Isnin, 31 Mac 2008

Anak- by Freddy Aguilar

Mac 31, 2008 0 Comments
Semasa engkau dilahirkan
Kau pun sudah satu impian
Impian nyata kurnia Illahi

Engkau anak istimewa
Kebahagian ibu ayah
Bila menangis dan juga tertawa

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Masa silih berganti
Kau membesar tak dikenali
Cepat sungguh kau pandai bicara

Apa yang telah terjadi
Pada mereka kau derhaka
Mengapa begitu apakah salahnya

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Kini kau telah tersesat
Hilang diri dan pedoman
Tak seorang pun mengambil peduli

Dan kini engkau menangis
Ibu ayah menghampiri
Walau engkau telah terpesong jauh

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Istimewa untuk bakal ibu...

Mac 31, 2008 0 Comments
Sedang saya mencari info tentang beberapa perkara, terbaca satu artikel yang ditulis oleh seseorang tentang demam kuning. Menarik dan sekurang-kurangnya bertambah ilmu saya tentang demam kuning....
Penyakit demam kuning di kalangan bayi adalah merupakan perkara biasa pada masa kini. Di anggarkan 60 hingga 70 peratus daripada bayi yang baru lahir mengalami penyakit demam kuning atau yang juga dikenali sebagai jaundis. Penyakit demam kuning atau jaundis merujuk kepada bayi yang mempunyai simptom seperti bahagian putih mata dan kulit yang bewarna kuning-kekuningan. Warna kuning-kekuningan ini dapat dilihat dengan lebih jelas apabila kulit bayi ditekan lembut, ia kelihatan kekuningan. Ujian ini boleh dilakukan pada semua bangsa. Penyakit demam kuning ini lebih kerap berlaku di kalangan bayi pra-matang (tidak cukup bulan) berbanding bayi yang cukup bulan.

Warna kuning ini disebabkan oleh bahan kumuhan (metabolit) yang dinamakan bilirubin dalam darah. Bilirubin merupakan hasil penguraian sel darah merah di dalam darah. Penguraian sel darah merah merupakan proses yang dilakukan oleh tubuh badan manusia apabila sel darah merah telah berusia 120 hari. Hasil penguraian sel darah merah merupakan bilirubin yang diproses oleh hati (hepar) dan disingkir dari badan melalui najis dan air kencing. Ketika bayi berada dalam kandungan, sel darah merah ini akan dikeluarkan melalui uri (placenta) dan diuraikan oleh hati ibu.

Paras bilirubin pada bayi normal boleh meningkat disebabkan oleh sebab-sebab berikut -

Sel darah bayi mempunyai tempoh hayat yang lebih pendek.
Lebam pada badan bayi yang disebabkan dalam proses kelahiran menyebabkan banyak sel darah merah rosak dan perlu diganti.
Bayi pra-matang tidak mempunyai organ yang matang. Hati tidak dapat memproses bilirubin dengan cepat. Usus mungkin tidak berfungsi sepenuhnya, terutama jika mereka sakit dan tidak disusukan.
Darah ibu dan bayi tidak sesuai. (ABO incompatibility)
Ibu mengidap kencing manis (maternal diabetes)
Penggunaan oxytocin ketika proses kelahiran.
Bayi lelaki Asia mempunyai peratusan demam kuning yang lebih tinggi (kerap).
Keturunan.

Penyakit demam kuning mula dikesan pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia mula kelihatan dari kepala dan turun kebawah. Bayi demam kuning kelihatan kuning pada bahagian muka, diikuti bahagian dada, perut, dan akhirnya dibahagian kaki. Warna kekuningan juga dapat dilihat ada bahagian mata putih bayi. Pemeriksaan bayi untuk penyakit demam kuning patut dibuat dalam cahaya matahari ataupun dibawah lampu panjang putih (fluorescent). Bayi perlu dibawa berjumpa doktor sekiranya demam kuning dikesan. Di hospital atau klinik, paras bilirubin dalam darah boleh diuji melalui contoh darah. Tahap serius ditentukan dengan menimbangkan umur dan faktor perubatan yang lain. Jumlah bilirubin yang kecil atau sederhana tidak merbahaya kepada bayi. Bagaimanapun paras bilirubin yang tinggi dan lama boleh memberi kesan pada pendengaran dan otak bayi. Doktor akan memberikan rawatan yang sesuai agar paras bilirubin tidak mencapai paras merbahaya.

Ibu bapa perlu merujuk kepada doktor dengan segera sekiranya demam kuning dikesan dalam tempoh 24 jam kelahiran, yang membabitkan bahagian tangan dan kaki, atau bayi demam melebihi 37.8 darjah Selsius (100 darjah Fahrenheit), atau bayi kelihatan lemah dan tidak sihat. Bagi bayi bawah 5 tahun, suhu dalam dan luar badan perlu diperiksa. Doktor juga perlu dirujuk sekiranya warna kuning semakin ketara selepas 7 hari, demam kuning masih kekal selepas 15 hari, bayi tidak bertambah berat badan, atau anda merasa bimbang mengenai kekuningan pada kulit bayi.

Bayi yang menghidap demam kuning perlu dipastikan agar tidak mengalami kekeringan (dehydration) akibat pengambilan cecair yang tidak mencukupi. Antara faktor lain yang meningkatkan risiko kekeringan adalah bayi pertama, bayi yang tidak pandai menghisap, puting susu tenggelam (inverted nipples), pembedahan caesarean, penggunaan ubat penahan sakit (analgesics) dan bayi yang tidak matang dengan daya menghisap yang lemah.

Jenis-jenis Demam Kuning

Terdapat beberapa jenis Demam Kuning. Antara yang biasa didapati adalah :-


Demam kuning normal (physiological jaundice). Demam kuning normal biasa berlaku pada bayi baru lahir. Ini disebabkan bayi yang baru dilahirkan, hati bayi kadang-kala tidak mampu memproses bilirubin dari sel darah merah yang diuraikan disebabkan hati bayi tersebut masih belum matang atau disebabkan kadar penguraian sel darah merah yang cepat. Keadaan ini meningkatkan kadar bilirubin dalam darah dan seterusnya menyebabkan warna kuning-kekuningan pada kulit dan putih mata bayi. Ia mula kelihatan 2 - 4 hari pertama dan akan hilang sepenuhnya selepas 1 hingga 2 minggu.
Demam kuning pra-matang. Demam kuning pra-matang disebabkan oleh hati bayi yang masih belum terbentuk sepenuhnya mengambil masa yang lebih lama untuk memproses jumlah bilirubin yang terhasil.
Demam kuning susu ibu (Breast milk jaundice). Demam kuning susu ibu hanya berlaku dalam 1% - 2% kes ibu yang menyusu. Demam kuning susu ibu disebabkan bahan yang terhasil dalam susu ibu yang menghalang penyingkiran bilirubin melalui usus. Ia bermula pada hari ke 4 hingga hari ke 7 dan menghilang selepas 3 hingga 10 minggu. Pihak doktor akan menentukan sekiranya ini berlaku, biasanya sekiranya demam kuning berterusan melebihi 7 hari. Ibu boleh kembali menyusukan bayi selepas bayi sembuh daripada demam kuning.
Ketidaksuaian kumpulan darah antara ibu dan emak. Sekiranya bayi mempunyai darah yang berbeza dengan ibu, susu ibu mungkin mempunyai antibodi yang memusnahkan darah bayi. Ini akan meningkatkan paras bilirubin dalam darah bayi. Ia biasanya mula dikesan pada hari pertama. Masalah Rh pernah merupakan bentuk demam kuning yang teruk tetapi boleh dielakkan dengan suntikan imunisasi Rh (Rh immune globulin) pada ibu dalam tempuh 72 jam selepas kelahiran. Suntikan ini menghalang penghasilan antibodi yang boleh membahayakan bayi.
Selain itu terdapat juga komplikasi seperti kekurangan enzim G6PD, jangkitan kuman, bayi pra-matang, dan lain-lain lagi. Secara semula jadi, penyakit demam kuning normal (physiological jaundice) bermula pada penghujung hari kedua atau ketiga selepas bayi dilahirkan. Paras bilirubin dalam darah akan terus meningkat sehingga bayi mencapai umur 5-6 hari sebelum paras bilirubin menurun dan akhirnya menghilang apabila usia bayi mencecah 10 hari.

Ahad, 30 Mac 2008

Reasoning...

Mac 30, 2008 0 Comments
Hari Jumaat yang lalu, saya banyak menghabiskan masa bersama Addin dan Nasa memandangkan abahnya tidak pulang makan tengahari. Namun Nasa pula lebih banyak tidur pada hari itu. Maka dapatlah saya melayan Addin dengan aktivitinya... membaca, menulis dan bermain sudoku. Memandangkan hari hujan, Addin lebih selesa duduk melekat dengan ibunya.
Bermula dengan membaca kemudian dia menulis. Setelah letih menulis Addin meminta rehat sambil baring di sebelah saya. Tiba-tiba, handphone berbunyi... tertera nombor telefon ayah tok Addin. Mak mertua saya rindu ingin berbual dengan Addin. Mereka berbual bertanya khabar dan bercerita aktiviti harian masing-masing. Sebelum mengakhiri perbualan Addin berkata dengan mak mertua saya... "Mama tok, boleh Addin tanya sesuatu tak? Masa abah kecik-kecik dulu Abah ada belajar tak?" Saya pu hairan mengapa soalan itu boleh terkeluar dari mulutnya. Tiba-tiba Addin menjerit ke arah saya..."Ibu, ibu, mama tok kata masa abah kecik dulu abah pun belajar!" Gembira benar dia dengan jawapan mama toknya. Terus diberinya telefon itu kepada saya untuk mengakhirinya.
Selepas itu Addin terus mengambil buku yang ada permainan sudoku dan mengajak saya memantaunya bermain. Saya bertanya mengapa Addin bertanya soalan sedemikian rupa kepada mama toknya sebentar tadi.. Addin menjawab "Sebab ibu selalu suruh Addin belajar, jadi Addin nak tahulah dulu abah belajar tak?". Saya dengan senyum menjawab "Memanglah abah belajar, ibu pun belajar. Baru boleh pandai dan masuk Universiti.
Bila abahnya balik malam tu saya terus menceritakan perbualan Addin dengan mak mertua saya dan suami saya dengan tenang menjawab... selama ini pun anak kita perlu reason untuk melakukan sesuatu tetapi mungkin ibu terlupa nak beri reason mengapa dia perlu belajar di rumah memandangkan sekarang saya memang tekankan lebih pelajaran untuknya. Apa yang saya pasti selepas mendapat jawapan dari mak mertua saya Addin lebih bersemangat nak belajar. Alhamdulillah.

" YA ALLAH DENGAN RAHMATMU, BUKAKANLAH PINTU HATI ANAK-ANAKKU UNTUK BELAJAR BERSUNGGUH-SUNGGUH, TERANGKANLAH HATI MEREKA, TAJAMKANLAH DAYA INGATAN MEREKA, BAIKKANLAH FIKIRAN MEREKA, PERANGAI MEREKA DAN TINGKAH LAKU MEREKA DAN SELAMATKANLAH MEREKA WALAU DI MANA SAHAJA MEREKA BERADA. AMIN "

Jumaat, 28 Mac 2008

Anakku Wiraku

Mac 28, 2008 2 Comments
Bukan mudah hendak menjadi guru kepada anak sendiri. Addin is a fast learner person but... part perlu menulis dia akan jadi lemah longlai, tidak minat katanya. Namun yang peliknya bab colouring nombor satu. Addin hanya akan minat menulis ika ada related dengan nombor. That is why dia boleh minat nak belajar main sudoku. Adakala bila datang angin terlebih rajin, Addin akan mengambil buku maths tanpa di suruh duduk di satu sudut dekat dengan ibu dan terus memulakan kiraan. Addin cuma perlu pemantauan jika operasi tolak sedang dilakukan. Mungkin Addin perlu belajar menggunakan abacus. Nasib baik ibu Addin ni guru maths jadi maths memang paling senang nak ajar. Bagi subjek Bahasa Melayu or English saya hanya akan melatih Addin membaca ...using drilling technique. Alhamdulillah dia cepat mengingat perkataan yang diajar. Ingat nak buat teaching aid guna manila kad dan create some activity so that dia akan lebih enjoy belajar bahasa.

Namun adakala rasa kasihan dengan Addin, waktu belajar yang berkualiti adalah apabila Nasa tidur dengan aman dan nyenyak. Bukan mudah ....kadangkala terfikir betapa hebatnya ibu-ibu yang manage anak yang ramai. Saya baru dua...hmmm. Memandangkan Nasa dah pandai bergolek sana sini, saya lebih prefer dia duduk dalam babycot. Paling lama Nasa boleh duduk dalam tu setengah jam selepas itu dia akan menjerit sekuat hatinya. Entahlah memang berbeza kedua-dua anak ini. Semasa Addin dulu, dia banyak senyum dan gelak. Sebaliknya dengan Nasa...suaranya sahaja dah cukup untuk menggegarkan satu hospital Columbia Asia. Mungkin semasa mengandung ibu banyak menjerit kot. Entahlah.... yang pasti bila auntie Sidah(my best helper) datang mengemas rumas, dengar Nasa menjerit auntie Sidah akan kata... "Ini la anak cikgu...kuat menjerit". Tersenyum saya dan adakala merasakan seperti satu gurauan atau mungkin satu sindiran.

Semalam ada teman akrab saya meminta untuk saya meletakkan gambar Nasa dan Addin dalam blog kerana katanya lama tak tengok Addin dan macammana agaknya muka Nasa sekarang. Selama ni saya tak minat nak letak gambar anak-anak kerana tiada kepentingan rasanya tapi demi saudara mara yang jauh macam angah, mak oyah, acik Ein dan teman-teman yang jauh, saya letakkan juga. Jadi saya sedang fikir gambar mana yang patut saya letak sebabnya semua gambar adalah yang terbaik pernah dirakamkan. Namun apa pun... buat CT, Faiz, Acik, Along, Cery, Hasfa, Laila, Ayu, Yus, Mas, Linda, Az dan semua teman-temanku dunia dan akhirat (walaupun tak tertulis semua di sini namun kalian sentiasa dalam doaku!)

inilah anak-anakku dan merekalah wiraku!


Nasa dan Addin


Cucu-cucu kesayangan Hj. Hussain dan Hjh Salwa


Buah hati ibu dan abah...Addin dan Nasa

Khamis, 27 Mac 2008

Penawar yang terbaik

Mac 27, 2008 0 Comments
Malam ahad lalu saya menerima pesanan ringkas melalui handphone dari seorang teman yang dah lama tidak saya temui…. Beliau bertanya tentang pengalaman saya menjaga anak saya kuning (selepas lahir). Saya menjawab mesej tersebut dengan ringkas dan padat. Namun jauh di sudut hati saya tertanya-tanya mengapa beliau bertanya demikian adakah beliau sudah bertambah ahli keluarga atau kerana lain. Mungkin beliau juga rasa apa yang terdetik di hati saya kerana tidak lama selepas itu teman saya ini memberitahu tentang kawannya yang mengalami masalah yang sama tetapi lebih kritikal kerana anaknya yang baru dilahirkan selama 8 hari telah diletakkan bawah lampu biru di hospital kerana bacaan kuning melebihi 30. Kesimpulan yang dapat saya buat ialah bilangan billirubin dalam darahnya sangat tinggi dan melebihi paras normal.

Saya meminta izin teman saya untuk bercakap sendiri dengan kawannya dan beliau menyatakan tiada masalah namun saya lebih selesa jika teman saya memberitahu kawannya lebih awal agar kawannya tidak terkejut menerima panggilan dari saya. Selepas setengah jam berlalu, telefon bimbit saya berbunyi dari nombor yang tidak saya kenali. Rupa-rupanya panggilan dari kawan kepada teman saya yang lebih mesra dikenali dengan Jue.

Jue menceritakan masalah yang dilalui oleh anaknya. Jue meminta pandangan saya adakah baik untuk memberi anaknya susu kambing demi merawat demam kuning yang dilalui oleh anaknya. Memandangkan ini anak pertama Jue dan secara langsung keluarga Jue mahupun keluarga dari pihak suami Jue tidak pernah melalui pengalaman ini maka Jue terpaksa mencari alternative lain untuk menyelesaikan masalah anaknya ini. Memandangkan saya pernah melalui situasi yang sama dengan Jue, saya menasihatkan Jue untuk memberi susu ibu sekerap mungkin. Saya juga mengesyorkan agar Jue mengambil supplement demi membantu meningkatkan immune system anaknya di samping meningkatkan pengeluaran susu badan untuk anaknya. Saya berani untuk rekomen produk yang saya makan dan tanpa banyak keraguan Jue mencubanya. Pada malam itu juga ibu mertua saya menghantar supplement kepada Jue iaitu ESP, B Complex dan Vit C di hospital.

Pada hari isnin petang Jue menelefon saya memberitahu bacaan kuning anaknya semakin meningkat iaitu 34. Jue meminta pandangan saya , adakah elok untuk beliau membawa pulang anaknya ke rumah dan merawat menggunakan cara tradisional. Selepas saya berbincang dengan teman baik saya doctor Siti Munirah, saya memaklumkan kepada Jue agar meneruskan treatment di hospital sahaja. Saya meminta Jue berhenti untuk mengamalkan pengambilan makanan seperti lada hitam, halia dan kunyit kerana sepanjang pengetahuan saya inilah antara punca kuning anaknya semakin meningkat. Alhamdulillah Jue tidak berputus asa. Beliau terus dengan pengambilan supplement yang saya syorkan. Saya meminta Jue meningkatkan kekerapan penyusuan kepada bayinya itu. Jika sebelum ini Jue menyusukan antara 2-3 jam untuk satu sesi tetapi saya meminta beliau menyusukan sekerap yang mungkin agar bayinya dapat bekalan air yang mencukupi untuk mengurangkan bilangan billirubin dalam darahnya.Saya yakin selalunya penyakit hendak pergi memang mengambil masa.

Petang Selasa saya pula menelefon Jue untuk bertanyakan khabar anaknya. Jue dengan nada gembira memberitahu kuning anaknya turun kepada 26. Alhamdulillah satu peningkatan yang memberansangkan. Rabu petang saya menerima mesej Jue menyatakan kuning anaknya semakin beransur kurang dan doctor mengizinkannya membawa bayinya yang comel itu pulang ke rumah. Jue juga memberitahu bahawa doctor impress kerana berat anaknya ada peningkatan dalam beberapa hari ini. Saya dapat membayangkan kegembiraan yang Jue lalui semasa itu. Semoga usaha Jue untuk memberi anaknya susu ibu berjaya ke tahap yang dapat membanggakan dirinya sebagai seorang ibu muda yang sabar melalui dugaan penyusuan.

Hakikatnya bukan mudah untuk bergelar ibu bapa yang berjaya namun dengan sedikit usaha, kesabaran dan ilmu, seseorang itu pasti berjaya!!!!

Rabu, 26 Mac 2008

Good article to be share....

Mac 26, 2008 0 Comments
How to support your child emotionally so he/she can learn
by Ann Bartz


Learning isn't just about taking in dry facts and spewing them out later for the test. It's a complex process, one that's greatly influenced by how your child feels about herself and the people around her, and by how they feel about her.

Like most parents, you may be anxious about your child's performance in school as she heads into this new phase of her life, and concerned about the quality of the education she is getting. You can do a tremendous amount to foster a love of learning through your patience, interest, encouragement, and delight in her and your efforts to make her school better. You may also reap some rewards yourself: the joy and satisfaction of learning with and from your child, and the sense of accomplishment that comes with helping out at her school. Here are some important things you can do:

• Avoid blaming your child when she has difficulties in school ("You should know all your letters by now! You must not be paying attention!"). She is actually doing her best to understand what the teacher is saying and may be trying to do the work in spite of feeling bored or stupid or troubled by other issues at home or at school.

• Make time to listen to your child talk about school and her feelings concerning it. If she wants to tell you about her day, give her as much time as you can, and really pay attention to what she tells you. Knowing that you respect her thoughts and feelings will give your child great confidence. Being able to talk about them with you will help her sort them out more effectively than she could on her own. Allowing her to cry or laugh about pressures in school, the ups and downs of friendships, and her efforts to master new subjects will free her to think more clearly about all these issues.

• Keep your own bad feelings about school (if any) to yourself. You may have had a terrible time in school; many people do. But your child will have her own experience, and it will go better if she has an open mind.

• Get to know your child's teachers and other school personnel. They are important people in your child's life. They have good information for you about your child, about what is going well in her life at school and what is hard for her. And your good relationship with them enhances your child's relationship with them.

• Get involved in school projects in some way. Schools and teachers need all the help they can get, and besides being fun and a great way to meet other parents, this provides a good opportunity to find out firsthand what your child's school is like and how she's doing there.

• Join with other parents in stating your positions on educational issues and school policy. Once you're involved, you'll know what you like and what you don't about your child's school. Organized parents can make a huge difference in a school.

• When your child wants to learn something, put her in charge of the topic, the pace, and the approach. (She may not get to be this powerful in school!) The more in charge of her education she can be at home, the more confidence she'll bring to the classroom.

• Ask your child to teach you about something she's interested in. Ever notice how teaching someone else reinforces your own knowledge? Your child will love having you as a pupil and will be motivated to find out all she can about her chosen topic.

• Encourage and appreciate her questions. Whether she's 3 and wants to know "Why?" every few minutes or 5 and trying to master the alphabet, she's looking to you as the fount of all knowledge. If you respond to her natural curiosity now — even if you don't have all the answers and need to make frequent trips to the Web or the library — you'll encourage her to go on asking questions and pursuing things that interest her for the rest of her life.

• Help her make connections to things she already knows. People learn by comparing and contrasting new information with what they already know. Think of what your child has already learned or seen that relates to the new information, and talk about it: "Remember when we went to the beach and walked by those cliffs that were crumbling? Well, sandstone is that same stuff — rock made out of sand — but compressed so it's hard."

• Touch and hold your child while she is learning new things. Anything goes better when you feel that someone loves you, and learning is no exception. Cuddle up to read the new book about space; put your arm around your child while she counts the socks in her drawer.

• Listen when your child talks about things she is learning. Children retain new information better if they get to show someone how excited they are about learning it.

• Encourage your child to be active while she's learning. All children like to move. Let her get up, move around, sing a song about what she's learning, act it out, or draw it.

• Offer to point out errors in what your child is working on, but don't do it unless she asks you to. She may want you to tell her whether she found all the hidden animals in a puzzle, or she may not. Let it be up to her.

• Encourage your child to take pride in all she has learned. By the time she starts preschool, she has already learned much of an entire language, plus how to walk, feed herself, and maybe even play chess or program the VCR better than you do. Recalling her accomplishments will buoy her up as lessons get more challenging in school.

• Ask questions to help your child discover what she already knows. She may not remember, when trying to learn a new set of numbers, that she already knows lots of them. Building on this prior knowledge will boost her confidence and help her remember how smart she is.

• Encourage your child to experiment and take risks. If she wants to get lots of wet and squishy things out of the refrigerator and mix them together to see what happens, and all you can think of is what a mess it will make, let her do it anyway — out on the driveway. Great thinkers forge ahead despite the naysayers around them, but you don't want to be a naysayer. Let her make big messes, learn from them, and try something even more ambitious next time.

• Offer information and demonstrations, but don't impose them. Of course you can hook the toy trains together faster than she can, but she'll learn more if she tries it herself and then asks for help if she gets stymied.

• Encourage your child to buddy up with a classmate so they can teach each other and cheer each other on. If the teacher allows this in the classroom, great. If not, someone else to compare notes with outside of class is still a good support.

• Remember that your child is always doing the best she can. She wants to learn, she wants to do well, she wants to please her teachers, and above all she wants to please you. She's doing her best to fit into this new world of school and its demands, but it won't always be easy for her.

• Respect and appreciate your child's intelligence, and encourage her to appreciate herself. This can take many forms, but it can be as simple as asking your child's opinion on matters of importance to her, to your family, or to the world, or remembering that it's only all the extra information we have that makes adults seem smarter than children. Recognizing that she is an intelligent person will keep her a confident learner.

• Understand that mistakes are an important part of learning. The process of trial and error is pretty much how we human beings have built our whole body of knowledge, from physics to archeology. None of what we know came to someone the very first time they wanted to figure out a problem. School often makes people fear mistakes, but anyone who's really thinking and not just memorizing answers will make plenty of mistakes, and that's a good thing.

• Remember that play is an important part of how children learn. Children use play to solve problems, to organize their thinking, to practice activities they see others doing. Children will spontaneously organize their time to play, learn, and try new things if left to their own devices — or, better yet, if their time is unscheduled and an attentive adult is around to delight in them as they set themselves new challenges.

• If you have negative feelings about how you were treated as a learner, get some support for yourself. Many of us parents were treated badly at some point as students, and not all of us were given enough emotional support. The baggage we carry from our student days affects our children in both subtle and overt ways. If you can find someone — another parent, a friend, a clergy person — to listen to you periodically about your experiences as a student, you can begin to unpack that baggage. As you lighten your load, you'll be a better support for your child, and increasingly able to implement the suggestions in this article.

(Adapted from "Tips for Teachers" and the 1984 Draft Program for Educational Change in Classroom, vol. 9, 1991, by Rational Island Publishers, Box 2081, Main Office Station, Seattle, Washington 98111.)

Isnin, 24 Mac 2008

Baik dan buruknya….

Mac 24, 2008 0 Comments
Hampir 3 bulan Addin hanya belajar di rumah…berguru dengan ibunya. Nasib baik ibu Addin memang seorang guru. Walaupun begitu jauh di sudut hati Addin dia sangat rindu dengan teman seperjuangannya di sekolah seperti Afi Hazizi, Umaira dan ramai lagi. Namun nama yang sering disebutnya pastilah kawan baiknya Afi Hazizi. Kini kami sedang menunggu tarikh yang pasti untuk berhijrah ke Kuala Lumpur. Saya sudah merancang untuk menghantar Addin ke sekolah yang bagus di sana, insyaAllah.
Walaupun saya boleh mengajarnya sendiri di rumah atau dengan erti kata lain boleh melaksanakan home schooling tapi hakikatnya tidak sama seperti pembelajaran di sekolah. Terdapat beberapa perkara yang menjadi pertimbangan saya….

Baiknya home schooling:
1. Anak sentiasa dalam pemerhatian ibu bapa
2. …terpelihara dari anasir-anasir luar
3. … tidak mudah terpengaruh dengan kawan
4. … ibu bapa adalah superior/ model anak-anak
5. … menjimatkan wang (berbanding di hantar ke sekolah )
6. … masa bersama ibu bapa lebih banyak dan tiada had
7. … anak-anak belajar dengan kosentrasi, tiada gangguan kawan dan ….


Sebaliknya tentang home schooling :
1. … Anak-anak membesar dalam skop yang terhad
2. … perkembangan beberapa aspek terbantut seperti social skill
3. … skop yang terhad kerana hanya melihat ibu bapa sebagai superior
4. … parents are not well trained teacher ( unless parents adalah guru )
5. … rasa ingin bersaing yang terhad kerana persaingan mungkin hanya antara adik beradik
6. … kurangnya intangible value dengan persekitaran luar
7. … pengalaman hidup yang terhad
8. … akan mudah mengalami kejutan budaya terutama apabila mula berjauhan dari ibu bapa ( ia sering terjadi apabila anak dapat melanjutkan pelajaran di tempat yang jauh)
9. … kos yang tinggi untuk sekolah yang bagus ( berbaloi jika hasilnya bagus) dan ….

Yang lainnya masih dalam pencarian…..

Sabtu, 22 Mac 2008

Kita fikirlah sendiri…..

Mac 22, 2008 0 Comments
Semalam semasa berjalan mengambil angin petang bersama suami dan anak, kami melepasi sebuah kedai yang mungkin juga menjual barangan kesihatan. Namun apa yang menarik perhatian saya ialah tentang quote yang dibuat oleh pemiliknya mungkin. Ia berbunyi “ if you think wellness is expensive, try illness”.
Saya membacanya untuk tatapan suami saya dan katanya memang benarlah apa yan tertulis terutama dengan orang yang mengambil remeh tentang kesihatan.Uniknya perkataan dalam bahasa Inggeris ini mudah difahami namun untuk mendapatkan translation yang benar-benar baik dalam bahasa kita sangat sukar atau dengan erti kata lain, kurang jelas.
Quote itu sebenarnya pada pandangan saya cuba menerangkan bahawa ada sesetengah individu yang bersikap sangat berkira dengan kesihatan baik untuk dirinya mahupun untuk keluarganya namun apabila ditimpa musibah, barulah ubat yang beribu ringgit akan dikatanya murah. Ada golongan dalam teman-teman saya yang bersikap demikian. Beliau adalah orang yang percaya dengan meal seharian sudah mencukupi, namun apabila anaknya diserang penyakit sehingga beliau perlu mengeluarkan ratusan duit untuk ubat-ubatan, akan dikatanya pula klinik Dr si anu baguslah ubatnya lebih murah dari klinik lain. Walhal jika duitnya itu diperuntukan untuk membeli supplement atau sekurang-kurangnya membeli penapis air di rumah adalah lebih memadai. Namun setiap orang mempunyai hak ke atas wang dan kesihatannya. Akhir kata, marilah kita muhasabah diri kita demi kebaikan diri dan keluarga kita. Sekian , wassalam.

Jumaat, 21 Mac 2008

Email buat cik yah....

Mac 21, 2008 0 Comments
Dear Cik Yah,

Antara produk yang selalu saya syorkan dengan ibu-ibu yang mengandung mahupun yang mahu menyusukan baby nya secara exclusive, ialah 4 yang asas iaitu ESP, multivitamin (vitalea), b complex dan vitamin C. Namun ada option lain iaitu hanya ESP, b complex dan vitamin C yang diutamakan.

Mengapa ESP?
ESP adalah sangat pemting kerana ia mengandungi 9 amino acid yang tidak dapat dibuat oleh badan kita. Ianya bagus kerana diperbuat dari soya. Protien dari soya tidak mengandungi lemak berbanding protein dari haiwan seperti ayam mahupun daging. ESP meningkatkan kualiti susu ibu dengan adanya 9 amino acid yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita.

Mengapa b complex?
B complex terdiri daripada 8 keluarga B. Ianya sangat penting dalam memastikan hormone kita sentiasa stabil walaupun kita sedang mengalami pms. Walaupun seseorang ibu itu mungkin tidak bekerja ataupun dengan erti kata lain seorang surirumah seperti saya namun adalah sangat penting pengambilan b complex ini.
SEBAB-SEBAB KEMUSNAHAN B COMPLEX

• jenis larut air - perlu sentiasa di ganti
• Boleh musnah oleh matahari/ heat/haba – process memasak.
• Memakan banyak gula boleh menghabiskan B complex. Eg satu botol Coca-Cola perlu 5 kali vitamin B untuk menukarkan Coca-Cola ke bentuk tenaga.
• Alkohol boleh memusnahkan simpanan B Complex.
• Stress - tekanan mental dan fizikal musnahkan B Complex.
• Kegunaan anti-biotik, pil penenang perasaan, pil tidur dan racun serangga memusnahkan vitamin B Complex.
• Pil perancang meningkatkan keperluan Vitamin B.

FUNGSI B-COMPLEX

• Peranan Utama – Bantu dalam pengeluaran Tenaga.
• Membantu memetabolismekan karbohidrat,lemak dan protein
• Anti stress
• Mengurangkan risiko kecacatan kelahiran seperti kecacatan otak dan kecacatan saraf tunjang.
• Asid Folik, B6 dan B12 membantu merendahkan paras homosisteina dalam darah
• “B” for beauty – True beauty radiates from within.
• Perlu bagi urat saraf (essential to initiate nerve transmission).
• Membantu meninggikan sistem pertahanan badan


Mengapa vitamin C?
Seperti yang kita semua sedia maklum, vitamin c sangat penting bagi tubuh kita terutama dalam melawan penyakit. Ianya diakatakn dapat membantu meningkatkan immune system badan kita. Bagi ibu yang cukup vitamin C, insyaAllah anak susuannya akan kurang mandapat jangkitan batuk mahupun selsema dari pembawa penyakit tersebut.
VITAMIN C SANGAT RAPUH (FRAGILE)

• Larut air
• Mudah dimusnahkan oleh pencemaran udara & air. Contohnya merokok sekotak boleh membakar 500 mg Vit C.
• Mudah musnah kerana stress (tekanan ) - physikal dan mental.
• Musnah oleh oksigen. Contoh makanan pemotongan sayur-sayuran, buah-buahan yg terdedah terlalu lama sebelum digunakan akan mengurangkan kandungan Vit.C. Contoh lain ialah cara memasak yang terlalu lama atau dengan suhu yang tinggi.

HASIL PENYELIDIKAN ( R & D )
• Tindakan Vitamin C melawan Kanser. Pengambilan Vitamin C akan mengurangkan risiko beberapa jenis kanser :
a) Kanser oral cavity
b) Kanser esophagus ( Kerongkong )
c) Kanser digestive tract ( Saluran penghadaman )
d) Kanser cervix
e) Kanser rectum ( Usus besar yg berakhir di dubur)
f) Kanser breast ( Payu Dara )
g) Kanser lung ( Paru-paru )

• Jangka hayat yang panjang ( Prolong life rate).
SUMBER

• Peppers (100mg)
• Watercress (60mg)
• Cabbage (60mg)
• Broccoli (110mg)
• Cauliflower (60mg)
• Strawberries (60mg)
• Lemons (80mg)
• Kiwi fruits (85mg)
• Peas (25mg)
• Melons (25 mg)
• Oeanges (50mg)
• Grapefruit (40mg)
• Tomatoes (60mg)
• Limes (29mg)


MENGAPA SUSTAINED RELEASE VITAMIN C ( 500 mg ) SHAKLEE
• Vitamin C Pertama yang natural yang bertindak secara ‘ Sustained Release’.Berfungsi secara perlahan untuk berkuasa selama 24 jam dalam tubuh badan.—Tiada pembaziran
• Satu tablet bekalkan 500 mg Vit C. Bersamaan biji buah oren.

• Rumusan unik yg membenarkan pelepasan Vit C tulen secara perlahan & berterusan selama 5 jam ( 100 mg di lepaskan satiap satu jam ).
• Di uji secara klinikal.
• Ada co-factors - ‘Bioflavinoid’ dalam jumlah yg seimbang ( 120 mg ).

Ahli mesyuarat tingkap berbicara.

Mac 21, 2008 0 Comments
Cik yah : Saya nak tanya sikit boleh tak N ?

N : Apa dia ?

Cik yah : Kenapa ya, saya makan vitamin dan supplement juga dan susu
saya boleh tahan tetapi berat anak saya tak sehebat anak N. Apa
bezanya? Adakah kerana brand?

N : Saya tak nak komen tentang produk lain. Cik yah pun tahu saya
makan vitamin ni dari zaman belajar lagi.

Cik yah : Bila kenang Addin masa baby dan bila melihat Nasa ….ish ish
macam tak percaya. Bukan apa , ibu kecil tapi anak…masyaAllah,
kussss semangat.

N : Cik yah boleh cuba produk ni untuk baby yang keempat
ni….especially dalam pantang. Susu insyaAllah mencurah-curah
dan pekat lagi tu.

Cik yah : Hajat di hati ni memang nak sangat mencuba…tapi saya dah lama
makan brand xxxx . Tapi ya lah orang dok kata mummy besar tapi
anak macam tak cukup makan.

N : Pada pandangan saya lah cik yah, vitamin yang baik memberi
kesan bukan sekadar pada si ibu tetapi hasilnya pada anak.

Cik yah ; Ya la kan…..Memang saya rasa vitamin saya makan ni bagus dan murah pula tapi kesan hanya pada saya tapi tiada pula nampak pada anak seperti N kan????

N : Bila cik yah due? Cik yah boleh cuba lihat kesannya pada anak keempat ini.

Cik yah : Apa yang N makan? Saya akan beli apa yang N makan.

N : Terus terang saya katakan saya makan terlalu banyak jenis vitamin jika ada senarai dari A sampai Z, itulah yang saya makan.

Cik yah : Apa maksud N?

N : Saya makan vitamin mengikut keperluan badan dan keperluan baby. Maksudnya melalui pembacaan saya seorang wanita perlu menjaga kecantikan dalaman dan luaran melalui vitamin C, vitamin E, Beta Carotene (vitamin A) dan Omega 3. Bagi menyusu pula saya ambil ESP (Energizing Soy Protien), B complex dan vitamin C. Namun kerana dalam pakej pertama dah ada vitamin C maka ia bergabung menjadi satu. Oleh kerana saya melahirkan anak secara c-section maka semasa dalam pantang saya mengambil double dos…. Nak cepat baik luka dalam lah katakan.

Cik yah : Eh, tak apa ke untuk badan kita?

N : Entahlah ya… setakat ni alhamdulillah. Panadol pun doctor bagi kita makan tidak lebih dari lapan biji. Namun saya hanya makan vitamin double dos sahaja sekali pagi dan sekali sebelum tidur. Mungkin sebab itu berat Nasa naik 2kg selepas sebulan lahir. Doktor kata dia terrrr over shoot. Hehehe.

Cik yah : Agak-agaknya apa beza vitamin N dengan vitamin yang saya makan ye?

N : Saya rasa dari segi keasliannya. Maksud saya, memang la vitamin cik yah ada tertulis natural tapi secara jujur saya nak Tanya cik yah, dalam botol tu selepas habis semua tablet atau kapsul, ada tak silica gel?

Cik yah : Emmm…mestilah ada. Semua vitamin mesti ada benda tu jika tidak vitamin kita mudah rosak terutama jika ia lembap.

N : Maaf saya nak beritahu bahawa vitamin yang saya makan TIADA SILIKA GEL… itulah yang membuktikan keasliannya. Silika gel boleh terdapat di mana-mana sehingga didalam kasut atau handbag yang baru kita beli.

Cik yah : Eh ya ke? Macam tak percaya pulak. Dah banyak vitamin saya makan termasuklah produk baru dalam pasaran yang orang kata hebat pun ada silika gel.

N : Cik yah boleh cuba dan lihat hasilnya. Saya doakan cik yah berjaya melihat perbezaannya. Nanti cik yah makan lah vitamin b compkex, vitamin c dan ESP pun dah memadai. Akan saya email kebaikan dan keperluan 3 barang tadi. Saya nak masak lepas ni, kita sambung lagi lain kali ya.

Cik yah : Orait…nanti saya order dari N ya. Thanks a lot!

Rabu, 19 Mac 2008

Wahai ibu dan ayah....

Mac 19, 2008 0 Comments
Masih teringat lagi satu scene yang saya lihat semasa kami berada di dalam Mc Donald di sebuah bandar.... seorang ibu dengan penuh senyuman memuji anaknya yang pada pandangan saya berada dalam lingkungan 4 tahun meneguk air cola dalam saiz yang besar. Puteri itu sangat comel tapi sayangnya pada penglihatan saya anaknya terlalu kurus atau dengan erti kata lain underweight. Mungkin si ibu ini kurang peka atau mungkin tidak mengambil berat dengan pemakanan anaknya itu. Menurut sebuah artikel yang pernah saya baca pemakanan merupakan faktor terbesar yang mempengaruhi perkembangan dan pembesaran seseorang individu. Sekiranya dalam usia yang sangat muda sudah kita perkenalkan dengan air berkarbonat bagaimana agaknya dengan cara hidupnya selepas 10 atau 20 tahun akan datang?
Bersama-sama ini saya sertakan artikel yang saya perolehi untuk tatapan kita semua.

Makanan segera memang wajar digelar makanan remeh. Memandangkan hakikat inilah syarikat-syarikat makanan membelanjakan berjuta-juta ringgit ke atas iklan, penajaan dan promosi untuk meyakinkan orang ramai perkara sebaiknya. Tempat-tempat perniagaan (restoran) mereka didakwa menjadi tempat hiburan untuk kanak-kanak dan keluarga, mengikut aliran semasa dan kita diberitahu makanan itu selamat dimakan dan berkhasiat.

Kami tidak mengatakan semua makanan segera adalah makanan remeh. Ia sememangnya makanan tetapi mengandungi hanya sedikit khasiat pemakanan. Jika dijadikan hidangan yang dinikmati sekali-sekala, makanan itu kurang memudaratkan. Tetapi jika terlalu kerap dimakan, ia boleh menimbulkan kesan buruk dari segi pemakanan. Tanpa disedari, ia akan mendedahkan anda sekeluarga kepada pelbagai penyakit - mula-mula kerosakan gigi, sembelit, tubuh menggeleber, kegemukan... diikuti oleh tekanan darah tinggi, pembuluh darah tersumbat, penyakit jantung malah mungkin kanser usus besar.

Untuk menunjukkan kepada anda kandungan sebenar makanan segera, di sini disenaraikan makanan ringan (snek) yang biasa anda pesan di sesebuah restoran:

Burger daging (1/2 paun) boleh mengandungi 2 oz lemak tulen. Ia membekalkan protein, zat besi, vitamin B12. Sedikit serat tetapi banyak penambah kimia.
Ayam goreng: Kaya dengan lemak (hampir 60% kalori diperolehi dari lemak). Banyak garam. Ia membekalkan protein, niasin dan vitamin B6. Bahan yang menyalutkannya mengandungi MSG dan pewarna kimia.
Kentang goreng: Ubi kentang membekalkan protein dan vitamin C. Terlalu banyak lemak dan garam. Warna keemasannya adalah tiruan.
Milk Shake: 5 oz susu di dalam 10 oz shake, bercampur udara dan air. Proses ini memerlukan bahan pemekat kimia, penstabil dan pengemulsi. Ia juga mengandungi perisa dan pewarna kimia. Susu membekalkan protein dan kalsium, dan lapan sudu teh gula di dalam bekas yang sederhana besarnya.
Cola: Amat kaya dengan gula (bekas besar mengandungi 14 sudu teh gula). Pewarna kimia dan kafein. Nilai makanan: kosong.
Secara keseluruhan, kita dapat lihat terdapat sejumlah protein, zat besi, kalsium dan beberapa vitamin yang baik. Namun kebanyakan bahan itu tinggi kandungan kalorinya, direndam dalam lemak dan dipenuhi gula dan garam. Ia kekurangan serat dan kebanyakan vitamin serta zat galian perlu. Apa yang kurang ialah keseimbangannya.

Satu sajian makanan segera membekalkan anda separuh kalori dan dua pertiga lemak serta protein yang anda perlukan sepanjang hari. Tetapi jika anda mengambil sajian makanan ini sebagai makanan ringan, di antara sajian tetap anda, anda akan mendapat lebih banyak kalori, protein, lemak daripada yang diperlukan tubuh. Anda akan kekurangan sesetengah zat makanan perlu yang membentuk diet lengkap dan seimbang.

Lemak

Sebiji burger boleh mengandungi sebanyak 35% (atau mungkin lebih) lemak. Kentang goreng dikatakan lebih baik (dari segi khasiat) daripada ban yang diperbuat daripada tepung putih halus tetapi ia direndam dalam lemak, biasanya lemak tepu, yang menggalakkan penyakit jantung. Lebih buruk, ia biasanya disediakan separa masak di dalam lemak dan kemudian dimasak sekali lagi sebelum dihidangkan. Jumlah berganda di dalam satu hidangan ini boleh mengandungi di antara 11 dan 16 g lemak.

Bagi keju yang dihiaskan di atas makanan, ia bermakna lebih banyak lemak. Malahan ia bukanlah keju sebenar tetapi cebisan-cebisan keju bercampur garam, gula, pengemulsi, asid laktik, pengawet, pewarna dan bahan penambah lain.

Jangan menyangka ayam dan ikan kurang lemak. Ia juga digoreng dengan menggunakan banyak minyak di mana kebanyakkannya sama buruknya.

Jadual 1. Lemak di dalam makanan segera

Makanan Jumlah lemak ( ) Bahagian kalori daripada lemak (%)
Big Mac McDonald's 54 g (27 g)
59
Aiskrim vanilla Baskin Robbins 100g (12 g) 52
Burger King Whopper 36 g ( 12 g) 52
Ayam goreng Kentucky (4 ketul) 45 g ( 12 g) 58
Burger McDonald's bersama keju 25 g ( 12 g) 46
Fillet-o-fish McDonald's 26 g ( 7 g) 56


Sumber : Tim Lobstein (dari Suruhanjaya Makanan London), Fast Food Facts, Camden Press Ltd., London, 1988.



Kandungan daging

Anda mungkin menyangka sebiji burger hanyalah daging cincang. Namun definisi daging bagi industri makanan segera tidak sama dengan apa yang anda sangkakan. Tanpa mengambil kira bahagian lemak, daging itu tidak semestinya daging semata-mata. "Daging tanpa lemak" boleh (secara haram) termasuk tulang, kulit, rawan dan urat, lidah, usus dan organ-organ lain serta ekor yang dikisar. Ia juga boleh termasuk daging yang diperolehi dengan menggunakan mesin: diperbuat daripada sisa-sisa yang dipotong dan lemak yang dikikis daripada haiwan sembelihan oleh mesin. Bahan-bahan ini kemudiannya dikisar dan diadun menjadi adunan cair dengan menggunakan pengemulsi dan pemekat.

Sebiji burger boleh mengandungi daripada 50% hingga serendah 25% "daging tanpa lemak" sedemikian. Burger lain dicampurkan lemak dan ramuan-ramuan bukan daging seperti biskut garing (rusk) dan tepung kacang soya serta serbuk bawang. Campuran itu disebatikan dengan pengemulsi/pemekat (seperti selulos atau palpa kapas, rumput laut atau gam pokok), menjadikannya kelihatan menarik dan lazat dengan pewarna tiruan seperti Tartrazine, gula, perisa kimia, MSG dan garam.

Pada 1989, CAP menguji 9 contoh burger beku dari pasar raya dan mendapati sejumlah besar lemak dicampurkan. Jumlah ini dalam lingkungan 11- 24% (iaitu 9 hingga 18 g lemak tepu tulen di dalam sebiji burger sederhana saiznya kira-kira 75 g), berbanding dengan protein yang terdiri daripada 12 - 18%. Yang lain merupakan isi bukan daging, biasanya roti yang sudah berkulat.

Garam

Secara purata seseorang itu memerlukan tidak lebih daripada 5 g atau satu sudu teh sehari. Kebanyakan jumlah ini terdapat di dalam makanan secara semula jadi. Menurut satu kajian oleh Suruhanjaya Makanan London, sebiji Big Mac boleh mengandungi 2 hingga 3 g garam, sementara tiga ketul ayam goreng Kentucky boleh mengandungi 3 hingga 4 kg.

Gula

Kebanyakan makanan segera amat manis. Malah bahan makanan yang tidak manis mengandungi gula kerana banyak pengeluar menggunakan gula untuk menyedapkannya.

Bahan makanan Jumalh gula (%) Bil. sudu teh
Pai epal digoreng dengan banyak minyak 15 3
Milk shake (kecil) 8 - 12 3
Cola 11 14
Daging dalam ban bijan 6 3
Pizza keju dan tomato 3 2

Sumber : Fast Food Facts, Camden Press Ltd., London, 1988.



Serat

Serat terkandung di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan kekacang yang memainkan peranan penting di dalam perut. Sesetengah serat melegakan sembelit, atau baik dalam penyerapan kolesterol, dengan itu membantu mengurangkan kolesterol di dalam darah. Ia juga membantu mencegah penyakit jantung dan sesetengah kanser terutamanya usus. Makanan segera begitu banyak diproses, ia hampir tidak mengandungi serta diet. Tidak terdapat di dalam burger, ikan dan ayam. Ban biasanya kurang serat, jika ia berwarna putih dan manis. Hanya ban yang mengandungi kepingan-kepingan salad seperti makanan seimbang kepada pelanggan.

Vitamin dan zat galian

Jangan terpedaya dengan dakwaan tentang vitamin dan zat galian di dalam makanan segera. Memang benar bahan-bahan itu terdapat di dalamnya tetapi tidak mencukupi memandangkan sejumlah besar lemak, garam dan kalori anda makan pada masa yang sama. Terdapat sedikit zat besi di dalam burger, kalsium di dalam keju dan milkshake, vitamin C di dalam kentang goreng. Namun dalam sehari, anda perlu mengunyah empat burger seberat suku paun tiap satu untuk mendapatkan cukup zat besi, 15 paket kentang goreng untuk mendapatkan cukup vitamin C dan menyedut 10 shake bagi mendapatkan kalsium secukupnya.

*******************

Kesimpulannya, untuk mendapatkan zat secukupnya daripada makanan segera, anda mungkin menjadi terlalu gemuk hingga sukar duduk di atas kerusi plastik restoran McDonald's!



Makanan berbahaya : panduan CAP mengenai bahaya tersembunyi dalam makanan - Pulau Pinang : Persatuan Pengguna Pulau Pinang, 1999. Ms 242 - 247

Euphoria Shaklee Malaysia

Euphoria Shaklee Malaysia