Sabtu, 29 Ogos 2009

Merdeka dan hadiah dari Anakkuwiraku!

Ogos 29, 2009 1 Comments
Hanya tinggal sehari sahaja lagi kita akan menyambut kemerdekaan yang ke 52. Maka ini bermakna lagi sehari sahaja lagi ibu akan mengumumkan siapakah yang bakal menerima hadiah misteri dari ibu bagi kategori follower of the month and top commentor. Hmmm, maka bagi kalian yang ingin mengetahui status kalian terutama yang on the move bolehlah subscribe blog ibu melalui email. At least boleh update segala berita terkini dari anakkuwiraku.

Bagi contest BETTER YOU BETTER WORLD keputusan akan diumumkan sebelum hari Raya Aidilfitri tahun ini insyaAllah. Alhamdulillah sambutan sangat menggalakkan dan ibu sendiri terkejut dengan penyertaan yang diterima. Bagi yang telah menerima produk semalam dan hari ini maka diharap kalian akan sempat untuk menghantar entry sebelum tarikh tutup iaitu pada 4 SEPTEMBER 2009 jam 6p.m.Bagi yang ingin mencuba produk tersebut, sangat-sangat dialu-alukan. Ianya juga sangat sesuai untuk dihadiahkan kepada ibu dan ayah sempena bulan yang mulia ini.

Ibu juga sedang memikirkan hadiah yang menarik untuk diberi kepada mereka yang bersedia menjadi testimoni produk Shaklee... dan ini masih dalam perbincangan ibu dengan abah. Maka jika anda ialah salah seorang pengguna Shaklee nantikan berita gembira ini mana tahu anda adalah salah seorang yang bakal menerima hadiah saguhati dari ibu?

Akhirkata....Salam Merdeka dari ibu.

Jumaat, 28 Ogos 2009

Istimewanya seorang wanita...

Ogos 28, 2009 5 Comments
1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab beliau, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahim nya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan bagi nya setiap hari dengan 1000 kebajikan dan menghapus kan dari nya 1000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatat kan bagi nya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahir kan anak, keluar lah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibu nya melahirkan nya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susu nya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anak nya yang sakit, maka Allah memberi nya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barang siapa yang menggembira kan anak perempuan nya, darjat nya seumpama orang yang sentiasa menangis karena takutkan Allah dan orang yang takut kan Allah, akan diharam kan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barang siapa membawa hadiah, (baik makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarga nya, maka pahala nya seperti bersedekah. Hendak lah mendahulu kan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyuka kan anak perempuan seolah-olah dia memerdeka kan anak Nabi
Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suami nya dalam urusan agama, maka Allah memasuk kan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suami nya (10,000 tahun).

10. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

11. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatan nya serta taat akan suami nya, masuk lah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapa kah yang lebih besar hak nya terhadap wanita? Jawab rasulullah, "Suami nya. "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibu nya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu bapa mu, maka jawab lah panggilan ibu mu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suami nya, semua ikan- ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar bagi nya selama mana dia taat kepada suami nya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suami nya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anak nya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggung jawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang bagi nya dari api neraka.

Anak yang cepat mengingat?

Ogos 28, 2009 3 Comments
Semua ibu sedia maklum bahawa anak yang mendapat khasiat susuibu mempunyai IQ yang lebih baik. Ini kerana kandungan DHA dalam susuibu yang banyak membantu. Ibu sendiri sejak Nasa berusia satu tahun lebih, ibu telah mula berikan Omega capsule sebiji atau dua biji untuk seminggu. Begitu juga dengan abang Addin. Alhamdulillah kesannya sangat memberansangkan. Nasa mudah ingat apa yang dia belajar bersama abangnya Addin.

Selain itu apa yang ibu ingin kongsikan bersama adalah bagaimana hendak melahirkan anak yang mempunyai daya ingatan yang bagus. Memang benar pemakanan memang banyak membantu, namun selain itu usaha lain yang boleh diterapkan dalam diri anak2 ialah latihan yang melibatkan nombor dan operasi. Kenalkan mereka dengan nombor dan banyakkan latihan operasi matematik bila mereka dah mula pandai mengira. Ada anak memang cepat belajar. Ada yang dua tahun dah pandai baca. Ibu tak pernah paksa anak2 ibu belajar atau pastikan mereka genius, memadai pada permulaan ini pandai membaca, mengira.

Seorang penulis buku Jepun, Ryuta Kawashima menyatakan bahawa the best way to stimulate the brain is to perform simple mathematical calculation quickly and to read books aloud. Beliau juga mengatakan bahawa melalui dua aktiviti ini can help people retain mental clarify and stave off the mental effects of aging.

Ini sahaja yang selalu ibu praktik untuk Addin selama ini dan memang ianya berkesan. Addin memang kuat mengingat. Jika nak ke kedai, ibu cuma nyatakan barang2 ibu nak beli then Addin akan remindkan list apa yang ibu nak beli...hehehehe. Ibarat ada buku nota bergerak.

Uniknya Addin boleh ingat semua aktiviti kami, tempat yang pernah kami pergi semasa Addin berumur 3 tahun dan adakala kami sendiri pelik dan macam tak percaya. Apapun ibu cuma percaya mungkin ini berkat minum susuibu...hehehehe. Wallah hu alam.


Sebelum ibu terlupa, bagi yang berminat untuk membuat apa2 pesanan Supplement Shaklee boleh emailkan kepada ibu vitamin yang anda berminat beserta dengan transfer notification serta nama penuh, alamat lengkap dan no untuk dihubungi bagi tujuan penghantaran. Sekian terima kasih.

Khamis, 27 Ogos 2009

Doa penggerak

Ogos 27, 2009 3 Comments
Ibu mahu berkongsi satu lagi ayat yang bagus untuk kita semua amalkan... ayat ini pun selalu keluar dalam Astro Oasis sehingga Addin pun dah hafal. Alhamudulillah.
Ibu dapat info ini juga dari email. Semoga kita mendapat manfaatnya.

Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut.





Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;

1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah

Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;


1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.


Keberuntungan beramal dengan doa ini


Terhindar Daripada Bahaya

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.


Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.


Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.


Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.



Jika berusaha pasti ada jalan...

Ogos 27, 2009 1 Comments
Alhamdulillah syukur kepada Allah apabila ibu mendapat khabar berita yang menggembirakan. Auntie Sarimah yang masih di Miri mengkhabarkan bahawa teman pendidiknya yang mengidapi kencing manis kini dalam proses sembuh.

Teman Auntie Sarimah ini mengidap kencing manis dengan bacaan gula yang sangat tinggi iaitu 19 dan sering turun naik kandungan gulanya. Dek kerana bacaan gula yang sangat tinggi, teman Auntie Sarimah ini perlu menyuntik sendiri insulin ke dalam tubuhnya. Bayangkan betapa teruk keadaan temannya ini.

Maka Auntie Sarimah meminta pandangan ibu mengenai ini dan bertanya apakah supplement yang mudah dapat membantu temannya ini dapat mengawal kandungan gula dalam darahnya memandangkan telah banyak ubat dan supplement yang dicuba namun masih gagal. Ibu hanya menyarankan teman Auntie Sarimah ini mengambil zinc dan fiber unflavoured Shaklee sebagai tambahan memandangkan pihak hospital telah membekalkan vitamin lain seperti multivitamin dan b complex.

Mengapa zinc? Zinc membantu pankreas mengeluarkan insulin. Insulin penting untuk mengawal kandungan gula dalam darah. Manakala Fiber penting untuk menyerap semua lebihan gula dan lemak LDL dalam tubuh untuk disingkirkan semasa proses perkumuhan.

Percaya atau tidak, dalam masa 2 minggu, teman Auntie Sarimah ini bersungguh meminum fiber bersama zinc yang diberi oleh Auntie Sarimah. Bacaan gulanya sebelum mencuba adalah 19 dan hasilnya setelah 2 minggu kini bacaannya menjadi 6. Doktor sendiri terkejut apabila beliau mampu mengatasi masalah gula yang sangat tinggi yang memang menjadi masalah besar kerana turun naiknya bacaan gula selama ini. Kini teman Auntie Sarimah membuat pesanan kedua untuk zinc dan fiber unflavoured Shaklee demi memastikan gulanya di paras normal. Beliau sangat gembira kerana ditemukan dengan pemakanan yang membantunya mendapatkan kesihatan yang optimum.

Ibu doakan bagi mereka yang mencari supplement untuk ibubapa yang mengidap kencing manis boleh mencuba 2 supplement ini sebagai permulaan. Buat pengetahuan semua, zinc memang penting dalam kebanyakan proses dalam tubuh kita. Namun fiber adalah supplement yang tidak mengandungi apa2 zat selain membantu badan menyingkirkan lemak dan gula yang berlebihan dalam tubuh kita.

Bagi Auntie Sarimah pula, yang telah melahirkan anaknya yang ketujuh baru2 ini sangat gembira apabila anaknya kini hampir 2 bulan usianya telah mencapai berat hampir 5kg. Baby auntie Sarimah ini lahir dengan berat 3.1kg, dan auntie Sarimah memang seorang yang concern dengan perkembangan anak2nya. Memandangkan beliau telah melahirkan anak yang ke 7 beliau memang memastikan anak kecilnya mendapat khasiat yang cukup dari susuibu. Auntie Sarimah memberitahu kepuasannya kali ini adalah kerana beliau mengambil Shaklee sebagai set selepas bersalin berbeza dengan anak2 yang terdahulu. Yang penting zinc banyak membantu dalam pembesaran anak selama penyusuan susu ibu. Ia membantu agar proses pembesaran anak sentiasa meningkat.

Ibu doakan agar ramai ibu yang akan bersalin selepas ini mengambil vitamin dalam proses penyembuhan sekaligus dapat membekalkan vitamin yang berkualiti kepada si kecil melalui susuibu. Alhamdulillah ibu sendiri melalui proses penyembuhan selepas bersalin dengan hanya pengambilan vitamin lengkap dan hasilnya sangat membanggakan.

Sekian dulu...

Bacaan untuk rehatkan minda

Ogos 27, 2009 1 Comments
Ibu menerima email ini semalam dan ianya cukup menarik perhatian ibu. Walaupun ada antara info telah ibu tahu namun ianya seronok sebagai selingan dalam kerja harian kita.

Adakah anda tau?


1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida
Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia
yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni...

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun.
Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu
merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak
mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik
ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan
bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan
jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan
sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya
tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa
dari orang lain.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor
nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di
mana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan
sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman
berterbangan ketiki anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan
12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan
tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam
sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap
tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling
banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa
dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk
penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya
menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne
segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun
kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10
tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk
bahagian bibirnya sahaja)

27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby'.

28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu
tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat
menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita
sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!

30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan ?

kekekeke!!! OK dah pegi buat keja kekeke!!!

Rabu, 26 Ogos 2009

Contest Dilanjutkan...

Ogos 26, 2009 3 Comments
Setelah berbincang dengan abah Addin dan Nasa , kami memutuskan untuk melanjutkan tarikh tutup contest sehingga 4 September 2009 jam 6.00pm. Ini memberi peluang kepada mereka yang menerima pendapatan pada setiap awal bulan untuk membeli Performance Drink seterusnya melayakkan diri untuk menyertai contest ini. Keputusan ini berdasarkan permintaan beberapa teman yang baru menemui blog ibu namun mereka menerima gaji atau pendapatan setiap awal bulan.

Maka dengan ini contest ini akan berlangsung selama genap sebulan iaitu bermula dari 5 Ogos sehingga 4 September 2009.

Bersama-sama ini ibu copy entry dari blog Auntie Along mengenai Performance Drink. Credit to MySuperKids untuk Khasiat da kebaikan Performance Drink.

1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.

2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.

3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.

3. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.

4. Fungsinya tak sama dengan milk booster atau makanan penambah susu lain kerana ia bukan untuk menambah susu sebaliknya menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.

5. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong cegah dehydration tu.

Kandungan Performance drink.

* Bagi yang telah mencuba, sila pastikan anda menyimpan Performance Drink di dalam peti sejuk demi memastikan ianya sentiasa kering.


Selasa, 25 Ogos 2009

Rahsia di sebalik nama dan nombor

Ogos 25, 2009 3 Comments
Tersenyum bila ibu membaca tulisan coretan Auntie Along mengenai Rahsia tapak tangan dan anggota badan. Bukannya apa, ada seseorang yang rapat dengan ibu pernah memberitahu apa yang dia baca melalui garisan tangan ibu ialah umur hayat ibu panjang dalam 60-70 tahun tetapi kerana ada ramai orang selalu doakan ibu dan selalu mengucapkan panjang umur ibu maka umur ibu boleh mencecah sehingga 102 tahun. Mak oiii... agak2 sapalah yang akan menemani ibu waktu itu. Ibu pun bukanlah percaya sangat tetapi memang rata2 teman dan kenalan yang telah lama ibu kenal apabila bersembang dalam telefon mahupun melalui sms memang mereka suka menyebut ..." panjang umur N akak baru nak call" dan tidak kurang juga ayat dari mesej kawan2 ibu ..." panjang umur ko aku baru nak mesej ko dah mesej dulu ".

Hmmm...dalam keluarga ibu sebelah mak ibu ada seorang atuk saudara perempuan yang hidup sehingga 102 tahun dan hidupnya ditemani oleh menantunya dan kini sudah arwah dah atuk sedara ini.Walaupun begitu ibu tidak harap untuk hidup sehingga beratus tahun, memadailah umur yang berkat. Semenjak dari itu ibu selalu berpesan kepada kawan2 rapat ibu doakan ibu sejahtera selalu dah memadai.

Berbalik kepada tajuk entry ibu, sebenarnya arwah abah ibu seorang yang sangat istimewa. Memandangkan arwah abah lahir dengan tembuni maka imam yang memecahkan ketuban itu pernah memberitahu kepada nenek ibu bahawa abah adalah salah seorang manusia terpilih dan sangat istimewa. Arwah mempunyai kelebihan membaca seseorang dari nama dan kad pengenalan. Walaupun ibu juga turut memiliki ilmu ini namun ianya tidak boleh selalu digunakan. Bukannya bagus melihat kebaikan dan keburukan orang. Setiap manusia itu mempunyai kebaikan dan kekurangannya cuma bagusnya ilmu ini kerana kita boleh memahami dengan lebih baik individu tersebut.

Memang nama itu mempunyai makna terutama jika memilih nama2 yang baik yang disarankan dalam Islam tetapi setiap huruf dalam nama itu juga mewakili sifat seseorang. Begitu juga dengan nombor dalam kad pengenalan seseorang. Ada tertulis seseorang itu boros atau sebaliknya. Ianya sekadar panduan semata2.

Ilmu ini adalah rahsia dan tidak boleh diajarkan kepada sesiapa, itulah amanat terakhir arwah abah. Ibu hanya menggunakan sebagai panduan dalam melihat karenah dan perangai serta gelagat manusia.Mengapa ibu mempelajari ilmu ini? Sekadar suka2 kerana sekurang2nya ibu mengetahui mengapa sifat seseorang itu begini dan begitu , kerana semuanya ada dalam nama itu sendiri. Ramai yang kurang percaya namun ibu mempelajari ilmu ini seawal usia 14 tahun.

Arwah abah kata bukan semua orang mendapat ilmu ini kerana jika silap langkah ianya boleh membawa kepada syirik dan memesongkan akidah seseorang. Memadailah ibu jadikan ianya sebagai panduan dalam urusan ibu dengan sesiapa sahaja yang perlu ibu dealing with. Paling penting kita hanya perlu menjadi diri kita sendiri dan jangan cuba mengubah diri untuk menjadi orang lain.

Salam sayang dari ibu....

Selamat malam.

* Bagi yang meminta agar tarikh tutup contest di extendkan sehingga 4 September... ibu akan cuba berbincang dengan abah terlebih dahulu. InsyaAllah permintaan ini akan dipertimbangkan memandangkan 31 August adalah cuti umum dan penghantaran tidak dapat dilakukan pada tarikh tersebut. Akan ibu maklumkan dalam post yang akan datang.

Keju dan Tuala?

Ogos 25, 2009 4 Comments
Kisah ini sungguh membawa pengajaran... dan seperti yang kita sedia maklum bahawa memberi pada ahli keluarga terutama mak dan ayah serta adik beradik adalah perlu didahulukan apabila saat mereka memerlukan pertolongan kita baik dalam aspek material mahupun sokongan moral.

SEKETUL KEJU DAN SEHELAI TUALA KECIL
oleh: Ustazah Noorbayah Mahmood.

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya.

"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang inipun menceritakan hal yang berlaku padanya :- "Ya,Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."

Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut."Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka.

Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata." Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian kulihat ditangan kirinya ada seketul keju dan ditangan kanannya ada sehelai tuala kecil.Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu
rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi.

Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal. Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menaggung azab di neraka.Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia kulihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika didunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur.

Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah." Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir dipipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh. Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu.Mudah-mudahan segala dosanya terampun.

INSYALLAH"

"WAR-WARKANLAH KPD SELURUH UMAT MUHAMMAD UNTUK SECEBIS PEDOMAN AGAR TIDAK MENGAMAL SIKAP KEBAKHILAN TERHADAP SESAMA MANUSIA..."

Wajah kesayangan hamba....

Ogos 25, 2009 3 Comments
Ini antara gambar terbaru anak2 ibu.... gambar ini diambil semasa kita berjalan2nsebelum puasa yang lalu....
Alhamdulillah sekejap masa berlalu... Ibu berjaya menyusukan abang Addin sehingga 3 tahun lebih dan Nasa sehingga kini dah 2 tahun. Ibu bersyukur sangat kerana dapat melalui semua dugaan yang datang sepanjang menyusukan kalian.

Inilah kejayaan terbesar hasil dari penyusuan susu ibu. Walaupun Nasa tidak dapat pecahkan rekod abang Addin iaitu mempunyai berat 10kg semasa usia 5 bulan namun Nasa tetap menjadi kejayaan ibu kerana dapat menyusukan Nasa sehingga kini...alhamdulillah.



Isnin, 24 Ogos 2009

Allah selamatkan Kamu!

Ogos 24, 2009 10 Comments
Alhamdulillah syukur pada Allah dengan izinNYA ibu dah berjaya menyusukan Nasa selama 2 tahun. Hari ini genaplah Nasa dua tahun.

Allah selamatkan kamu
Allah selamatkan kamu
Allah selamatkan Nasaruddin
Allah selamatkan kamu!

Ibu doakan Nasa dan abang Addin berjaya di dunia dan akhirat!


Masa ni Nasa berumur dalam 3 bulan. Masa ni orang panggil Nasa baby Michelin sebab tangan dia berketul2.



Nasa berumur 4 bulan.




Nasa dah berumur 10 bulan.


Nanti ibu akan update latest pic Addin dan Nasa, InsyaAllah.

Jumaat, 21 Ogos 2009

Boleh tolong hantar??

Ogos 21, 2009 9 Comments
Adakah ini satu permintaan atau rayuan? Terpulang pada penerimaan yang membaca tetapi ibu ingin meminta tolong kepada mereka yang dah membeli performance drink untuk submit contest memandangkan kalian dah berbelanja untuk membeli walau hanya satu canister Performance Drink. Jujur ibu katakan yang membeli Performance Drink memang ramai sehinggakan Shaklee sales representative akan sedia maklum setiap order Performance Drink pasti akan dikaitkan dengan contest ibu yang julung2 kalinya dibuat oleh Sales distributor...hehehehe. Namun yang menghantarnya belum sampai 4 orang.Sedih betul. Ada beberapa blogger yang membeli sampai 2-3 Performance Drink tidak lupa juga Aishah yang membeli sampai 8 canister Performance Drink. Namun setiap peserta hanya layak memenangi satu hadiah sahaja. Jadi ibu bercadang weekend ni nak membeli semua hadiah contest awal2.
Ibu juga bercadang nak menambah nilai harga hadiah contest jika ramai yang membeli tapi tak ramai yang submit contest. Bagaimana? Menarik kan? Jadi bagi yang dah membeli tu bolehlah submit ya. Abah ada juga memberi pandangan mungkin submission untuk contest kalian buat lewat sebab nak karang ayat, hmmm bolehlah menyejukkan hati ibu seketika.

Apa pun terima kasih kepada semua yang membuat pesanan dan belian...Terima kasih banyak2!

Sehingga bertemu lagi dalam coretan akan datang...akhir kata

Selamat Berpuasa!

Khamis, 20 Ogos 2009

Ragam manusia

Ogos 20, 2009 8 Comments
Sepanjang ibu berkongsi produk Shaklee dengan ramai orang, banyak ragam manusia yang ibu temui. Paling ramai yang ibu temui adalah mereka yang kurang membaca jadi banyaklah pendapat2 yang bertentangan dengan ilmu yang ibu pelajari. So itu sudah menjadi lumrah alam namun apa yang ibu pegang, tidak perlu kita bertelagah perkara sebegini kerana satu masa yang hak itu akan tiba dan batil akan lenyap jua.

Namun sesuatu yang buat ibu sedari ialah tentang orang kita yang adakala terlupa adab dan budi yang menjadi amalan sepanjang zaman. Dua perkataan yang sering dilupakan iaitu ucapan terima kasih dan perkataan tolong..iaitu PLEASE. Walaupun ramai pelanggan ibu yang sangat berbudi bahasa tetapi tidak kurang juga mereka yang kurang berbahasa.

Tidak salah kita mengucapkan maaf jika bayaran tertangguh atau terlupa, tidak salah kita mengucapkan terima kasih apabila menerima barang dan tidak salah kita mengucapkan tolong jika mahu meminta sesuatu....

Ada seorang teman ibu dahulu aktif dengan produk Avon dan ibu merupakan salah seorang pelanggannya. Setiap kali ibu ingin membuat pesanan dan akan ibu dahulukan duit seperti prosedur biasa perniagaan, teman ini pastinya akan mengucapkan Alhamdulillah terima kasih kerana membayar. Mula2 ibu ingatkan itu satu sindiran tetapi hakikatnya ini adalah satu tingkah laku terpuji kerana jujur menghargai pelanggan.Ibu cuba praktikkannya walau adakala terlupa juga.

Begitu juga apabila menerima produk, rata2 pasti akan mengatakan terima kasih... namun percaya atau tidak ada juga manusia yang alpa untuk perkara semudah ini. Pelanggan sebegini ibu cuma membuat andaian bahawa dia seorang yang berat mulutnya. Bukan ibu mengharap orang berkata terima kasih tetapi dari sini kita akan menilai tinggi mana budi bahasa seseorang....

Perkataan tolong adalah perkataan yang jarang ibu temui namun masih ada segelintir yang tinggi budi bahasanya. Seorang kenalan blogger ibu apabila mahu membeli vitamin, beliau ini akan memulakan conversation dengan meminta tolong... " N boleh tolong orderkan saya vitamin untuk emak saya di kampung?" Sejuk benar hati ibu mendengarnya. Bukanlah ibu mengharap orang berkata sedemikian tetapi sejuk hati bila bertemu dengan orang yang berbudi bahasa. Berbanding pula dengan mereka yang suka berkata 'Saya nak order vitamin ini dan itu, bila boleh dapat?" .Tidak kurang juga ayat dari mesej yang ibu terima,... " kalau saya order lebih dua botol boleh dapat free postage tak?". Kadang2 nak tergelak dengan telatah manusia.

Ibu berkongsi produk Shaklee dengan semua peringkat umur... semua ibu berikan dengan harga ahli dan jika ada yang merasakan tidak mahu membayar wang postage, ibu alu-alukan jika teman tersebut mampu untuk ke branch Shaklee sendiri.

Kita tidak tahu hidup kita sehingga takat mana, namun pada kesempatan ini ibu ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang memberi sokongan kepada ibu melalui pembelian setiap bulan. Terima kasih kerana mempercayai ibu dengan belian kalian yang adakala mencecah ribuan ringgit. Minta maaf juga andaikata ada cerita tulisan ibu yang menyinggung perasaan kalian tanpa disedari. Akhir kata ibu harap dan ingin meminta tolong agar kalian tidak serik untuk membuat pesanan produk melalui ibu...


Salam sayang.

Mengapa ada orang berduit tapi tetap susah?

Ogos 20, 2009 8 Comments
Ibu teringat perbualan ibu dengan seorang teman lama yang ibu kenali sebagai kak Imah. Kak Imah ni seorang yang peramah dan baik orangnya. Beliau melayan ibu bagai saudara kandungnya sendiri. Tujuan ibu menulis cerita ini bukan untuk memburukkan sesiapa sekadar mengambil pengajaran dari kisah hidup beliau.

Sebelum ini beliau pernah bercerita kepada ibu yang beliau terpaksa mengambil EL kerana ibunya sakit. Apabila ditanya sakit apa, jawab beliau sakit orang tua. Beliau juga memberitahu bahawa beliau terpaksa mengambil EL kerana ibunya terjatuh dalam keadaan telentang di dalam bilik air. Oh kesiannya detik hati ibu waktu itu. Kak Imah memberitahu bahawa ibunya memang mengidap kencing manis dan keadaan gula dalam badannya tidak pernah stabil. Maka akibat jatuh itu membuatkan kaki ibunya bengkak.

Ibu pun mencadangkan agar Kak Imah membelikan beberapa supplement agar dapat membantu mengurangkan kesakitan ibunya itu. Kak Imah terus menjawab " Tak payahlah susah2 nak suruh belikan mak akak tu vitamin, doktor bagi ubat pun dah cukup banyak". Ibu masih sabar menerangkan kepentingan vitamin dan supplement terutamanya untuk mengurangkan kadar gula dalam darah ibunya antaranya termasuklah zinc dan fiber. Jawapan kak Imah " Hmm, akak bukan apa N tapi kalau akak beli pun takut membazir jek, dia tak makan pun tu nanti". "Mana akak tahu? Adakah akak pernah membelikan apa2 untuknya sebelum ini?" Tanya ibu dengan perlahan. Jawab kak Imah dengan pantas " Ah tak payah belikan apa apa pun sebab klinik kerajaan dah bagi banyak ubat pun masih tak baik, jadi membazirkan duit akak jek kalau belikan dia vitamin".

Astaghfirullah mengucap ibu panjang mendengarkan jawapan kak Imah. Sehingga kini emaknya memang masih menderita dengan kaki yang bengkak akibat water retention(akibat kegagalan bauh pinggang berfungsi dengan baik) dan kencing manis yang berlarutan. Kini dah hampir setahun berlalu, kak Imah apabila bekongsi cerita tentang dirinya tidak lupa juga beliau mengkhabarkan keadaan ibunya yang masih sama seperti dulu...

Tapi sesuatu yang ibu belajar dari kisah hidupnya.......Akibat terlalu berkira dengan emak kandung sendiri maka hidupnya walau berduit tapi sangat sukar dan banyak dugaan yang melanda. Kak Imah dah berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan lebih sepuluh tahun tetapi beliau masih ditakuk yang lama, tidak pernah naik pangkat. Ambil ujian PTK juga dah berapa banyak kali gagal. Beliau mengadu yang boss nya tidak melayannya dengan baik dan kawan sekerja yang sering menyakiti hatinya. Hidupnya ,beliau rajin mengadu duit tak cukup dan banyak lagi. Memang simpati ibu dengannya.

Berbeza dengan teman2 ibu yang berhabis duit membelikan ibu bapa mereka vitamin. Hidup mereka ini sejahtera selalu walau tidak sekaya mana. Mereka ini hidup penuh dengan ketenangan mungkin kerana berkat rezeki yang dikongsi bersama ibu bapa.

Hakikatnya kita manusia sering alpa pada godaan dunia. Kita seringkali dihasut iblis dan syaitan dengan perkataan...." Kalau belikan ayah vitamin untuk kencing manis ni nanti duit aku jadi tak cukup pula, kalau aku belikan mak vitamin nanti hujung bulan aku kena ikat perutlah nampaknya." Tidak kurang juga hasutan syaitan "Alah kalau aku belikan mak dan ayah vitamin pun bukan diorang nak makan, buat membazir duit aku jek, simpan lagi baik"

Hakikatnya rezeki ini jika ditakrif dari sudut keberkatan, walau sedikit ianya boleh kita rasakan sangat banyak dan melimpah ruah adakala. Ibu mengambil iktibar dengan seorang kisah hidup hamba Allah ini. Hidupnya kita nampak seperti ala kadar... gaji pun tak sampai RM3k dengan kehidupan di KL pasti ada yang mengadu tak cukup. Tapi kerana kebaikannya menjaga kebajikan ibu bapanya, memang terserlah keberkatan rezekinya. Beliau disenangi, sentiasa mendapat rezeki yang tidak disangka2. Beliau ini sering meminta ibu membelikan vitamin untuk ibubapanya serta untuk ibu bapa mertuanya. Memang tak banyak tapi setiap bulan memang sentiasa ada peruntukan untuk mereka. Ibu sering tertanya, apakah beliau membuat perniagaan sampingan? Jawapannya tiada. Beliau hanya banyak berdoa memohon keberkatan rezeki agar hidupnya tidak merasa kesempitan hanya kerana berniat menjaga keharmonian dan kesejahteraan keluarganya. Beliau memberitahu beliau jarang mengeluarkan belanja makan kerana dipejabatnya sering mempunyai mesyuarat dan akan dihidang bersama makanan ringan. Maka sedikit sebanyak beliau banyak berjimat dan mengaku adakala pada hujung bulan adakala hanya RM10 yang ada dalam akaunnya tetapi beliau tidak pernah gusar kerna yakin, rezeki itu datangnya dari Allah. MasyaALLAH! Betapa hebat manusia ini.

Ibu turut banyak belajar tentang kehidupan dari teman ibu ini. Semoga ianya memberi keinsafan kepada ibu serta teman ibu yang membaca kisah ini. Hakikatnya rezeki itu adalah rahsia Allah dan ia sebenarnya sangat luas sehingga tidak terjangkau oleh akal!

Sekian, salam sayang!

Rabu, 19 Ogos 2009

Rahsia ciptaan Allah

Ogos 19, 2009 7 Comments
Setiap manusia mempunyai 5 jari...Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari manusia.

Cuba perhatikan perlahan-perlahan jari anda. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat 5 waktu jangan diabaikan..

Kemudian lekapkan jari di atas meja, perhatikan. Bermula daripada:

1. Jari kelingking yang kecil dan kerdil.

Seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah `melentur buluh biarlah
daripada rebungnya'

Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

2. Jari ke-2 iaitu jari manis.

Manisnya seperti jari comel dan mulus. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira. Pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa di belenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf.

Bersediakah anda??

3. Jari ke-3 iaitu jari paling tinggi, jari hantu.

Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seseorang itu telah mempunyai status dan identity dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak `hantu-hantu pengacau' yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati,
dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan.

Justeru itu, amal ibadat mesti dilipat gandakan.

4. Jari telunjuk.

Jari inilah yang mengungkap satu dan Allah Esa ketika menunaikan solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan.

Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya
dengan idea bernas dan minda yang hebat.

5. Akhir sekali, renung ibu jari.

Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa, `cap jempol' atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata `good' atau `yes' sambil menggenggam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

SubhanAllah¦..begitu sempurnanya ciptaan Allah. Cuba lihat sekali lagi jari anda yang kelima2nya itu. Renung dan fikir dalam-dalam

Selasa, 18 Ogos 2009

Bagaimana mengatasinya...( untuk ibu yang menyusu)

Ogos 18, 2009 12 Comments
Hakikatnya ibu bukanlah seorang pakar laktasi apatah lagi pakar pemakanan...apa yang ibu coretkan dalam blog ini adalah sekadar ilmu sisipan hasil dari bacaan ibu serta pengalaman yang ibu lalui bersama ramai pesakit dari pelbagai peringkat umur.

Ibu menerima banyak email bertanyakan tentang masalah kesihatan serta masalah penyusuan. Ibu hanya mampu memberikan cadangan dari sudut pemakanan yang ibu amalkan selama ini. Prinsip ibu mudah saja, jadikanlah makanan itu sebagai ubat dan JANGAN jadikan ubat sebagai makanan.

Oleh kerana itulah apa jua masalah kesihatan ibu akan berikan dari pandangan sudut pemakanan iaitu supplement. Supplement itu sendiri adalah makanan tambahan kepada makanan harian kita. Berbanding ubat yang hanya mampu melegakan kesakitan buat seketika tetapi bukan jalan penyelesaian yang terbaik.

Sabtu yang lalu ibu melawat seorang teman blogger ibu iaitu aunty Emma mama kepada Uzma yang comel. Beliau mengadu mengalami masalah puting susu melecet. Walaupun sebelum ini ada ibu berikan tips untuk merawat melalui sapuan air susuibu namun ianya tidak berjaya. Auntie Emma masih mengadu sakit dan sukar untuk menyusukan baby barunya.

Maka ibu menasihatkan Auntie Emma mengambil vit E Shaklee bersama zinc untuk dimakan dua kali sehari. Alhamdulillah semalam auntie Emma memberitahu ibu bahawa lukanya beransur pulih selain susu yang dipam sangatlah banyaknya. Suara auntie Emma sangat ceria semalam apabla berbual dengan ibu melalui telefon. Alhamdulillah bersyukur pada Allah atas rahmatNya.

Ada beberapa email yang ibu terima mengenai hal ini. Maka inilah jawapan yang ibu berikan iaitu jika berkemampuan belilah vit E serta zinc untuk merawat luka dengan kadar yang segera. Ini bukan ubat tetapi makanan yang dijadikan penawar kepada luka ini.Mengapa Vit E dan Zinc?

Vitamin E sangat bagus untuk mengelakkan inflammation. Apabila puting terkoyak luka atau melecet hakikatnya bahagian dalam akan mengalami sedikit bengkak dan kerana itu kita sebagai ibu akan rasa sakit dan berdenyut setiap kali anak menyusu. Apabila sakit kita akan merasa tertekan dan sedikit stress seterusnya susu akan mula menurun. Vitamin E membantu mengurangkan bengkak itu.

Zinc pula berperanan membina jalinan antara sel ibarat benang untuk menyambungkan luka yang koyak tadi atau kulit yang melecet tadi. Maka dengan gabungan kedua dua vitamin ini membantu luka atau melecet tadi beransur baik dengan kadar yang sangat cepat.

Ibu lebih suka makan vitamin bagi merawat sakit ibu berbanding makan ubat doktor yang hanya mampu menahan sakit yang hanya untuk seketika selain tiada zat kepada tubuh. Namun terpulang pada individu untuk mengatasi masalah ini. Bak kata orang, duit kita, hanya kita yang tahu menilai kesihatan untuk setara dengan duit yang kita bayar.


Sebelum ibu terlupa, kepada semua yang membeli Performance Drink, sila pastikan ianya disimpan dalam peti sejuk demi memastikan ia sentiasa kering. Memandangkan ianya dalam bentuk serbuk, dikhuatiri ia mengeras akibat terdedah kepada lembapan.

Isnin, 17 Ogos 2009

Kaya hati...

Ogos 17, 2009 4 Comments

Barangsiapa memudahkan kesukaran seseorang, Allah akan memudahkan baginya di dunia dan akhirat" (HR. Muslim).

Tidak mudah merasakan bagaimana sesungguhnya hidup susah, kecuali oleh orang-orang yang sedang mengalami kesusahan hidup. Seperti halnya perasaan saudara-saudara kita yang sedang hidup di rumah-rumah setinggan atau kem-kem pelarian sementara yang kemudahannya serba kekurangan. Dengan demikian, hanya orang orang tertentu yang mampu merasakan perasaan susahnya orang lain, terutama orang-orang yang tergolong sebagai kaya hati..

Bahkan dalam suatu hadits, Rasulullah SAW mengatakan bahwa kekayaan yang sesungguhnya ialah kaya hati. Hal ini memang sangat kuat alasannya. Orang yang kaya hati, meskipun tidak kaya harta, akan tetap berusaha untuk menunjukkan keperihatinannya terhadap orang lain. Sebaliknya, orang yang kaya harta, namun tidak kaya hati, tidak akan mudah perihatin terhadap nasib orang lain, terutama orang orang yang hidup dalam kesusahan.

Sebagaimana dikatakan dalam hadits di atas, orang yang kaya hati sehingga mahu membantu meringankan beban orang susah akan mendapatkan sekurang-kurang dua kemudahan. Pertama, kemudahan hidup sewaktu di dunia. Ada saja pertolongan yang diperolehnya, meskipun bukan melalui orang yang pernah dibantunya. Allah mengirim bantuan melalui tangan hamba hambaNya yang lain. Kedua, pahala yang akan membantunya sewaktu ditimbang amalnya di hari akhirat kelak.

Oleh itu perbanyakkan berdoa kepada Allah supaya kita dimasukkan ke dalam golongan yang kaya hatinya. Jangan sampai kita menjadi orang yang mati sebelum dimatikan oleh Allah SWT iaitu orang yang mati hatinya.


Apa kata mereka???

Ogos 17, 2009 3 Comments
Ibu cuma copy paste komen yang ibu terima dari mereka yang dah mencuba dan baru mencuba Shaklee Performance drink.

Dari Aishah

"i love it too sis. saya mmg dah gune sejak puasa tahun lepas lagi as a bf mother. what i have learned, performance kene simpan dlm peti sejuk setelah dibuka. plz do remind other yeah, sis.

my husband pon started to like it. my husband mmg minum 100 plus, but i told him, 100 plus sama je macam performance, cuma 100 plus ada byk gula. tak bagus utk kesihatan.

now, he loves performance. kalau dia buat kerja yg heavy je, sy akan kasi performance utk make sure dia tak dehydrated dan tak tension.

yeah, we are in love wif performance. ;)"

Ibu Danial

"assalamualaikum ibu addin dan nasa

terma kasih atas kiriman vitamin tempoh hari
saya akui memang performance drink ni banyak membantu dalam menyusukan anak
masa belum minum , kerap rasa haus dan dahaga
tapi bila ambil performance drink ni, kurang rasa haus
badan pun rasa lebih bertenaga
rasanya pun sedap
:D

performance drink ni memang best lah
banyak membantu saya menyusukan anak
(walau pun hajat sebenarnya nak bagi suami hehehe..)
bila minum, kurang rasa haus dan dahaga
badan pun rasa bertenaga
rasanya pun sedap "


Sabtu, 15 Ogos 2009

Usaha dulu...tatapan ibu yang mengandung

Ogos 15, 2009 7 Comments
Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu yang diciptakanNYA. Namun sebagai makhluk kita perlu 3 perkara penting dalam hidup iaitu Usaha, Doa dan Tawakal. Namun ramai antara kita yang lupa untuk yang kedua dan ketiga itu tidak lupa juga yang serahkan bulat-bulat pada takdir. Kisah yang ibu akan tulis ini sebenarnya membuatkan ibu benar2 mengambil iktibar atas sikap alpa manusia dalam menjalani kehidupan ini.

Ariwana( bukan nama sebenar) sangat gembira dengan berita yang diterimanya iaitu beliau disahkan mengandung setelah hampir 3 tahun menunggu. Syukur. Berita itu disebarkan kepada semua ahli keluarga , saudara mara dan rakan taulan. Sepanjang mengandung beliau banyak membaca bagaimana untuk menguruskan anak apabila si bayi ini lahir nanti. Ariwana tidak begitu mengendahkan mengenai pemakanan walaupun hakikatnya perkara ini tidak boleh dipandang remeh. Ditambah pula emaknya selalu memberitahu, memadai dengan makanan harian. Ditambah lagi emaknya memesan jangan makan vitamin doktor mahupun yang dijual di farmasi. Ini semua boleh membuatkan bayi besar dan susah untuk melahirkan nanti. Yang lebih dahsyat emaknya suka menakutkan dengan berkata, kalau beranak potong tu lagi sakit, bertahun nak baik luka dalam.

Maka nak dijadikan cerita Ariwana melalui sembilan bulan mengandung dengan seronok dan gembira sekali. Masa untuk bayi ini lahir telah tiba. Kuasa Allah menentukan segalanya. Ariwana terpaksa melahirkan anaknya secara ceaserean kerana komplikasi yang dihadapinya. Ariwana terpaksa redha. Bertambah sedih bayinya dikatakan punya masalah kesihatan akibat kurang vitamin.

Kini Ariwana sangat sedih apabila melihat bayinya yang berada dalam keadaan yang kurang sihat ditambah dengan berat yang hanya 1.9kg. Kini Ariwana berusaha untuk menyusukan anaknya agar anaknya sekurang-kurangnya sihat dan beransur kuat. Ariwana kini sibuk membaca buku pemakanan untuk mendapatkan ilmu bagaimana untuk memperbaiki keadaan.

Pengajaran yang boleh ibu kongsikan ialah, sesungguhnya setiap kelahiran anak adam itu telah tertulis sama ada normal mahupun ceaserean. Namun sebagai seorang ibu, kita perlu berusaha untuk mendapatkan anak yang sihat tubuh badannya. Perlu ada usaha untuk melahirkan anak yang sihat dan bukan dengan memegang prinsip TAKUT MAKAN VITAMIN NANTI ANAK YANG LAHIR BESAR. Sekurang-kurangnya kita berusaha dengan jaga pemakanan, ambil vitamin dan bersenam disamping berdoa segala yang terbaik buat si anak. Jangan jadi manusia yang jahil yang hanya tahu menyalahkan takdir.

Ibu doakan Ariwana tabah melalui kehidupan yang mendatang. Masih belum terlambat untuk kita mengukir masa depan yang baik!

Jumaat, 14 Ogos 2009

Testimoni untuk yang ingin tahu...

Ogos 14, 2009 7 Comments
Ibu ingin berkongsi cerita tentang performance drink kerana ramai yang email kepada ibu bertanya lebih detail. Kebanyakan mereka yang menggemari minuman ini adalah mereka yang aktif dalam sukan@ atlet, pesakit kanser, orang yang menunaikan umrah dan haji, ibu yang menyusukan anak, mereka yang berpuasa serta mereka yang sakit demam, cirit birit dan mereka yang terdedah dengan kerja luar atau panas terik.

Emak ibu sendiri pada mulanya tidak percaya dengan performance drink bagus untuk mereka yang ke umrah. Ibu belikan sebagai tanda hadiah sebelum emak bertolak ke umrah selama 14 hari perjalanan.Bila pulang dari umrah emak ibu seronok bercerita bagaimana sedapnya performance drink itu serta memang benar tidak rasa keletihan walau panas terik tetapi jemaah lain mengeluh keletihan.Seronoknya ibu dengar testimoni dari emak ibu sendiri.

Mengapa ibu kata ia bagus untuk mereka yang menyusu anak? Bila berpuasa hakikatnya badan kita akan kurang minum berbanding hari biasa.Maka untuk tidak menjejaskan pengeluaran susu, performance sangat digalakkan. Sejak tahun lepas lagi ramai ibu yang menyusu anak membuat pesanan melalui ibu bagi menghadapi bulan puasa. Ianya bukanlah milk booster tetapi ia bantu badan ibu yang menyusu anak agar tidak dehydrate dalam keadaan ibu itu berpuasa.

Bagi mereka yang mudah merasa letih pulang dari kerja dan punya habit tidak suka telan vitamin maka performance drink la yang paling sesuai untuk golongan ini agar kekal bertenaga selepas seharian bekerja. Bagi sesiapa dah mencuba sangat dialukan bagi komen...nanti ibu bagi reward extra marks....hehehe. Gurau jek, marah nanti tuan hakim. Bersambung nanti kerana hari nak hujan....

Impian tak kesampaian...

Ogos 14, 2009 3 Comments
Alhamdulillah allergic ibu dah beransur pulih... ibu yakin dengan doa yang arwah abah ibu ajar, Ya Allah dariMu penyakit ini datang maka kepadaMu ia kembali. Ibu teringin menulis tentang impian ibu mengenai bagaimana ibu berhajat untuk menjana duit dengan risiko yang tak terlalu tinggi. Apa yang pasti ibu teringin mempunyai satu stesen minyak sebagai sebuah perniagaan keluarga disamping mempunyai sebuah pusat tadika. Ibu berdoa agar impian ini akan tercapai juga suatu masa nanti.

Minggu sudah dalam perjalanan pulang ke Rawang Perdana, kami sekeluarga sempat melihat showroom condo Selayang Spring. Keluasannya 1400 meter persegi dan boleh tahan menarik. Ianya cukup menarik perhatian ibu dengan tawaran yang disertakan bagi setiap unit condo. Unit yang ibu berminat mempunyai harga RM295,100 kalau tak silap. Ianya murah berbanding condo yang kami lihat sebelum ini yang hanya mempunyai keluasan 1100 meter persegi tetapi harga mencecah rm500,000. Cukup mahal.Pakej yang ditawarkan pada waktu ini bukanlah sekadar rebet RM2k semata2 tetapi yang menariknya ia memberi tawaran renovation yang bernilan RM31k untuk unit yang ibu berminat. Renovation pula kita boleh pilih antaranya menambah kicthen cabinet, aircond up to 4 units, laminated floor, ceiling fan dan banyak lagi. Berbaloi sangat!

Andainya ibu punya wang yang cukup, memang akan ibu beli sebuah , bukannya untuk didiami tetapi sekadar aset jangka panjang. Dalam ekonomi gawat waktu ini mereka yang beruntung adalah mereka yang berduit. Mana taknya semua peluang yang datang dapat dimiliki.Akibat ekonomi yang sedikit down ini, tawaran untuk membeli rumah menjadi satu yang sangat menarik perhatian ibu terutama dengan skim 10-90.
Apa dia skim 10-90? Ianya bermaksud kita hanya perlu bayar duit pendahuluan sebanyak 10%( baik cash atau pengeluaran EPF) manakala bakinya 90% hanya perlu dibayar selepas rumah@ condo siap, selalunya dalam 1 atau 2 tahun lagi. Bagi Selayang Spring, projek ini akan siap pada Okt 2011.

Btw, skim 10-90 ini boleh dipertimbangkan jika pemaju@developer adalah dari syarikat yang terkenal , stabil dan mempunyai rekod yang bagus dalam perumahan. Bagaimana untuk kita tahu? hanya cari di internet nama2 projek syarikat pemaju tersebut sebelum ini dan lihat bagaimana prestasi syarikat tersebut.Ibu pun mengenali developer MAHUMAS melalui internet sewaktu kami di Miri dan abah membeli rumah di Rawang Perdana hanya melalui carian maklumat di internet.

Ibu memang bercadang sangat nak abah beli sebuah dari unit di sini. Mana taknya ibu meramal jika harga belian adalah RM295 ( ditambah dengan pemberian renovation bernilai RM31k) sekarang manakala lagi dua tahun selepas unit ini siap ia boleh mencecah nilai jualan RM450k berdasarkan penilaian yang dibuat oleh pemaju mengikut kelebihan semua infrastruktur yang ada di sekitarnya. Melalui skim 10-90 ini kita beruntung kerana tidak perlu membayar progress payment seperti Condo yang kami miliki sekarang. Unit belum siap tapi kita sudah diminta untuk membayar interest rumah berdasarkan progress unit.Melalui skim 10-90, hanya perlu bayar 10% sahaja dan selepas dua tahun apabila condo sudah siap maka kita boleh jual dan menjana pendapatan hampir RM100k maksima dalam masa yang sangat singkat.Bagaimana ini boleh menjadi kenyataan? Ini kerana condo Selayang Spring ini dikenalpasti sebagai High End Condo atau serti kata lain condo mewah.

Ibu memang beria2 hendak membeli seunit pada hari kami melihat showroom Selayang Spring , nak lebih beria apabila sales reps itu bertanya adakah abah mempunyai EPF yang melebihi RM30k agar mudah untuk membuat pembayaran pendahuluan. Abah pun menjawab, insyaAllah tiada masalah. Ibu pun apa lagi melonjak keriangan. TETAPI ada sesuatu yang telah membantutkan niat kami apabila satu soalan keluar dari mulut sales reps itu..." Encik pernah keluarkan EPF encik tak sebelum ini untuk membeli rumah?" Abah pun menjawab, ya pernah seterusnya sales reps itu pun memaklumkan bahawa kita hanya boleh keluarkan sekali saja EPF kita untuk membeli rumah dan jika mahu membeli sebuah rumah lagi dengan menggunakan EPF sebagai bayaran pendahuluan maka kita perlu menjual rumah yang pertama kita beli menggunakan EPF. Oh tidak, maka jawabnya impian ibu hanya tinggal impian.

Kesimpulannya...kita memang perlu bijak dalam banyak perkara. Perlu banyak lagi membaca agar kita mahir dalam apa yang akan kita laksanakan.Ibu kena study lebih banyak mengenai hartanah selain dari asyik membaca buku mengenai penyakit, pemakanan dan supplement.

Terima kasih abah...

Ogos 14, 2009 6 Comments
Abah tidur lewat semalam untuk siapkan poster contest ibu. Terima kasih abah, ada rezeki ibu belanja makan sedap2 ya atau 1 malam di Avilion Admiral Cove.I love you so much dear!

Inilah hasil kreatif abah. Poster ini hanya untuk mereka yang membeli secara walk-in di Shaklee Wangsa Maju sahaja.


As ibu mention before, jika penyertaan melebihi 100, ibu akan tambah hadiah bemalam di Avilion Admiral Cove PD bagi pemenang kedua. Manakala Crabtree & Evelyn untuk pemenang ke-3 hingga ke-6. So wish you all the best!

Rabu, 12 Ogos 2009

Kisah yang membawa pengajaran

Ogos 12, 2009 4 Comments
Gembira hatinya, gembiralah Rasulullah s. a. w. Tertitis air matanya, berdukalah baginda. Dialah satu-satunya puteri yang paling dikasihi oleh junjungan Rasul selepas kewafatan isterinya yang paling dicintai, Siti Khadijah. Itulah Siti Fatimah r. a., wanita terkemuka di dunia dan penghuni syurga di akhirat.

Bersuamikan Sayyidina Ali bukanlah satu kebanggaan yang menjanjikan kekayaan harta. Ini adalah kerana Sayyidina Ali yang merupakan salah seorang daripada empat sahabat yang sangat rapat dengan Rasulullah s. a. w., merupakan kalangan sahabat yang sangat miskin berbanding dengan yang lain.



Namun jauh di sanubari Rasulullah s. a. w. tersimpan perasaan kasih dan sayang yang sangat mendalam terhadapnya. Rasulullah s. a. w. pernah bersabda kepada Sayyidina Ali,"Fatimah lebih kucintai daripada engkau, namun dalam pandanganku engkau lebih mulia daripada dia."(Riwayat Abu Hurairah)

Wanita pilihan untuk lelaki pilihan. Fatimah mewarisi akhlak ibunya Siti Khadijah. Tidak pernah membebani dan menyakiti suami dengan kata- kata atau sikap. Sentiasa senyum menyambut kepulangan suami hingga hilang separuh masalah suaminya. Dengan mas kahwin hanya 400 dirham hasil jualan baju perang kepada Sayyidina Usman Ibnu Affan itulah dia memulakan penghidupan dengan wanita yang sangat dimuliakan Allah di dunia dan di Akhirat.



Bukan Sayyidina Ali tidak mahu menyediakan seorang pembantu untuk isterinya tetapi sememangnya beliau tidak mampu berbuat demikian. Meskipun beliau cukup tahu isterinya saban hari bertungkus-lumus menguruskan anak-anak, memasak, membasuh dan menggiling tepung, dan yang lebih memenatkan lagi bila terpaksa mengandar air berbatu-batu jauhnya sehingga kelihatan tanda di bahu kiri dan kanannya.



Suami mana yang tidak sayangkan isteri. Ada ketikanya bila Sayyidina Ali berada di rumah, beliau akan turut sama menyinsing lengan membantu Siti Fatimah menggiling tepung di dapur. "Terima kasih suamiku," bisik Fatimah pada suaminya. Usaha sekecil itu, di celah-celah kesibukan sudah cukup berkesan dalam membelai perasaan seorang isteri.



Suatu hari, Rasulullah s. a. w. masuk ke rumah anaknya. Didapati puterinya yang berpakaian kasar itu sedang mengisar biji-biji gandum dalam linangan air mata. Fatimah segera mengesat air matanya tatkala menyedari kehadiran ayahanda kesayangannya itu.

Lalu ditanya oleh baginda, "Wahai buah hatiku, apakah yang engkau tangiskan itu? Semoga Allah menggembirakanmu."




Dalam nada sayu Fatimah berkata, "Wahai ayahanda, sesungguhnya anakmu ini terlalu penat kerana terpaksa mengisar gandum dan menguruskan segala urusan rumah seorang diri. Wahai ayahanda, kiranya tidak keberatan bolehkah ayahanda meminta suamiku menyediakan seorang pembantu untukku?"

Baginda tersenyum seraya bangun mendapatkan kisaran tepung itu. Dengan lafaz Bismillah, Baginda meletakkan segenggam gandum ke dalam kisaran itu. Dengan izin Allah, maka berpusinglah kisaran itu dengan sendirinya. Hati Fatimah sangat terhibur dan merasa sangat gembira dengan hadiah istimewa dari ayahandanya itu. Habis semua gandumnya dikisar dan batu kisar itu tidak akan berhenti selagi tidak ada arahan untuk berhenti, sehinggalah Rasulullah s. a. w. menghentikannya.



Berkata Rasulullah s. a. w. dengan kata-kata yang masyhur, "Wahai Fatimah, Gunung Uhud pernah ditawarkan kepadaku untuk menjadi emas, namun ayahanda memilih untuk keluarga kita kesenangan di akhirat." Jelas, Baginda Rasul mahu mendidik puterinya bahawa kesusahan bukanlah penghalang untuk menjadi solehah.

Ayahanda yang penyayang terus merenung puterinya dengan pandangan kasih sayang, "Puteriku, mahukah engkau kuajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kau pinta itu?"




"Tentu sekali ya Rasulullah," jawab Siti Fatimah kegirangan.

Rasulullah s. a. w. bersabda, "Jibril telah mengajarku beberapa kalimah. Setiap kali selesai sembahyang, hendaklah membaca 'Subhanallah' sepuluh kali, Alhamdulillah' sepuluh kali dan 'Allahu Akbar' sepuluh kali. Kemudian ketika hendak tidur baca 'Subhanallah', 'Alhamdulillah' dan 'Allahu Akbar' ini sebanyak tiga puluh tiga kali."



Ternyata amalan itu telah memberi kesan kepada Siti Fatimah. Semua kerja rumah dapat dilaksanakan dengan mudah dan sempurna meskipun tanpa pembantu rumah. Itulah hadiah istimewa dari Allah buat hamba-hamba yang hatinya sentiasa mengingatiNya

Selasa, 11 Ogos 2009

Satu kifarah buat ibu...

Ogos 11, 2009 9 Comments
Last weekend yang lalu kami semua bermalam di rumah mamatok dan ayahtok di Rawang Perdana. Memandangkan kami sampai waktu makan tengahari, ibu makan tengahari dengan sungguh berselera. Mana taknya ada banyak ulam2an yang mamatok sediakan termasuklah jantung pisang. Selama hidup ibu , ibu tak pernah makan jantung pisang tapi ulam yang lain biasala. Ibu makan sambil mencicah tempoyak pulak tu..fuhhh memang sedap. Hari Ahad pun begitu juga, masih makan seperti orang tak ingat dunia walhal emak ibu selalu pesan makan berpada2 , makan untuk hidup dan jangan jadi orang yang hidup untuk makan. Hehehehe...nilah akibatnya menjadi anak yang tak dengar nasihat emak.

Apa yang dah jadi dengan ibu hari ini? Sebenarnya sejak semalam seluruh tubuh ibu terkena allergic akibat makan jantung pisang.Dengan penih kasih sayang abah membawa ibu ke klinik pagi tadi dan doktor hanya memberi calamine lotion untuk meredakan kerengsangan yang ibu lalui. Ada ubat diberi tapi ibu ni selagi boleh bertahan ibu cuba bertahan..jika sakit kepala teruk manapun ibu cuma amik b compex. Jika batuk selsema ibu amik vit C, jika mula nak demam panas ibu makan nutriferon.

So untuk kes allergic ni ibu anggap ianya kifarah dari Allah, mungkin apa yang ibu hajatkan tak setara dengan zikir yang ibu amal.Banyak yang ibu minta setiap hari terutama kebahagiaan dan kesejahteraan semua yang mengenali ibu dan ahli keluarga ibu sendiri. Maka ibu akan bersabar selagi boleh kerana kata arwah abah ibu apabila seorang anak adam itu ditimpa musibah dan dia bersyukur serta sentiasa mengingati Allah maka ganjarannya sangatlah besar. Yang membuat ibu lebih bersyukur, ibu seorang yang makan manakala anak2 tak cuit sedikit pun. Alhamdulillah biar ibu yang allergic tapi janganlah anak2 ibu!

*****************************

Coretan untuk Cik Timah

Memang hari raya nak hampir tapi percayalah bukan semua orang datang bertandang untuk melihat rumah kita yang bergaya namun mereka ingin melihat tuan rumah yang bahagia dan sihat serta dilimpahi penuh rahmatNya. Maka sebagai teman, ibu ingin sekali memberitahu bahawa bukan kerusi Fella Design yang ibu nak tengok jika kami bertandang ke teratakmu kelak tetapi memadai teman ibu ini sihat sejahtera bersama keluarga tersayang. Ibu tetap doakan teman ibu ini, cik Timah membuat tindakan yang bijak.


Raya kali ini abah dah berpesan,"Kita beli baju anak2 jek yang, itu lebih utama. baju tahun lepas masih elok maka jangan membazir." Begitu kasihnya abah terhadap anak2nya. Alhamdulillah ibu redha.... walaupun hakikatnya nanti ibu jua yang akan pastikan semua dapat baju baru. hehehehe. Baju siap pun dah murah kan. Ibu tak minat pun nak tukar langsir atau apa jua untuk rumah, dah cantik seadanya cukuplah dapat baju baru. InsyaAllah pasti ada rezeki yang jatuh dari langit! hehehehe.

Malaikatmu.....

Ogos 11, 2009 7 Comments
Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...

Dia bertanya kepada Tuhan : " Para malaikat disini mengatakan bahawa besok
Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup
disana; saya begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan
menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya
lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi
saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan
merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya
jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?" "Malaikatmu akan berbicara
kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan
dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara
berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?"
"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan
melindungi saya ?" "Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut
mungkin akan mengancam jiwanya"

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi"
"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan
bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan
sentiasa disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi
dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan : "Tuhan, jika saya harus
pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?"

"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "

Ingatlah sentiasa.. kasih sayang dan pengorbanan seorang IBU. Berbakti,
berdoa dan cintailah dia sepanjang masa..... Dialah satu-satunya harta yang
tiada galang gantinya dunia dan akhirat...

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan
karenah anak-anak yang sedang membesar....sesungguhnya Syurga itu dibawah
telapak kakimu...

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

1) Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
2) Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
3) Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang
silam
4) Di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Doa untuk anak

 Doa memohon rahmat, surah Ali-Imran, ayat 8-9.

 Doa mohon zuriat yang baik, surah Ali-Imran (ayat 38).

 Doa anak kerjakan solat, surah Ibrahim (ayat 40-41).

 Doa anak taat kepada Allah, surah Al-Baqarah (ayat 128).

 Doa diberi zuriat menyejukkan mata memandang, Surah Al-Furqan (ayat 74).

 Doa anak pandai belajar, surah Al-Anbiya (ayat 79).

 Doa anak lembut hati, surah Al-Anbiya, (ayat 69) atau Al-Hasyar (ayat
22-24).

 Doa anak rajin sekolah, surah Taha (ayat 1-5).

Isnin, 10 Ogos 2009

Macam mana nak join?

Ogos 10, 2009 21 Comments
Ibu terima email sesuatu yang menarik ,ibu rasa. Teman ini bertanya, adakah bonus entry untuk blogger sahaja? Maka ibu terfikirkan satu idea. Bagi semua blogger dan individu tanpa blog, anda boleh join bonus entry untuk contest Better You Better World dengan mudah sahaja.

Khas untuk blogger:

Anda hanya perlu tempekkan gambar ini, di side bar blog anda dengan link kepada Better You Better World Contest. Seterusnya tinggalkan komen supaya ibu dapat melawat blog kalian. Tak perlu buat special entry untuk ini. Mudahkan?

Bagi tiada blog
Anda cuma perlu ada facebook dan jadi rakan ibu. Bagaimana? Anda cuma perlu add ibu @ Norita Mohd Idris as friend dan tuliskan komen jika anda yang dapat hadiah "surprise" dari ibu melalui Better You Better World Contest ini..

Hadiahnya? Pasti menarik. Namanya pun surprise kan? Berapa ramai ibu akan pilih? Mungkin 3, 5 atau 10 orang. So nantikan keputusannya bersama keputusan utama pada bulan September nanti! All the best!


Renungan di pagi Isnin

Ogos 10, 2009 7 Comments
Bersihkan dirimu sebelum kamu dimandikan
Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan
Dan bersolatlah kamu sebelum kamu disolatkan.
Tutuplah auratmu sebelum auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih.
Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakan solat jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah ,Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup ?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput ?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian
Justeru ku menyeru sekalian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan ulat.
Iringilah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke pusara.Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa'.

Sucikanlan dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan Izrail yang menakutkan.
Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi.Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan
Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak di bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan.

Justeru bila Dia menyeru , sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patuk , itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat.

Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat.
Sambutlah seruan "Hayya 'alas Solaah"
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan "Hayya 'alal Falaah"
Jalan kemenangan akhirat dan dunia.
Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan
Pada hari itu tiada berguna harta, tahta dan putera
Isteri , kad kredit dan kereta
Kondominium ,saham dan niaga
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia...

hayati lah selagi kau mampu


Tips kekal bertenaga sepanjang berpuasa

Ogos 10, 2009 9 Comments
Minggu lalu sempat ibu berbual dengan Shaklee product advisor iaitu Malini. Beliau sempat berkongsi dengan ibu beberapa tips untuk kekal bertenaga sepanjang berpuasa dan ibu sungguh kagum dengan kesungguhan beliau untuk membuatkan ibu faham mengenai penerangan beliau.

Malini berkongsi dengan ibu beberapa produk yang penting untuk diambil sepanjang berpuasa. Produk tersebut adalah Meal Shake yang mengandungi protin serta 12 vitamin dan 7 galian lengkap yang diperlukan oleh tubuh badan, fiber ( baik tablet atau serbuk) serta performance drink. Seandainya seseorang itu tidak berkesempatan untuk memasak waktu sahur memadailah jika individu yang berpuasa itu mengambil 3 produk ini.

Oh ya, ibu pasti ramai yang belum memahami konsep fiber dalam tubuh badan kita. Fiber sangat penting kepada tubuh badan kita. Makanan seperti sayur2an,buah2an dan ulam mengandungi fiber yang sangat tinggi. Fiber memberi kebaikan dalam banyak aspek kesihatan. Antaranya ialah pemakanan berasaskan fiber dietary yang tinggi menyebabkan kita berasa kenyang lebih lama. Sumber fiber yang rendah kalori ini berbanding dengan makanan manis dan berlemak pasti dapat membantu mengawal berat badan maka secara langsung membantu mengawal obesiti.Fiber juga dikenalpasti mengikat lemak@lipid seperti kolesterol dan memudahkan penyingkirannya daripada tubuh dalam bentuk kumuhan sisa pepejal serta merendahkan paras kolesterol darah dan ini dapat mengurangkan risiko sakit jantung.Fiber memudahkan proses laluan makanan menerusi saluran penghadaman, dengan memendekkan masa untuk makanan berada dalam usus kecil seterusnya mengelakkan pendedahan kepada agen-agen penyebab kanser. Kehadiran fiber juga menyeimbangkan kuantiti bakteria bermanfaat dan bakteria perosak di dalam kolon kita maka risiko untuk mendapat kanser usus sangat rendah.
Selain itu, apabila monosakarida diserap daripada karbohidrat kompleks, dalam kehadiran fiber, ianya menyebabkan ransangan insulin yang sederhana, dan kenaikan paras gula dalam darah yang setara dan terkawal maka fiber sangat penting bagi mengawal diabetes. Penyakit seperti sembelit dan cirit birit juga dapat dikawal dengan kehadiran fiber di mana ianya dapat diatasi dengan keunikan tindakan keseimbangan fiber. Fiber dapat menyerap lebih air ke dalam saluran penghadaman dan membantu pelembapan najis, manakala pada keperluan lain iaitu semasa cirit birit najis cair akan lebih pejal.

Maka bagi sesiapa yang ingin menguruskan badan atau dengan erti kata lain mengurangkan berat badan maka sepanjang tempoh berpuasa inilah salah satu latihan untuk mengawal diet pemakanan kita. Namun ingin ibu nasihatkan agar seadainya ingin benar2 berjaya untuk mendapat bentuk badan yang manarik secara langsung dapat menunaikan ibadah berpuasa dengan baik maka apabila berbuka, bukalah dengan kurma seterusnya mengambil minuman diet yang seimbang seperti performance, meal shake dan fiber. Selepas solat maghrib barulah menjamah makanan yang lebih berat sedikit seterusnya melalui terawih ia dapat dihadam dengan lebih sempurna. Bagi ibu konsep yang salah ialah apabila seharian berpuasa manakala makan dengan banyak akibat melepas geram. Ini takkan membantu seseorang untk mendapat kesihatan yang optimum.Sebaliknya boleh meningkatkan masalah gangguan pada sistem penghadaman (terlalu banyak makan pada waktu malam boleh menyebabkan gannguan penghadaman), meningkatkan risiko obesiti, sakit jantung dan sembelit.

Ibu nak tambah sedikit mengenai Performance drink. Performance adalah minuman yang paling ibu dan abah suka. Abah akan pastikan membawa satu tupperware air performance jika abah pergi menjalani latihan basketball atau apa jua aktiviti lasak. Kami akan pastikan mengambil performance terutama pada hari panas terik demi memastikan badan kurang dehydrate dan mengelakkan demam atau sakit. Bagi ibu pula pastinya ianya membantu dalam proses penyusuan terutama ketika berpuasa agar tidak terlalu letih dek kerana berpuasa disamping menyusukan Nasa.

Baiklah, nanti kita berambung lagi kerana wira ibu dah mula aktif. Salam sayang dari ibu ...

Sabtu, 8 Ogos 2009

Meransang suami yang dingin

Ogos 08, 2009 5 Comments
Dari sehari ke sehari ibu ingin menjawab mengenai post yang ditulis oleh Mommy Lyna iaitu mengenai cerita cik Anon dan si Fahrin Amad ( bukan nama sebenar) namun atas banyak perkara ianya asyik tertangguh. Selain itu salah satu faktor yang membuatkan ibu lambat reply kerana ibu cuba mengingatkan tips2 yang diberikan oleh arwah kaunselor ibu dan abah. Ibu juga mempunyai ramai teman yang bermasalah dalam hal ini. Maka tips yang ibu nyatakan ini sebenarnya boleh dipraktikkan kepada dua2 pihak iaitu si isteri atau si suami. Namun atas niat untuk membantu teman Mommy Lyna cik Ainon, maka bacaan ini akan lebih kepada si isteri untuk menaikkan selera suaminya yang semakan pudar.

Ibu cuma membuat andaian bahawa suami cik Anon mengidap hipogonadisme. Hipogonadisme lelaki adalah keadaan di mana badan tidak menghasilkan hormon seks testosteron yang mencukupi. Apabila badan tidak menghasilkan testosteron yang cukup maka keinginan seks akan terjejas. Apa yang ibu tahu hipogonadisme boleh menyebabkan perubahan emosi dan mental. Ketika testosteron menurun, sesetengah lelaki akan mengalami simptom serupa seperti wanita menopaus.Ini termasuk letih, kurang keinginan seks (libido), sukar menumpu perhatian, radang, resah dan juga murung.

Maka antara usaha yang boleh dilakukan untuk meransang keinginan 'bersama' si suami adalah...
1. Perbanyakkan menggunakan bawang putih dalam masakan. Ini kerana ada pendapat mengatakan bawang putih boleh meningkatkan hormon seks dan secara langsung membuatkan si suami akan selalu berkeinginan ke atas isterinya. Namun cuba pastikan seandainya si isteri memasak atau menggoreng bawang putih bersama perencah masakan lain, jangan biarkan ia hangus memadailah sekadar kekuning-kuningan agar zatnya tidak hapus semua.

2. Berikan suami anda Vitamin E beserta Silenium. Ini kerana ianya memang disyorkan oleh pakar perubatan untuk kesuburan dan ianya memang banyak membantu meningkatkan hormon seks baik lelaki mahupun wanita. Ianya antara paling berkesan dan ramai teman ibu telah yakin dengan kebenarannya.Namun ia berkesan dengan menggunakan vitamin E Shaklee kerana vitamin E Shaklee sahaja yang mengandungi silenium manakala vitamin E kebanyakkan di pasaran adalah dijual berasingan dengan silenium. Walaubagaimanapun, perlu ada strategi yang bagus untuk pastikan suami cik Anon akan mengamalkan pengambilan vitamin E setiap hari. Sebagai isteri kita perlu bijak. Apa yang cik Anon lakukan adalah hanya letakkan sebiji vitamin E beserta dengan vitamin lain terutama b complex di dalam piring kecil, dan katakan ianya sangat bagus untuk jantung dan ketenangan. Memang benar vitamin E sangat bagus untuk jantung tetapi waktu yang sama ia boleh meningkatkan pengeluaran hormon seks testosteron.

3. Bukan semua isteri mahu mekai lingerie yang seksi , ada antara isteri yang sangat malu atau sebab lain juga, bukan semua isteri mampu untuk membeli lingerie seksi apatah lagi jika si isteri hanya seorang surirumah.Sebenarnya ini balik kepada kemampuan masing2. Namun bagi yang kurang berkemampuan, memadailah memakai singlet tidur yang nipis dan jarang terutama apabila anak2 sudah lena dibuai mimpi. Satu lagi tips ialah... pakailah baju yang berwarna merah kerana ini membantu menaikkan ransangan keinginan seks terutama di dalam bilik tidur.

4. Bau-bauan turut membantu dalam menambat hati suami. Pastikan cik Anon selalu memakai bau-bauan yang wang dan disukai oleh si suami. Selain itu tips lain yang ibu praktikkan ialah pastikan tuala dan cadar tidur kerap ditukar , paling kurang seminggu sekali. Apabila ianya kerap ditukar bau-bauan yang kurang enak tidak mengganggu keinginan si suami. Ibu juga memastikan ibu membasuh baju menggunakan sabun yang tidak menghasilkan bau lembap ( busuk) pada kain baju yang dipakai. Ibu dicadangkan oleh seorang teman yang telah berkahwin selama berpuluh tahun, kakak Z mencadangkan memakai sabun basuh Daia kuning beserta Pelembut Daia purple kerana bau pakaian, tuala dan cadar akan sentiasa wangi walaupun adakala jemuran tidak mendapat cahaya matahari yang penuh. Memang benar dan ibu sendiri selalu ditanya oleh teman yang bertandang ke rumah apabila mereka meminta meminjam tuala maka soalan yang keluar, "sedap bau tuala ni, guna sabun apa ye?". Mengapa ibu kongsi tips ini? Apa kaitannya? Ya ia berkaitan. Ini kerana sebagai seorang isteri adakala kita terlalu banyak yang hendak dikejar dan adakala terlupa perkara yang penting. Memakai minyak wangi sebagai contoh, maka dengan pakaian, cadar yang serba wangi memadai andaikata si isteri terlupa memakai minyak wangi.

5. Berbicara secara lembut dari hati ke hati. Bertanya apakah masalah yang sedang dihadapi oleh rumahtangga sehingga menyebabkan si suami kurang atau dingin terhadap si isteri. Jika tidak dapat diluahkan melalui kata2 memadailah dengan tulisan atau email. Ini memang berkesan kerana si pasangan dapat mendalami hati budi masing2.

6. Banyakkan berdoa, solat hajat dan tahajud. Seandainya cara ini masih tidak berkesan, jangan putus asa kerana Allah lebih mengetahui setiap ciptaanNya. Tambani dengan solat sunat taubat, insyAllah dibukakan jalan penyesaiaan.

Semoga berjaya!

*************************************************************************************

So far ibu katakan sambutan contest sangat menggalakkan. Ibu berniat jika penyataan adalah melebih 100 maka ibu akan tambah satu lagi hadiah bermalam di hotel. So jika berminat, marilah join sambil dapat merasai keseronokkan minuman Performance!

Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia