Sabtu, 15 Ogos 2009

# Diariku # susu ibu

Usaha dulu...tatapan ibu yang mengandung

Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu yang diciptakanNYA. Namun sebagai makhluk kita perlu 3 perkara penting dalam hidup iaitu Usaha, Doa dan Tawakal. Namun ramai antara kita yang lupa untuk yang kedua dan ketiga itu tidak lupa juga yang serahkan bulat-bulat pada takdir. Kisah yang ibu akan tulis ini sebenarnya membuatkan ibu benar2 mengambil iktibar atas sikap alpa manusia dalam menjalani kehidupan ini.

Ariwana( bukan nama sebenar) sangat gembira dengan berita yang diterimanya iaitu beliau disahkan mengandung setelah hampir 3 tahun menunggu. Syukur. Berita itu disebarkan kepada semua ahli keluarga , saudara mara dan rakan taulan. Sepanjang mengandung beliau banyak membaca bagaimana untuk menguruskan anak apabila si bayi ini lahir nanti. Ariwana tidak begitu mengendahkan mengenai pemakanan walaupun hakikatnya perkara ini tidak boleh dipandang remeh. Ditambah pula emaknya selalu memberitahu, memadai dengan makanan harian. Ditambah lagi emaknya memesan jangan makan vitamin doktor mahupun yang dijual di farmasi. Ini semua boleh membuatkan bayi besar dan susah untuk melahirkan nanti. Yang lebih dahsyat emaknya suka menakutkan dengan berkata, kalau beranak potong tu lagi sakit, bertahun nak baik luka dalam.

Maka nak dijadikan cerita Ariwana melalui sembilan bulan mengandung dengan seronok dan gembira sekali. Masa untuk bayi ini lahir telah tiba. Kuasa Allah menentukan segalanya. Ariwana terpaksa melahirkan anaknya secara ceaserean kerana komplikasi yang dihadapinya. Ariwana terpaksa redha. Bertambah sedih bayinya dikatakan punya masalah kesihatan akibat kurang vitamin.

Kini Ariwana sangat sedih apabila melihat bayinya yang berada dalam keadaan yang kurang sihat ditambah dengan berat yang hanya 1.9kg. Kini Ariwana berusaha untuk menyusukan anaknya agar anaknya sekurang-kurangnya sihat dan beransur kuat. Ariwana kini sibuk membaca buku pemakanan untuk mendapatkan ilmu bagaimana untuk memperbaiki keadaan.

Pengajaran yang boleh ibu kongsikan ialah, sesungguhnya setiap kelahiran anak adam itu telah tertulis sama ada normal mahupun ceaserean. Namun sebagai seorang ibu, kita perlu berusaha untuk mendapatkan anak yang sihat tubuh badannya. Perlu ada usaha untuk melahirkan anak yang sihat dan bukan dengan memegang prinsip TAKUT MAKAN VITAMIN NANTI ANAK YANG LAHIR BESAR. Sekurang-kurangnya kita berusaha dengan jaga pemakanan, ambil vitamin dan bersenam disamping berdoa segala yang terbaik buat si anak. Jangan jadi manusia yang jahil yang hanya tahu menyalahkan takdir.

Ibu doakan Ariwana tabah melalui kehidupan yang mendatang. Masih belum terlambat untuk kita mengukir masa depan yang baik!

Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia