disyorkan bagi persediaan menghadapi bulan puasa ialah 
ESP- membantu penghasilan susuibu dengan cepat apabila pengambilan air yang mencukupi.
Performance Drink- membantu keseimbangan kandungan gula dalam darah si ibu agar tak mudah pengsan apabila berpuasa sambil menyusukan anak. Selain itu ia membantu agar badan ibu tidak dehydrate sepanjang berpuasa. *boleh diambil pada hari tidak puasa juga.
Alfalfa- well known milk booster. Kandungan protien di dalamnya membantu penghasilan susuibu dengan cepat. Option lain bagi yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan ESP.
Basic vitamin- Multivitamin, B complex dan Vitamin C.


Pengambilan vitamin ini sebelum puasa sangat digalakkan kerana :
1. Supplement yang disyorkan membantu penghasilan susuibu dengan cepat jika pumping session yang konsisten dan air yang mencukupi.

2. Susuibu akan lebih pekat. Anak akan minum kurang tetapi cepat kenyang. Dengan ini si ibu mudah buat stok.



# Please do consult with me for those yang nak jadual pemakanan vitamin khusus pada bulan puasa.

Persediaan Mental:

Persediaan mental boleh dimulakan dengan menjaga solat dengan baik. Mulakan zikir yang mudah...seperti Subhanallah, Alhamdulillah, La ila ha illallah, Banyakkan mengaji antara surah yang digalakkan ialah al Waqiah. Solat2 sunat seperti Dhuha dan Tahajud membantu meningkatkan keimanan kita. Bila iman kita kuat, nescaya semangat untuk menyusukan anak semakin menebal.


Semoga ibu2 yang menyusu mendapat rahmat dan kebahagian di sisi Allah Taala. Amin.

Salam sayang dari ibu




Selasa, 29 Jun 2010

Buat apa makan kalau aku sihat?

Jun 29, 2010 1 Comments


Ini adalah pendapat kak Nadiah secara peribadi yang sangat menarik perhatian ibu:

Sebenarnya, sepertimana apa yg berlegar di minda kak ngah begitu juga lah soalan yang selalu bermain dalam fikiran ummi...BUAT APA MAKAN VITAMIN @ UBAT SEDANGKAN AKU SIHAT???Betul tak selalu ayat ini ada dlm pemikiran hampir semua org...dann..malangnya kerana ayat di atas lah maka kita sering lupa untuk spend sedikit bajet untuk memastikan kesihatan kita sentiasa konsisten..bukan lah ummi ingin melawan takdir...tetapi istilah "mencegah lbh baik daripada mengubati" sangat sesuai pada zaman siber ini...Perkara kedua yang selalu terbenam dlm fikiran setiap org juga ialah "KALAU SAKIT, APA SUSAH...JUMPA JE DOKTOR...DAPAT UBAT"...Memang benar, tapi pernahkah kita terfikir ubat hospital kebiasaannya kandungannya pasti mengandungi chemical yang tinggi untuk memastikan keberkesanannya dlm jangka masa cepat tetapi apakah kesannya jika di ambil berterusan???Dan lebih buruk lagi sekiranya ianya mengandungi campuran steroid yang sangat bahaya utk long term seperti kegagalan buah pinggang berfungsi dengan baik etc..

Tamaban pula, apabila ummi sakit dan berjumpa doktor...hal2 sebegini sering kedengaran..."Oh..u kurang makan sayuran hijau atau u kena lebihkan buah2an..."..Pernahkah kita terfikir adakah dengan memakan sayuran hijau dan buah2an di tambah dengan ayam atau daging maka kandungan gizi pemakanan kita sudah seimbang???Cuba kita lihat beberapa perkara yang berada di persekitaran atau kehidupan kita sehari2 yang kita tidak sedar antaranya:-
1) Ayam, Daging dan hasil tenusu pada masa ini kebanyakannya melalui proses suntikan untuk memastikan pembesarannya berlaku dengan cepat...Apakah kandungan yang terdapat dalam suntikan tersebut???Selamatkah dan apakah kesannya kepada kita untuk jangkamasa panjang???
2) Sayur2an kini dibubuh baja kimia untuk mempercepatkan pembesarannya dan racun makhluk perosak turut di sembur untuk menghalang ia mengganggu proses pertumbuhan...adakah kita pasti kita mencuci sebersihnya bahan2 yang mungkin melekat di sayur2an yang kita beli??Jika ya, bagaimana dgn makanan yg kita beli di kedai??
3) Buah2an juga mengalami keadaan yg sama seperti sayur2an...dan kebanyakkan ianya di tuai atau di petik sebelum masak sepenuhnya dan di peram menggunakan karbaid atau bahan2 lain untuk mempercepatkan ianya masak..adakah ianya selamat untuk di makan dan adakah kandungan nutrien dalam buah2an tersebut masih kaya dengan vitamin seperti vitamin c untuk melengkapkan diet seharian kita???
4) Makanan2 yang di jual samada dalam tin, segera atau di masak banyak menggunakan pewarna tiruan, perasa tiruan dan bahan pengawet untuk tahan lama...adakah ianya tidak mendatangkan kesan bahaya untuk tubuh badan kita untuk jangka masa panjang???
5) Keadan dan udara persekitaran yang tercemar dengan bahan kimia yang boleh terurai dan tidak terurai mungkin memburukkan lagi keadaan kesihatan kita...

Jadi, dari kesemua faktor di atas, adakah kita benar2 yakin bahawa kita masih tidak perlukan vitamin untuk memastikan badan kita mendapat kesihatan yang optimum tambahan pula bagi ibu2 yang sedang mengandung dan menyusukan anak...(wahh...dah macam hujah ummi dlm court pulak)...Jika, anda merasakan tidak perlu, terpulanggg..tetapi bg diri ummi memang amat2 memerlukannya...tambahan pula dengan pola pemakanan ummi yang ada kalanya bz dan terpaksa mencampurkan breakfast dan lunch dalam satu hidangan (ummi panggil brunch)..So, itulah jawapan ummi mengapa ummi perlukan vitamin walaupun syukur alhamdulillah badan ummi masih sihat...

Persoalan kedua..mengapa ummi pilih shaklee sedangnya ubat doktor ada atau vitamin2 lain yang melambak di pasaran???

1) Perkara paling awal untuk ummi makan sesuatu benda ummi akan pastikan bahawa ianya HALAL...Bagaimana saya tahu ianya Halal???So, oleh kerana ummi ramai teman rapat yang bekerja di JAKIM perkara ini ummi tanyakan kepada mereka dan alhamdulillah memang HALAL...
2) Perkara kedua yang ummi tengok ialah HARGA(hehehe...wajib sbb takut buget lari)..setelah ummi buat perkiraan...sejenis vitamin E (100 i.u) di farmasi berharga rm19.90 untuk 30 capsules. Maka sebijinya berharga RM0.66……Vitamin E Shaklee beserta selenium (400i.u) berharga RM0.99 sebiji… TETAPI keperluan harian vit E adalah 400 i.u. Jadi kalao orang tu consume vit E dari farmasi,dia perlu mkn 4 capsule sehari which cost RM0.66 x 4 = RM2.64 /sehari……So mana yang lebih murah?... dah lah lagi mahal dari vit Shaklee..pastu kene telan sampai 4 biji untuk satu jenis vitamin..larat ke beb?
3) Perkara ketiga ummi tengok ada tak silica gel...terkejut...takde...mulanya was2 jugak (sebelum ni ummi tau silica gel utk bg sesuatu vitamin tahan lama)...rupanya Shaklee dihasilkan dari bahan2 semulajadi, yang menjadikan ia sebagai vitamin natural yang tidak memberi kesan pembalikan pada tubuh.Ummi tertanya2 kenapa vitamin lain ada silica gel???rupanya vitamin lain mengandungi silica gel untuk menyerap lembapan. Kenapa agaknya? Kerana bila vitamin2 ini bertindakbalas dengan wap air (lembapan), ia akan berubah menjadi substance yang lain.(so, kalau kita terbuang silica gel tu...vitamin tu jadi apa ye???...Contoh yang boleh diambil.. ambil Vita Lea, hancurkan dan letakkan dalam mangkuk berisi air dan seikat sayur yang sudah hampir layu. Buat benda yang sama pada multivitamin dari farmasi. Anda akan dapati t sayur dalam larutan Vita Lea akan bertambah segar sedangkan sayur dalam bekas satu lagi bertambah layu. (Subhanallah...apa maksudnya itu???)...
4) Perkara ke empat ialah ummi telek2 bahan2 dlm shaklee ni semuanya di hasilkan dari bahan semulajadi...so, ummi tertarik kerana apa yang ummi inginkan untuk mengekalkan kesihatan adalah sesuatu yg semulajadi(kembali pada kejadian asal)..dan bukan lah berbentuk chemical yang mempunyai kesan yang cepat atau serta merta tetapi memberi kesan yang kurang elok untuk jangka masa panjang...
5) Perkara terakhir kenapa ummi pilih shaklee...ummi nak tanya kalian...antara seorang pekerja baru dengan pekerja lama yang mana kalian pilih??kalau ummi tentu lah yang lama (wahh...dah mcm interview pulak)...sbb hakikatnya manusia perlukan sesuatu benda yang telah establish,testimonial yang berkesan dan "mempunyai nama"..tentulah ummi inginkan sesuatu yang terbaik untuk diri ummi...dan shaklee telah establish sejak tahun 1960an lagi...(Tu dia...punya lamanya)...

Salam sayang dari ibu

Isnin, 28 Jun 2010

Pentingnya amalan murah rezeki

Jun 28, 2010 3 Comments


Adakah situasi ini pernah terjadi pada anda?

"Oh kecewanya aku ,semua susu dalam fridge semuanya basi sebab black out masa aku tinggalkan rumah."

Dalam bahasa yang penuh berkhemah dapat kita katakan...tiada rezeki si anak.

Namun pada saat ini hati si ibu remuk berkecai kerana usahanya selama ini menjadi sia2....
Bagi yang kuat dan kental semangatnya....ia akan memulakan semula usaha pengumpulan dari sifar.

Bagi yang lemah semangat pula...niatnya menyusukan anak terhenti setakat di situ sahaja. Letih katanya untuk mulakan semula.

Sama juga dengan ibu2 yang mempunyai masalah pengeluaran susuibu...itu juga berkaitan dengan rezeki.

Jika mengikut arwah abah dulu...inilah pentingnya amalan2 baik kita dengan tuhan seperti mengaji, berzikir dan bersedekah. Inilah amalan2 sunat yang digalakkan kita jadikan amalan seharian agar rezeki itu sentiasa diberkati.

Dugaan yang dilalui si emak tadi ni adalah sebagai tanda peringatan agar kita lebih mengingatiNya. Mungkin kita terlalu mengutamakan duniawi maka ujian itu sebagai kifarah dan agar kita pulang ke pangkal jalan. Rata2 kita solat tak sampai 5 minit, habis beri salam, terus lipat sejadah dan telekung. Kita LUPA untuk berzikir memujiNya dan memohon berdoa mengharapkan KEREDHAANNYA.

Apakah amalan yang membantu rezeki itu lebih berkat? Antara yang disarankan ialah

Istighfar 100 x sehari
Selawat Nabi 100x sehari
bacalah zikir2 yang baik untuk menyusu terutama ibu yang menyusu YA MATIN 70 x sehari.
Mengaji surah2 yang mudah seperti Al Waqiah- jika tak dapat buat setiap hari, bacalah berselang seli hari, atau seminggu sekali atau sebulan sekali. Sekurang2nya baca.
Amalkan solat sunat seperti Dhuha  - barangsiapa yang tahu berkat solat sunat Dhuha itu nescaya walau sakit sekalipun ia akan merangkak untuk menunaikannya.

 Janganlah mencari alasan tiada masa kerana Allah tetapkan 24jam itu aturan yang terbaik, balik pada diri bagaimana kita menguruskannya. Jika kita punya masa untuk buat kerja yang BOS di opis beri, maka kita juga perlu meletakkan masa dan hak kita sebagai hamba kepada PENCIPTA.
Bak kata Dato' Fadilah Kamsah...tak kiralah agama apapun kamu...berdoa itu sangat penting untuk berjaya apa jua yang diceburi. Maka peruntukkanlah masa untuk berdoa selepas solat kerana sesungguhnya doa itu dapat mengubah dunia. Percayalah.....


Salam sayang dari ibu



Sabtu, 26 Jun 2010

Revolusi terbaru Shaklee

Jun 26, 2010 1 Comments

Dalam ibu sibuk menulis , menjawab email tidak kurang juga update order vitamin termasuklah Vivix, satu revolusi terbaru Shaklee. Harga? Memang mahal tapi siapa jua yang dah mencuba akan mengatakan harganya sangat berbaloi dengan kebaikannya.
Baru2 ini ada seorang yang menelefon ibu dan berkongsi kebaikan Shaklee yang telah dilalui oleh kakak iparnya...

" Kakak ipar akak nampak cantik walaupun dia lebih tua dari akak. Dahi dia licin, tiada kedutan akibat usia yang meningkat. Miracle la Vivix ni"

Ibu tanya lagi..."berapa lama dia dah makan?", jawab kakak ni kakak iparnya sudah 3 bulan mengamalkan pengambilan satu sudu teh Vivix setiap hari.

Memang benar, ibu ada satu testimoni dari luar negara...wajahnya nampak kedut pada awalnya kerana usianya mencecah 90 lebih. Tetapi selepas mengamalkan Vivix, wajah nenek ni berubah menjadi seolah2 usianya baru 50 tahun. Kulitnya kelihatan sangat cekang dan dia memang nampak sangat muda!!!

Ibu pun amik Vivix tapi ye la sebab ibu pun masih muda...tak la nampak effect sangat kot....hehehehe. Tapi betul la kata abah,siapa yang tak nak nampak cantik dan muda?

Apakah yang buatkan kita nampak tua dan berumur?
Banyak faktor.... pemakanan yang tidak teratur dan tidak lengkap, cara hidup sekarang yang semuanya sibuk belaka, tidak cukup tidur....dan banyak lagi sebenarnya. Cuma dua faktor utama ini yang menjadi perhatian penyelidik.

Bagi kalian yang tidak menyusu dan mengandung...boleh mencuba Vivix, vitamin antioksida dalam bentuk cecair dan sangat sedap! Ia berperasa anggur concentrated!
Hanya 1 sudu teh sehari membekalkan resveratrol yang sama di dalam 100 gelas wain merah.
Resveratrol sangat penting mencegah kanser, dan paling penting anti penuaan.
Jika dah consume Vivix perlu ke makan vitamin yang lain? Jawapan ibu....memadai dengan Vivix, ia memberikan tenaga dan kita rasa segar sepanjang hari!

Sesiapa yang nak mencuba Vivix boleh membuat pesanan dan yang hebatnya ibu akan beri freegift serta free postage!

Salam sayang dari ibu





Selasa, 22 Jun 2010

Hidup ini bukan untuk bersedih

Jun 22, 2010 1 Comments

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih hanya akan membuat hati jadi kecut, wajah menjadi muram, semangat akan padam, dan harapan akan menghilang.

Jangan bersedih! Sebab kesedihan hanya membuat musuh gembira, membuat kawan bersedih, membuat orang yang mendengki senang, dan membuat hakikat yang ada berubah-ubah.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih sama dengan menentang qadha, dan menyesali sesuatu yang pasti, jauh dari sikap lembut, dan benci kepada nikmat.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih tidak akan mengembalikan sesuatu yang hilang dan semua yang telah pergi, tidak akan membangkitkan orang yang telah mati, menolak takdir dan tidak bermanfaat.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih itu datangnya daripada syaitan, dan kesedihan itu rasa putus asa yang menakutkan, kefakiran yang menimpa, putus asa yang berlanjutan, depresi yang harus dihadapi, dan kegagalan yang menyakitkan.

Firman Allah SWT, mafhumnya:

Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu. Dan Kami telah menghilangkan darimu beban. Yang memberatkan punggungmu. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan) kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap.

(Al-Insyirah: 1-8)



Credits: Aidh Abdullah Al-Qarni. 2005. La Tahzan

Salam sayang dari ibu



Sabtu, 19 Jun 2010

Jumaat, 18 Jun 2010

Polisi untuk siapa?

Jun 18, 2010 0 Comments

Pernah ibu bersembang dengan abah mengenai polisi....dan apa yang ibu coretkan ini tiada kaitan dengan sesiapa atas perkaitan apa jua sekalipun, maka jangan membuat kesimpulan dengan hati yang buta. Sekadar perkongsian secara sihat untuk kita memahami apa itu polisi.

Apa itu polisi?
Polisi membawa maksud rancangan tindakan yang telah dipersetujui secara rasmi sebagai asas untuk membuat atau melaksanakan sesuatu keputusan atau dasar.
2. Dokumen yang mengandungi kontrak insurans atau syarikat.

Mengapakah polisi itu wujud? 
Secara amnya polisi itu wujud atas agenda tertentu.

Perlukah kita terikat dengan polisi?
Seandainya kita telah bersetuju dengan hati yang tenang dan fikiran yang waras maka polisi perlu dipatuhi.

Dengan ertikata lain, selagi individu itu boleh "tolerate" dengan polisi tersebut maka selagi itu ia perlu mematuhi segala asas polisi. Manusia ini akan mematuhi polisi yang ditetapkan apabila polisi itu tidak melampaui had batasan sempadan individu itu.

Sebagai contoh mudah:
Seorang teman abah yang bekerja dengan syarikat minyak S**** telah berhenti dari pekerjaannya kerana  merasakan gaji 4 angka yang diterimanya tidak setanding dengan usahanya. Beliau mencari pekerjaan yang selari dengan minat dan kehendak jiwanya. Maka peletakkan jawatannya membawa maksud bahawa beliau sudah tidak boleh lagi bertolak ansur dengan polisi syarikat. Polisi itu mungkin telah melampaui had batasan yang boleh di " tolerate" oleh beliau maka sebab itu beliau keluar dari polisi tersebut.

Bagi kawan-kawannya yang masih bekerja dengan syarikat tersebut bermaksud mereka mereka masih boleh  " tolerate" dengan polisi tersebut dan polisi itu tidak melampaui had batasan yang boleh di "tolerate" oleh mereka.

Namun pendapat ibu secara peribadi, seandainya polisi itu mempunyai kewajaran untuk dipatuhi demi kebaikan tanpa melampaui had batasan yang mampu kita pegang, ianya tidak salah sama sekali untuk dipatuhi. Sebaliknya jika polisi itu tidak membawa apa2 manfaat pada diri kita sebaliknya hanya kebaikan dan kepentingan peribadi sesetengah pihak, maka kita punya hak untuk tarik diri dari polisi tersebut.


Jujurnya ibu hanya terikat dengan polisi kerajaan sahaja...dah kerja ngan gomen....




Salam sayang dari ibu


Rabu, 16 Jun 2010

7 Sebab ?

Jun 16, 2010 2 Comments



Kita memerlukan lebih daripada 40 jenis zat makanan untuk kesihatan tubuh yang baik. Namun tidak terdapat sejenis makanan yang dapat membekalkan ke semua zat makanan yang diperlukan. Pilihan makanan harian kita perlu merangkumi roti dan bijrin lain, buah buahan , sayur-sayuran, produk tenusu dan maknan protein lain seperti daging, ayam, ikan dan sebagainya.

Persoalan yang kerap ditanya: Perlukah saya mengambil pemakanan tambahan sedangkan saya sentiasa mengamalkan diet yang seimbang yang mengandungi jumlah protein , karbohidrat , lemak, buah-buahan dan sayur-sayuran yang mencukupi?
Untuk mengenepikan keraguan ini, disenaraikan 7 alasan mengapa kita perlu mengambil makanan tambahan walaupun kita telah mengamalkan hidangan harian yang seimbang.

1. Sesetengah zat makanan contohnya vitamin E dengan dos yang diperolehi dari makanan tambahan memberikan kebaikan kesihatan yang lebih berkesan. Pengambilan makanan tambahan seperti vitamin C membantu mencegah ataupun melambatkan penjelmaan sesetengah penyakit-penyakit teruk seperti penuaan awal, selaput mata, rheumatoid arthritis dan diabetic.
2. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi vitamin dan galian yang kurang berbanding dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang tumbuh di tanah yang subur dan kaya dengan zat makanan. Di samping itu racun perosak , racun serangga , racun tumbuhan dan bahan pencemar yang lain juga mempengaruhi kualiti buah-buahan dan sayur-sayuran.
3. Zat-zat makanan akan hilang semasa proses pengangkutan , penyimpanan dan penyediaan. Vitamin2 tertentu seperti vitamin C dan enzim akan mudah musnah oleh haba semasa dimasak. Buah-buahan seperti epal mulai hilang kandungan Vitamin C sebaik sahaja ianya dipetik.
4. Pengambilan minuman keras, merokok, ubat-ubatan , laksatif dan antibiotic mengganggu penyerapan zat makanan. Pengamalan diet yang tinggi kafien , lemak , kolestrol, gula dan garam mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.
5. Kita biasanya makan mengikut rasa dan bukan asas pemakanan. Contohnya makan nasi lemak sebagai sarapan pagi dan roti canai semasa minum petang. Kita sentiasa makanan oleh kerana kita lapar ataupun kita bosan atau demi memenuhi ketagihan atau kepuasan terhadap sesetengah makanan. Kita jarang makan kerana kita memerlukan zat makanan tertentu.Pengambilan minuman ringan (soft drink) menjadi satu trend pada hari ini. Begitu juga dengan semua makanan segera yang terkenal dan kini disogokkan dengan pelbagai mainan agar anak memujuk kita membeli yang mana makanan ini sangat tinggi kandungan lemaknya.
6. Memakan makanan seperti hotdog, stik, burger menjadi semakin popular terutamanya bagi masyarakat bandar. Dengan adanya semakin ramai kaum ibu yang bekerjaya, usaha untuk memperolehi tiga hidangan masakan rumah menjadi semakin sukar. Makanan yang dijual diluar biasanya rendah dengan nilai makanan, sedangkan kandungan MSG( monosodium glutamate), garam dan lemak adalah tinggi. Ini meningkatkan lagi kejadian kes diabetic, kanser dan jantung.
7. Seandainya anda mencari2 pemakanan tambahan tetapi tidak tahu bagaimana, Shaklee dapat membantu anda memperolehi kesihatan secara menyeluruh sepanjang hayat anda. Berdasarkan kepakaran dan teknologi proprietary selama lebih 40 tahun, Shaklee mempunyai pelbagai jenis produk pemakanan yang boleh anda pilih untuk memenuhi keperluan zat makanan anda.

Salam sayang dari ibu

Ahad, 13 Jun 2010

Entry yang tidak berkaitan dengan BF

Jun 13, 2010 1 Comments

Sejak balik Muar last week ibu dah terjatuh hati la dengan sinetron yang sedang berlangsung di Astro sekarang ni...Benci Bilang Cinta. Cerita ini dilakonkan oleh Baim Wong dan Marshanda...mula2 tak minat pun bila tengok 1-2 episod kat rumah mak. Tapi hari Sabtu lepas balik ke Miri petang tu ibu tengok marathon sinetron ni dari jam 5pm sampai 8.30mlm... tak dapat tengok sampai jam 9mlm sebab nak g makan malam kat Selera Melayu kat Seberkas.

Sejak dari itu ibu mengikuti cerita bersiri ini...best dan boleh tahan menarik. Ianya sama dengan cerita Korea Princess Hours. Walaupun ibu tak pernah tahu cerita Korea ni tapi sebab atuk(mak ibu) sangat2 up to date ngan cerita bersiri maka ibu pun tahulah sikit2.

Apa yang best tentang cerita ni? Ala ianya tentang perkahwinan kontrak dan akhirnya saling jatuh cinta. Suka tengok Baim Wong bawa watak Dimas , kononnya waris tunggal keluarga kaya Keluarga Subekti. Dipadankan pula  dengan pelakon wanita yang cun iaitu Marshanda yang bawa watak Nona Winda yang happy .....Jika kalian nak tengok, waktu siarannya ialah jam 6.30pm-7.30pm dan ulangan pada jam 11mlm hari yang sama iaitu Selasa hingga Jumaat. Jika tak dapat tengok hari weekdays, tengok aje marathon...hehehehe.

Bila tengok cerita ni buatkan ibu rasa rindu yang amat kat abah tersayang...tak sabar nak tunggu abah balik sebab nak celebrate besday Addin sama2....Abah, ibu rindu sangat kat abah!


Salam sayang dari ibu




Tripple Gem

Jun 13, 2010 0 Comments
Apa sebenarnya tripple gem? Tripple Gem terdiri daripada Energizing Soy protien(ESP), Meal Shake dan performance drink. Ini adalah antara salah satu pilihan bagi individu atau ibu2 yang mengandung mahupun menyusu yang tidak suka kepada supplement dalam bentuk pil. Ketiga2 ini dalam bentuk serbuk dan boleh dibancuh sekaligus ke dalam ke dalam gelas untuk satu minuman.

ESP seperti yang ibu telah terangkan dalam post2 sebelum ini dan kini telah ramai ibu yang sangat berpuashati setelah mendapatkan satu canister ESP.
Antara testimoni terbaru ialah seorang ibu kembar iaitu Noriz, memberitahu dalam mesejnya ..." Sabtu lepas pergi timbang twin. Berat  abang naik 4.2kg kepada 5.5kg . Adik dari 4.1kg kepada 5.4kg.".

 Memang benar protien membantu dalam pembesaran anak kerana protien membantu penghasilan dan pembentukan sel dalam tubuh kita.

Berbalik kepada Meal shake....ianya adalah multivitamin Shaklee dalam bentuk serbuk selain terdapat sedikit kandungan protien di dalamnya. Ia berperasa vanilla. Anggaran satu canister Meal Shake boleh tahan untuk 1 hingga 1.5 bulan. Jika tablet memang boleh tahan sehingga 4 bulan namun setiap sesuatu punyai kekuatan dan kelemahan. Dalam bentuk tablet memang tahan lama tapi kita kena sanggup telan pil. Bagi yang tak sanggup telan pil maka dalam bentuk serbuk@ cecair pastinya menjadi pilihan dan wang tidak menjadi ukuran.

Manakala performance drink ialah minuman isotonik tanpa karbonat dan ini menjamin perut kita tidak meragam sepanjang hari. Jika seseorang hanya bergantung dengan minuman isotonik bergas pastinya akan mempunyai masalah perut berangin akibat karbonat tadi. Sepanjang bulan puasa, memang ramai yang membuat pesanan untuk membeli Performance drink ini terutama apabila si suami juga turut merasakan kebaikannya. Banyak ibu coretkan pengalaman dan cerita mengenai Performance drink dalam entry yang berkaitan dengannya.

Salam sayang dari ibu



Melihat rezeki dalam konteks yang lebih luas?

Jun 13, 2010 1 Comments

Pernahkah kita terfikir bahawa:

  1. Jemputan makan di rumah kawan atau saudara
  2. Lalu lintas yang lancar
  3. Keluarga yang bahagia
  4. mendapat cahayamata
  5. Dalam kelewatan tetapi dapat sampai tempat yang di tuju  tepat masanya.
  6. mendapat pesanan barang belian (secara pos) dengan cepat.
  7. Melahirkan anak dengan tanpa banyak masalah.
  8. Teman sekerja belanja makan tengahari.
  9. Penghasilan susuibu yang berterusan walau tidak banyak.
  10. Mengandung anak tanpa banyak kesulitan (morning sickness atau alahan)
  11. Perniagaan mendapat sambutan.
  12. Perjalanan ke tempat yang dituju dengan lancar.
  13. Pergi dan pulang kerja dengan selamat.
  14. Anak selamat di pusat jagaan/taska.
  15. Anak sihat dan jarang sakit.
  16. Dapat nikmat makan dan minum dengan baik.
  17. Dapat menggunakan pancaindera dan segala nikmat kesihatan.
  18. Dapat bangkit dari tidur dengan baik.
  19. Mempunyai pekerjaan.
Sebenarnya banyak lagi nikmat yang Allah berikan yang mana adakala kita terlupa ianya salah satu REZEKI. Rata2 kita melihat rezeki itu dalam bentuk DUIT semata-mata. Rezeki itu sangat luas sebenarnya....namun berapa kalikah kita mengucapkan syukur pada Ilahi atas nikmat yang diberikan?
Apa yang ibu tuliskan juga menjadi peringatan buat ibu sendiri....berapa banyakkah masa yang kita peruntukkan untuk beribadat, memuji dan menginngatiNya sewaktu kita mendapat nikmat dan dalam keseronokkan?
Tetapi sudah menjadi lumrah , bila kita dalam kesusahan, kesulitan dan susah hati....pastinya kita akan punya banyak masa untukNya.
Adakala ibu pun malu mahu meminta namun sebagai manusia kita perlu bergantung kepadaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pemberi.
Doa yang paling ibu suka ialah:

" Ya Allah berikanlah kejayaan kepada mereka yang berusaha,
Ya Allah kebenaran kepada mereka yang ingin mengetahui,
Ya Allah berikanlah petunjuk kepada mereka yang memerlukan serta dengan rahmatMu janganlah Kau ambil semula segala nikmat yang telah Engkau berikan. Amin"

Salam sayang dari ibu


Selasa, 8 Jun 2010

Cuti-cuti Malaysia

Jun 08, 2010 1 Comments

Gambar kenangan semasa di Kuala Lumpur....

 Addin sabar menunggu giliran....


Sama-sama naik...senang dan jimat, hehehe.

Berkesempatan menemui pengguna tegar Shaklee di KLCC...NorJannatul Fadilah


 Gambar kenangan Nasa dan Addin bersama Angah.

Salam sayang dari ibu


Ahad, 6 Jun 2010

Check list untuk ibu yang mahu berjaya dalam penyusuan.

Jun 06, 2010 1 Comments

Benarlah kata orang...untuk berjaya perlu selalu muhasabah diri agar kita dapat memperbaiki diri dari yang baik kepada yang lebih baik.

Untuk menjayakan penyusuan dengan cemerlang, marilah sama2 kita muhasabah setiap perkara berikut agar kejayaan dapat dikecapi dengan penuh kemanisan:

1. Solat 5 waktu tidak diabaikan atau dilengahkan ATAU doa bagi non-muslim.

Apa kaitan solat atau doa dengan penyusuan? Sangat penting kerana solat atau doa itulah yang menghubungkan makhluk dengan pencipta. Ini juga menandakan bahawa makhluk itu sangat bergantung kepada pencipta. Dengan izinNya jualah segala nikmat dikecapi. Begitu juga dengan penyusuan, ia akan lebih manis apabila kita dekat denganNya. Segala susah senang kita , kita akan yakin bahawa Dia tidak akan menghampakan kita. Keyakinan yang kuat adalah hasil hubungan kita dengan pencipta. Susu yang keluar dari tubuh si ibu adalah atas keizinan Yang Esa jua. Solat atau doa adalah sebagai tanda kita bersyukur....janjiNya, barang siapa yang bersyukur akan ditambahkan nikmat ke atasnya dan barang siapa yang kufur azab Nya amatlah keras. Bagi Muslim, solat sunat dan zikir2 sangat membantu menjayakan apa yang diusahakan.
Hubungan sesama makhluk juga tidak boleh dipandang remeh bermaksud hubungan suami isteri, ahli keluarga dan jiran tetangga sangat perlu dijaga.

2. Menjaga pemakanan 

Menjaga pemakanan termasuklah dengan pengambilan air yang selari dengan keperluan tubuh. Ibu yang menyusukan anaknya perlu memastikan pengambilan makanan hariannya mengandungi semua zat yang lengkap dan diperlukan oleh si anak yang menyusu tadi. Pengambilan supplement adalah sebagai satu alternatif yang boleh dilakukan oleh si ibu seandainya pengambilan makanan sehariannya tidak seimbang. 

Pentingkah makanan yang seimbang?
Makanan yang seimbang dan lengkap dengan zat yang diperlukan sangat penting dalam memastikan badan si ibu sihat dan terus dapat menghasilkan susu dengan baik. Pengambilan makanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan si ibu mudah letih, moody, stress dan seterusnya memberi kesan ke atas penghasilan susuibu. Kesan jangka panjang yang akan dialami oleh si ibu yang tidak menjaga pemakanan  ialah sakit pinggang, sakit belakang, tumit kaki yang keras, muka yang kusam, keguguran rambut yang teruk dan wajah nampak kelihatan pucat dan masalah kedinginan terhadap keperluan seks.
Penyusuan memerlukan vitamin B yang lengkap serta galian yang diperlukan demi memastikan badan si ibu tidak mudah letih dan sentiasa bertenaga. Kekurangan zat dalam pengambilan makanan seharian boleh menyebabkan si ibu mudah pengsan atau pitam.Jika anda seorang yang mudah penat, kuat cemburu, mudah marah, mudah merajuk, mudah naik angin maka ini menandakan badan anda memerlukan vitamin B yang lengkap melebihi dari orang normal. Ini disebabkan zat dalam badan yang diserap untuk menghasilkan susu tidak diganti dengan kadar yang betul.
Vitamin B boleh didapatkan melalui pisang, kuning telur, bijiri, keju dan yougurt.

 Nota tambahan: Boleh rujuk SINI.


3. Kekerapan penyusuan.

Bagi ibu yang tidak bekerja mungkin tidak punya banyak masalah untuk memastikan kekerapan penyusuan namun bagi ibu yang bekerjaya serta ibu yang exclusively pumping memerlukan disiplin yang ketat dalam jadual pengepaman. Perlu diingat: KEKERAPAN MENYUSU AKAN MENGHASILKAN LEBIH BANYAK SUSU. Maka bagi ibu2 yang mengepam pastikan kalian punya jadual mengepam yang tetap dan disiplin. Makanlah dengan banyak hatta ditambah dengan supplement tetapi jika proses stimulasi(melalui hisapan ataupun mengepam) tidak berlaku maka ransangan untuk badan menghasilkan susu dengan banyak
tidak akan berlaku.


4. Fikiran yang Positif.

Pentingkah fikiran yang positif ? Bagi diri ibu...penting dan sangat membantu seseorang untuk mencapai kejayaan dalam apa yang di usahakannya. Fikirkan boleh, pasti boleh. Ianya juga dikatakan satu doa dan apa yang kita fikirkan akan membuatkan satu aura baik yang pada persekitaran kita. Cuba jauhkan fikiran yang negatif dan perasaan pra sangka.Ianya boleh menyebabkan seseorang itu mempunyai aura yang gelap. Mudah putus asa adalah disebabkan pengambilan makanan seharian yang kurang vitamin B. Maka jika anda ialah seorang yang mudah marah, mudah penat , mudah putus asa berpunca dari pengambilan makanan yang tidak seimbang. Fikiran positif akan lahir dengan cukup doa, usaha menjaga pemakanan dan pengambilan air yang cukup...ini antara pendapat yang ibu belajar dari arwah Tn. Hj Talip.
Ada pendapat mengatakan bahawa orang yang berfikiran positif ini ialah orang yang ceria, sentiasa yakin dengan diri sendiri dan tidak mudah mengalah. Sama keadaan dengan ibu yang menyusukan anak.... jika anda mempunyai sifat ini maka insyaAllah penyusuan selama 2 tahun akan dapat dicapai.



Ini antara checklist yang boleh dibuat setiap hari dalam proses muhasabah diri dan usaha yang berterusan demi menjayakan penyusuan. Mudah2an memberi kebaikan kepada sesiapa juga yang bakal atau sedang menyusukan anak.

Salam sayang dari ibu



Khamis, 3 Jun 2010

KLCC....jumpa di sana.

Jun 03, 2010 3 Comments

Semalam ibu baru sampai ke KL...dari Muar. Puas bercuti seminggu di Muar. Dapat jumpa dua anak dara yang comel...anak Cik Iza dan anak cik Ein.



Hari ini tengahari nak jumpa Auntie Cery dan auntie Along di KLCC...lama tak jumpa. Auntie Cery nak belanja makan...best2...

Buat semua yang menghantar email...insyaAllah ibu akan cuba reply malam ini. Maaf atas kelewatan...semalam nak tidurkan dua bujang ibu, dengan ibu pun terlena. Maklumlah seharian travelling dari selatan naik ke KL.

Namun sesuatu yang ingin ibu sisipkan di sini...doa ibu buat semua ibu2 yang menyusukan anak..

"YA ALLAH, DENGAN RAHMATMU YANG MAHA PEMURAH DAN LAGI LUAS KASIH SAYANGMU....

AKU MOHON KEPADAMU, AMPUNKANLAH DOSA2 IBU YANG MENYUSUKAN ANAKNYA...LAPANGKANLAH REZEKI MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELAPANGKAN REZEKI AKU SEWAKTU MENYUSUKAN KEDUA2 ANAKKU. LANCARKAN REZEKI SUSU ANAK MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELANCARKAN REZEKI SUSU BUAT ANAK2 AKU DAHULU...
SESUNGGUHNYA ENGKAU SANGAT KAYA DENGAN KASIHMU, PERKENANKANLAH DOAKU INI DAN SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN KEDUA IBU BAPAKU KE DALAM SYURGAMU. AMIN."


Salam sayang dari ibu



Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia