Selasa, 28 Oktober 2008

Promosi yang ada...

Ada yang bertanya kepada saya bagaimana untuk mengetahui segala promosi terkini produk Shaklee. Bagi mereka yang ingin tahu, akan saya sertakan dalam blog bagi setiap promosi terkini agar anda tidak terlepas peluang yang ada.



Klik di sini

Mesej seorang sahabat....

Jumaat lalu, sahabat saya Faiz mengirimkan mesej yang membuatkan saya tenang dan rehat seketika. Antara lain, mesejnya berbunyi :


Alihkan matamu ke laut,
Airnya cantik membiru dan penuh ketenangan,
Tetapi hanya Allah sahaja yang tahu rahsia di dalamnya,
Begitulah dengan kehidupan manusia, riang ketawatetapi hanya Allah sahaja yang tahu rahsia kehidupannya.......

Jika kau rasa kecewa pandanglah sungai, airnya tetap mengalir walau berjuta batu yang menghalangnya,
Juka kau rasa sedih,pandanglah ke langit, kau akan sedar bahawa Allah sentiasa bersamamu,
Allah will keep you save within his care my dear friend

Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang mencipta segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu,yang membuatkan keinginanmu terhalang serta yang menyusahkan hidupmu, pasti DIA akan damaikan hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia.

Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu,tetapi itulah yang DIA mahu kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk diikat dan akrab denganNYA.




Terima kasih sahabat. Kaulah antara sahabatku dunia dan akhirat. Mudah-mudahan kasih sayang dan ukhwah yang terjalin antara kita akan terus berkekalan selagi hayat dikandung badan.

Jumaat, 24 Oktober 2008

Sisipan Raya


Nasa sedang fikir nak makan apa....


Inilah gambar yang paling mahal sekali...macam penyerahan mock cheque,hihihi. Bukan senang nak dapat angpau dari uncle Ilan (abah's cousin).

Pandang camera dan senyum.....



Sebahagian dari gambar utama....Addin dan uncle John. Nanti ibu sisipkan gambar utama bila dah dapat gambar dari kamera cik Ara pula.


Nasa dan ibu ambil angin diluar....Nasa dah ngantuk, time to sleep!

Khamis, 23 Oktober 2008

Melamine

Kejadian yang menimpa rakyat China telah membuka mata semua orang termasuklah kami. Barulah kita tahu dalam semua susu formula terkandung melamine... dalam kuantiti sedikit dan dibenarkan. Saya bertanya dengan ramai kenalan doktor saya... jika benar dalam susu formula terdapat sedikit kuantiti melamine, tidakkah ini bermakna ada unsur plastik yang dimasukkan ke dalam minuman anak kita? Namun jawab doktor itu, ya namun badan boleh menyingkirkannya kerana ianya kuantiti yang sangat sedikit. Apa yang terjadi di China pengeluar susu itu telah menambahkan unsur melamine dengan kuantiti yang banyak, maka ianya boleh merosakkan fungsi buah pinggang. Seperti yang kita sedia maklum, buah pinggang kita ini ibarat washing machine. Jika kita tahu loading max ialah 10 kg tetapi basuhan kita 15kg, maka lama kelamaan rosaklah fungsi mesin basuh tersebut.

Sejak dari kejadian itu,anak saya Addin yang memang menjadi tabiatnya minum susu 4-5kali sehari telah bertukar tanpa diminta. Sejak kami pulang ke KL, Addin hanya akan minum susu pada waktu pagi sahaja. Pada sebelah petang dia lebih rela memakan roti gardenia atau nasi. Manakala sebelah malamnya juga sangat jarang dia meminta susu sebelum tidur kerana dia lebih suka meneguk air kosong yang saya bekalkan di sebelah katilnya. Bersyukur pada Allah yang meringankan kerisauan di hati saya mengenai susu Addin.

Dek kerana melamine juga saya dan suami bertekad tidak akan menggunakan pinggan mangkuk melamine lagi. Jika dulu, ianya pada saya sangat mudah dengan ada anak kecil maka walau jatuh pinggan takkan pecah. Tetapi kini tidak lagi. Saya telah membuang semua pinggan mangkuk melamine kami. Saya gantikan semuanya dengan pinggan kaca. Saya lebih berpuashati sekarang. Walau kita tak dapat nak avoid semuanya dalam masa serentak tetapi sekurang-kurang mengambil iktibar dari apa yang berlaku.

Hmmm.... kini saya nak cerita bagaimana stressnya saya minggu lepas. KL pula sekarang musim hujan, maka ada beberapa teman yang menasihatkan jika dah menetap di KL seandainya nak berjalan-jalan maka elakkan keluar waktu hujan kerana for sure akan jam sepanjang perjalanan. Memang betul. Ya Allah adakala menititk airmata ini bila kenangkan Miri yang aman dan tenang. Bila bila barang dapur, mak aiiii...harga ikan buat saya terkejut yang amat. Memandangkan ikan tenggiri menjadi favorite kami sekeluarga, maka saya pun membeli 4 keping ikan tenggiri untuk makan dua hari kami. Terkejutnya saya kerana harga ikan itu ialah RM23.42 setelah ditimbang. Jika di Miri, ikan tenggiri seekor sebesar peha Addin baru RM12. Bayangkan betapa bezanya hidup kami sebelum ini. Dua hari lepas saya membeli ikan merah sebanyak 2 keping dan harganya ialah RM23.60. Sampai satu masa saya rasa memang duit dapur saya banyak tertumpu kepada makanan laut ini. Walaupun mahal tetapi terpaksa jua kami melaluinya.

Susu saya tetiba drop sehinggakan Nasa akan merengek pada malam hari. Saya sendiri perasan mungkin kerana makanan saya yang tidak teratur dan emosi yang tidak stabil. Mungkin juga kerana kurang rehat. Nasa pula semakin besar semakin aktif. Walaupun belum pandai berjalan sepenuhnya, tapi hanya memaut kepada semua perabot yang ada, dia sudah boleh berjalan tanpa bertunjit. Nasa juga boleh memanjat dari sofa kepada kerusi massage kami. Yang paling dia enjoy duduk atas u robic abahnya.

Saya muhasabah diri seketika bila melihat susu seolah-olah tak cukup untuk Nasa. Saya mula mengatur semula hidup saya. Saya mencari masa untuk diri saya berehat dan unpack sedikit demi sedikit barang kami. Saya mula makan mengikut waktu seperti di Miri. By 12pm kami dah mula lunch.Jika tidak, lunch saya kekadang sampai jam2 atau 3pm. Saya pastikan vitamin saya banyak seperti dulu, jika tidak saya hanya makan b complex, vitalea, vitamin C dan ESP. Kini saya dah makan semula ostematrix, iron plus c, omega, vitamin E, beta carotene dan semua yng ada dalam almari dapur saya. :)

Memandangkan kami dah ada water filter sendiri, saya lebih kerap minum air. Sangat kerap maklumlah ianya lebih murah berbanding di Miri kami hanya minum RO water yang dibeli dengan harga RM20 sebotol(19 litre).Seronok bila dah mula stabil. Ni yang dapat saya tulis blog seperti dulu. Susu pula dah mula banyak macam dulu. Saya perasan bila saya happy dan tenang, susu saya akan mula banyak macam dulu-dulu. Adakala melimpah-limpah di pipi Nasa dan saya bangga melihatnya.

Benarlah kata orang, wanita ini sangat mudah sensitif... maka kita perlu banyak minum air kosong untuk memastikan badan kita cukup air dan semua pemakanan kita dapat dicernakan dengan baik oleh tubuh. Apa pun saya bersyukur ditemukan dengan superbrand supplement, Shaklee. Ianya membantu dalam menstabilkan emosi saya dan kesihatan saya dan anak2.

Oh ya tetapi ada sesuatu yang menarik dalam hidup saya sejak minggu lepas.Untuk mengelakkan saya bosan di rumah, suami mencadangkan agar saya membuat satu projek dengan anak2 kami di Miri iaitu anak2 yatim Miri. Kami membuat kutipan derma sesama teman untuk membelikan mereka sebuah water filter memandangkan mereka belum ada. Alhamdulillah ramai juga teman yang berminat menderma untuk mewakafkan sebuah water filter untuk anak2 ini.Bagi mereka yang ingin turut serta sangat dialu-alukan. Walau hanya RM10 namun ada bahagian duit kita tersenarai dalam harta wakaf. Alangkah bahagianya hidup ini jika kita mendapat doa dari mereka....

Buat anak-anak ibu yang berada di Kompleks Kebajikan Hamidah, doakan usaha ibu berhasil. Mudah2 an Allah mengizinkan apa yang ibu hajatkan untuk kalian. Walau kita berjauhan namun kalian tetap berada di hati.

Rabu, 22 Oktober 2008

Perkara Ajaib Tersembunyi di Dalam Minda

oleh: Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj


1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.”




2) Berkomunikasi dengan minda ke minda

Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH dia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda.

Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras.

3) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.

Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.

4) Mengawal minda untuk lebih berjaya


Tiada siapapun yang boleh membuatkan anda marah jka anda sendiri tidak ingin marah. Soal emosi yang tersentuh adalah perasaan yang boleh dikawal jika anda mahu mengawalnya. Jika anda memang tidak mahu marah anda tidak akan marah.

Orang boleh menjadi terlalu sedih kerana dia memberi laluan kepada dirinya untuk berasa sedih. Kesedihan yang melampau-lampau pula bermula daripada emosi yang ditarik-tarik, diiya-iyakan, diransang-ransang dan disungguh-sungguhkan, ibarat api yang dicurahkan petrol ke atasnya. Api akan menyambar hebat padahal jika dibiarkan sahaja, lambat laun ia akan padam sendiri. Kejayaan pertama orang yang berjaya ialah dapat mengawal emosinya.



5) Dua pemikiran dalam masa yang sama

Anda mungkin pernah melihat seseorang yang beremosi pada satu masa tetapi pada masa yang sama bercakap seolah-olah tidak menghadapi sebarang masalah dan ingat, orang ini bukanlah seorang pelakon. Seorang ayah memarahi anaknya dengan kemarahan yang beriya-iya tetapi dalam masa yang sama dia menghadiahkan anda senyuman dan mula bercakap lembut dengan anda. Itu tanda permulaan bagi seorang yang dapat mengawal emosinya. Seorang yang ingin menggapai kejayaan melalui imaginasi perlu lebih pandai mengawal emosi.

6) Minda teransang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.

Selasa, 21 Oktober 2008

Rahsia doa....

Seorang pengarah yang berjaya jatuh di bilik mandi dan akhirnya
stroke.Sudah 7 malam dirawat di Hospital di ruang ICU. Di saat orang-orang
terlelap dalam mimpi malam, dalam dunia roh seorang malaikat menghampiri si
pengarah yang terbaring tak berdaya.


Malaikat memulakan pembicaraan, Kalau dalam waktu 24 jam ada 50 orang
berdoa buat kesembuhanmu, maka kau akan hidup. Dan sebaliknya jika dalam 24
jam jumlah yang aku tetapkan belum terpenuhi, itu berertinya kau akan
meninggal dunia!


Kalau hanya mencari 50 orang, itu sangat mudah.'kata si pengarah ini
dengan yakinnya.


Setelah itu Malaikat pun pergi dan berjanji akan datang 1 jam sebelum
batas waktu yang sudah disepakati.


Tepat pukul 23:00, Malaikat kembali mengunjunginya; dengan bangganya si
pengarah bertanya, Apakah esok pagi aku sudah pulih? Pastilah banyak yang
berdoa buat aku, jumlah pekerja aku punya lebih dari 1000 orang, jadi kalau
hanya mencari 50 orang yang berdoa pasti bukan perkara susah.


Dengan lembut si Malaikat berkata, Anakku, aku sudah berkeliling mencari
suara hati yang berdoa buatmu tapi sampai saat ini baru 3 orang yang berdoa
buatmu, sementara waktumu tinggal 60 minit lagi. Rasanya mustahil kalau
dalam waktu dekat ini ada 50 orang yang berdoa buat kesembuhanmu.


Tanpa menunggu reaksi dari si pengarah, si malaikat menunjukkan layar
besarberupa TV siapa 3 orang yang berdoa buat kesembuhannya. Di layar itu
terlihat wajah duka dari sang isteri, di sebelahnya ada 2 orang anak kecil,
putera puterinya yang berdoa dengan khusuk dan nampak ada titisan air mata
di pipi mereka.


Kata Malaikat, Aku akan memberitahukanmu, kenapa Tuhan rindu memberikanmu
kesempatan kedua? Itu kerana doa isterimu yang tidak putus-putus berharap
akan kesembuhanmu.


Kembali terlihat dimana si isteri sedang berdoa jam 2:00 subuh, Tuhan, aku
tahu kalau selama hidupnya suamiku bukanlah suami atau ayah yang baik! Aku
tahu dia sudah mengkhianati pernikahan kami, aku tahu dia tidak jujur dalam
kerjanya, dan kalaupun dia memberikan sumbangan, itu hanya untuk popularity
dan menaikkan namanya saja untuk menutupi perbuatannya yang tidak benar
dihadapanMu. Tapi Tuhan, tolong pandang anak-anak yang telah Engkau berikan
pada kami, mereka masih memerlukan seorang ayah. Hambamu ini tidak mampu
membesarkan mereka seorang diri.


Dan setelah itu isterinya berhenti berkata-kata tapi air matanya semakin
deras mengalir di pipinya yang kelihatan cengkung karena kurang rehat.
Melihat peristiwa itu, tampa terasa, air mata mengalir di pipi pengarah
ini. Timbul penyesalan bahwa selama ini bahawa dia bukanlah suami yang
baik. Dan bukan ayah yang menjadi contoh bagi anak-anaknya. Malam ini dia
baru menyadari betapa besar cinta isteri dan anak-anak padanya.


Waktu terus berlalu, waktu yang dia miliki hanya 10 minit lagi, melihat
waktu yang makin sempit semakin menangislah si pengarah ini,penyesalan yang
luar biasa. Tapi waktunya sudah terlambat ! Tidak mungkin dalam waktu 10
minit ada yang berdoa 47 orang!


Dengan sedihnya dia bertanya, Apakah diantara pekerjaku, kaum
kerabatku,teman kerja ku, teman organisasiku tidak ada yang berdoa buatku?
Jawab si Malaikat, Ada beberapa yang berdoa buatmu.Tapi mereka tidak
ikhlas. Bahkan ada yang mensyukuri penyakit yang kau derita saat ini. Itu
semua karena selama ini kamu mementingkan diri, sombong, mengainaya
pekerja, kejam, ego dan bukanlah pihak atasan yang baik. Bahkan kau sanggup
memecat pekerja yang tidak bersalah dan yang tidak setimpal dengan
kesalahannya.. Si pengarah tertunduk lemah, dan pasrah kalau malam ini
adalah malam yang terakhir buat dia. Tapi dia minta waktu sesaat untuk
melihat anak dan si isteri yang setia menjaganya sepanjang malam.


Air matanya tambah deras, ketika melihat anaknya yang sulung tertidur di
kerusi hospital dan si isteri yang kelihatan lelah juga tertidur di kerusi
sambil memangku si bongsu. Ketika waktu menunjukkan pukul 24:00, tiba-tiba
si Malaikat berkata, Anakku, Tuhan melihat air matamu dan penyesalanmu!!
Kau tidak jadi meninggal,karena ada 47 orang yang berdoa buatmu tepat jam
24:00.


Dengan hairan dan tidak percaya, si pengarah bertanya siapakah yang 47
orang itu. Sambil tersenyum si Malaikat menunjukkan suatu tempat yang
pernah dia kunjungi bulan lalu.


Bukankah itu Pusat Asuhan Anak Yatim? kata si pengarah perlahan. Benar
anakku, kau pernah memberi bantuan bagi mereka beberapa bulan yang
lalu,walau aku tahu tujuanmu saat itu hanya untuk mencari populariti saja
dan untuk menarik perhatian kerajaan dan pelawat luar negeri.


Pagi tadi , salah seorang anak pusat asuhan tersebut membaca di surat
khabar bahawa seorang pengarah terkena stroke dan sudah 7 hari di ICU.
Setelah melihat gambar di surat khabar dan yakin kalau orang yang sedang
koma adalah kamu, orang yang pernah menolong mereka dan akhirnya anak-anak
yatim pusat asuhan sepakat berdoa buat kesembuhanmu.


Doa sangat besar kuasanya. Kita malas. Tidak ada waktu. Beban untuk berdoa
bagi orang lain. Ketika kita mengingat seorang sahabat lama/keluarga, kita
fikir itu hanya kebetulan saja padahal seharusnya kita berdoa bagi dia.
Mungkin saja pada saat kita mengingatnya dia dalam keadaan memerlukan doa
dari orang-orang yang mengasihi dia.


Disaat kita berdoa bagi orang lain, kita akan mendapatkan kekuatan baru
dan kita boleh melihat kemuliaan Tuhan dari peristiwa yang terjadi.


Hindarilah perbuatan menyakiti orang lain... Sebaliknya perbanyaklah berdoa
buat orang lain.


Kerana pahlawan sejati, bukan dilihat dari kekuatan fizikal dan
hartanya,tapi dari kekuatan hatinya. Katakan ini dengan perlahan, 'Ya TUHAN
saya mencintai-MU dan memerlukan- MU, datang dan terangilah hati kami
sekarang...!!!'

Jumaat, 17 Oktober 2008

Rehat sebentar...

Sleep as much as you can...

Frown when you get upset...

Read books that you enjoy...

Play with simple things...

Do whatever you want whenever you want...

Look for affection when you need it...

Get serious once in a while...

Show some affection...

Get angry once in a while...

Change your look...

Be happy, above all, regardless what your challenges may be...


These are only to show you how strong we can be and overcome them...

Nak hilangkan jeragat....

Ada seorang teman bertanya kepada saya apakah vitamin yang benar-benar membantu menghilangkan jeragat dan parut hitam pada kulit. Sebenarnya terdapat banyak vitamin yang membantu menjadikan seseorang itu sihat dan secara langsung akan kelihatan cantik dan berseri. Vitamin yang saya maksudkan ialah ESP, vitalea(multivitamin Shaklee known as killer product) , b complex, vitamin C, zinc, beta carotene dan vitamin E. Sekali pandang memang nampak banyak namun bagi saya yang memang makan kesemua yang dinyatakan tidaklah hairan jika seseorang pakar kecantikan mengesyorkan beberapa jenis vitamin yang penting untuk kulit. Namun bagi anda yang pastinya mempunyai budget yang tersendiri, anda boleh mulakan dengan mengambil ESP dan vitalea terlebih dahulu. Mungkin selepas sebulan anda boleh menambah perlahan-lahan dengan vitamin lain yang dinyatakan.

Ada yang mendakwa mengambil vitamin yang banyak akan menyebabkan kesan jangka panjang yang negatif tetapi perlu kita ingat ianya mungkin berlaku ke atas mereka yang mengamalkan pengambilan vitamin sintetik (yang ada silika gel). Jadi jangan mudah membuat kesimpulan jika ilmu yang ada adalah dari cerita teman yang juga kurang ilmunya. Ramai teman saya diluar yang suka membuat kesimpulan hasil dari cerita dan gosip kawan mereka berbanding membaca bulu-buku yang berkaitan dengan vitamin, ubat-ubatan dan pemakanan. Saya sendiri masih membaca berulang-ulang kali sesuatu buku sebelum membuat kesimpulan sendiri agar ilmu yang saya tulis dan kongsikan bersama bukanlah dari ilmu songsang....

Khamis, 16 Oktober 2008

Ohhh Kuala Lumpur

Walaupun sudah setengah bulan hidup di Kuala Lumpur tapi saya masih belum boleh adapt dengan suasana di sini. Masih teringat saya pada Sabtu yang lepas di mana mak mertua saya membuat rumah terbuka pada waktu tengahari memandangkan sebelah petang dan malamnya kami mempunyai kenduri tahlil bersama seluruh ahli keluarga.

Urusan rumah saya di Melawati hanya selesai pada hari tersebut pada jam 1.45pm di mana proses terakhir melengkapkan rumah dengan pintu grill. Kebiasaannya kami hanya mengambil masa maksimum untuk ke rumah mak di Rawang Perdana dalam 20 minit tetapi kerana hari Sabtu hari tu hujan lebat maka traffic menjadi slow yang amat sehinggakan kami sampai rumah mak selepas 1 jam setengah berada dalam kereta. Ya Allah bosannya!!! Tak ada rezeki saya untuk berjumpa dengan kak Sara pada hari itu. Bukan niat saya untuk menjemput dengan ajak-ajak ayam atau tidak ikhlas tetapi kerana urusan rumah Melawati yang tertunda menyebabkan kami tidak bermalam di rumah mak pada malam sebelumnya. Sepatutnya grill rumah di pasang pada hari Jumaat namun kerana hari hujan grill yang perlu dicat tidak dapat dilakukan. Sebab itulah kami sendiri datang ke rumah mak sangat lewat dari jangkaan kami.

Ramai antara sahabat handai mak ayah yang tidak dapat hadir kerana traffic yang sangat teruk. Bagi mereka yang sudah biasa dengan hidup di bandar metropolitan, ianya bukanlah perkara baru, tetapi bagi saya yang sudah menetap lama di bandar yang jauh perbezaan cara hidup pasti merasa asing dengan perubahan hidup yang dilalui. Bukan pilihan kami untuk menetap di Kuala Lumpur namun aturan Yang Maha Esa yang pastinya lebih mengetahui hikmah mengapa kami dipindahkan.

“Ya Allah, Dengan NamaMu yang Maha Besar lagi Maha Agung, aku panjatkan doa padaMu agar Kau bukakan pintu hikmah buat kami atas segala aturanMu buat kami dan keluarga kami. Jangan Engkau biarkan kami kepada diri kami walau seketika cuma…. Berikan kami petunjuk dan taufiq serta hidayahMu dalam apa jua yang kami lakukan. Lapangkanlah rezeki kami sempena hijrah kami ini Ya Allah. Berikan kami kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat serta peliharalah kami dari api nerakaMu yang amat azab.”

Buat kak Sara, sekali lagi saya mohon maaf kerana tidak dapat bertemu pada hari Sabtu yang lalu. InsyaAllah seandainya ada rezeki semoga Allah menemukan kita pada masa yang telah ditentukan, aturan yang Maha Esa. Wallahu alam.

Rabu, 8 Oktober 2008

Raya dan pindah...

Alhamdulillah kami telah selamat sampai ke Kuala Lumpur pada 1 Oktober yang lalu. Ianya merupakan hari terakhir kami di Miri dan hari pertama hidup baru i Kuala Lumpur. Memang meletihkan dengan barang sebanyak 100kg di bawa bersama dari Miri. Kami beraya di rumah mamatok dan ayahtok Addin dan Nasa di Rawang seterusnya pulang ke Muar pada hari raya ketiga.

Kini kami telah pulang ke Kuala Lumpur semula menguruskan semua barang dan perkakas rumah. Nasib baik ada helper yang dapat menolong saya unpack semua barang dari kotak.Lega sedikit rasanya. Kini tinggal nak menguruskan beberapa perkara kecil seperti install Astro disc, laminating floor dan water hitter.

Walaupun jauh di sudut hati saya,saya mahu pulang semula ke Miri tetapi saya terpaksa juga terima hakikat bahawa kami terpaksa memulakan hidup baru di Kuala Lumpur. Saya yakin pasti ada hikmah yang terbaik aturan Allah untuk kami sekeluarga dipindahan ke Kuala Lumpur.

Ada beberapa keping gambar raya yang belum sempat saya masukkan dalam blog. InsyaAllah sehari dua nanti akan saya sertakan gambar terbaru Addin dan Nasa sepanjang musim raya ini.