Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2009

Luaanya Neraka Allah

Imej
ﻻالهاﻻالله محمدرسولالله

Assalam Mu'alaikum Wbrth!!! Sahabat semua...bacalah....


YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA

ALLAH........AMIN.....

.: Luasnya Neraka :.


Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,


maka ditanya oleh Nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'


Jawabnya: 'Y…

Blog penyusuan?

Imej
Tergelak ibu apabila teman2 dalam fb mengatakan blog ibu khas untuk penyusuan dan orang yang berkahwin sahaja..." Nanti saya ada anak , saya cari awak ya beli vit..." Ibu pun meneruskan perbualan dengan mengatakan, Vitamin ini penting bukan hanya mereka yang sudah berkahwin dan beranak sahaja malah kepada mereka yang sihat. Banyak pendapat mengatakan vitamin ini penting dimakan di kala sakit... adakah ianya benar? Tidak sama sekali. Mereka yang bijak ,mengamalkan pemakanan yang sihat ditambah dengan makanan tambahan seperti vitamin agar pengambilan dan keperluan zat oleh tubuh dipenuhi. Waktu sihatlah kita perlu jaga pemakanan kerana penyakit yang datang bukanlah kerana disebabkan apa yang kita makan hari ini tetapi adalah disebabkan oleh sejarah pemakanan sebelum2 ini. Ibu memberi contoh yang paling nyata... bagi yang mempunyai masalah kolesterol...ini berpunca dari pemakanan yang diambil pastinya mengandungi lemak yang tinggi. Rata2 ibu dapati golongan ini sangat suka kepa…

WHEN YOU THOUGHT I WASN'T LOOKING

Imej
WHEN YOU THOUGHT I WASN'T LOOKING


A message every adult should read because children
are watching you and doing as you do, not as you say.

When you thought I wasn't looking I saw you hang my
first painting on the refrigerator, and I immediately
wanted to paint another one.

When you thought I wasn't looking I saw you feed a
stray cat, and I learned that it was good to be kind
to animals.

When you thought I wasn't looking I saw you make my
favorite cake for me, and I learned that the little
things can be the special things in life.

When you thought I wasn't looking I heard you say a
prayer, and I knew that there is a God I could always
talk to, and I learned to trust in Him.

When you thought I wasn't looking I saw you make a
meal and take it to a friend who was sick, and I
learned that we all have to help take care of each other.

When you thought I wasn't looking I saw you take care
of our house and everyone in it, and I learned we have
to take care of what …

Eczema, Allergy dan gegata@Urticaria?

Imej
Dua hari ibu terkejar2 mencari masa untuk meng"up date" blog tapi tak kesampaian...pagi ni barulah dapat. Entry kali ini ingin ibu kongsikan tentang satu ilmu yang baru ibu fahami dari Doktor Haizam (Miri)...Beliau memberitahu ibu bahawa eczema, allergy, gegata, resdung dan ashma adalah dalam kumpulan yang sama. Jika seseorang itu mempunyai masalah allergy, maka secara langsung ia berkebarangkalian untuk mendapat 4 lagi penyakit yang lain. Dan inilah yang ibu lalui...jika kalian pernah membaca post ibu sebelum ini, semasa ibu kecil ibu adalah seorang yang alah dengan makanan laut terutama udang, sotong, kerang dan ketam namun makanan inilah yang menjadi makanan kegemaran ibu apabila emak ibu memasak salah satu menu yang disebutkan tadi. Maka kaki ibu akan penuh dengan kudis sehingga berair2 dan apabila berjumpa doktor , ibu hanya akan mendapat ubat makan dan ubat sapu sahaja. Namun setelah pengambilan vitamin yang konsisten banyak membantu ibu menghadapi masalah ini. Kini t…

Tazkirah dan renungan

Imej
Siapakah orang yang sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan...

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siap…

Shaklee Haram?

Imej
Bagi menjawab persoalan beberapa teman cyber mengenai isu ISU HALAL. Ini ialah keputusannya, keratan akhbar yang abah AddinNasa masih simpan sebagai bukti bagi menjawab segala kemusykilan.






Shaklee mempunyai pengesahan HALAL by ISA...Islamic Services of America.

Salam sayang dari ibu



Sharing ...

Imej
Ini dari my sister inlaw...doctor: katanya

yg kuning tu cholesterol yg terbentuk berbulan2-makan tahun
kita tak boleh remove cholesterol bawah lapisan salur darah sama mcm kita cuci longkang
omega 3 fungsi dia sebenarnya mengelakkan cholesterol daripada melekat dinding salur darah
omega 3 yg boleh putuskan styrofoam tu bahaya sebb dia boleh kakiskan apa yg dia lalu lah


Salam sayang dari ibu


Renungan hari ini...

Imej
Firman Allah yang maksudnya: -

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).



Salam sayang dari ibu


Terasa...

Imej
Setiap manusia belajar dari kehidupannya sendiri... hidup itu satu pelajaran kepada mereka yang mengambil iktibar. Ibu dahulu seorang yang sangat sensitif...jika ada teguran ibu akan mudah kecil hati sehinggalah satu hari ditemukan dengan seorang insan yang bergelar sahabat, dialah sabahat ibu dunia dan akhirat. Kata2 sahabat ibu ini membuatkan ibu berubah secara perlahan2... sehinggalah hari ini.

Ibu menjadikan setiap teguran itu sesuatu yang membina yang dapat membuatkan ibu lebih baik dari semalam. Seadainya kita mengambil sesuatu itu dengan keterlaluan , sebenarnya kita juga yang rugi.

Sahabat ibu mengatakan bahawa manusia yang sensitif itu adalah manusia yang sombong dan sangat dibenci oleh Allah. Sesungguhnya hanya Allah yang layak untuk sombong(dengan erti kata lain bermegah....) dan kerana itulah sesiapa yang memiliki sifat ini sangat dibenciNya. Kata2 ini membuatkan hati ibu tersentap... mana tidak, siang malam kita beribadat padaNya tetapi kerana adanya sifat mudah terasa atau…

Cepatnya masa itu....

Imej
Rasanya cepat betul masa berlalu...diam tak diam, Addin dah nak sekolah darjah satu. Barang sekolah belum beli lagi... ibu dengan abah akan kemaskan rumah yang akan kami diami , insyaAllah by next week kami masuk. Ibu harap by the time masuk rumah, streamyx pun dah ada.





Dua anak teruna ibu....semoga berjaya di dunia dan akhirat....


Ini gambar yang Nasa ambil thru hp ibu... dia memang suka bergambar.


Salam sayang dari ibu